Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbeteende?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbeteende?

Inläggav MeElia » 2015-03-02 20:19:07

Vår son med AS/ADD har en underlig och otrevlig vana. Han kan kissa i en tom petflaska, eller i värsta fall ett glas, en tillbringare eller något han har i sitt rum. Han tömmer inte det här, utan om jag någon gång städar hans rum är det jag som hittar det här. Jag har bett honom sluta med det, men nu idag, vid dagens städning hittade jag nya såna här flaskor. Finns det någon här som känner igen det här?

En stor del av den här killens liv är, som så många andra, dataspel. Man kunde ju tro att det är i spänningssituationer det här händer, men det stämmer ju inte. Man kan ju inte kissa i den lilla flaskans pip, samtidigt som man spelar. Ett glas eller en tillbringare går väl, även om jag skulle tycka det är äckligt. Det enda jag kan relatera det här till blir då tvång. :cry:
MeElia
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-03-02

Finns det någon här med Aspberger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Laika » 2015-03-02 21:06:45

Hur gammal är han?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Finns det någon här med Aspberger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav MeElia » 2015-03-02 22:19:55

vuxen, 21. Jag tror han började med det här när tecknen på diagnos började synas, vid 19.
MeElia
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-03-02

Finns det någon här med Aspberger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav LILITH_ » 2015-03-03 0:54:09

Olika sorters tvångssyndrom är rätt vanliga i samband med AS och Adhd iaf. Men om det handlar om det här är svårt att säga. Det låter ju iaf. som att din son har ett dataspelsberoende och kanske då därför inte "har tid" att gå till toaletten.
Det behöver ju i sammanhanget inte vara sjukligt per se...han prioriterar det han finner viktigast just för tillfället vilket är spelandet. Då är det nog mer själva spelberoendet som är det primära problemet.
Hur resonerar han själv kring detta, går det att prata med honom om det?

Har han betett sig underligt på andra sätt sista åren? Många unga med AS/Adhd ligger i riskzonen att glida in i reaktiva (övergående) psykoser när livet blir ohanterbart. Något att ha i bakhuvudet som förälder.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Cellardoor » 2015-03-03 1:04:16

Om man googlar detta (vilket jag starkt avråder ifrån) så får man mest upp träffar på folk som kissar i flaskor pga dom inte hinner eller orkar gå till toaletten.

Sen skulle jag nog säga att det visst kan vara i spelsituationer. Det blir ju en mycket kortare paus att kissa i en flaska än att gå till badrummet eftersom det inte går åt någon tid till förflyttning. Dom flesta datorspel har möjligheter till sådana micropauser mellan matcher osv.

Det låter som ett väldigt ovanligt tvångsbeteende och jag har inte kunnat hitta något skrivet om det på internet som tvångsbeteende. Det betyder inte att det inte är ett tvångsbeteende, jag är bara otroligt nyfiken på hur du kom fram till den slutsatsen för det verkar inte helt logiskt. Har du ens pratat med personen som en vuxen människa och frågat varför han gör så?
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Dagobert » 2015-03-03 1:17:31

Det är lätt att tro att man kan rationalisera bort saker man inte riktigt förstår. Saker som folk gör men som man själv tycker är onödigt. Men som kan få katastrofala sociala konsekvenser. Det låter dessutom som om det är du som tömmer flaskorna.
Är han medveten om konsekvenserna ifall hans (och ditt?) beteende blev känt, eller säger du bara att "det vore nog inte så bra"?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Alien » 2015-03-03 3:54:04

Tvångssyndrom är inte ovanligt hos aspergare, se denna tråd: aspergers-syndrom-och-tvangssyndrom-ocd-t35954.html

Om just detta beteende definieras som tvångssyndrom vet jag inte. Total likgiltighet för andras känslor av äckel verkar det iaf vara. Det värsta är att han inte tömmer flaskorna, jag kan bara tänka mig stanken. Att ha svårt att förstå hur andra tänker är väl typiskt för AS. Problem att komma sig för med saker är också typiskt:

Autismforum skrev:Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har svårigheter med de exekutiva funktionerna. Det innebär att man till exempel kan fastna i ett och samma beteende eller har svårt att komma igång med saker och ting. Man kan också ha svårt att stoppa ett beteende trots att man vet att man borde.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... _tankande/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 4:14:09

Alien skrev:Att ha svårt att förstå hur andra tänker är väl typiskt för AS.

Eller att man är ointresserad av det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Laika » 2015-03-03 16:10:37

Min spontana tanke är att han av någon anledning inte vill eller tycker att han kan ta sig till toaletten. Kanske är han så inne i sitt datorspelande eller så tycker han att det är jobbigt att uppsöka toaletten, av någon anledning.

Har du pratat med honom om det?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav MeElia » 2015-03-03 17:15:06

Hallå alla. Tack för era tankar.
Ja, jag har pratat med honom om det, för några veckor sedan, då jag hittade en tillbringare till hälften fylld. En tillbringare som vi i vanliga fall använder vid matbordet. Dels frågade jag hur det kom sig att han använde typ glas, flaskor etc för det ändamålet, dels uttryckte jag förbud mot att använda våra gemensamma saker. Det är både ohygieniskt, otrevligt och hemskt. Han slog mest bort svaret.

Tömmer, skriver någon. Nej, jag tömmer dem inte. De åker ofelbart ner i en sopsäck. Men ska jag vara ärlig trodde jag inte ens i min vildaste fantasi att det faktiskt var kiss.

Varför jag frågar här, är för att min kunskap inte räcker till, och jag anser att beteendet inte är friskt, och jag behöver hjälp med andra människors tankar kring detta.
MeElia
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-03-02

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-03 17:25:50

Beteendet är udda ja, men AS är inte nåt sjukt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Sadistic » 2015-03-03 17:29:20

Kanske skulle bäst vara att prata med någon professionell?
som i sin tur kan prata med honom, så han inte känner att han inte vågar berätta varför han gör som han gör.

kan ju vara något som att han finner det obehagligt att dela toalett med andra eller något.

Vi kan bara spekulera med dig inte direkt ge dig svar då vi inte känner honom eller era hemförhållanden.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav Laika » 2015-03-03 17:51:17

Jag tror också att det är en bra idé att prata med någon professionell. Det han gör är verkligen inte okej. Någon måste få honom att förstå att han ska sluta med det, eller hjälpa honom att sluta med det om det är hjälp han behöver.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Finns det någon här med Asperger/ADD som har tvångsbetende?

Inläggav MeElia » 2015-03-03 19:35:35

Nej nej nej...jag menar verkligen inte att AS är sjukt, men beteendet är det. Jag ska prata med honom igen. Det har varit svårt, då han dels har ångest, dels kan bli stressad av både mig, försäkringskassan, psyk och sin ADD, samtidigt som han har det svårt med sin AS
MeElia
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-03-02

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in