Anser du att aspergare är autister? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anser du att aspergare är autister?

Självklart! Autist = person med diagnos inom autismspektrumet!
81
66%
Absolut inte! Autist = person med autistiskt syndrom!
18
15%
Det kan betyda bägge delarna... så OA borde nog heta något annat!
18
15%
Annat alternativ (precisera i tråden!).
5
4%
 
Antal röster : 122

Inläggav mixpippi » 2008-05-28 20:08:45

Jag tror att ni kommer att få det svårt med att påverka genom OA. Varför?... Jo, för att ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig. Man kan inte med våldsamma diskussioner påverka NTare, dom ledsnar på en.

Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.

Milyc:
Jag är redan medlem i RFA sedan länge, inte pga att jag vill ha all deras uppmärksamhet (som vissa andra här vill ha) utan för att jag känner sympati med dom som har det sämre än jag. När jag tänker på dom och hur mycket mera dom får lida och kämpa med vardagen så kallar jag mig med stolthet Autistisk för det är det minsta jag kan göra och det är sån jag är.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav rdos » 2008-05-28 20:12:45

mixpippi skrev:Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.


Du har naturligtvis helt rätt i detta. Alla de lyckade projekt jag sett på nätet bygger på sammarbete med NTs.

En förening som ska påverka attityder i NT-samhället måste givetvis ha några NT till hjälp för att kunna uppnå detta mål. Att skrika och gapa på myndigheter kommer man ingen vart med.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-05-28 20:29:16

mixpippi skrev: Jag tror att ni kommer att få det svårt med att påverka genom OA. Varför?... Jo, för att ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig. Man kan inte med våldsamma diskussioner påverka NTare, dom ledsnar på en.

Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.


Men jag anser inte att närstående NT förstår på rätt sätt och därför vill jag inte att mina anhöriga med NT ska föra min talan över huvudet på mig för jag anser inte att de påverkar till det bättre då. Jag håller för övrigt inte med om att det bara är NT som kan påverka effektivt. Jag är exempelvis vansinnigt mycket bättre på att debattera AS-frågor än de flästa av tanterna i FA på ort ger intryck av att vara.

mixpippi skrev:Milyc:
Jag är redan medlem i RFA sedan länge, inte pga att jag vill ha all deras uppmärksamhet (som vissa andra här vill ha) utan för att jag känner sympati med dom som har det sämre än jag. När jag tänker på dom och hur mycket mera dom får lida och kämpa med vardagen så kallar jag mig med stolthet Autistisk för det är det minsta jag kan göra och det är sån jag är.

Enligt RFAs policy ska du inte kalla dig autistisk utan säga att du har autism i så fall. Jag känner för övrigt också sympati med autister som har det sämre än jag men inte med deras NT-morsor som driver RFA och behandlar alla inom autismspektrumet som mindre vetande individer.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-05-28 20:33:42

rdos skrev:
mixpippi skrev:Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.


Du har naturligtvis helt rätt i detta. Alla de lyckade projekt jag sett på nätet bygger på sammarbete med NTs.

En förening som ska påverka attityder i NT-samhället måste givetvis ha några NT till hjälp för att kunna uppnå detta mål. Att skrika och gapa på myndigheter kommer man ingen vart med.


Att våra "närstående personer med NT framföra våran talan" avser naturligtvis inte samarbete med NT utan underkastelse under mammorna inom FA för de säger ju att de förstår våra problem. Anledningen till att inga NT får vara med i OA är ju för att undvika att anhöriga NT och deras perspektiv tar över.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-05-28 20:55:08

Milyc skrev:Att våra "närstående personer med NT framföra våran talan" avser naturligtvis inte samarbete med NT utan underkastelse under mammorna inom FA för de säger ju att de förstår våra problem. Anledningen till att inga NT får vara med i OA är ju för att undvika att anhöriga NT och deras perspektiv tar över.


Jo, jag förstår argumenten bakom, men tror nog liksom mixpippi inte riktigt på metodiken. Själv har jag ett nätverk av NT som jag har haft stor nytta av. De "tar inte över" utan hjälper mig att driva frågor på ett bättre sätt. Det gäller att skilja på att andra tar över eller driver frågor som är i konflikt med kollektivets bästa och att ha hjälp av förstående NT att bättre föra fram våra synpunkter på ett sätt som fungerar.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-28 20:56:14

rdos skrev:En intressant fråga att driva är dessutom att en viss andel av personalen på gruppboenden borde ha AS eller andra NPF. Detta skulle dessutom sätta en del AS i meningsfulla jobb.


Det där har jag också funderat på. Samma f.ö. personalen på skolor där det finns aspergerklasser och liknande. Om inte så lärare - det kanske inte finns så många med AS som utbildar sig till lärare? så kanske som elevassistenter eller liknande?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2008-05-28 21:08:03

Bjäbbmonstret skrev:Det där har jag också funderat på. Samma f.ö. personalen på skolor där det finns aspergerklasser och liknande. Om inte så lärare - det kanske inte finns så många med AS som utbildar sig till lärare? så kanske som elevassistenter eller liknande?


Jo, precis. Lärare till dessa klasser borde dessutom ha en speciell utbildning som säkerligen aspergare skulle kunna gå. Inlärningsmetoder och sådant skiljer ju en del mellan AS och NT.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-05-28 21:09:26

rdos skrev:
Milyc skrev:Att våra "närstående personer med NT framföra våran talan" avser naturligtvis inte samarbete med NT utan underkastelse under mammorna inom FA för de säger ju att de förstår våra problem. Anledningen till att inga NT får vara med i OA är ju för att undvika att anhöriga NT och deras perspektiv tar över.


Jo, jag förstår argumenten bakom, men tror nog liksom mixpippi inte riktigt på metodiken. Själv har jag ett nätverk av NT som jag har haft stor nytta av. De "tar inte över" utan hjälper mig att driva frågor på ett bättre sätt. Det gäller att skilja på att andra tar över eller driver frågor som är i konflikt med kollektivets bästa och att ha hjälp av förstående NT att bättre föra fram våra synpunkter på ett sätt som fungerar.


Om du håller med mixpippi så kan du väl gå med i och engagera dig i RFA då om du anser att närstående NT är så förstående och samarbetsvilliga. Där är det ju som mixpippi vill ha det närstående NT som för vår talan. Men vad jag har förstått så har du i alla fall inte tidigare haft mycket till övers för dem.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-05-28 21:11:46

Bjäbbmonstret skrev:
rdos skrev:En intressant fråga att driva är dessutom att en viss andel av personalen på gruppboenden borde ha AS eller andra NPF. Detta skulle dessutom sätta en del AS i meningsfulla jobb.


Det där har jag också funderat på. Samma f.ö. personalen på skolor där det finns aspergerklasser och liknande. Om inte så lärare - det kanske inte finns så många med AS som utbildar sig till lärare? så kanske som elevassistenter eller liknande?


Detta är dock mycket bra idér tycker jag.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-05-28 21:21:34

Milyc skrev:Om du håller med mixpippi så kan du väl gå med i och engagera dig i RFA då om du anser att närstående NT är så förstående och samarbetsvilliga. Där är det ju som mixpippi vill ha det närstående NT som för vår talan. Men vad jag har förstått så har du i alla fall inte tidigare haft mycket till övers för dem.


Du missförstår. Jag har inget till övers för tanterna inom FA. Jag tror f.ö. att en hel del av dem har autistiska drag i olika omfattning, vilket gör dem extra besvärliga (tyvärr). De värsta exemplaren jag mött på Internet som står för AS-fientliga åsikter har autistiska drag men har lyckats anpassa sig och tycker då att alla andra oxå borde kunna göra det. Så pass på så ni inte får in sådana i OA :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-05-28 21:39:15

rdos skrev:
Milyc skrev:Om du håller med mixpippi så kan du väl gå med i och engagera dig i RFA då om du anser att närstående NT är så förstående och samarbetsvilliga. Där är det ju som mixpippi vill ha det närstående NT som för vår talan. Men vad jag har förstått så har du i alla fall inte tidigare haft mycket till övers för dem.


Du missförstår. Jag har inget till övers för tanterna inom FA. Jag tror f.ö. att en hel del av dem har autistiska drag i olika omfattning, vilket gör dem extra besvärliga (tyvärr). De värsta exemplaren jag mött på Internet som står för AS-fientliga åsikter har autistiska drag men har lyckats anpassa sig och tycker då att alla andra oxå borde kunna göra det. Så pass på så ni inte får in sådana i OA :wink:


Då kanske du inte ska påstå att du håller med mixpippi för han är ju uttalad RFA-sympatisör.

Det är ju fullt rimligt att många av de Aspie-föraktande mammorna i RFA har autistiska drag eftersom det antas vara ärftligt men det är ingenting de skulle stå för själva då hela deras ideologi bygger på att det är vi som har ett funktionshinder men absolut inte de och att det därför ensidigt är dem, de duktiga föräldrarna som ska hjälpa/ta hand om oss mindre vetande stackare.

Så länge de är övertygade om det lär de ju aldrig söka sig till OA.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav mitzerl » 2008-05-28 22:00:42

mixpippi skrev:Jag tror att ni kommer att få det svårt med att påverka genom OA. Varför?... Jo, för att ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig. Man kan inte med våldsamma diskussioner påverka NTare, dom ledsnar på en.

Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.


Uähhhh *hick* *gulp* . Blev riktigt illamående av att läsa ovanstående. Och arg också :evil: . Om DU saknar förmåga att på smidigt sätt framföra önskemål, så är det DITT PROBLEM. Försök inte föra över dina problem på andra, för alla fungerar inte på samma sätt. Alla har inte precis samma svårigheter eller uppfyller precis alla diagnossymptom på samma sätt.

Jag har inga problem att på ett smidigt och bra sätt framföra kritik och önskemål. Tvärtom är detta något jag är riktigt bra på, då jag är väldigt verbal. Däremot kan jag vara sämre på andra saker, som kanske någon annan aspergare är bra på. Man kan alltså komplettera varandra.

Kanske är det här våra diagnosskillnader visar sig, autister vs aspergare. Autister (som väl du var, om jag förstått det rätt) har svårare att nå ut och uttrycka önskemål och behov, medan aspergare är mer självständiga. Och det är just därför vill jag ha Aspergare med i namnet, och inte autist, eftersom det är stora skillnader på socialt fungerande, och jag inte vill sammankopplas med dem som har mycket gravare svårigheter än jag. Det handlar inte om något förakt, utan snarare att jag inte vill att folk skall tro att jag har större svårigheter än vad jag har.

Jag blir arg när någon försöker pådyvla mig svårigheter jag inte har, och säger att jag inte kan det, eller det, utan måste ha NT till hjälp för att klara mig :x icon . För detta är inte sant. Det kanske stämmer för autister, men inte för aspergare (behöver inte göra det iallafall). Det är ju precis såna där salvor som de "duktiga NT-mammor" på FA kommer med. Sånt tål inte jag, och just därför behövs det en aspergerförening som kan kämpa emot detta.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Zombie » 2008-05-28 22:14:00

Min spontana reaktion:
det vanliga tjafset. Alla har vettiga delsynpunkter att komma med. Men många missförstår också sina meningsmotståndare: tillvitar dem lägre intellektuella nivåer än de befinner sig på och en snål egoism de inte har - och svarar på sina egna tillvitelser istället för på vad de skriver.
I bakgrunden, tror jag, finns också grundläggande men oredovisade* skillnader i syn på vad vi överhuvudtaget är för ena.
För min egen del står det ändå skrivet i månen när, om någonsin, jag kan göra ens så mycket som komma på ett möte.
Jag skiter i det här.

*Och som jag tror att det trots det bara skulle leda till mera tjafs att lägga på bordet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-28 22:17:03

Zombie skrev:För min egen del står det ändå skrivet i månen när, om någonsin, jag kan göra ens så mycket som komma på ett möte.
Jag skiter i det här.


Jaja men du kan i vilket fall tycka saker och är bra på att uttrycka dig när du kan och orkar! :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-05-28 22:19:53

Tack Bjäbbis... :cry: :D
_______________________________________________________________

[edit] Glömde säga att det inte är min avsikt att svika Milyc, Pemer och övriga eldsjälar som absolut inte tjafsar. Bara det att orkar man inte leva sitt eget liv så hamnar tjafs inte ens på nollorkpunkten utan långt nedanför.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Milyc » 2008-05-28 22:48:47

Zombie skrev:Tack Bjäbbis... :cry: :D
_______________________________________________________________

[edit] Glömde säga att det inte är min avsikt att svika Milyc, Pemer och övriga eldsjälar som absolut inte tjafsar. Bara det att orkar man inte leva sitt eget liv så hamnar tjafs inte ens på nollorkpunkten utan långt nedanför.
Tack för de orden! :D
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-05-28 23:08:03

rdos skrev:
Man kan faktiskt ha ett brett program av frågor som berör båda grupperna utan att det skapas andra konflikter än att folk ogillar att vara i samma förening som "utvecklingsstörda". Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med att man säger att folk ska kunna medverka på egen hand, vilket en hel del med "autistiskt syndrom" skulle kunna göra.


Ja, detta är principiellt även min personliga åsikt och hur vi som drog igång OA resonerade från början också men faktum kvarstår att det är uppslutning bland normal- till högintelligenta aspergare som krävs för att kunna driva någon förening överhuvudtaget.

Om det nu skulle vara så att många i denna grupp som i övrigt sympatiserar med OA:s program vill distansera sig inte bara från LFA så kanske det klokaste är att uttryckligen mer fokusera på AS-gruppen och tona ned det som leder tankarna till LFA om det är vad som krävs för att locka till sig den kategori medlemmar som faktiskt kan hjälpa till för det kan tyvärr inte utvecklingsstörda göra i detta sammanhang.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav mixpippi » 2008-05-28 23:39:08

Ber så om förlåtelse om jag var dum mot er. Men har sett tillräckligt för att bli avskräckt.

Hursomhelst så får jag önska er lycka till med OA.
Senast redigerad av mixpippi 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
mixpippi
 
Inlägg: 211
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Västernorrland

Inläggav Aspkvinna » 2008-05-28 23:54:44

mixpippi skrev:Ber så om förlåtelse om jag var dum mot er. Men har sett tillräckligt för att bli avskräckt.

Hursomhelst så får jag önska er lycka till med OA.


Mixpippi! Du har inte på något sätt varit dum utan tvärt om har du tillfört diskussionen en vinkel som behövs!! Dum tycker jag är en person som med uppsåt agerar för att göra illa och det vill inte du, du vill visa vad du känner och det är bra!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-05-29 3:53:44

mixpippi skrev:Jag tror att ni kommer att få det svårt med att påverka genom OA. Varför?... Jo, för att ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig. Man kan inte med våldsamma diskussioner påverka NTare, dom ledsnar på en.

Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.

Det är precis den synen jag är emot. Ingen annan ska föra min talan, då jag gör det bäst själv. Jag är en självständig människa som vill träffa andra självständiga människor, vilket även är OAs tänkta funktion i praktiken. En förening för aspergare som inte känner sig hemma i handikappsvängen helt enkelt. Om ni är några som känner att ni inte passar in i OA är det beklagligt, men that's life. Och då har ni faktiskt FA att vända er till. Vi befinner oss på olika nivåer och därför bör föreningarna också göra det.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Brillmongot » 2008-05-29 7:56:55

mixpippi skrev:ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig.


Gör mig en tjänst och döm inte mig, eller andra med diagnos, som om de har samma sociala färdigheter eller begränsningar som dig själv.

Den enda som kan föra min talan är jag själv och jag har slitit förbannat hårt för att kunna bli bra på det.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Mats » 2008-05-29 7:58:27

Namnfrågan är inte viktig för mig. Jag är aspergare och i och med det är jag också autist. Tycker iofs att aspergare är en bättre beskrivning eftersom den är mer precis. Däremot är OA:s inriktning viktig för mig.

Jag är inte intresserad av att vara med i en förening vars huvudsyfte är att känna solidaritet med LFA, fattiga barn i Afrika, HIV-smittade eller någon annan grupp det är synd om. Det jag önskar är en förening som fokuserar på personer som fungerar ungefär som jag gör.

Jag har levt i stort sett hela mitt liv utan att kunna få vettig hjälp med det jag har svårt för just för att jag anses vara så "duktig". Inom OA har jag äntligen träffat likasinnade. Nu när jag har hittat människor som förstår mig, ska jag då behöva känna mig osolidarisk för att jag för första gången i livet vill få möjlighet dryfta mina problem och möjligheter, utan att genast drunkna i någon annan grupps mycket större problem?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Milyc » 2008-05-29 9:46:32

KrigarSjäl skrev:
mixpippi skrev:Jag tror att ni kommer att få det svårt med att påverka genom OA. Varför?... Jo, för att ni så som jag saknar förmågan att på ett socialt smidigt sätt kan framföra våra önskemål till främmande NT-personer så att dom lyssnar och bryr sig. Man kan inte med våldsamma diskussioner påverka NTare, dom ledsnar på en.

Däremot kan våra närstående personer med NT framföra våran talan så att andra lyssnar och förstår våra problem. Det är endast genom NT-vänner som vi kan påverka effektivt.

Det är precis den synen jag är emot. Ingen annan ska föra min talan, då jag gör det bäst själv. Jag är en självständig människa som vill träffa andra självständiga människor, vilket även är OAs tänkta funktion i praktiken. En förening för aspergare som inte känner sig hemma i handikappsvängen helt enkelt.
Detta har du helt rätt i, detta är OA:s från början tänkta funktion, all solidaritet med LFA och dylikt är bifrågor.

Rdos får ursäkta men jag var inte med och startade OA för att jag såg något som tydde på att NT-mammorna i FA vanvårdade sina LFA-barn eller liknande utan för att jag ansåg att de framställde och bemötte oss vuxna mer eller mindre självständiga aspergare på ett sätt som tydde på att de jämställde oss med LFA-individer och att vi därför behövde en egen förening för att slippa NT-tanter som klappar oss på huvudet.

Är det så att de flesta inom vår primära målgrupp, det vill säga dem inom autsmspektrumet som inte känner sig hemma i handikappsvängen, varav de allra flästa är AS-personer vill ha ett namn som inte leder tankarna till LFA så anser jag garanterat att vi inte heller skall ha ett namn som leder tankarna till LFA. Anledningen till att det inte blev så från början är att vi inte hade en aning om att många som gärna kallar sig aspergare dock inte ställer upp på att kallas sig autister och att vi ansåg oss även kunna inkludera dem med HFA och atypisk autism som inte heller behöver känna sig hemma i handikappsvängen med ett namn som refererade till hela spektrumet.

Detta är dock en fråga som ytterst skall avgöras på stormötet så om denna förening känns viktig för er bör ni ta er dit och vara med och göra era röster hörda. Min förhoppning är sedan inte bara att vi ska kunna enas om ett namn utan även styrelse, fullständiga stadgar med mera.

Vad beträffar beskyllningarna om "klubb för inbördes beundran" så kan detta besannas lika gärna av anledningen att vi initiativtagare inte lyssnar på synpunkter från den målgrupp vi säger oss ha som av att vi har en snävare definierad målgrupp.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav mitzerl » 2008-05-29 10:54:32

Milyc skrev:Detta är dock en fråga som ytterst skall avgöras på stormötet så om denna förening känns viktig för er bör ni ta er dit och vara med och göra era röster hörda. Min förhoppning är sedan inte bara att vi ska kunna enas om ett namn utan även styrelse, fullständiga stadgar med mera.


När och var är detta?
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:13:49, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in