Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav cocos » 2015-04-25 13:24:03

sugrövmanövern skrev:Bra för dig att du hade en förälder som förstod allvaret. Många har inte det stödet hemifrån. Många har inte den kontakten med föräldrarna att man klarar av att berätta att man blivit våldtagen med en pinne i röven.

Och många mobbare ger blanka fan i arga föräldrar, både egna och andras.


Hade jag fått en pinne uppkörd i röven hade jag behövt åka till akuten...
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-25 13:54:43

cocos skrev:
sugrövmanövern skrev:Bra för dig att du hade en förälder som förstod allvaret. Många har inte det stödet hemifrån. Många har inte den kontakten med föräldrarna att man klarar av att berätta att man blivit våldtagen med en pinne i röven.

Och många mobbare ger blanka fan i arga föräldrar, både egna och andras.


Hade jag fått en pinne uppkörd i röven hade jag behövt åka till akuten...
Nåväl, du kanske har en tajtare röv än vad Kent hade.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Huggorm » 2015-04-25 14:29:27

cocos skrev:Hade jag fått en pinne uppkörd i röven hade jag behövt åka till akuten...
Hade jag fått en pinne uppkörd i röven hade förövaren behövt åka till akuten...
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav rdos » 2015-04-25 14:38:40

sugrövmanövern skrev:Hämnd är mycket skönt och bra. Bra gjort av honom tycker jag. Så jävla skönt att några mobbarfittor får en näsbränna. Att fruar och ev barn åker med.. Ja det skulle mobbarna tänkt på innan de mobbade och våldtog sin kamrat.


+1

Enligt min åsikt skulle mobbarna betalat skadestånd istället. Men sånt pack kommer alltid undan.

Att sedan fanstygen inte har kurage nog att erkänna vad de gjort är en försvårande omständighet som borde gett dem extra straff.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Pikachu » 2015-04-25 15:17:27

cocos skrev:Hade jag fått en pinne uppkörd i röven hade jag behövt åka till akuten...
Om jag hade fått en pinne uppkörd sådär, hade jag visat dem mitt fina basebollträ dagen efter.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 15:37:37

sugrövmanövern skrev:
snuggelhund skrev: mobbarna som drabbats
:-)009 Gulligt att du tycker synd om mobbarna.


Jag tycker inte synd om mobbarna, jag tycker synd om deras familjer.

Är det läskunnighet eller förstånd som saknas ? :-)063
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 15:42:26

gadas skrev:
snuggelhund skrev:En självupptagen sjukligt långsint empatistörd idiot !


Så sa nog bödlarna också. Du väljer sida.


Min sida är på de oskyldigt drabbades.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav rdos » 2015-04-25 15:59:54

snuggelhund skrev:
gadas skrev:
snuggelhund skrev:En självupptagen sjukligt långsint empatistörd idiot !


Så sa nog bödlarna också. Du väljer sida.


Min sida är på de oskyldigt drabbades.


Vilka är oskyldigt drabbade? Så vitt jag förstår det så gav han sig på mobbarna. Att fruarna oxå blev indragna i detta är inte konstigare än att många föräldrar och syskon oxå blir drabbade när någon blir mobbad.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-25 16:19:08

-Jo.

Mobbing ger både långa och spretande konsekvenser.
Ringar på vattnet, fast destruktivt.
Dåligtmående sprider sig i familjer, det blir dysfunktionellt.

Rent instinktivt är min känsla att han gjorde rätt som gav igen.

Men som sagt, virrpannor skall icke uppmuntras och man kan hämnas med stil.
På civiliserade sätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 16:23:37

rdos skrev:
snuggelhund skrev:
gadas skrev:
Så sa nog bödlarna också. Du väljer sida.


Min sida är på de oskyldigt drabbades.


Vilka är oskyldigt drabbade? Så vitt jag förstår det så gav han sig på mobbarna. Att fruarna oxå blev indragna i detta är inte konstigare än att många föräldrar och syskon oxå blir drabbade när någon blir mobbad.


Han blev dömd för ofredande även mot fruarna.

Det finns inget försvar för att dra in någons familj, kan man inte sköta sin hämnd utan att göra det så får man låta bli.

Inte svårare än så.



Du hade inte själv haft något emot att du eller dina barn blev drabbade pga något din fru hade gjort ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Moggy » 2015-04-25 16:41:45

snuggelhund skrev:
rdos skrev:
snuggelhund skrev:
Min sida är på de oskyldigt drabbades.


Vilka är oskyldigt drabbade? Så vitt jag förstår det så gav han sig på mobbarna. Att fruarna oxå blev indragna i detta är inte konstigare än att många föräldrar och syskon oxå blir drabbade när någon blir mobbad.


Han blev dömd för ofredande även mot fruarna.

Det finns inget försvar för att dra in någons familj, kan man inte sköta sin hämnd utan att göra det så får man låta bli.

Inte svårare än så.



Du hade inte själv haft något emot att du eller dina barn blev drabbade pga något din fru hade gjort ?



Iofs inget ovanligt att tjejer blir ihop med killar som gjort brott och har ovänner.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 18:08:55

Moggy skrev:Iofs inget ovanligt att tjejer blir ihop med killar som gjort brott och har ovänner.

Sedan blir de så chockade och ledsna när deras badboy får betala för sina synder och framförallt förhindras att hitta på fler elaka saker.


Men rent rationellt. Om man blivit hårt mobbad i tidig ålder och utöver det så går livet snett just på grund av mobbningen så finns det gott om tillfällen att tänka på saken. Det blir ju dessutom svårt att fungera rent själsligen så att man får svårt att ta tag i livet. Så om denne person sedan agerar irrationellt så får det nog ses som en konsekvens av tidigare skeenden.

Att en del får en massa diagnoser kan nog bero på att omständigheterna och diagnoserna i sig triggar varandra.

Intressant att han mådde bättre av att hämnas och fick tillbaks sin värdighet. Kanske inte en "behandling" som psykologer anmodar? ;) Kanske något att testa "Jag har hört att det är oerhört befriande och skönt att hämnas på plågoandarna. Hur går jag tillväga?" :P

Några utdrag om Kents upplevelser:
NWT skrev:I boken skildras hur han mobbades nästan dagligen från årskurs ett till sju. Hur han som elvaåring hölls fast mot ett träd, piskades och fick en taggig gren upptryckt i ändtarmen.

– Jag var helt förstörd och fick självmordstankar efter den händelsen.
VF skrev:Det började med kommentarer och armbågar, och eskalerade snart till utfrysning, nyvässade blyertspennor i ryggen, slag i magen och ansiktet. Han blev även utsatt för ett sexuellt övergrepp.
VF skrev:mobbarna drog av honom byxorna, höll fast honom mot ett träd, piskade honom med grenar på rumpa och pung, tryckte in en gren i ändtarmen.
VF skrev:Lärarna valde att titta bort, trots att mobbningen till och med pågick i klassrummet.


Det som man kan ta en rejäl funderare på är ju passiviteten hos läraren och ev föräldrarna till mobbarna. Och att lärarstudenter i dagsläget inte utbildas om mobbning. Fast den utbildningen kanske inte fungerar övh.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-25 18:19:15

-Tror inte utbildning löser problemet så länge lärarna är fega fjantar utan geist.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 18:23:06

De kanske är så. Först måste man dock ta itu med lagstiftningen och praxis så lärarna vet att de har lagstöd för tillrättavisningar. Annars blir man tvungen att lära utsatta barn att utöva våld.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-25 18:24:46

plåtmonster skrev:De kanske är så. Först måste man dock ta itu med lagstiftningen och praxis så lärarna vet att de har lagstöd för tillrättavisningar. Annars blir man tvungen att lära utsatta barn att utöva våld.

Jo. Bra sammanfattning dessutom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 18:36:49

Kanske det vore något. "Center för dödskarate för mobbade barn" .. :P
Tänk vad moralpaniken skulle göra med aftonbabblet och politikerna skulle slå knut på sig.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 19:00:49

Han har fått en helt egen tråd på Flashback. Helt utan korrekta åsikter, så blunda medan du läser ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Dagobert » 2015-04-25 23:27:24

En bisak kanske, men i bildtexten på http://nwt.se/sunne/2015/04/22/mobboffe ... fresh=true står det:
Lokvist beskriver hur åratals mobbning fick honom att hämnas på två före detta klasskamrater. Ord stod mot ord i Värmlands tingsrätt, som bedömde att orsaken till Lokvists uppträdande inte var en förmildrande omständighet, snarare försvårande.

Vad betyder det? Försvårande att han agerat överlagt kanske de menade. Men en sån här grej måste ju vara överlagd. Skulle oöverlagt våld vara mer acceptabelt? Och varför antingen eller? Borde räcka att säga att orsaken inte var förmildrande, om försvaret hävdade det.


Sen tänker jag ju på Guillous Ondskan. Det finns förstås många skillnader, en är att där var offret en hårding som kunde hämnas direkt. Boken kom ca 20 år senare och de påstådda mobbarna förstår ingenting.
Men den som inte har den psykiska styrkan kan ha svårt även att söka hjälp.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-26 1:40:25

Det betyder att rätten bedömmer uppsåtet hårdare (mer straff) än annars. Alltså räknas mobbningshämd som en extra dålig anledning.

Rättssystemet vinner ingen respekt hos mig iaf med detta agerande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han re

Inläggav tahlia » 2015-04-26 1:48:51

Det är väl ganska klart att se det som grövre när en person planerar i åratal, att det finns uppsåt blir ju extremt tydligt. Ju längre tid du planerat desto längre tid har du också haft till att tänka igenom det du vill göra, om du anser dig ha rätten att göra det och huruvida du bör avstå eller inte.
Något som sker i stundens hetta där känslor svallar och ingen ens hinner tänka på vad som händer bör inte bedömas på samma vis och/eller ses som lika grovt. Det känns som logiskt tycker jag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Dagobert » 2015-04-26 2:24:13

Tahlia, jag kan hålla med om det, men jag tror du kommenterar mitt försök till tolkning, inte vad som stod i bildtexten. Jag begriper inte den här meningen:

"Ord stod mot ord i Värmlands tingsrätt, som bedömde att orsaken till Lokvists uppträdande inte var en förmildrande omständighet, snarare försvårande."

Vilken orsak?
Det kan väl inte vara en försvårande omständighet att orsaken är mobbning?
Att den orsaken inte är förmildrande kan jag kanske gå med på.
Menar de nån annan orsak?
Är det bara en misslyckad formulering av journalisten?
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Dagobert » 2015-04-26 3:25:33

Efter att ha läst artikeln igen så tror jag att plåtmonster och tahlia har rätt.
Om "orsaken till Lokvists uppträdande" är överlagd hämnd så är det en försvårande omständighet.
Att orsaken till hämnden är mobbning bryr sig rätten inte om.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav MySecret » 2015-04-26 6:48:54

Undra hur många av oss här ute, kanske också var utsatta för mobbning i skolan, och ibland fortfarande funderar på det ibland. Kanske också ibland i fantasin önskar att hämnas på ett antal mobbare.

De gör jag i alla fall. Fast å andra sidan har jag gått vidare och människor som inte gillar mig vänder jag ryggen till och bryr mig inte. Kankse lite fegt men varför ska man lägga energi på sånt när det finns annat som är trevligare.

Fast jag får nog läsa artikeln, låter intressant.
MySecret
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-02-23

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav MySecret » 2015-04-26 7:03:37

För några år sedan träffade jag en av mobbarna sen skoltiden. Då hade de i alla fall gått mer än 15 år sen jag träffade honom.

Och vet ni vad, han är fortfarande samma skitstövel som då. Faktiskt så försökte han fortsätta att terra mig den kvällen. Tjejen som jag var hemma hos och som bjöd in honom och mig visste inte att vi känt varann tidigare. Hon var tvungen att stoppa honom när hon märkte hur han gick på.

Så jag vet inte om det spelar någon roll att det gått 30 år. Vissa mobbare kommer alltid att vara samma mobbare. Vart dem än kommer. Dem blir aldrig vuxna.

Fast å andra sidan kan jag ju bara skratta åt honom, han är ju kyrkogårds städare. Fattig som en kyrkråtta. Medan jag har de bra mycket bättre jämfört med honom.
MySecret
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-02-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in