Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2015-03-04 1:57:01

Om jag dör och ni fick veta det skulle ni fortfarande bumpa mina trådar och bete er som om jag levde?

Förlåt skum tanke men den kom lixom bara över mig...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Lispington » 2015-03-04 4:33:22

kiddie skrev:Om jag dör och ni fick veta det skulle ni fortfarande bumpa mina trådar och bete er som om jag levde?

En tråd kan överleva den som startade den, om ämnet engagerar och folk hittar till den.

kiddie skrev:Förlåt skum tanke men den kom lixom bara över mig...

Inget att be om ursäkt för. Om man undrar något, så ska man fråga om det. Dessutom kommer vi ju alla att dö någon dag och i det digitala samhället är det nog redan nu många som, så att säga, lever vidare i kraft av trådar de startat eller blogginlägg de skrivit. Men det här är ju egentligen inget nytt; tänk t.ex. på de hettitiska sekreterarna i Hattusa som för 3000 år sedan plitade kilskrift på lertavlor, som nu har återfunnits.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Puzzle » 2015-03-04 16:20:39

Jag kan ju kanske komma in här "som nykomling" och säga några saker som jag tyckte var/är lite bökigt med forumet.

* Sökfunktionen är inte den bästa, vissa gånger kommer samma tråd upp mer eller mindre hela första "söksidan" och om den inte riktigt är vad man söker efter så blir man lite opepp på att gå flera sidor bakåt eller hitta på alternativa sökningar. (Tex. så var jag intresserad av att se hur många/vilka antidepressiva som var vanligast och det känns som om det borde finnas flera sådana trådar men även efter att ha sökt runt en hel del så hittade jag inte riktigt någon).

* Ihopslagandet av trådar, dels så är det ju det där att man sitter och läser i en tråd och sen ser man - Pang, hopslagen med en annan tråd - och man blir lite oroad att någon har gjort "fel" och att man kommer göra samma misstag själv om man startar en tråd som redan finns, men även att det blir lite förvirrande om vad som hör till vilken tråd. Har sett vissa trådar som har fortsatt på första tråden även efter att en annan tråd har blivit hopslagen och det blir allmänt krångligt och förvirrande (enligt mig då).

* Ett litet tips skulle vara att ha flera kategorier och underkategorier så det blir lättare att hitta vad det nu är man söker efter (och kanske så blir det färre liknande trådar då).

En idé skulle kanske vara att ha en "Har jag/någon jag känner AS/AST"-kategori på något smidigt sätt, känns som om det ibland kan komma en del såna trådar och har man då en speciell kategori för det blir det dels lättare för dom som undrar att hitta andra med samma funderingar och problem och även dom som är trötta på att läsa såna trådar kan helt enkelt hålla sig undan från kategorin.

..Och lite i samma tema, "Intressanta intressen" är rätt stort, allt från bilar till religion till musik, skulle nog vara lättare att dela upp den litegrann också, eller som sagt kanske att man delar upp allt mer "Att leva med asperger" hade tex. kunnat ha Studier och jobb, Vänner och relationer, Problematik, osv. så det blir lite mer strukturerat och inte allt hur som helst i en enda lång lista med trådar som det är nu.

* Det kan kanske bara jag som är lite trög men jag har inte riktigt förstått kategorin "Övriga Aspergerfrågor", tycker det mest ser ut som en "slaskkategori". Menar inget illa med det, men tex. kategorin "Barn och föräldraskap", trådarna om Körkort och körkortstillstånd, "Känner du att du lever i en bubbla?", "Du vet du är en aspie när..", "Ser du yngre ut än vad du är" och "Varför har vi svårt med ögonkontakt" bland andra känns som om dom lika gärna hade kunnat vara i "Livet som Aspergare", och många andra (har inte kollat igenom alla såklart) hade kunnat vara antingen i "Intressanta intressen" eller "Tipsa andra medlemmar" eller möjligtvis "Aspergare offgoogle". Så återigen lite ostrukturerat och man (jag) vet inte riktigt vad som ska vara var.

* Kan inte riktigt helt sätta fingret på varför och återigen så menar jag inget illa med det men forumet känns lite "knöligt och gammalt" på något sätt. Men bland annat så om man hittar någon intressant i "Nya inläggs listan" så kommer man till sista inlägget även om man inte har läst tråden innan så då måste man skrolla upp och gå tillbaka till första sidan för att läsa vad tråden handlar om och läsa/skumläsa tråden från början. Ett tips skulle kanske vara att göra som "Familjeliv" att trådstarten är tydligt markerad högst upp på varje sida eller om det vore möjligt att forumet kan "känna av" vad man har läst eller inte och då antingen hoppar till första inlägget eller första olästa inlägget när man går in i en tråd.

* Kontrollpanelen och då kanske särskilt att man själv måste ställa in sommar/vintertid är också sånt därt lite onödigt knölande för att vara 2015 ärligt talat. :-)002

* Det här kan jag kanske få lite skit för men jag gillar "Like"-knappar, ibland är det faktiskt så att någon har skrivit något så bra att man vill visa att man håller med men att citera det bara för att skriva till "Jag håller med" eller som jag ser att vissa gör här och skriver "+1" känns lite.. Mjaaah.. Det bidrar ju inte direkt med någonting och det blir som ett litet "onödigt" avbrott så då känns det bättre att bara kunna "like-a" det faktiskt.

Blev lite längre och krångligare än vad jag hade tänkt men jag hoppas att ni förstår och kanske till och med tycker att det finns något värt att tänka på här. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-04 16:40:50

Puzzle skrev:* Sökfunktionen är inte den bästa, vissa gånger kommer samma tråd upp mer eller mindre hela första "söksidan"

Du kan prova att ställa in "visa resultat som: ( ) Inlägg (*) Trådar". Samt att begränsa sökbegreppet till:
* Inläggsämnen och meddelandetext
* Endast meddelandetext
* Endast trådämnen
* Endast första inlägget i trådar

Man kan t.ex begränsa det hela så att sökbegreppet bara behöver vara i rubriken och att sökningen då inte störs av att någon råkat skriva ordet i sitt inlägg långt in i tråden. Ett annat tips är att söka på ett välkänt läkemedel för att hitta de lite mer ovanliga.

Puzzle skrev:* Ihopslagandet av trådar, dels så är det ju det där att man sitter och läser i en tråd och sen ser man - Pang, hopslagen med en annan tråd - och man blir lite oroad att någon har gjort "fel" och att man kommer göra samma misstag själv om man startar en tråd som redan finns, men även att det blir lite förvirrande om vad som hör till vilken tråd. Har sett vissa trådar som har fortsatt på första tråden även efter att en annan tråd har blivit hopslagen och det blir allmänt krångligt och förvirrande (enligt mig då).

Håller med.

Puzzle skrev:Ett tips skulle kanske vara att göra som "Familjeliv" att trådstarten är tydligt markerad högst upp på varje sida

Tycker familjelivs presentationsgränssnitt är jobbigt så..

Puzzle skrev:* Det här kan jag kanske få lite skit för men jag gillar "Like"-knappar, ibland är det faktiskt så att någon har skrivit något så bra att man vill visa att man håller

Risken är att man får en massa folk som "gillar" men inte kan säga så mycket själva och det utmynnar i en popularitetstävling snarare än att det är inlägg som för diskussioner vidare.

Synpunkter är dock alltid bra ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-03-04 17:21:38

Puzzle skrev:* Det här kan jag kanske få lite skit för men jag gillar "Like"-knappar, ibland är det faktiskt så att någon har skrivit något så bra att man vill visa att man håller med men att citera det bara för att skriva till "Jag håller med" eller som jag ser att vissa gör här och skriver "+1" känns lite.. Mjaaah.. Det bidrar ju inte direkt med någonting och det blir som ett litet "onödigt" avbrott så då känns det bättre att bara kunna "like-a" det faktiskt.


Jag håller med. På detta forum spammas det istället med inlägg i stil med:

+ 1. Onödigt anser jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Sadistic » 2015-03-04 17:28:49

Bara nyfiken, hur mycket i den här tråden har tagits vidare? eller blir det mer att vi medlemmar säger 'detta tycker vi är jobbigt' sedan händer inget mera?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-04 17:37:51

Jag har märkt att antalet sammanslagningar har minskat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Puzzle » 2015-03-04 17:51:31

plåtmonster skrev:Du kan prova att ställa in "visa resultat som: ( ) Inlägg (*) Trådar". Samt att begränsa sökbegreppet till:
* Inläggsämnen och meddelandetext
* Endast meddelandetext
* Endast trådämnen
* Endast första inlägget i trådar

Man kan t.ex begränsa det hela så att sökbegreppet bara behöver vara i rubriken och att sökningen då inte störs av att någon råkat skriva ordet i sitt inlägg långt in i tråden. Ett annat tips är att söka på ett välkänt läkemedel för att hitta de lite mer ovanliga.


Jo, ska man söka efter något specifikt så funkar sökningen bra men är det något mer diffust som min tråd om "Hur många olika antidepp man har testat" så var det svårare att hitta något men samtidigt har jag svårt att tro att jag skulle vara den första som har funderat/startat en tråd angående det.

plåtmonster skrev:Risken är att man får en massa folk som "gillar" men inte kan säga så mycket själva och det utmynnar i en popularitetstävling snarare än att det är inlägg som för diskussioner vidare.

Synpunkter är dock alltid bra ;)


Det är väl det som är det största problemet med like-knappar, ja, men samtidigt så tycker jag som sagt att det nästan är "värre" med "Jag håller med" eller "+1" -inlägg för då får man först hela citatet igen (som man åtminstone skummar igenom en gång till) för att sen bara få ett "+1" som tillägg. Dessutom så skulle man ju kunna göra som med Google+ att man kan se vilka det är som har "like-at" för då kan man dels rätt lätt kunna se om det är ett gäng som "kompis-likear" och det blir även mindre värt att "kompis-likea" för att det syns. :wink:

___________________________________________

* Och ytterligare en grej jag kom att tänka på nu, det där att det står tex. [ i ] och [ / i ] istället för att det bara blir kursivt i svarsrutan är också en sån där lite småsak som ändå göra att forumet känns lite gammalt och ouppdaterat.

Edit:

Okej sista grejen nu, börjar känna mig rätt krävande.. :lol:

* Att man får någon form av uppdatering om och när någon har svarat i trådar som man själv har skrivit i. Går väl i för sig att "Bevaka trådar" som det är nu men jag tror väl ändå att dom flesta som skrivit i en tråd är intresserad att bevaka den så om det går att få till någon "Auto bevakning" istället.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-04 18:10:00

Puzzle skrev:där att det står tex. [ i ] och [ / i ] istället för att det bara blir kursivt i svarsrutan

Det är jättesmidigt när det fungerar. När det inte gör det är det ett rent helvete och i stort sett omöjligt att reda upp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Sadistic » 2015-03-04 18:10:59

plåtmonster skrev:Jag har märkt att antalet sammanslagningar har minskat.


skulle vara trevligt att se vad dom har gjort så man inte förbiser vad som har hänt :)
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Puzzle » 2015-03-04 18:52:28

plåtmonster skrev:Det är jättesmidigt när det fungerar. När det inte gör det är det ett rent helvete och i stort sett omöjligt att reda upp.


Sant. Men samtidigt kan det vara lite jobbigt med det som är nu och kanske särskilt med långa citat och att det är citat i citat som som inte riktigt behöver vara där eller om någon råkar ta bort en [ så att det blir fel och lite knöligt att läsa. På ett sätt är jag egentligen lite kluven, det är på ett sätt lite charmigt med det här äldre systemet med [ b ] och [ i ] och [ u ] men samtidigt så såg jag att det tidigare i tråden diskuterades en del angående nya medlemmar och jag tror ändå på ett sätt att det kan "avskräcka" eller åtminstone få forumet att se lite mer oattraktivt ut i och med att det är lite "gammalt". Men samtidigt bör man nog inte förändra för mycket eller för snabbt så att "eliten" inte längre trivs eller känner igen sig.. :-)063

Sadistic skrev:skulle vara trevligt att se vad dom har gjort så man inte förbiser vad som har hänt :)


Håller med eller åtminstone att man kunde få lite "feedback" om vad dom tycker är bra eller dåligt för vissa saker går kanske inte att göra på en gång utan dom behöver tid på sig.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Liebert » 2015-03-04 20:54:36

Sadistic skrev:Bara nyfiken, hur mycket i den här tråden har tagits vidare? eller blir det mer att vi medlemmar säger 'detta tycker vi är jobbigt' sedan händer inget mera?

Även om responsen är dålig från min sida uppskattar jag den här tråden mycket. Jag kommer titta extra noga på alla förslag, inte minst inför den uppgradering som kommer senare i år.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Musik » 2015-03-04 21:16:18

Säkert fel tråd att skriva det här i. Men jag skulle då uppskatta om man kanske kunde byta bakgrundsfärg på sidan, vitt blir ganska jobbigt efter ett tag tycker jag.
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-05 10:20:31

Puzzle skrev:samtidigt kan det vara lite jobbigt med det som är nu och kanske särskilt med långa citat och att det är citat i citat som som inte riktigt behöver vara där eller om någon råkar ta bort en [ så att det blir fel och lite knöligt att läsa. På ett sätt är jag egentligen lite kluven, det är på ett sätt lite charmigt med det här äldre systemet med [ b ] och [ i ] och [ u ] men samtidigt så såg jag att det tidigare i tråden diskuterades en del angående nya medlemmar och jag tror ändå på ett sätt att det kan "avskräcka" eller åtminstone få forumet att se lite mer oattraktivt ut i och med att det är lite "gammalt".

Bäst är nog att man kan växla på egenhand.

Musik skrev:Men jag skulle då uppskatta om man kanske kunde byta bakgrundsfärg på sidan, vitt blir ganska jobbigt efter ett tag tycker jag.

Vit bakgrund med svart text har i många vetenskapliga undersökningar visat sig vara mest vilsamt för ögonen. Bättre isåfall om enskilda personer kan ställa in det själv (på egen risk).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Musik » 2015-03-05 19:52:50

plåtmonster skrev:
Musik skrev:Men jag skulle då uppskatta om man kanske kunde byta bakgrundsfärg på sidan, vitt blir ganska jobbigt efter ett tag tycker jag.

Vit bakgrund med svart text har i många vetenskapliga undersökningar visat sig vara mest vilsamt för ögonen. Bättre isåfall om enskilda personer kan ställa in det själv (på egen risk).

Det var det jag menade :-)Happy
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-07 2:30:03

Puzzle skrev: Men bland annat så om man hittar någon intressant i "Nya inläggs listan" så kommer man till sista inlägget även om man inte har läst tråden innan så då måste man skrolla upp och gå tillbaka till första sidan för att läsa vad tråden handlar om och läsa/skumläsa tråden från början.

Ja, idioti. Jag ser ofta inlägg som visar att författaren bara läst sista inlägget. Jag har påpekat det för längesen. Länkarna i högerspalten på indexsidan leder ju till första olästa inlägget, det borde även vänsterspalten göra; nu lockar den till slarvig läsning.

Ett tips skulle kanske vara att göra som "Familjeliv" att trådstarten är tydligt markerad högst upp på varje sida

Så har det varit här men ändrades efter nån krasch e.d.

eller om det vore möjligt att forumet kan "känna av" vad man har läst eller inte och då antingen hoppar till första inlägget eller första olästa inlägget när man går in i en tråd.

Det kan forumet, felet är bara att man inte gett vänsterspalten den funktionen.

Fixa det, Liebert, eller ta bort vänsterspalten helt, idag gör den mer skada än nytta. Om vänsterspaltslänken leder dem högst upp på en sida, hur många tror du då bläddrar tillbaka till sidan innan för att kolla att de inte missade nåt inlägg?

Missade inlägg blir dåliga diskussioner, folk missar ju t.o.m. att de fått bra svar på sina frågor!
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Tiblan » 2015-03-07 9:31:09

kullan skrev:
Puzzle skrev:* Det här kan jag kanske få lite skit för men jag gillar "Like"-knappar, ibland är det faktiskt så att någon har skrivit något så bra att man vill visa att man håller med men att citera det bara för att skriva till "Jag håller med" eller som jag ser att vissa gör här och skriver "+1" känns lite.. Mjaaah.. Det bidrar ju inte direkt med någonting och det blir som ett litet "onödigt" avbrott så då känns det bättre att bara kunna "like-a" det faktiskt.


Jag håller med. På detta forum spammas det istället med inlägg i stil med:

+ 1. Onödigt anser jag.


Jag tror att om man kan "Like-a" så är risken för att spåra ur mindre också då folk kanske nöjer sig med det. Mindre urspårningar = mindre jobb för moddarna och det vore väl också bra :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-09 3:51:26

Har vi några aktiva Tekniker nu för tiden? Längesen jag såg JOR och Weasley.
Eller har vi andra som kan den biten?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Liebert » 2015-03-09 14:23:01

Dagobert skrev:Har vi några aktiva Tekniker nu för tiden? Längesen jag såg JOR och Weasley. Eller har vi andra som kan den biten?

JOR och Weasley är snarare att betrakta som serveradministratörer. Några renodlade webbtekniker som regelbundet knackar kod åt forumet har vi tyvärr inte.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-09 14:26:46

Tycker forumet funkar alldeles utmärkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 12:29:29

Sökfunktionen igen:
Jag vill att hela inläggen ska synas i sökresultaten. Idag måste man nästan alltid klicka på "Gå till inlägg" för att läsa hela.

Det är en viktig grej här: Om inlägget börjar med ett citat som inte ryms i sökresultatrutans 4 rader så syns det inte att det är ett citat!
Ingen gul bakgrund, det syns inte ens vem som citeras eller var citatet börjar eller slutar!

Det kan därför se ut som om jag är för något som jag nedanför citatet argumenterar mot! Men det ser inte de som inte klickar på "Gå till inlägg".

En jämförelse mellan söksvar
Clipboard11.jpg

och verkligt inlägg (avkortat nertill)
Clipboard33.jpg

(slumpmässigt val)

Jag ser ingen anledning att kapa söksvaren. Tvärtom, i okapade inlägg kan man leta efter ord med ctrl+f .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Moggy » 2015-03-11 14:51:00

Dagobert skrev:Sökfunktionen igen:
Jag vill att hela inläggen ska synas i sökresultaten. Idag måste man nästan alltid klicka på "Gå till inlägg" för att läsa hela.

Det är en viktig grej här: Om inlägget börjar med ett citat som inte ryms i sökresultatrutans 4 rader så syns det inte att det är ett citat!
Ingen gul bakgrund, det syns inte ens vem som citeras eller var citatet börjar eller slutar!



Har funderat på det här jag med. Det här med citaten som hamnar i sökresultaten utan att det framgår att det är citat är störande och missvisande. Att visa hela inlägget i sökresultatet tror jag gör så att det blir för långa sökresultat. Den del av citatet som visas borde vara text utanför citat för att undvika missvisande resultat om vem som skrivit vad.

Ett enkelt sätt att fixa det någorlunda borde vara en kryssruta där man kan inkludera och exkludera citerad text. Helst så att det som default är att citat inte är med i sökningar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-11 15:15:17

Moggy skrev:Att visa hela inlägget i sökresultatet tror jag gör så att det blir för långa sökresultat.

Inte längre än vanliga forumsidor. Det kanske går att få sökmotorn att bara visa de meningar där sökordet ingår men vill man ha sammanhanget får man ändå klicka på "Gå till inlägg".

Korta sökresultat är inget självändamål. Är de långa/många får man söka i dem, inte hugga av dem med en yxa som idag.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Moggy » 2015-03-11 18:28:11

Dagobert skrev:
Moggy skrev:Att visa hela inlägget i sökresultatet tror jag gör så att det blir för långa sökresultat.

Inte längre än vanliga forumsidor. Det kanske går att få sökmotorn att bara visa de meningar där sökordet ingår men vill man ha sammanhanget får man ändå klicka på "Gå till inlägg".

Korta sökresultat är inget självändamål. Är de långa/många får man söka i dem, inte hugga av dem med en yxa som idag.



Korta sökresultat gör att det blir överskådligare att läsa många resultat. Ofta kan man avgöra om inlägget är relevant på några få meningar. Smaksak vad man prioriterar men jag föredrar korta sökresultat.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in