Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Teagirl » 2015-03-08 14:43:31

Ja, som rubriken säger, är det någon mer än jag som har både asperger och anorexi eller en annan ätstörning? Mina behandlare säger att det är ganska vanligt nämligen. Jag känner en tjej med asperger och bulimi men ingen med anorexi som mig.

Om ni har en ätstörning eller vet någon som har det, hur är deras liv? Hur påverkar aspergern ätstörningen? Blir det svårare att bli frisk från en ätstörning om man har asperger också? Vilken behandling får ni eller den ni känner som har både asperger och en ätstörning?

Ja, berätta allt ni kan komma på om hur det är att ha både asperger och en ätstörning! Även ni som inte själva känner någon kanske vet hur asperger påverkar andra diagnoser? Jag känner mig lite ensam i det här. Jag har asperger, anorexi och bipolär sjukdom och känner mig så förtvivlad för att jag måste kämpa med alla dessa saker hela tiden.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-08 22:02:47

Har nog inte rätt erfarenhet. Men det kan väl vara så att aspergern gör att man gör ett projekt av ätandet som drivs av projektmålen istället för hälsan. Detta med att man gärna vill kvantifiera kognitiva dissonanser kan nog också spela in, dvs antingen äter man såsom man har lust eller så är man jättenogrann utan något mellanläge.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Alien » 2015-03-08 22:05:14

Nej, du är verkligen inte ensam. Kolla bara denna omröstning: har-du-nagon-form-av-atstorning-omrostning-t13429.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Laika » 2015-03-10 10:01:49

plåtmonster skrev:Har nog inte rätt erfarenhet. Men det kan väl vara så att aspergern gör att man gör ett projekt av ätandet som drivs av projektmålen istället för hälsan. Detta med att man gärna vill kvantifiera kognitiva dissonanser kan nog också spela in, dvs antingen äter man såsom man har lust eller så är man jättenogrann utan något mellanläge.

Jag tycker att det här är en alldeles utmärkt analys. Jag känner igen mig väldigt mycket i den. Nu äntligen går jag med hjälp av en dietist på en diet som är nyttig och fungerar. Ändå måste jag aktivt kämpa med mina tankar för att hälsan ska fortsätta vara främst. Hälsa är så svårt att mäta. Det är lättare att räkna kilon och kalorier. Jag fastnar lätt i det eftersom jag så gärna vill att allt ska vara kvantifierbart. Sedan får projektet en touch av specialintresse och hela min tillvaro handlar plötsligt om att bli av med så många kilon som möjligt på så kort tid som möjligt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Lispington » 2015-03-10 14:09:45

Min yngsta kusin är anorektiker och spenderade största delen av levnadsåren 12-18 som patient vid Karolinska sjukhusets ätstörningsenhet. Hon var vid åtminstone två tillfällen mycket nära att dö. Även om hon inte är diagnostiserad med något AST, har hon ändå tydliga drag av Aspergers/HFA. Jag antar att hennes anorexia var så svår, att ev. andra tillstånd inte uppmärksammades.

Hon gick ändå ut gymnasiet bara ett år efter de övriga i hennes årskull. Idag är hon läkare, i sommar påbörjar hon sin ST-tjänstgöring. Hon klarar sig utmärkt. Men priset för att göra det är att hon måste följa strikta regimer gällande måltider, övriga födointag och sömn. Det innebär att äta på bestämda tider och också schemalägga ev. mellanmål och fikastunder, helst inte dricka alkohol eller åtminstone inte mer än att hon behåller full kontroll över sig själv, samt att sju dagar i veckan gå och lägga sig samma tid om kvällarna och vakna samma tid om morgnarna. När hon som läkarkandidat belades med jourberedskap fick hon nogsamt planera in de tiderna och följa dem.

Det kräver en självdisciplin utav guds nåde och jag är oerhört stolt över henne.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Heidi79 » 2015-03-10 14:51:39

tunn = anorexi
vägrar äta = anorexi
vägrar svälga maten = anorexi

tunn = Crohns.. tarmen inte tar upp näring som ska
vägrar äta = autism, vill nån få saker äta bara
vägrar svälga maten = nej.. svårt svälga på grund dålig motorik.. på grund CP

Var nästan 30 för upptäckte jag aldrig hade anorexi.. när hittade Crohns
Vården bara tänker under viktiga tjejer har anorexi :-)Raging
Å ont i magn var ont i magan.. inte var autist tjej vill uppmärk samhet bara
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Gripandekylig » 2015-03-10 15:58:58

Teagirl skrev:Ja, som rubriken säger, är det någon mer än jag som har både asperger och anorexi eller en annan ätstörning? [...]
Om ni har en ätstörning eller vet någon som har det, hur är deras liv? Hur påverkar aspergern ätstörningen? Blir det svårare att bli frisk från en ätstörning om man har asperger också? Vilken behandling får ni eller den ni känner som har både asperger och en ätstörning?

Jag är underviktig och har en aspergerdiagnos. Dock har jag inte diagnosticerats med anorexi för att jag oftast i vart fall inte aktivt brukar avstå från att äta eller har en skev kroppslig självbild. Jag vet att jag väger för lite och jag försöker att gå upp i vikt. Det är möjligt att den eventuella ätstörning jag kan ha, om det inte blott beror på något genetiskt som kanske försämrar näringsupptaget i tarmarna eller liknande, kan påverkas av aspergerdiagnosen på så vis att jag kan äta lite OCD:igt och ibland kan uppleva en tallrik med mat av olika slag som ostrukturerad, obalanserad och förvirrande. Därför har jag den signatur som jag har (se nedan).

Jag har som behandling fått tala med en dietist om matscheman, näringslära o.s.v. vilket dock inte var till speciellt stor hjälp eftersom jag själv redan skrivit en bok i ämnet, men jag kom även i kontakt med en mycket duktig distriktssköterska som ordinerade näringsdrycker åt mig. Nu sköts de ordinationerna av min behandlande läkare istället.

Själva dryckerna är dock väldigt bra för om man, som jag, ibland kan hoppa över ett mål p.g.a. bristande handlingskraft så erbjuder de lättillgängliga 300 kcal i dryckesflaskorna ett enkelt alternativ till mer omständliga matlagningsprocesser. Det blir helt enkelt lättare att få i sig ett mellanmål, eller kanske rättare formulerat: svårare att hoppa över ett mellanmål.

Teagirl skrev:Jag känner mig lite ensam i det här. Jag har asperger, anorexi och bipolär sjukdom och känner mig så förtvivlad för att jag måste kämpa med alla dessa saker hela tiden.

Många med autismspektrumdiagnoser, med andra neuropsykiatriska diagnoser såväl som många utan diagnoser drabbas någon gång i livet av någon ätstörning - sannolikt drabbas de flesta personer - så välkommen ut ur ensamheten. De tips jag kan ge är:
1) ifall du lider av depression så testa mirtazapin och
2) om du inte redan testat det så be att få testa näringsdrycker: 90 st i månaden ungefär.

Jag hopas att din förtvivlan mildras med bl.a. stöd från denna tråd.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Teagirl » 2015-03-15 18:12:53

Jag känner inte igen mig riktigt i det ni skriver, jag har nog en mer "klassisk" anorexi, jag tror inte att den har så mycket med aspergern att göra. Kanske för att jag fick anorexi diagnosen så många år innan asperger diagnosen. På vissa sätt kan jag visserligen se att de olika diagnoserna påverkar varandra, de underlättar ju verkligen inte att bli frisk från anorexin när man dessutom har asperger. Jag är rädd för mat, socker, fett, kalorier, jag vill förbränna, går tvångsmässiga promenader som måste vara minst ett visst antal minuter och vågar inte ens röra vid sådant som ses som onyttigt. Jag känner mig alltid tjock och äcklig och har svårt att hantera självhatet.

Jag har provat Mirtazapin men den hjälpte inte mig. Näringsdrycker har jag haft i perioder i 8 år. Men nu skulle jag aldrig dricka en sådan, det vågar jag inte, vill inte ha i mig mer kalorier.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Asperger och anorexi eller annan ätstörning?

Inläggav Kicki91 » 2015-03-19 22:20:12

Jag har en ätstörning (anorexi) och aspergers syndrom. Jag fick också ätstörningsdiagnosen tidigare än aspergersdiagnosen. Tidigare tränade jag flera timmar om dagen och fick ångest av alla intag. Jag är i behandling nu och att äta är inte lika ångestladdat och jag har även lyckats frigöra mig från tvånget att röra på mig x antal minuter varje dag. Tvångsmässighet finns (ju) i båda diagnoserna, men jag tycker att det låter som om din verkar höra ihop med ätstörningen.

Ett problem jag stött på i behandlingen (och som jag misstänker beror på aspergern) är att jag har svårt för att uppfatta (och tolka) kroppssignaler som hunger/mättnad.

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig, ville bara berätta att du inte är ensam, att det finns fler med liknande problem. Jag har ofta svårt att avgöra vad som beror på vad. Det är nog svårare att bli frisk från en ätstörning om man har aspergers också, men absolut inte omöjligt.
Kicki91
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2015-03-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in