Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-17 23:39:29

Jag har varit med om en hel del konstiga saker. Jag har jobbat på diverse demens- och äldreboenden och det är på dessa ställen de flesta händelserna inträffat. Jag är inte lättskrämd, så jag har aldrig blivit rädd. Jag är mer en sådan som försöker komma på naturliga förklaringar. Den här händelsen är en av dem som jag inte kan förklara.
Jag satt vid entren till äldreboendet jag just då jobbade på. Klockan var 10 på kvällen och jag väntade på en kompis som slutade samtidigt som jag, då vi planerat att promenera hem tillsammans.
Vid den tiden är alla dörrar låsta och besökstiden är slut för länge sedan.
Det är helt tomt och tyst i rummet. Bara jag, som sitter och läser någon gammal Allers.
Plötsligt kommer en kvinna ut från en korridor. Hon går tvärs genom rummet och försvinner in bakom några skåp (sådana som finns på sjukhus och som man stoppar pengar i för att kunna låsa)
Hon verkade inte jobba på stället för hon hade civila kläder och måste varit över pensionsålder. Hon hade långt mörkt hår.
Efter en stund blev jag nyfikenpå vad hon pysslade med där bakom skåpen, så jag gick fram för att titta, men där fanns ingen tant. Det fanns några dörrar i närheten, men alla var låsta och jag skulle ha hört om hon låste upp någon av dem, men det hade varit helt tyst hela tiden.

Blev förbryllad. Funderar fortfarande på det där ibland.

Kanontråd för övrigt, även om jag mer är intresserad av spårlöst försvunna människor än av spöken.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-18 12:48:37

ÅH!! vilken underbar tråd :D Älskar den!! <3 Fastnade igår kväll och läste allting och oj, fortsätt fortsätt skriv en massa berättelser!! :D Jag ska snart återkomma med en egen, eller ja det är egentligen något som hände min kompis men som jag tyckte va så otroligt spännande!!


:D
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-18 15:50:13

Fallet "Elisa Lam" är ett av de märkligaste jag någonsin läst om.

Saxat från Vigilantcitizen.com:

"There are mysteries that are so eerie and strange that they boggle the mind for days on end. The case of Elisa Lam is one of them. In February 2013, this 21-year-old student from Vancouver, Canada, was found dead inside the Cecil Hotel’s rooftop water tank in Los Angeles. The L.A. County Department of Coroner ruled the death “accidental due to drowning” and said no traces of drugs or alcohol were found during the autopsy. However, there is much more to the story than what is implied by police reports. The first piece of evidence that needs to be considered is an elevator surveillance tape that recorded Elisa’s behavior only a few moments before she lost her life.

The four-minute video posted on YouTube shows Elisa pressing all of the elevator buttons and waiting for it to move. Seeing that the elevator doors are not closing, starts behaving extremely bizarrely. Here’s the video.

At first, Elisa enters the elevator and apparently presses all of its buttons. She then waits for something to happen but, for some reason, the elevator door doesn’t shut. She starts to look around, as if she is expecting (or hiding from) someone. At 1:57, her arms and hands start moving in a very strange matter (almost not human) as she appears to be talking to someone, something … or nothing at all. She then walks away. The elevator door then shuts and appears to start working again.

Right after the events of the video, Elisa apparently gained access to the rooftop of the hotel, climbed to its water tank and, somehow, ended up drowning in it. Her body was found two weeks after her death, after hotel guests complained about the water’s taste and color. Incredible.

Seeing the surveillance footage, most people would conclude that she was under the influence of drugs. However, Elisa did not have a history of drug use and her autopsy concluded that no drugs were involved. When one looks at the context and the circumstances of this death, things become even more mysterious."

Och övervakningsfilmen:

xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-18 19:04:11

Har en sak som hände min vän, hon berättade detta för mig för något år sen!

Jag och hon har gått på samma folkhögskola fast hon gick året före mig (det var en ettårig linje) och därför gick vi inte tillsammans.
Iallafall, en helgdag hade hon och några andra suttit ute på gräsmattan vid matsalen och pratat. Det var en fin dag. Plötsligt ser min vän en tant med en stor hatt gå förbi, hon tittar mest rakt fram så min vän sa inte hej eller så. Hon ser hur tanten går mot ingången till matsalen och dörrarna öppnas och hon går in.
Det mystiska med detta är att dessa dörrar alltid är låsta på helgerna, och det är endast en eller två elever från varje klass som har nyckel dit (denna nyckel kan lånas ut till andra i klassen också) men denna tant hade ingen nyckel. Hon gick bara in!!
När min vän sedan sa till de andra: såg ni tanten? så svarade de: vilken tant?
De hade alltså inte sett tanten, även fast de hade suttit där min vän satt.
Iallafall. De gick till ingången för att kolla om den faktiskt var öppen, men det var den inte! De fick tag på någon som var där inne som kunde låsa upp åt dem så de kunde komma in. De frågade om de hade sett någon tant gå förbi (de var i källaren) men det hade de inte alls. Och de hade varit där hela tiden.
Det mystiska med detta är att den enda vägen tanten kunde ha gått var antingen genom matsalen, där dörrarna var låsta och min vän hade sett om tanten gått dit då det är fönster in till matsalen. Annars är det en toalett och ett rum med stolar och bord, inge mer. Och går man upp för trappan finns det endast ett klassrum som var låst det också.
Så enda vägen tanten kunde ha gått var ner i källaren, men det var ingen som hade sett tanten trots att det var folk där nere hela tiden!!


Blev så fascinerad av detta, att hon hade sett en tant som mest troligt var ett spöke! Ja, det va lite scarry! tur jag inte fick veta det efter att jag lämnat skolan ;)

Sedan hade även folk hört någon spela på ett piano som stod i källaren, men det var aldrig någon där när de gick dit för att titta!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Minan96 » 2015-03-18 20:00:40

Tardis89 skrev:Har en sak som hände min vän, hon berättade detta för mig för något år sen!

Jag och hon har gått på samma folkhögskola fast hon gick året före mig (det var en ettårig linje) och därför gick vi inte tillsammans.
Iallafall, en helgdag hade hon och några andra suttit ute på gräsmattan vid matsalen och pratat. Det var en fin dag. Plötsligt ser min vän en tant med en stor hatt gå förbi, hon tittar mest rakt fram så min vän sa inte hej eller så. Hon ser hur tanten går mot ingången till matsalen och dörrarna öppnas och hon går in.
Det mystiska med detta är att dessa dörrar alltid är låsta på helgerna, och det är endast en eller två elever från varje klass som har nyckel dit (denna nyckel kan lånas ut till andra i klassen också) men denna tant hade ingen nyckel. Hon gick bara in!!
När min vän sedan sa till de andra: såg ni tanten? så svarade de: vilken tant?
De hade alltså inte sett tanten, även fast de hade suttit där min vän satt.
Iallafall. De gick till ingången för att kolla om den faktiskt var öppen, men det var den inte! De fick tag på någon som var där inne som kunde låsa upp åt dem så de kunde komma in. De frågade om de hade sett någon tant gå förbi (de var i källaren) men det hade de inte alls. Och de hade varit där hela tiden.
Det mystiska med detta är att den enda vägen tanten kunde ha gått var antingen genom matsalen, där dörrarna var låsta och min vän hade sett om tanten gått dit då det är fönster in till matsalen. Annars är det en toalett och ett rum med stolar och bord, inge mer. Och går man upp för trappan finns det endast ett klassrum som var låst det också.
Så enda vägen tanten kunde ha gått var ner i källaren, men det var ingen som hade sett tanten trots att det var folk där nere hela tiden!!


Blev så fascinerad av detta, att hon hade sett en tant som mest troligt var ett spöke! Ja, det va lite scarry! tur jag inte fick veta det efter att jag lämnat skolan ;)

Sedan hade även folk hört någon spela på ett piano som stod i källaren, men det var aldrig någon där när de gick dit för att titta!


Ett uppdrag för tv-programmet det okända ;)
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-19 21:09:29

Hittade lite mer roliga saker på youtube :D







Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Puzzle » 2015-03-19 22:33:07

YOGTZE-fallet

År 1984 så var det en före detta tekniker, nu arbetslös tysk man som hette Gunther Stoll. Han led av paranoia och pratade nu och då om "dom" som ville skada eller döda honom men han berättade aldrig vilka "dom" var. Den 25 Oktober 1984 runt 11-tiden på kvällen ställde han sig plötsligt upp med sin fru närvarande och utbrast:"Jezt geht mir ein Licht auf!", "Jag har det/Jag förstår nu" på tyska vartefter han skev ner YOGTZE (G:et kan vara en 6:a) och for ut genom dörren.

Senare på natten dök han i sin favorit pub i Wilnsdorf. Han beställde en öl men föll plötslig av stolen och slog sig i ansikte, vittnena säger att han inte verkade vara full. Direkt efter det så lämnar han puben för att dyka upp vid ett på morgonen i Haigerseelbach där han växte upp och knakade på sin forna grannes dörr. Den äldre damen som bodde där var känd för sin religiositet och Stoll var ivrig på att få komma in för att prata med henne. Enligt henne så pratade han om "hemska olyckor som skulle hände den natten". Den gamla damen valde att inte släppa in honom för klockan var ett på natten och han verkade förvirrad.

Vid tre på morgonen hittade två lastbilschaufförer Stolls förstörda bil i diket vid Autobahn 45, nära Hagen-Süd, båda männen sa att dom såg fyra man med ljusa kläder som gick omkring vid bilvraket. Männen i lastbilen stannade och sprang till en nödtelefon i närheten för att ringa efter hjälp. När dom sedan närmade sig den förstörda bilen så såg dom Stoll sittandes där, naken och allvarligt skadad men vid medvetandet. Han sa att det hade varit andra med honom i bilen men dom att dom lämnade platsen. Han dog senare i ambulansen på väg till sjukhuset.

Polisen märkte senare att de dödliga skadorna inte hade uppstått av olyckan utan att någon hade kört över honom medan han var naken för att senare sätta honom i bilen.

Enda tills idag så är det ingen som riktigt vet vad som hände den där natten eller vad Gunther Stoll menade med YOGTZE.

Tänkte det kunde vara bra att ta med en karta om det är någon som skulle vara intresserad, tror det ska gå att klicka på den för att få den förstorad.

karta.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Puzzle » 2015-03-19 22:36:10

Tardis89 skrev:ÅH!! vilken underbar tråd :D Älskar den!! <3 Fastnade igår kväll och läste allting och oj, fortsätt fortsätt skriv en massa berättelser!! :D Jag ska snart återkomma med en egen, eller ja det är egentligen något som hände min kompis men som jag tyckte va så otroligt spännande!!


:D


Håller med, älskar sånt härt hur sjukt det än kan låta... :wink: Så kommer nog fylla på den lite nu och då, och tack för din intressanta berättelse och youtube-klippen! :)
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2015-03-19 22:47:23

Kul att folk gillar tråden! :D
Läste Elisa Lam-historien nyligen i Aftonbladets söndagsbilaga (den brukar innehålla mystiska berättelser ibland) och tyckte då att den var mystisk, men inte kuslig. Efter att ha sett videon tycker jag att den är otroligt kuslig. Först tyckte jag det såg ut som om Elisa var jagad av någon, sedan som om hon hade någon sorts tvångsritualer för sig, men det sista ser ju nästan ut som om hon känner på något osynligt i luften...hu! :shock:
Och hur sjutton skulle hon ha kommit ned i vattentanken om hon faktiskt dränkte sig? Efter vad jag har läst var locket alldeles för tungt för att hon ens skulle ha kunnat rubba det.
Kusligt.
YOGTZE-fallet var riktigt kusligt och den där videon med besatta människor vågar jag inte ens titta på. Hu.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav JCSweden » 2015-03-19 23:37:23

Underbar tråd! Keep `em coming :D
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 0:23:09

Kan rekommendera om en sida Unsolved, finns lite allt möjligt från ouppklarade mord till spöken till skatter till förlorad kärlek. Hade tänkt översätta någon berättelse också men känner att hjärnan är lite för trött för att göra det just nu men kanske senare.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-20 13:54:22

Puzzle skrev:
Tardis89 skrev:ÅH!! vilken underbar tråd :D Älskar den!! <3 Fastnade igår kväll och läste allting och oj, fortsätt fortsätt skriv en massa berättelser!! :D Jag ska snart återkomma med en egen, eller ja det är egentligen något som hände min kompis men som jag tyckte va så otroligt spännande!!


:D


Håller med, älskar sånt härt hur sjukt det än kan låta... :wink: Så kommer nog fylla på den lite nu och då, och tack för din intressanta berättelse och youtube-klippen! :)


haha! jag med :D älskar sånna här grejjer! Det är så spännande!! Gör det :D vill läsa allt du har typ :D hihi!! så roligt.
Varsågod :D han hade fler videos också som va väldigt intressanta :D
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-20 13:54:55

Minan96 skrev:
Tardis89 skrev:Har en sak som hände min vän, hon berättade detta för mig för något år sen!

Jag och hon har gått på samma folkhögskola fast hon gick året före mig (det var en ettårig linje) och därför gick vi inte tillsammans.
Iallafall, en helgdag hade hon och några andra suttit ute på gräsmattan vid matsalen och pratat. Det var en fin dag. Plötsligt ser min vän en tant med en stor hatt gå förbi, hon tittar mest rakt fram så min vän sa inte hej eller så. Hon ser hur tanten går mot ingången till matsalen och dörrarna öppnas och hon går in.
Det mystiska med detta är att dessa dörrar alltid är låsta på helgerna, och det är endast en eller två elever från varje klass som har nyckel dit (denna nyckel kan lånas ut till andra i klassen också) men denna tant hade ingen nyckel. Hon gick bara in!!
När min vän sedan sa till de andra: såg ni tanten? så svarade de: vilken tant?
De hade alltså inte sett tanten, även fast de hade suttit där min vän satt.
Iallafall. De gick till ingången för att kolla om den faktiskt var öppen, men det var den inte! De fick tag på någon som var där inne som kunde låsa upp åt dem så de kunde komma in. De frågade om de hade sett någon tant gå förbi (de var i källaren) men det hade de inte alls. Och de hade varit där hela tiden.
Det mystiska med detta är att den enda vägen tanten kunde ha gått var antingen genom matsalen, där dörrarna var låsta och min vän hade sett om tanten gått dit då det är fönster in till matsalen. Annars är det en toalett och ett rum med stolar och bord, inge mer. Och går man upp för trappan finns det endast ett klassrum som var låst det också.
Så enda vägen tanten kunde ha gått var ner i källaren, men det var ingen som hade sett tanten trots att det var folk där nere hela tiden!!


Blev så fascinerad av detta, att hon hade sett en tant som mest troligt var ett spöke! Ja, det va lite scarry! tur jag inte fick veta det efter att jag lämnat skolan ;)

Sedan hade även folk hört någon spela på ett piano som stod i källaren, men det var aldrig någon där när de gick dit för att titta!


Ett uppdrag för tv-programmet det okända ;)


Haha men typ ;)
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2015-03-20 14:06:46

Puzzle skrev:Kan rekommendera om en sida Unsolved, finns lite allt möjligt från ouppklarade mord till spöken till skatter till förlorad kärlek. Hade tänkt översätta någon berättelse också men känner att hjärnan är lite för trött för att göra det just nu men kanske senare.


Ojj, vad spännande! Tack!! Nu kommer jag vara helt fast!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 16:51:49

Tardis89 skrev:haha! jag med :D älskar sånna här grejjer! Det är så spännande!! Gör det :D vill läsa allt du har typ :D hihi!! så roligt.
Varsågod :D han hade fler videos också som va väldigt intressanta :D


Vill du ha några fler youtube-kanaler som brukar ladda upp liknande klipp så kan jag tipsa om dom här två;





Och en tredje, fast den är mest "urban legends", vet inte riktigt vad det blir på svenska men typ "spökhistorier" så inget som man riktigt ska ta på allvar men det kan ju vara roligt att skrämma upp sig själv lite ibland ändå. :) Eller.. Hrm.. jag menar ju såklart helt riktiga, sanna historier.. Ryssarna är galna!! :shock: :wink:



Kahlokatt skrev:Ojj, vad spännande! Tack!! Nu kommer jag vara helt fast!


Varsågod, har själv varit fast i på den där sidan i flera år nu, det finns ju hur mycket intressant som helst att läsa!
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-20 18:21:39

Några försvinnanden som jag är fascinerad av:

Bosse Jansson, Stockholm, 1976

Sven Nilsson, Landskrona, 1965

Viola Widegren, Helgum, 1948

Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965

Paul Virtanen, Strängnäs, 1974

Stephan Svensson och Thomas Bjerler, Helsingborg, 1966

Ska se om jag kan hitta bra sidor/texter/källor för dessa försvinnanden. Isf postar jag dem här.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-20 18:27:05

Jag saxar från Flashback, även om jag tycker att det är en värdelös källa.

Bosse Jansson

"Under tiden från lördag eftermiddag (ev. fredag eftermiddag) den 4 april till måndag morgon den 5 april 1976 försvinner 27-årige brevbäraren Bosse Jansson, 490614-003, från sin lägenhet på Folkkungagatan 63 på Södermalm i Stockholm. Från sitt 27:e levnadsår så försvann han utan ett spår. Än idag är detta försvinnande ett lika stort mysterium som då det skedde?
Under lördagen den 4 april deltar han i ett möte i Svensk-Albanska föreningen där han sitter i dess styrelse. Han var en mycket aktiv medlem i denna förening. Bosse Jansson var också medlem i Sveriges Kommunistiska Parti. Detta möte hölls i förorten Kristineberg. Att han återvände hem till bostaden efter mötet vet man genom hans klippkort från dåvarande SL som hittades där.
Då Bosse Jansson inte kom till sitt jobb på den nu nerlagda posten på Folkkungatan på måndag morgon den 5 april hände uppenbarligen inget. Däremot tisdagen den 6 april vände sig en av hans vänner och arbetskamrater till polisen för att försöka göra en anmälan att Jansson var försvunnen. Han ombads dock att återkomma om några dagar. På torsdagen så gick en annan av hans arbetskamrater till polisen och lyckades då att få dem att upprätta en anmälan. Detta görs måndagen den 12 april - alltså en hel vecka (eller mera) efter hans försvinnande. Bosse Jansson bodde ensam i sin lägenhet.
När polisen sent omsider kommer till den lilla lägenheten är den städad och i god ordning. Hans klocka, plånbok (innehållande nästan 375 kr), pass, ID-kort
samt också detta klippkort från SL som visade hans sista resa från Kristineberg till Medborgarplatsen kl. 16.15. Även skall tydligen hans lägenhetsnycklar ha hittats i lägenheten. Det enda som saknades var en fulltecknad anteckningsbok där även ev. adresser till olika människor kan ha funnits. Även hans täckjacka saknades. Hans stora skivsamling som han var mycket mån om fanns helt intakt kvar.
Det enda som "störde" de båda poliskonstaplarna när de kom till lägenheten tillsammans med den senare vännen som hade lyckats få polisen att upprätta en anmälan var att ett par tofflor låg slarvigt kastade upp och ner på hallgolvet innanför ytterdörren.
Vad var det då som hade hänt med Bo Karl Gustav Jansson?
Han talade flytande albanska, kände mycket folk där samt hade även vistas en hel del i detta land. Bl.a. kände han dåvarande premiärministern Mehmet Shehu som var en gammal hårdför f.d. partisan..
Bosse Jansson gjorde även en del "mystiska" resor bl.a. till forna Östtyskland samt till Reykjavik. Dessa resor gjorde han dock ingen hemlighet av.
Ev. kan ett svar på hans försvinnande finnas i något av Albaniens arkiv? Kanske blev han "avvecklad" som agent av något slag? Kanske blev han indragen i politiska intriger och mördad?
Bosse Jansson efterlämnade ca 1 000 000 kr i värdepapper och pengar. Detta var ett orört arv efter hans farföräldrar. Hans föräldrar var döda genom en bilolycka och han hade inga syskon.
Han blev dödförklarad i slutet på 1980-talet och det han lämnade efter sig ärvdes av ett par kusiner i Borås."

Sveriges radio har gjort en radiodokumentär om fallet som är värd att lyssna på.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-20 18:29:41

Sven Nilsson, Landskrona, 1965
(Även detta från Flashback)

"Detta är hämtat ur en artikel i G-P söndagen den 22 januari 1967. Dock något förkortad och ej ordagrant avskriven.

Klockan tre på morgonen 1965, gick den 42-årige folkskoleläraren Sven Nilsson från Smålands Rydaholm, ner till portiern på Sjöfartshotellet i Landskrona. Det var sista gången någon såg honom.

Nilsson, som befann sig i Landskrona p.g.a. av en schackturnering, bad portiern på Sjöfartshotellet om hjälp att ringa polisen. Nilsson ville få ett mindre gräl mellan honom och en finländsk styrman uppklarat. Denne styrman bodde också på hotellet.

Det tog ca 5 minuter för polisen att komma till ovan nämnda hotell, men när de kom dit befann sig endast den kraftigt berusade finländaren på sitt rum. Sven Nilsson var spårlöst borta.

Mysteriet med den försvunne schackspelaren har satt myror i huvudet på utredningsmännen. Något som helst motiv har man inte kunnat finna. Sven Nilsson hade god ekonomi, var känd för sin ärlig och redbarhet. Han levde ett harmoniskt familjeliv och hade egentligen bara en enda stor böjelse: schack.

På nyårsaftonens kväll efter sista schackpartiet, gjorde några i schacksällskapet en resa till danmark.

Det var vid återkomsten som Sven Nilsson och den finländske styrmannen kom ihop sig. Schacksällskapet förde oväsen och var spritpåverkat. Styrmannen, som även han hade festat tapperrt ville sova.

Till sist kom Nilsson och styrmannen överens. Man beslöt sig för att dricka en försoningsskål. Styrmannen hängde då av sig sin rock på en stol. Nilsson prövade hans rock och hängde sedan tillbaka den över stolsryggen. Efter groggen återvände styrmannen till sitt rum. Vid närmare granskning fann han att hans plånbok med ca 200 kr saknades.

Ett nytt bråk tog fart mellan dem i hotellkorridoren. Finländaren anklagade Nilsson för att vara en tjuv. Folkskoleläraren blev mycket upprörd över denna anklagelse. Han kontaktade då hotellets portier och bad denne ringa till polisen.

Polisen gjorde en snabbutryckning. När polisen kom dit var Nilsson redan försvunnen. Sin bil och ytterplaggen lämnade han kvar.

Innan man hade kunnat höra finländaren ordentligt avled han, på ett annat hotellrum i Landskrona. Dödsorsaken fastställdes till metanolförgiftning, men man kunde inte utesluta självmord.

Frågorna hopade sig:
1. Stal verkligen den skötsamme folkskoleläraren styrmannens plånbok? Var det isf av ånger och rädsla inför följderna, som han avvek för gott?
2. Fick Nilsson stryk av styrmannen? Detta skulle ha kunnat leda till minnesförlust, en åkomma som folkskoleläraren tidigare lidit av.
3. Hade han drunknat i hamnen skulle kroppen ha flutut i land efter två år, vilket den inte hade gjort.
4. Hade styrmannen helt kallblodigt mördat Sven Nilsson? Man hinner inte skaffa undan en kropp under loppet av fem minuter. Dessutom utplåna alla spår.

Flera vittnen påstod sig ha sett Sven Nilsson under nyårsdagen. Alla tips under dessa två år visade sig vara felaktiga.

Sven Nilsson familj, fru och två barn var i januari 1967 bosatta i Hässleholm. Ovissheten var en pressande börda för dem. Levde maken/fadern eller var han död?"
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-20 19:22:24

Ett annat spännande försvinnande:

Nedanstående hämtat från artikeln i FIB/Aktuellt # 42 den 18/10 1966. Sidorna 13 och 17. Text: Arne Lemberg. Foto: Jan Ehnemark.

Nedanför det stora fotot på sidan 13 där den försvunna bodde finns följande text: "På spisen kokade potatisen, i askfatet glödde en cigarett. Men kvinnan i huset var borta. Detta hände 1948."

På sidan 17 längst upp till vänster under det lilla fotot på den försvunna finns följande skrivet: "Hade Elin Lindgren, 48 år, tröttnat på sitt liv i sus och dus och frivilligt lämnat sin stuga?"

Till höger om fotot detta: "Olyckshändelse, perfekta brottet eller en ovanligt lyckad rymning? Polisen maktlös i 18 år vid spaningarna efter kvinnan vid spisen."

"En röd stuga med vita knutar, gömd i ödslig terräng någon kilometer utanför Karlskoga. Klockan 8.30 på morgonen lämnar en tillfällig hyresgäst stugan. Till värdinnan, 48-åriga Elin Lindgren, säger han:
- Jag åker till jobbet och hömtar avlöningen, är tillbaka inom en halvtimme.
Fru Lindgren svarar:
- Då gör jag ordning lite frukost under tiden.

När klockan är fem över nio är mannen tillbaka. Dörren står öppen - men Elin Lindgren är borta.
- Har du sett Elin? frågar mannen en granne som bor på samma gård men denne vet ingenting.

Efter två timmar börjar både grannen och och Elin Lindgrens hyresgäst bli ororliga. Potatisen stod och kokade på spisen när hyresgästen kom, en cigarett låg halvrökt i askkoppen - men Elin Lindgren var spårlöst borta."

"Fru Lindgren försvann från sin gård den 20 juli 1948. Det har nu gått 18 år utan att man fått något spår efter henne.

Brottsteorin styrks av att fru Lindgrens bror Karl Sigfrid Olsson i augusti samma år som fru Lindgren försvann påträffade ett par proteser i en vedbod som ligger 25 meter från fru Lindgrens bostad. Det kunde vara systerns löständer, men tandläkaren som tillverkat dem var sedan en tid avliden."

Polisen har räknat ut att fru Lindgren åtminstone varit sysselsatt i en kvart med potatisskalning och förberedandet av matlagningen. Tjugo minuter återstår för en eventuell mördare att 1. begå brottet 2. frakta undan offret."

Någon annan som har hört talats om detta i dag helt bortglömda fall? Hittades någonsin kvarlevorna efter den försvunna?
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 23:05:02

Vet inte hur pass känd den här händelsen är men den är helt klart bisarr så det räcker.

Sabina och Ursula Eriksson
År 2008 springer de 40-åringa svenska enäggstvillingarna Sabina och Ursula Eriksson rakt ut på en engelsk motorväg. Ursula körs på av en långtradare medan Sabina blir påkörd av en personbil. Trots det så över lever båda två mirakulöst men dom gör kraftigt motstånd när polis och räddningspersonal försöker ta dom till sjukhuset. Sabina flyr och springer på nytt ut i vägen, ger en av de kvinnliga poliserna ett knytnävsslag men tillslut lyckas ett flertal poliser övermanna henne.

Man misstänker att anledningen till hennes reaktion kan vara skallskada eller drogpåverkan.

Redan nästa dag släpps Sabina, hon förefaller en smula udda men är inte längre våldsam. Systern är fortfarande kvar på akuten.

Några timmar senare träffar hon Glenn Hollinshead, som erbjuder henne natthärbärge då det inte finns en "bed and breakfast" i närheten. Glenns bror är med, men fattar misstankar mot Sabina redan från början och när hon helt plötsligt börjar misstänka att cigarretterna hon har bjudit dom på är förgiftade blir han ytterligare misstänksam mot henne. Det är hennes egna cigarretter som hon redan har rökt flera av.

Brodern går tillslut hem och lämnar Glenn ensam med Sabina. Dagen därpå knivhugger Sabina Glenn sju gånger, han lyckas ta sig ut från villan men överlever inte. Sabina springer från platsen med en slägga i handen som hon slår sig själv i huvudet med, ett beteende som en förbifarande bilist ser och stannar därför till för att försöka ta släggan från henne. Hon har även en bit tegel i fickan, som hon slår i huvudet på bilisten. En ambulans kommer till platsen men hon flyr igen och hoppar från en bro, i fallet bryter hon båda anklarna och kan därefter fångas in. Hon döms till fem års fängelse för dråp då dom anser att hon hade någon form av psykos under händelsen men dom kan inte enas om vilken diagnos det rör sig om.

Systern Ursula återvänder till Sverige efter att hon blir utskriven från sjukhuset men flyttar sedan tillbaka till USA, där hon bodde innan det hela inträffade. Sabina själv levde innan i Irland tillsammans med sin man.

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Kahlokatt » 2015-03-20 23:32:56

Den försvunna kosmonauten
(från Listverse, översatt och kommenterat av mig)

Under slutet av 1950- och början av 1960-talet var rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen som mest aktiv. Folk över hela världen såg på och lyssnade. Vissa, speciellt amatörradiooperatörer, lyssnade mer noggrant än andra och av dessa var två bröder från Italien, Achille och Giovanni Judica-Cordiglia, de främsta. Bröderna använde hemmagjord utrustning för att lyssna på de sovjetiska uppstigningarna. De spelade in hjärtslagen från hunden Lajka som skickades iväg på enkel resa med Sputnik 2.
Så, 1961, spelade de in något kusligt. Det var ljudet av en kvinna som verkade delta i ett test gällande människors förmåga att klara sig i rymden. I inspelningen (på ryska) säger hon: "Är inte det här farligt? Tala till mig! Vår transmission inleds nu. Jag känner mig varm. Jag kan se en låga. Kommer jag att krascha? Ja, jag känner mig så varm, jag kommer att åter träda in i..."
Och där slutar inspelningen.
Bild

Ljudklippet finns att höra bl.a. på Listverse (sök på "Eerie recordings"), men varning! Det är verkligen otäckt! Det enda jag förstår (jag pratar inte ryska) är att hon säger "ett, två tre, fyra, fem" några gånger. Resten är för mig obegripligt, men desperationen i hennes röst är det inte...

"De förlorade kosmonauterna" sägs vara en ren konspirationsteori - men vem är då kvinnan i den här kusliga inspelningen?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Tardis89 » 2015-03-21 12:22:44

Puzzle skrev:
Tardis89 skrev:haha! jag med :D älskar sånna här grejjer! Det är så spännande!! Gör det :D vill läsa allt du har typ :D hihi!! så roligt.
Varsågod :D han hade fler videos också som va väldigt intressanta :D


Vill du ha några fler youtube-kanaler som brukar ladda upp liknande klipp så kan jag tipsa om dom här två;





Och en tredje, fast den är mest "urban legends", vet inte riktigt vad det blir på svenska men typ "spökhistorier" så inget som man riktigt ska ta på allvar men det kan ju vara roligt att skrämma upp sig själv lite ibland ändå. :) Eller.. Hrm.. jag menar ju såklart helt riktiga, sanna historier.. Ryssarna är galna!! :shock: :wink:



Kahlokatt skrev:Ojj, vad spännande! Tack!! Nu kommer jag vara helt fast!


Varsågod, har själv varit fast i på den där sidan i flera år nu, det finns ju hur mycket intressant som helst att läsa!


Tack :D Ska kolla in dom där!!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav jesusiscool » 2015-03-25 14:38:42

Kahlokatt skrev:Spöket vid Karlbergskanalen


Det var en vinterkväll 1923. Två systrar promenerade längs Karlbergskanalen på Hornsbergs strand i Stockholm. Framme vid bron över mot Karlberg fick de plötsligt se en vit skepnad komma svävande över vägen och ned mot stranden. Systrarna blev vettskrämda och sprang iväg.
Nästa dag, när det blivit ljust, tog de med sig några goda vänner till platsen och berättade vad de varit med om. Sällskapet vandrade längs stranden för att försöka hitta någon förklaring till vad systrarna hade sett.
På precis den plats där skepnaden hade försvunnit, fann man en vissnad gammal begravningskrans...

Från Stockholms spökhus och andra ruskiga ställen av Stig Linnell.

Men är det inte så att alla spökberättelser är ganska lika, jag menar, folk förväntar sig vissa upplevelser och dessutom att tolkningen skall vara något spökligt.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Riktigt konstiga historier (mysterier, etc.)

Inläggav Huggorm » 2015-03-26 13:47:42

Gå inte in på denna sida bara, för då blir ni sittande i flera timmar: http://www.historicmysteries.com/
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in