De med drag av Asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-06 16:02:08

Många har drag av Asperger utan att uppfylla kriterierna för diagnosen. Vilka drag brukar det handla om det för det mesta då? Vilka drag handlar det oftast inte om?

Jag tänker själv att det är sällsynt att man bearbetar information på ett AS-sätt utan att få en diagnos. T.ex. att man ofta förstår subtila sociala signaler EFTER den aktuella situationen (i vilken de automatiskt skulle bearbetats om man vore NT). Eller kan man ha denna funktionsnedsättning i mildare grad?

De som har drag av Asperger brukar oftast uppfylla kriterierna för den lite "finare diagnosen" HSP (hög sensitiv person). Den diagnos man kan tala om för vem som helst utan höjda ögonbryn direkt och utan risk för att personer drar sig undan.

Ibland vet jag inte själv om HSP är en större del av mig än Asperger. Det beror på dagsform :)

Snälla blanda inte ihop den här tråden med en annan som handlar om HSP. Den här är nog unik i sitt slag om man tittar på de två första frågorna. :-)063
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav H2SO4 » 2015-03-06 16:07:30

Man syftar nog mest på milda svårigheter i socialt samspel, ökad stresskänslighet och beroende av rutiner.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

De med drag av Asperger

Inläggav Schmetterling » 2015-03-06 16:12:06

TheWonderer92 skrev:Många har drag av Asperger utan att uppfylla kriterierna för diagnosen. Vilka drag brukar det handla om det för det mesta då? Vilka drag handlar det oftast inte om?

För att få en diagnos krävs att dragen "orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". Det går att ha aspergerdrag utan att de innebär till en funktionsnedsättning/leder till signifikanta svårigheter.

TheWonderer92 skrev:De som har drag av Asperger brukar oftast uppfylla kriterierna för den lite "finare diagnosen" HSP (hög sensitiv person). Den diagnos man kan tala om för vem som helst utan höjda ögonbryn direkt och utan risk för att personer drar sig undan.

HSP är inte en diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-06 16:19:21

Schmetterling skrev:HSP är inte en diagnos.


Nej, inte en diagnos som man kan få på en psykiatrisk klinik. Så långt har inte utvecklingen gått :wink: Men den existerar i allra högsta grad och förr eller senare kommer den få sitt genombrott och bli allmänt vedertagen även hos psykologer/psykiatriker.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-06 16:26:08

Schmetterling skrev:För att få en diagnos krävs att dragen "orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". Det går att ha aspergerdrag utan att de innebär till en funktionsnedsättning/leder till signifikanta svårigheter.


Yes I know, men min fråga var snarare exakt vilka drag det brukar handla om som personerna med drag av Asperger har. Vilka som är mer vanliga och vilka som är mindre vanliga hos den gruppen. Det har nog inte förts någon statistik på det men om man utgår från personer man känner/träffat/läst om kan man kanske få sig en inblick. Det blir ju iofs bara teorier, men ändå :-)Happy
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav Lispington » 2015-03-06 16:27:17

TheWonderer92 skrev:HSP (hög sensitiv person)

Orden hög och sensitiv skall sammanskrivas till högsensitiv. Dels för att undvika att folk felaktigt betraktar dig som en narkoman, dels för att påtända personer på grund av sitt tillstånd ofta är väldigt känsliga vilket gör uttrycket halvt om halvt tautologiskt.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

De med drag av Asperger

Inläggav antonius » 2015-03-06 16:30:30

Om man blir helt förtvivlad när saker ändras, speciellt utan ens vetskap.

Men även om man blir obekväm i vissa sociala situationer.

Finns säkert hundra andra grejer, men dessa två saker dyker alltid upp i samband med att drag av AS nämns, det finns nog få aspisar som inte har problem åtm det ena... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

De med drag av Asperger

Inläggav Schmetterling » 2015-03-06 16:39:20

TheWonderer92 skrev:
Schmetterling skrev:ör att få en diagnos krävs att dragen "orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". Det går att ha aspergerdrag utan att de innebär till en funktionsnedsättning/leder till signifikanta svårigheter.


Yes I know, men min fråga var snarare exakt vilka drag det brukar handla om som personerna med drag av Asperger har. Vilka som är mer vanliga och vilka som är mindre vanliga hos den gruppen. Det har nog inte förts någon statistik på det men om man utgår från personer man känner/träffat/läst om kan man kanske få sig en inblick. Det blir ju iofs bara teorier, men ändå :-)Happy

Vad jag menar är att jag tror inte att några drag är mer vanliga än andra bland de som har aspergerdrag men inte uppfyller diagnoskraven, men som du själv säger finns det ingen statistik i frågan så säker kan jag inte vara och det går nog inte att ge ett tydligt svar men jag tror att antonius har en poäng i detta:
Om man blir helt förtvivlad när saker ändras, speciellt utan ens vetskap.

Men även om man blir obekväm i vissa sociala situationer.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-06 16:41:39

Lispington skrev:Orden hög och sensitiv skall sammanskrivas till högsensitiv. Dels för att undvika att folk felaktigt betraktar dig som en narkoman, dels för att påtända personer på grund av sitt tillstånd ofta är väldigt känsliga vilket gör uttrycket halvt om halvt tautologiskt.


Haha okej =) Jag vet att de orden skrivs ihop men kollade just då på definitionen av HSP och skrev av exakt vad som stod utan vidare eftertanke. Tänkte själv på att "hög" och "sensitiv" måste höra samman även i diagnosbenämningar.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-06 16:46:18

antonius skrev:Om man blir helt förtvivlad när saker ändras, speciellt utan ens vetskap.

Men även om man blir obekväm i vissa sociala situationer.


Det förstnämnda blir väl mer markant när vanor som hållit i länge plötsligt avbryts. Mest tydligt blir det med äldre människor som levt under samma principer i större delen av livet. Det kan vara ett par som varit gifta i 50 år. Om den ena dör helt oförhappandes blir den andra helt utom sig av förtvivlan.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav antonius » 2015-03-06 16:56:40

TheWonderer92 skrev:
antonius skrev:Om man blir helt förtvivlad när saker ändras, speciellt utan ens vetskap.

Men även om man blir obekväm i vissa sociala situationer.


Det förstnämnda blir väl mer markant när vanor som hållit i länge plötsligt avbryts. Mest tydligt blir det med äldre människor som levt under samma principer i större delen av livet. Det kan vara ett par som varit gifta i 50 år. Om den ena dör helt oförhappandes blir den andra helt utom sig av förtvivlan.


Ja det är väl helt sant, i sådana fall kan alla bli helt utom sig även de som inte haft någon typ av NPF tillstånd, men AS har kanske svårare att tackla att bussen går vid annan tidpunkt eller att favorit restaurangen har bytt meny, de kan riva upp himmel och jord för bagateller och det är då det lyser igenom, jag får själv bita mig i tungan när mina neandertalkollegor, fullständigt demoliserar min ordning, hahah :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

De med drag av Asperger

Inläggav Laika » 2015-03-06 18:46:30

Jag tycker att människor höjer väldigt mycket på ögonbrynen åt HSP. Många ser det som någon sorts hittepå som gnälliga människor ägnar sig åt. Att aspergers innebär svårigheter verkar människor ha lättare att acceptera.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

De med drag av Asperger

Inläggav Cellardoor » 2015-03-06 19:18:37

Det finns ingen statistik på vilka AS-drag som är vanligast hos folk som inte har en AS diagnos. Du kan på sin höjd få mer eller mindre kvalificerade gissningar och eftersom du frågar på ett forum där majoriteten av användarna har svårt för det sociala så är det ju knappast gissningar med något speciellt stort underlag. Du måste träffa rätt mycket folk för att få ihop en "testgrupp" på 100 pers med AS-drag utan att annonsera om det, dom flesta AS-personer träffar inte så mycket folk. ;)

Det jag upplever att många människor som inte har en diagnos (än) ofta har problem med är att dom kan babbla på om saker som omgivningen finner totalt ointressanta utan att märka det.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

De med drag av Asperger

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 21:56:02

TheWonderer92 skrev:Vilka drag brukar det handla om det för det mesta då?

Gissning:
* Uttänkande av social respons som dessutom måste läras in. Den kommer inte av automatiserat härmbeteende.
* Svårigheter att hantera förändringar i omgivningen.
* Känslighet för stress och stojiga miljöer.
* Trötthet av att hantera socialitet, stress, sinnesstimuli och förändringar.

En gissning är att dessa subkliniska aspergerpersoner förblir det så länge livspusslet går ihop. Detta sammanhang är något många personer har svårt att förstå och leva sig in i.

Om det är så att spatiell närhet i hjärnan mellan olika områden är kopplat till svårigheter som samverkar. Så kanske komorbiditeter hos flera personer sammantaget kan ge en ledtrådar om hur t.ex asperger fungerar. I form av ett slags multidimensionellt diagram där skärningspunkten mellan olika komorbiditeter prickar in gemensamma faktorer som då kan ge ledtrådar om något man inte visste om innan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

De med drag av Asperger

Inläggav Kvintcirkeln » 2015-03-06 22:47:43

För egen del handlar det om att förstå ironi, jag måste alltid tänka en gång extra, "är personen i fråga ironisk nu eller menar hen allvar", och oftast förstår jag av sammanhanget eller ser att det sker en förändring i deras ansikte, något litet mikrouttryck som avslöjar dem....
Kvintcirkeln
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-02-12

De med drag av Asperger

Inläggav Hettan » 2015-03-07 10:09:31

Alltså många med asperger har ju knappt känslor utan är väldigt objektiva och logiska, så att säga att HSP är asperger-light är helt fel. HSP är en personlighetstyp, asperger är en kognitiv funktionsnedsättning.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

De med drag av Asperger

Inläggav plåtmonster » 2015-03-07 11:01:10

Skulle snarare säga att HSP är överaktiva nervkoppel och asperger är en kognitivt annorlunda funktion.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

De med drag av Asperger

Inläggav kiddie » 2015-03-07 11:44:54

Eftersom jag har sådana i min släkt kan jag nog säga att det rör sig om alla dragen. De verkar ha ungefär samma som jag, bara i mindre grad. Men överlag tror jag att de som kan ha ganska stora problem utan diagnos främst är de som har rätt bra socialt fungerande. Det är som att folk ser det mest.

Då kan en nästan-aspergare faktiskt uppfylla resten av kraven och ändå ses som rätt normal. Vet de som är extrema vanemänniskor in absurdum och har snäva intressen men folk tycker de är normala (nästan), för i samspel med andra funkar de rätt bra.

Skulle man vara mindre vanemänniska, inte ha lika starka intressen men man har ganska stora sociala problem, då syns man mer verkar det som, då anses man som konstigare.

Så konstigt nog så finns det nästan-aspergare i min närhet som har vissa starkare drag än jag, då gäller det främst kontroll, vilja ha det på sitt sätt och vanemänniska upphöjt till 100.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-07 12:23:27

Intressanta svar! Ja, det är helt rätt att det blir lite knasigt att ställa en sån här fråga på Aspergerforum då vi inte speglar NT-personer med AS-problem. Samtidigt är många av oss tillräckligt smarta och nyfikna på omgivningen och att man utifrån det ändå kan dra vissa generella slutsatser trots begränsat socialt liv. Men som någon tidigare skrev blir det ju mer eller mindre kvalificerade gissningar i vilket fall.

Kan skriva denna fråga på ett annat forum som inte har med AS att göra, t.ex. Familjeliv eller Flashback. Sen kan man jämföra svaren :-)Happy
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-07 13:29:16

Kvintcirkeln skrev:För egen del handlar det om att förstå ironi, jag måste alltid tänka en gång extra, "är personen i fråga ironisk nu eller menar hen allvar", och oftast förstår jag av sammanhanget eller ser att det sker en förändring i deras ansikte, något litet mikrouttryck som avslöjar dem....


Känner igen mig. Vad jag förstår har du inte Asperger som diagnos utan bara drag av den. Själv har jag inga problem alls med ironi om jag skiftar tankesätt.

När man väl kommit in i en sinnesstämning där ironi är en drivande motor faller det sig ganska naturligt. Men om jag själv är upprörd/inne i mig själv/deppig/allvarsam och någon försöker skämta med mig på ett ironiskt sätt, är jag ganska seg att fatta. I bästa fall har personen gjort mig lite gladare och mer avslappnad än vad jag var tidigare och jag kan skratta själv åt min oförståelse i stunden. Dvs jag kommer i joking mode igen! :D

Uppfattning av ironi är väl alltså beroende av sinnesstämning? Det kan väl vem som helst signera under (förutom vissa med AS som har svårare med ironi). Sen är det mycket möjligt att NT-personer generellt är lättsammare och därmed använder ironi oftare som en viktig del i det sociala spelet.

Det var den skämtsamma ironin. Sen kan man använda ironi för att såra med ord eller mer subtilt genom ett falskt beteende rakt igenom. Det är den här sortens ironi som är svårast att upptäcka tänker jag. För den som är elakt ironisk får det ju bara roligare om den utsatte inte fattar galoppen själv och tar till sig ibland med utstuderade och manipulativa metoder för att lyckas.

Är det verkligen så lätt för NT:s att upptäcka den här formen av ironi också? Jag upplever i alla fall att det brister för många på den här punkten oavsett diagnos eller inte. I alla fall om man vill vidmakthålla ett någorlunda naivt förhållningssätt till världen.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav supernova » 2015-03-07 14:45:45

Jag läste att HSP personlighet är något som man får när man som liten har varit i en ogynnsam miljö. Man lär sig att bli en överlevare typ. Men man får men utav det i livet men hade inte blivit överkänslig om man hade fått vara i en god miljö.
Jag förstod att man får förvärvade Aspergersymtom.

Men har man Asperger har man vanligtvis ett kriterie som gör att man inte kan gestikulera som andra. Man kan inte påverka sin ansiktmimik så att det man säger ska bli lättare att förstå för den som lyssnar. Man saknar förmågan att samspela med andra på så vis. tex
Eller att man har problem med motoriken som gör att man är klumpig.
Det är mer ett handikapp som man föds med som i rätt miljö kan förbättras men inte botas, om man säger så. Sen verkar det som om HSP are inte har de problem med sin självkänsla som många som har diagnosen Aperger har. Det blir djupare psykiska problem om de inte är i rätt miljö.

Några tankar som jag har om det. Men jag har bara precis börjat spåna i detta
:-)006
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

De med drag av Asperger

Inläggav TheWonderer92 » 2015-03-07 15:20:33

supernova skrev:Jag läste att HSP personlighet är något som man får när man som liten har varit i en ogynnsam miljö. Man lär sig att bli en överlevare typ. Men man får men utav det i livet men hade inte blivit överkänslig om man hade fått vara i en god miljö.
Jag förstod att man får förvärvade Aspergersymtom.

Men har man Asperger har man vanligtvis ett kriterie som gör att man inte kan gestikulera som andra. Man kan inte påverka sin ansiktmimik så att det man säger ska bli lättare att förstå för den som lyssnar. Man saknar förmågan att samspela med andra på så vis. tex
Eller att man har problem med motoriken som gör att man är klumpig.
Det är mer ett handikapp som man föds med som i rätt miljö kan förbättras men inte botas, om man säger så. Sen verkar det som om HSP are inte har de problem med sin självkänsla som många som har diagnosen Aperger har. Det blir djupare psykiska problem om de inte är i rätt miljö.

Några tankar som jag har om det. Men jag har bara precis börjat spåna i detta
:-)006


Det märks att du precis börjat spåna i detta :wink:

Själv har jag vuxit upp i en miljö som blev allt mindre gynnsam med åren. En destruktiv pappa som förstörde för oss andra. Det påverkade min självkänsla men så fort jag kom in i andra sammanhang blommade min självkänsla ut (typisk överlevare?). Vissa försvarsmekanismer är dock fortfarande överdrivet aktiverade hos mig till följd av min uppväxt. Det jobbar jag på i dagsläget.

Jag kan visst gestikulera som andra och använda ansiktsuttryck. Nästan för mycket ibland. Har även hört att jag gestikulerar på ett väldigt övertygande och trovärdigt sätt. Det gör jag automatiskt när jag är engagerad i samtalet. Däremot om jag bara vill försvinna in i min Aspie-värld visar jag noll engagemang för omgivningen = noll ansiktsuttryck och gester. Det är medvetet och jag kan fejka engagemang om jag vill.

Problem med motoriken har inte alla med Asperger. Jag är bra på att dansa och är smidig t.ex.

Jag har en kombination av AS och HSP - men mest HSP. Alla kan ha problem med självkänsla oavsett diagnos eller inte.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

De med drag av Asperger

Inläggav rdos » 2015-03-07 15:42:53

TheWonderer92 skrev:Många har drag av Asperger utan att uppfylla kriterierna för diagnosen. Vilka drag brukar det handla om det för det mesta då? Vilka drag handlar det oftast inte om?


Själva frågeställningen är en motsättning. AS-diagnosen är binär: antingen har man den eller inte. Det du undrar om är snarare det jag kallar för neurodiversitet. En del neurodiversa drag ger hög sannolikhet att få AS-diagnos medan andra ger hög sannolikhet för andra diagnoser (ADHD, Dyslexi, mm). En del drag har ingen direkt effekt på diagnosbarhet.

TheWonderer92 skrev: Jag tänker själv att det är sällsynt att man bearbetar information på ett AS-sätt utan att få en diagnos. T.ex. att man ofta förstår subtila sociala signaler EFTER den aktuella situationen (i vilken de automatiskt skulle bearbetats om man vore NT). Eller kan man ha denna funktionsnedsättning i mildare grad?


Det är inget väldefinierat drag. Att missa intressesignaler (i en relationskontext) är ett specifikt drag som hör ihop med den neurodiversa "parningsritualen". Det verkar finnas en slags blockering i hjärnan som hindrar bearbetning av sådana signaler i realtid. Det har inget att göra med att ha svårt att förstå intentioner eller läsa kroppsspråk. Det baserar jag på att man i efterhand precis förstår kontexten och inser vad som gått fel. Det gör man inte när man missar kroppsspråk och sociala signaler.

Jag vill t.o.m. påstå att detta inte hör till diagnoskriterierna för AS ö.h.t. då relationsaspekten saknas i dessa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

De med drag av Asperger

Inläggav rdos » 2015-03-07 15:49:14

supernova skrev:Jag läste att HSP personlighet är något som man får när man som liten har varit i en ogynnsam miljö.


Det tror jag inte. Jag skulle bli jätteförvånad om HSP inte har extremt hög relation till neurodiversitet. Det har inget med miljö att göra.

supernova skrev:Man lär sig att bli en överlevare typ. Men man får men utav det i livet men hade inte blivit överkänslig om man hade fått vara i en god miljö.


Tror jag inte, och det baserar jag bl.a. på personliga erfarenheter och på dottern.

supernova skrev:Jag förstod att man får förvärvade Aspergersymtom.


:shock: :-)051
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in