Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anser du att aspergare är autister?

Självklart! Autist = person med diagnos inom autismspektrumet!
81
66%
Absolut inte! Autist = person med autistiskt syndrom!
18
15%
Det kan betyda bägge delarna... så OA borde nog heta något annat!
18
15%
Annat alternativ (precisera i tråden!).
5
4%
 
Antal röster : 122

Inläggav Inger » 2008-05-30 2:51:24

Just det. Och då yttrar vi oss som några som är halv-autistiska snarare än helautistiska, vilket är en idealisk sits då vi delvis kan förstå både autister och icke-autister eftersom vi är just nåt mittemellan.

(Och det är ju för övrigt just detta 'mittemellan' som gör att en del har svårt att få den hjälp några av oss trots allt behöver.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:13:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-05-31 8:18:00

En liknande diskussion på WP:
http://www.wrongplanet.net/postt67356.html

Citat:
"Y'know.... I've often thought that we Aspergians are maybe just here to serve as Ambassadors of a sort between the Full-Auts and the Neurotypicals... as we have somewhat of a half-understanding of each that the other will never be able to relate to. "

Ett citat till som stämmer bra på vissa här:
"am get fed up with the anti autie bias and ignorance on here,when those that are doing it are usually the same ones who complain about it being done to aspies."
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:13:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Mats » 2008-06-01 11:57:40

Inger skrev:Just det. Och då yttrar vi oss som några som är halv-autistiska snarare än helautistiska, vilket är en idealisk sits då vi delvis kan förstå både autister och icke-autister eftersom vi är just nåt mittemellan.
Det här gäller inte mig! Jag vet hur det är att vara "halvautist" men har inte en susning om hur det är att vara "helautist". Jag känner mig inte på något sätt mer kompetent att yttra mig i LFA-frågor än "de duktiga föräldrarna i RFA".


Inger skrev:(Och det är ju för övrigt just detta 'mittemellan' som gör att en del har svårt att få den hjälp några av oss trots allt behöver.)
Om OA ska bli en stödorganisation åt LFA lär jag som är "halvautist" inte få den hjälp jag behöver där heller...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:13:52, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Vesslan » 2008-06-02 14:57:19

När jag hör ordet autism tänker jag Kanners och savanter.
(Det blev svarsalternativ 2 för mig.)
Senast redigerad av Vesslan 2011-05-04 14:13:52, redigerad totalt 1 gång.
Vesslan
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-12-21
Ort: Långt in i skogen

Inläggav Moggy » 2008-06-02 15:03:53

rdos skrev:En liknande diskussion på WP:
http://www.wrongplanet.net/postt67356.html

Citat:
"Y'know.... I've often thought that we Aspergians are maybe just here to serve as Ambassadors of a sort between the Full-Auts and the Neurotypicals... as we have somewhat of a half-understanding of each that the other will never be able to relate to. "

Ett citat till som stämmer bra på vissa här:
"am get fed up with the anti autie bias and ignorance on here,when those that are doing it are usually the same ones who complain about it being done to aspies."


Vettigt synsätt.

Med "autie", avses då autister med det begreppet?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:13:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-06-02 15:07:18

KrigarSjäl skrev:Nej, jag går bara med i föreningar som har ballar. Mjäkighet kommer man ingen vart med, inte kompromissande heller. Det måste till tydliga budskap och lite "fighting spirit". Sen kan en förening inte



Håller med, ska man uppnå nåt med en föreningen/organisation så krävs det att man kan sticka ut hakar och ta lite fighter även om det kan vara obekvämt. Att bara sitta på sammanträden och prata och generera papper om hur allt borde vara orsakar inga förändringar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Zirre » 2015-03-13 23:30:27

Jag har röstat!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Titti » 2015-03-14 10:58:45

Jag är aspergare men känner alltmer att jag är autist, att benämningen autist även rymmer oss. För mig har det gått successivt att inse det under de nio år som gått sedan jag fick diagnos.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav hearnothing » 2015-03-14 12:37:07

Anser du att aspergare är autister?


Oh, ja.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav cocos » 2015-03-14 12:41:33

Det är ett spektrum. För mig är autist en person som ständigt är i sin egen värld och är i princip okontaktbar.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Re: Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Titti » 2015-03-14 12:50:44

cocos skrev:Det är ett spektrum. För mig är autist en person som ständigt är i sin egen värld och är i princip okontaktbar.

I så fall går jag in och ut i att vara autist.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav cocos » 2015-03-14 12:54:54

Titti skrev:
cocos skrev:Det är ett spektrum. För mig är autist en person som ständigt är i sin egen värld och är i princip okontaktbar.

I så fall går jag in och ut i att vara autist.

Är du så även när du inte är engagerad i en uppgift, ex ditt specialintresse?
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Re: Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Titti » 2015-03-14 15:02:14

cocos skrev:
Titti skrev:
cocos skrev:Det är ett spektrum. För mig är autist en person som ständigt är i sin egen värld och är i princip okontaktbar.

I så fall går jag in och ut i att vara autist.

Är du så även när du inte är engagerad i en uppgift, ex ditt specialintresse?

Ja. Jag har egentligen inget påtagligt, konkret, specialintresse. Det har aldrig funnits utrymme för det. Däremot är det helt klart så att när jag blir stressad av "allt för mycket" - för mycket saker som händer, för många människor som pratar, för mycket att hålla reda på eller ta ställning till - då blir jag mycket mer autistisk och skärmar av mig mentalt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Lispington » 2015-03-14 15:31:44

Ja, jag anser att Aspergers syndrom är en form av autism.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Bali » 2015-03-14 17:31:45

För mig är det självklara svaret: Ja.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2015-03-14 18:51:58

Ja jag anser att asperger är autism
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Hadraniel » 2015-03-14 18:58:45

Hmmmm, väldigt tveksam gällande frågan själv. Tycker mer att det allmänna bruket av ordet "autist" utan något klargörande syftar på personer med problem inom autismspektrumet tillsammans med en intellektuell funktionsnedsättning medan aspergare och "högfungerande autister" sällan är det som folk syftar på med ordet. Alltså anser jag ju givetvis att asperger är en "form av autism" men jag känner mig inte alls bekväm med att säga att aspergare är "autister" rent generellt. :-)063
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-03-14 20:00:18

Mja.. Med risk att göra en potentiellt upprörande jämförelse så är det nästan som att fråga om man tycker att folk med prostatacancer har bröstcancer. På ett sätt är det ju egentligen samma diagnos med samma behandling men det är ändå inte riktigt synonymt med varandra.

Sen håller väl i för sig diagnosen Asperger på att försvinna så då borde man väl teoretiskt sätt bli autister men det lär nog ta ett tag innan man vänjer sig vid det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Lispington » 2015-03-14 20:23:31

Puzzle skrev:Mja.. Med risk att göra en potentiellt upprörande jämförelse så är det nästan som att fråga om man tycker att folk med prostatacancer har bröstcancer. På ett sätt är det ju egentligen samma diagnos med samma behandling men det är ändå inte riktigt synonymt med varandra.

Inte upprörande, men felaktig. Klassisk autism och Aspergers syndrom är båda två former av autism, precis som prostatacancer och bröstcancer är former av (körtel)cancer. Man talar numera sällan om autism som synonymt med infantil/klassisk autism, utan som just klassisk autism eller infantil autism.

Diagnoser är inget annat än modeller, som försöker sammanfatta symptom och problem som ofta förekommer tillsammans och som ger liknande manifesteringar över en bred population av patienter. En modell är en mer eller mindre grov representation av verkligheten, men kan aldrig helt och hållet överensstämma med verkligheten eftersom den inte tar (eller kan ta) sådant i beaktande, som vi inte ännu känner till eller som inte går att mäta. När kunskapen om – i det här fallet – autismspektrumtillstånd förändras, så måste också modellen, d.v.s. diagnosen, förändras med den. Kan inte en diagnos längre avgränsas gentemot närliggande diagnoser, om det visar sig att den bygger på ett felaktigt antagande eller vad det nu kan vara, så kommer den behöva ändras. Det är inte värre än så.

Att identifiera sig med en diagnos är att anpassa sig till modellen istället för verkligheten. Jag har inget problem med att acceptera, att autismliknande tillstånd kommer att kopplas ihop tills dess att vi lär oss mäta det i kroppen, som kanske visar på ett svagare släktskap eller inget släktskap alls. På samma sätt tycker varken att det är orättvist eller obehagligt att min typ av autism, diagnostiserad i enlighet med DSM, kopplar ihop mig med personer med klassisk autism. Snarare tvärtom, jag finner det oerhört intressant. Vi liknar trots allt varandra, samtidigt som vissa skillnader är mycket stora. Sådant gör mig nyfiken.

Men om ni vill kalla er aspergare, så får ni naturligtvis det. Om ni inte vill bli hopkopplade med förståndshandikappade, så får ni mer än gärna hålla er på er kant. Men jag ser det inte den kopplingen som ett problem. Jag är den jag är alldeles oavsett vad man kallar den diagnos som bäst passar in på mig och jag är någorlunda säker på, att jag inte är förståndshandikappad. Åtminstone inte gravt förståndshandikappad, iallafall.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2015-03-14 21:37:49

Lispington skrev:jag är någorlunda säker på, att jag inte är förståndshandikappad

Allmänheten i stort kommer att utgå ifrån sin okunskap istället.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2015-03-14 21:50:00

Lispington skrev:Inte upprörande, men felaktig. Klassisk autism och Aspergers syndrom är båda två former av autism, precis som prostatacancer och bröstcancer är former av (körtel)cancer. Man talar numera sällan om autism som synonymt med infantil/klassisk autism, utan som just klassisk autism eller infantil autism.


Helt korrekt blir det ju inte nej men jag kom inte på någon bättre jämförelse eller något annat sätt att kort förklara hur jag tänker kring det.

Autismspektrumstörning är ju själva "basen" sen brukar man oftast dela upp det som autism, högfungerande autism, Aspergers syndrom och atypisk autism, så jag tycker som så att har man Asperger så har man Asperger och är därför "Aspergare" men har man autism, högfungerande autism eller atypisk autism så är man "Autister". Alltså att man "är" vad diagnosen säger att man är kort och gott. (På samma sätt som man inte kan säga att någon med bröstcancer har prostatacancer även om båda är olika typer av cancer).

Sen är man ju såklart först och främst människa men nu menar jag om man nu skulle vilja använda begreppet "Aspergare" eller "Autist".

Utöver det så pendlar jag mellan asperger och atypisk autism så jag har ju friheten att kalla mig båda och det stör mig inte det minsta om jag blir hopkopplad med andra autister men jag har inget förståndshandikapp och det är ju en egen diagnos i sig som tyvärr många med autism har men (vad jag vet) har det egentligen inget med autismen att göra. Så på samma sätt att många med asperger också har ADHD så behöver det inte betyda att alla har båda och det stör mig mer att vissa verkar tro så (ha dom fördomarna).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2015-03-14 21:50:32

@ Lispington: Invecklingsstörd :lol:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Lispington » 2015-03-15 0:06:35

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:jag är någorlunda säker på, att jag inte är förståndshandikappad

Allmänheten i stort kommer att utgå ifrån sin okunskap istället.

Ja, liksom vi andra också gör det. Om man tittar runt på forumet ser man att okunskap, undermålig bildning och avsaknad av allmän hyfs finns här liksom överallt annars.

Men det spelar inte mig någon roll, jag har slutat att utgå ifrån att människor är bildade, men samtidigt är min erfarenhet att de allra flesta är bildningsbara.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Inläggav Lispington » 2015-03-15 0:41:18

Puzzle skrev:Autismspektrumstörning är ju själva "basen" sen brukar man oftast dela upp det som autism, högfungerande autism, Aspergers syndrom och atypisk autism, så jag tycker som så att har man Asperger så har man Asperger och är därför "Aspergare" men har man autism, högfungerande autism eller atypisk autism så är man "Autister". Alltså att man "är" vad diagnosen säger att man är kort och gott. (På samma sätt som man inte kan säga att någon med bröstcancer har prostatacancer även om båda är olika typer av cancer).

Ingen är sin diagnos. Diagnosen är ett hjälpmedel för att kunna förstå vad som skiljer ut en och kunna få rätt typ av hjälp, om det skulle behövas. Väldigt få cancerpatienter kallar sig bröstcancrare, prostatacancrare eller liknande. Däremot kan de vara med i patientföreningar som agerar som intresseorganisation gentemot t.ex. politiker. Jag säger att jag är autistisk, men kallar mig inte gärna autist. Jag är den jag är och min autism är bara en del av mig, av den helhet som jag är.

Puzzle skrev:Sen är man ju såklart först och främst människa […]

Precis.

Puzzle skrev:Utöver det så pendlar jag mellan asperger och atypisk autism så jag har ju friheten att kalla mig båda och det stör mig inte det minsta om jag blir hopkopplad med andra autister men jag har inget förståndshandikapp och det är ju en egen diagnos i sig som tyvärr många med autism har men (vad jag vet) har det egentligen inget med autismen att göra. Så på samma sätt att många med asperger också har ADHD så behöver det inte betyda att alla har båda och det stör mig mer att vissa verkar tro så (ha dom fördomarna).

För att få diagnosen klassisk autism, så fordras att man uppfyller kriterierna för förståndshandikapp, d.v.s. ett logiskt IK under 70.

Alla har fördomar och vi skapar nya fördomar varje dag. Vår hjärna fungerar helt enkelt på det sättet. Men varken rädsla för andras fördomar eller de egna fördomarna gentemot personer med klassisk autism är skäl nog för att låtsas som om den samlade forskningen inte existerar och att vi minsann är lite finare och lite bättre än de där andra, de där som är "autistiska". Den typen av resonemang kan man se här på forumet och höra på olika träffar med t.ex. Attention eller AAF. Själv förstår jag inte varför de vill ha en sådan distinktion. Jag känner ingen gemenskap med personer som tänker på det sättet.

Nåja. Du verkar vara en klok person, som tänker mycket och tänker efter innan du bestämmer dig för saker och ting. Oavsett vad du kommer fram till, så tror jag att det är ett genomtänkt beslut.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in