Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Savanten Svante » 2015-04-23 8:31:34

http://www.metro.se/nyheter/kent-blev-m ... Edp8cNg1I/

http://nwt.se/sunne/2015/04/22/mobboffe ... fresh=true

http://www.vf.se/hela-livet/kent-skrev- ... a-mobbarna

Skoltiden var ett helvete för Sunnebon Kent Lokvist, 53 år. Han blev mobbad så gott som dagligen av klasskamraterna.

De slog, sparkade, höll fast och trakasserade honom.

– Till och med inne i klassrummet under lektionstid, läraren brydde sig inte, säger Kent.

Vad som var anledningen till mobbningen vet han egentligen inte. Men att han var nyinflyttad i staden kan ha varit en bidragande orsak.

Kent Lokvist blev äldre, men såren vägrade läka.

– Jag kände när jag kom upp i 45-årsåldern att jag inte ville må dåligt i resten av mitt liv. Jag ville ta tag i det på något sätt och få upprättelse.

Hans uppärksammade fall har nu blivit en bok, skriver NWT som först uppmärksammade Kents situation.

Han bestämde sig för att hämnas. Med hjälp av en privatdetektiv kartlade han de två värsta mobbarnas liv. Sedan började terrorn.

– Det enda som fanns kvar var att ta hämnd. Det fanns inget annat alternativ. Jag ringde, skickade sms och anmälde dem till sociala myndigheter, berättar Kent.



Rätt? Fel?

Idag släpps hans bok iaf. ”Helande hämnd”.

Skärmavbild 2015-04-23 kl. 08.28.59.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han re

Inläggav tahlia » 2015-04-23 10:13:27

Det känns som om ett vettigare alternativ hade varit att, säg, söka hjälp? KBT? Ur mitt perspektiv lät han mobbarna få alldeles för stor makt över hans liv, lät dem förstöra flera år efter att mobbingen var över, egentligen helt i onödan. Känns alltid så tragiskt när människor har så svårt att släppa sådant de bara skadar sig själva med.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Huggorm » 2015-04-23 10:28:37

Friheten har ett pris. Den här killen verkar ha kommit fram till att belöningen var större än priset och jag vet inte hur rättegången gick men nu har han i alla fall sin mentala frihet. Nu har han gjort upp med sitt förflutna och kan fortsätta framåt.

Men det hade varit intressant att få höra kommentarer från de båda mobbarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav CarolusRex » 2015-04-23 10:36:52

tahlia skrev:Det känns som om ett vettigare alternativ hade varit att, säg, söka hjälp? KBT? Ur mitt perspektiv lät han mobbarna få alldeles för stor makt över hans liv, lät dem förstöra flera år efter att mobbingen var över, egentligen helt i onödan. Känns alltid så tragiskt när människor har så svårt att släppa sådant de bara skadar sig själva med.

Det vette fåglarna om det hade varit mindre tidskrävande egentligen. Det är uppenbart djupt rotat hos den här mannen. Jag kommer nog alltid att gräma mig över hur svinaktigt behandlad jag blivit i barndomen. KBT eller inte.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav plåtmonster » 2015-04-23 10:43:08

CarolusRex skrev:Det vette fåglarna om det hade varit mindre tidskrävande egentligen.

Det här kanske ligger i tiden. Vem har tid för terapi när lite hämd fixar det på ett "kick" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav CarolusRex » 2015-04-23 10:56:43

plåtmonster skrev:
CarolusRex skrev:Det vette fåglarna om det hade varit mindre tidskrävande egentligen.

Det här kanske ligger i tiden. Vem har tid för terapi när lite hämd fixar det på ett "kick" ;)

Effektivitet är mycket modernt. Men det skall sägas att hämnd inte hade förändrat något i mitt fall.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 3:30:14

Han verkar ju vara spritt språngande galen !!

Anmäla dem till sociala myndigheter .. för vad undrar jag ?. Så håller man inte på bara för att jävlas. Inte OK någonstans.

Dessutom är det ju inte bara mobbarna som drabbats utan även deras fruar. Har de barn så lär ju även barnen på något sätt blivit lidande.

En självupptagen sjukligt långsint empatistörd idiot ! :-)Raging
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 3:53:36

Läst samtliga artiklar nu och utan tvekan blev han utsatt för riktigt vidriga saker.

Men att blanda in männens familj kan aldrig vara OK, fruarna som han även blev dömd för ofredande mot har inte gjort honom något.

Och väljer man att trakassera genom att falskanmäla till det sociala så finns det säkert barn inblandade också, även om det inte står i texten. Så detta lär ha drabbat hela familjer.. :?


Skrämmande att han inte alls verkar förmögen att reflektera över detta...
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav snuggelhund » 2015-04-25 5:42:40

Här är en artikel från 2010, året då han blev dömd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12624435.ab

Där har han iaf vett att ångra att han drog in fruarna.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Hettan » 2015-04-25 9:56:21

Vilket tragiskt liv han har levt, helt upphängd på något som hände i skolan. Tror förövrigt inte ett smack på att "han bara gett honom en gliring någon gång", vi har att göra med lögnhalsar här står det rätt klart. Inte fan hänger sig en kille upp sig på en "gliring" i 36 år!

Men sen måste man med förstå att det här handlar om omedvetenhet. De är omedvetna om det perspektiv som Kent har om hur saker och ting skett. Troligtvis är Kent också omedveten om deras perspektiv. Kanske så hade Kent släppt det om han fått reda på varför de gjorde som de gjorde, kanske hade dom insett vad dom gjorde om de hade rannsakat sig själva och frågat "varför gjorde vi så"... Men vissa människor lever livet som djur utan att alls ifrågasätta sig själva. Ganska förstående är jag inför det dock, för det hade medfört en rejäl osäkerhet att ifrågasätta sig själv. Något som endast "psykiskt sjuka" människor gör.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-25 10:53:38

Hämnd är mycket skönt och bra. Bra gjort av honom tycker jag. Så jävla skönt att några mobbarfittor får en näsbränna. Att fruar och ev barn åker med.. Ja det skulle mobbarna tänkt på innan de mobbade och våldtog sin kamrat.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-25 11:51:04

Just nu är det inte så många wackon som hänger här men ett tag var det flera tokstollar.

Bindgalningar, som Frimodig säger.

Jag vill inte att dessa ska få några idéer.

Det är en invändning.



En annan är att jag är trött på frågan.

Därav komprimerade svar enligt nedan.
Som vanligt är jag inte intresserad av att jiddra med bokstavstolkare och svamlare.

1. Gör skolorna tillräckligt mycket för att få bukt med mobbingen?
-Svar nej.

2. Brukar lärare, kuratorer och andra lösa såna problem?
Äger de geist och kunnande nog?
-Svar nej.

3. Bör man uppmuntra till hämnd?
-Svar nej. Med tanke på nämnda tokstollar.
Ett tag var det många snurrpellar som hängde här, en del verkade samla diagnoser i hög.

4. Kan man ha förståelse och sympati för mannen i reportaget?
-Utan tvekan.

5. Finns det sansade, vettiga former av hämnd?
-Utan tvekan. Glöm allt som heter bärsärk och vansinnesdåd.
Skriv en bok istället.
Om du vill ta ordentlig hämnd ska du skriva en nyckelroman.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Huggorm » 2015-04-25 12:18:28

Barn är inte straffskyldiga så kan man verkligen ställa dom till svars för vad de gjort även om de är vuxna idag? Kanske man skulle ge sig på deras föräldrar istället, eller personal på skolan som inte gjort tillräckligt? Det bästa är ju om man kan lägga det bakom sig och gå vidare istället, men går det inte av sig själv så får man väl hämnas och ta konsekvenserna då som denna kille gjorde.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav cocos » 2015-04-25 12:27:40

Och jag undrar var hans föräldrar höll hus...?
Polisen...?

Tycker att hela grejen låter konstig.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Moggy » 2015-04-25 12:46:27

cocos skrev:Och jag undrar var hans föräldrar höll hus...?
Polisen...?

Tycker att hela grejen låter konstig.


Mobbade ungar berättar inte hur illa det är för föräldrarna.


Den här killen stod för vad han gjorde, sånt är allti värt respekt. Sen kan man ha åsikter om man gjorde rätt i att ställa till jävelskap så långt efteråt och där oskyldiga drabbades (mobbarnas barn och släkt). Men att stå för det man gör är alltid en förmildrande omständighet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav gadas » 2015-04-25 12:50:59

Underbart!!

Frågan är bara: Varför gör inte fler det? Och varför står det terror i texten? Kanske därför?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav Pikachu » 2015-04-25 12:53:08

Ja, man blir jävligt ledsen att höra om historien.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav gadas » 2015-04-25 12:55:40

tahlia skrev:Det känns som om ett vettigare alternativ hade varit att, säg, söka hjälp? KBT? Ur mitt perspektiv lät han mobbarna få alldeles för stor makt över hans liv, lät dem förstöra flera år efter att mobbingen var över, egentligen helt i onödan. Känns alltid så tragiskt när människor har så svårt att släppa sådant de bara skadar sig själva med.


Du får det att låta som om det var hans fel - 'typiskt tjejer att gå klädda så att de blir våldtagna och sedan ska de anmäla i stället för att glömma, de bara skadar sig själva'. Skillnad? Ja, en typisk våldtäkt håller på några minuter...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav gadas » 2015-04-25 12:58:07

snuggelhund skrev:En självupptagen sjukligt långsint empatistörd idiot !


Så sa nog bödlarna också. Du väljer sida.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-25 13:04:10

snuggelhund skrev: mobbarna som drabbats
:-)009 Gulligt att du tycker synd om mobbarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav gadas » 2015-04-25 13:05:40

Man kan bara önska att det här skulle bli så vanligt att inte ens bödlar finner det värt priset. Så länge det är undantag skrämmer det knappast någon.

Varje gång ett offer döms i stället för gärningsmannen är det den allra största skam för hela det här samhället. Det kan nästan ses som ett erkännande - vi missade att döma gärningsmannen så vi dömer dig i stället!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav cocos » 2015-04-25 13:09:48

Moggy skrev:
Den här killen stod för vad han gjorde, sånt är allti värt respekt. Sen kan man ha åsikter om man gjorde rätt i att ställa till jävelskap så långt efteråt och där oskyldiga drabbades (mobbarnas barn och släkt). Men att stå för det man gör är alltid en förmildrande omständighet.


Det gjorde jag och en ursinnig mamma ringde hem till mobbarens föräldrar. Efter det var inte mobbaren nära mig.
Om det var så grov mobbing som detta borde föräldrarna verkligen märka att något är galet.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav gadas » 2015-04-25 13:12:41

"Mobbning" kan ju stå för allt mellan himmel och jord.

Få begriper att tioåringar kan vara så sataniskt utstuderade att deras ständiga dödshot gör det ofantligt mycket svårare för offret att 'tjalla' än vad någon utomstående kan förstå.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kent blev mobbad i skolan – 36 år senare hämnades han rejält

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-25 13:14:15

cocos skrev:
Moggy skrev:Den här killen stod för vad han gjorde, sånt är allti värt respekt. Sen kan man ha åsikter om man gjorde rätt i att ställa till jävelskap så långt efteråt och där oskyldiga drabbades (mobbarnas barn och släkt). Men att stå för det man gör är alltid en förmildrande omständighet.


Det gjorde jag och en ursinnig mamma ringde hem till mobbarens föräldrar. Efter det var inte mobbaren nära mig.
Om det var så grov mobbing som detta borde föräldrarna verkligen märka att något är galet.
Bra för dig att du hade en förälder som förstod allvaret. Många har inte det stödet hemifrån. Många har inte den kontakten med föräldrarna att man klarar av att berätta att man blivit våldtagen med en pinne i röven.

Och många mobbare ger blanka fan i arga föräldrar, både egna och andras.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in