Aspergers syndrom och tvångssyndrom (OCD)?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers syndrom och tvångssyndrom (OCD)?

Inläggav Fajjer » 2011-04-19 21:39:18

Jag själv, samt samtliga personer som jag känner med AS har mer eller mindre tvångstankar eller tvångsmässiga betéenden för sig.. Har alla med AS tvång av något slag? Vart går gränsen i så fall för när man har OCD tillsammans med sin diagnos? Jag har lite tvång, men jag är bara diagnoiserad med AS trots att läkarna vet att jag har lite tvångsmässiga betéenden för mig.. Det är en del av diagnosen säger dom..

Mina tvång är oftast befogade.. För mig är det aldrig någon självklarhet att jag automatiskt stänger av spisen, kaffebryggare, fritös o.s.v. utan att medvetet tänka på att jag ska göra det.. Så till slut utvecklade jag tvång att kolla om dessa var avstängda flera gånger om under lång stund.

Jag fick hjälp med timer och spisvakt, så nu har jag inget tvång över huvud taget när det gäller dessa saker. :D
Fajjer
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-01-05
Ort: Linköping

Re: AS och tvång?

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-20 0:24:00

Jag tror detta räknas in under "stereotypa intressen"; rätta mig gärna om jag har fel.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: AS och tvång?

Inläggav treeman » 2011-04-20 2:37:00

Min tvångsmässiga betéenden varierar under ett år.

Mår jag bättre psykiskt så är de mindre och mår jag sämre psykiskt så får
jag mer problem med dom.

Misstänkt jag har OCD, men när jag mått bra psykiskt så har mitt OCD nästan varit helt borta.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: AS och tvång?

Inläggav Zombie » 2011-04-20 3:25:47

Mellanvärld skrev:Jag tror detta räknas in under "stereotypa intressen"; rätta mig gärna om jag har fel.

Det handlar inte om intressen, utan djupare: om en allmän tvångsmässighet man kan ha, som kan yttra sig på många sätt. Jag har inte fått intrycket att experterna är klara över gränsen för vad som "kan anses" ingå i AS och vad som "kan anses" som så kallad samsjuklighet i tvångssyndrom*, även om det kan vara tydligt vart ett enskilt fall hör.

------------------------
* http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvångssyndrom (går inte att länka i texten på något rimligt sätt)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: AS och tvång?

Inläggav Zic » 2011-04-20 9:45:50

Hm, jag har både OCD och Tourette (samt Asperger då), men det är nog mer grundat på mina både motoriska och ljudmässiga tics, samt mitt tvång att "jämna ut", d.v.s. ta på saker med den andra handen om jag tog på en sak med den ena. (som ett exempel)

Allt detta blir mycket bättre när jag mår finfint, och blir också ett rent helvete att låta bli när jag mår dåligt/blir stressad etc..

Jag vet inte var gränsen går, men Aspergare har väl mig veterligen stora risker att ha andra neuropsykiatriska diagnoser också. Ingår verkligen tvångstankar över huvud taget i Aspergerdiagnosen? Jag minns fan inte...
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: AS och tvång?

Inläggav Zombie » 2011-04-20 12:46:55

Saker som tangerar tvångsmässighet ingår, och ICD-10 ger "uppenbarligen tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer" som ett alternativ av de fyra under punkt C. Så det kan vara svårt att avväga, och säkert också lätt för en del enskilda diagnostiker att missförstå som att man inte kan ha tvångssyndrom samtidigt med AS.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: AS och tvång?

Inläggav Wine » 2011-04-20 17:05:49

Har flera tvångsmässiga betéenden och mina tvång varierar också beroende på hur bra eller dåligt jag mår psykiskt. Mår jag bra så har jag inte så mycket besvär av mina tvång men mår jag dåligt så blir det jätteviktigt och jag får verkligen ångest om jag inte utför det jag måste göra, på rätt sätt och noggrannt, inget fusk. Är jag distraherad, stressad och inte mår bra och blir osäker på om jag missade något så måste jag göra om det, ibland flera ggr. tills jag vet att jag säkert gjort det "ordentligt".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: AS och tvång?

Inläggav Delfinen » 2011-04-24 12:14:45

Jag har diagnosen asperger syndrom. Men jag misstänker att jag har OCD. För jag har tvångsbetéenden som tvättvång. Men jag tar Sertralin för att dämpa tvången.
Delfinen
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2009-05-29

Re: AS och tvång?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 13:08:08

Zic skrev:Hm, jag har både OCD och Tourette (samt Asperger då), men det är nog mer grundat på mina både motoriska och ljudmässiga tics, samt mitt tvång att "jämna ut", d.v.s. ta på saker med den andra handen om jag tog på en sak med den ena. (som ett exempel)


Jag har också Tourette, så även här är det svårt att veta vad som är vad. Utjämningsticsen kan vara ett helvete - inte minst när man som jag är väldigt klumpig och slår sig mest hela tiden. Jag tycker dock att ticsen blir väldigt mycket bättre när jag tar full dos av EyeQ eller äter stora mängder fet fisk. Renodlade tvång hade jag mest när jag var barn.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Autismrelaterade tvångsbeteenden

Inläggav Amamman » 2011-09-04 15:47:39

[color=#008040][/color]
Jo,
Har en tråd på föräldraskap där jag nämnt detta men eftersom jag verkligen undrar ställer jag frågan här också:

Min son börjar ibland säga ett ljud "Dup" om och om igen i evighet när han blir orolig.
Han säger "Dup" med mekanisk röst ungefär en gång i sekunden.

Är det vanligt bland bokstavsbarn att göra så här?
Ska jag säga åt honom att sluta eller låta honom hålla på?
Om jag tar honom åt sidan och håller armarna löst om honom som en skyddande mur slutar han.
Amamman
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-09-02

Re: Autismrelaterade tvångsbeteenden

Inläggav totizedger » 2011-09-04 18:47:55

Jag tycker att du ska låta honom göra sina tics
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22


Tvångssyndrom.

Inläggav Neutrino » 2013-09-24 20:25:32

Jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter av tvångssyndrom/OCD. OCD är något jag personligen har tämligen svårt för att riktigt komma underfund med. Tycker att det är komplicerat och lite svårt att förstå. Eller, jag har lite svårt för att förstå vad som är tvång och vad som inte är tvång. Jag är själv diagnosticerad med det och jag har de senaste veckorna börjat inse hur mycket det faktiskt påverkar mig.

Hur påverkar tvångssyndrom/OCD dig? Tar det upp mycket tid? Har det blivit bättre/sämre (eller oförändrat) med tiden? Hur hanterar du det hela?

Neutrino

Gripandekylig
Slog ihop tråden Tvångssyndrom med tråden Aspergers syndrom och tvångssyndrom (OCD)?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-09-25 0:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ihopslagning av två trådar
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-16 14:03:23

Jag tänkte att vi som har OCD besvär skulle kunna berätta om våra tvångstankar och tvångshandlingar här. Det skulle vara jätteintressant och kanske även lite underhållande (en del av mina tvångstankar är faktiskt lite roliga) att läsa om andras erfarenheter.

Mina besvär började redan i dagisåldern. Jag var tvungen att räkna på olika saker, exempelvis lyktstolpar och bilar när jag gick eller åkte bil. Jag var även tvungen att gå på ett speciellt sätt, exempelvis gå på vissa stenar eller trottoarkanter och jag var tvungen att hoppa på dom vita ränderna när jag gick över gatan. Jag var rädd att jag skulle dö om jag misslyckades.

I sju års åldern utvecklade jag en bakteriefobi och ett tag tvättade jag mina händer nästan oavbrutet, händerna blev illröda och knastertorra men kunde inte sluta. Det hela började när jag såg min mosters bakterieodlingar på hennes fönsterbräda (hon pluggade på universitet). Det kändes riktigt otäckt att det fanns någonting som man inte ens kunde se.

På mellanstadiet var jag tvungen att repetera vissa ord (åtminstone inne i mitt huvud, i bästa fall bara där), annars kunde jag dö, några ord som jag upprepade var Amen och Jesus :lol: (Inte undra på att jag var lite mobbad :wink: ).

Senare utvecklade jag en brand och katastrof neuros och var tvungen att göra en massa ritualer innan jag skulle lägga mig eller gå ut från min lägenhet. Detta var som allra värst när jag bodde ensam och pluggade på universitet. Några exempel: kollade plattorna hundra gånger per dag, ryckte i ytterdörren tiotals gånger innan jag skulle gå hemifrån, vred i vattenkranen tills den till slut blev jättedålig av allt hårt vridande... Kände en enorm oro efter att jag hade strukit kläder, placerade det varma strykjärnet mitt på köksbordet så långt ifrån alla kontakterna som möjligt och stirrade jättelänge på strykjärnet för att kontrollera att det verkligen låg där. Ändå kändes det enormt ångestframkallande att gå hemifrån och ibland fick jag en stor lust att ta med mig strykjärnet i en kasse bara för säkerhets skull men gjorde aldrig det :wink: Jag har blivit av med dessa ritualer med hjälp av SSRI och genom att tänka logiskt, har inte fått någon KBT.

Jag plågas fortfarande av tvångstankar i viss mån. Oftast handlar dom om att tappa kontrollen. När min son var bebis var jag jätteorolig att jag skulle bli galen och kasta ner honom från balkongen (dessa tankar plågade mig verkligen och gav mig jättemycket ångest). När jag hade en katt som jag verkligen älskade var jag hela tiden orolig att jag skulle bli helt galen och stoppa in honom i mikrovågsugnen och sätta på den (en jättehemsk tanke). När jag kör bil så oroar jag mig för att jag ska tappa förståndet och köra mot en mötande lastbil (jag vill absolut inte dö).

På jobbmöten oroar jag mig för att jag ska tappa kontrollen över mig själv, slita av mig kläderna, hoppa upp på bordet och börja dansa där helt näck eller att jag helt plötsligt börjar masturbera med kläderna på där jag sitter, helt öppet framför alla andra :-)006

När jag såg Saw kunde jag inte sova ett dugg på natten efter. Fick fruktansvärda tvångstankar om att jag skulle bli helt galen, hämta en såg från källaren och såga av mitt ben. Liknande tankar får jag när jag hanterar vassa föremål såsom knivar, oroar mig över att jag kanske får för mig att skära av mig ett finger eller någonting liknande (det skulle göra jävligt ont) :roll:

Ser fram emot att höra era historier, jag är väl knappast det enda psykfallet här :wink:

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om tvångssyndrom.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav Thurizas » 2014-09-16 15:38:34

*skrattar* Du är inte enda psykfallet här ;)

Av någon anledning så har jag dock inte diagnosen, trots att jag har många av dina likheter.

Rycker i ytterdörren massor av gånger vid sänggående och när jag går hemifrån. Som liten var det här med att gå på vissa stenar. Nu kan det vara om täcket ligger åt fel håll, öppningen uppåt är ... blah fyy fan vilka tankar jag har kommer hända. Jag måste säga en och samma sak till min sambo när han åker hemifrån för att jag annars är livrädd för att han ska dö.
Jag är livrädd för att jag ska skada min dotter och få något riktigt hjärnsläpp, exempelvis förgifta som jag önskar att jag aldrig vetat att folk kan göra. Läste om en kvinna i .. hm.. ja något land som förgiftade sitt barn för att få uppmärksamhet :cry: Jag är livrädd för att jag ska bli en hemsk människa. När jag är i ett förhållande så kan jag aldrig släppa tanken på att min partner är otrogen. Nycklar MÅSTE tappas i golvet om dom legat på ett bord.
Spisplattor som ska kollas.. skåpluckor ska vara stängda annars kan någon dö eller råka illa ut.

Trots att jag berättade allt detta på min utredning så tyckte dom inte att jag hade diagnosen för det var hanterbart och påverkade därför inte mitt liv så pass att jag blev funktionshindrar av det :shock: Nåja jag har tillräckligt med diagnoser ändå :wink:
Jag är livrädd för att någon kan läsa mina tankar och när jag är rädd att någon kan göra det så blir det att jag alltid tänker väldigt hemska tankar vilket gör det hela ännu värre. jag försöker tänka snälla tankar men det går inte.

Jag är livrädd för att någon ska bryta sig in hos mig det har alltid varit så och slå ihjäl mig och mina närmaste. Detta späddes på ytterliggare efter att ha haft en fd som var tokig i att läsa om seriemördare och se filmer. Yay så kul!!! :(


Jag har massor av fler saker att yttra mig som "psykfall" Dessvärre har jag inte tiden nu.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav antonius » 2014-09-16 15:48:43

Ja jag har hela tiden liknande "hyss" för mig, men jag undrar vad är det för skilnad mellan att "stimma" och tvångshandlingar ?

Är jag irriterad pratar jag ofta för mig själv och det är ngt jag försöker sluta med, kan hålla hela tal, haha, rubbad :-)018
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-16 20:07:42

Thurizas skrev:Rycker i ytterdörren massor av gånger vid sänggående och när jag går hemifrån.


Haha, jag vet känslan, har slutat med det nu, rycker bara två gånger nu :wink:

Thurizas skrev:Nu kan det vara om täcket ligger åt fel håll, öppningen uppåt är ... blah fyy fan vilka tankar jag har kommer hända.


Samma här, allt måste vara på ett jättespeciellt sätt för att jag ska kunna sova, måste liksom känna mig trygg. Jag måste ha ett glas vatten, en näsduk (toapapper duger också) och en nässpray på nattduksbordet samt en massa olika krämer som jag behöver smörja mig med innan jag ska lägga mig. Mobilen måste laddas i närheten av nattduksbordet men inte så nära att vattenglaset kan ramla på mobilen. Jag måste linda in mig i täcket på ett jättespeciellt sätt (jobbigt på somrarna när det är för varmt i sovrummet, jag kan absolut inte sova utan ett täcke, lakan är för tunt och känns otryggt) och jag måste ha täcket mellan benen (annars klistras benen ihop på ett obehagligt sätt). Jag kan aldrig sova utan trosor och ett bekvämt linne eller nattlinne. Om jag har haft något sexigare på mig innan så byter jag ut det till Hello Kitty eller Mumin nattlinne eller pyjamas innan jag ska lägga mig, jag kan bara sova i bomullsplagg och bekväma trosor.

Thurizas skrev:Jag måste säga en och samma sak till min sambo när han åker hemifrån för att jag annars är livrädd för att han ska dö.


Vad gulligt :-)154 I vissa fall är det inte så gulligt i och för sig, min mamma hade en massa religiösa haranger hon skulle upprepa när jag gick hemifrån, det var lite smått pinsamt när man hade en kompis med sig :wink:

Thurizas skrev:Trots att jag berättade allt detta på min utredning så tyckte dom inte att jag hade diagnosen för det var hanterbart och påverkade därför inte mitt liv så pass att jag blev funktionshindrar av det


Jag tror absolut inte att jag skulle uppfylla kriterierna för denna diagnos i nuläget, det var som värst när jag var tonåring och ung vuxen.

Det är hemskt att man ska föreställa sig att man ska skada dom som man älskar allra mest :( Jobbigt att leva med detta, jag är så lycklig över att det hela har minskat jättemycket med åren :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-16 20:10:19

antonius skrev:Ja jag har hela tiden liknande "hyss" för mig, men jag undrar vad är det för skilnad mellan att "stimma" och tvångshandlingar ?

Är jag irriterad pratar jag ofta för mig själv och det är ngt jag försöker sluta med, kan hålla hela tal, haha, rubbad :-)018


Vad betyder "stimma", jag tänker bara på fiskstim :-)063 Jag tror att alla människor har tvångstankar och även handlingar i viss mån. Att prata för sig själv kan tyda på en psykos :shock: Jag skojar bara :D
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav CarolusRex » 2014-09-16 20:25:20

Kommer nog att skriva ett längre inlägg i den här tråden lite senare. Känner mig lite sjuk just nu. Hittade idag en kvinna vid namn Katie d'Ath på YouTube som har lagt upp några videor som handlar om behandling av OCD som verkar vara intressanta. Ska ta mig en närmare titt när jag känner mig friskare.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav slackern » 2014-09-16 20:32:04

PMS-monstret skrev:
Thurizas skrev:Rycker i ytterdörren massor av gånger vid sänggående och när jag går hemifrån.


Haha, jag vet känslan, har slutat med det nu, rycker bara två gånger nu :wink:


Story of my life. Jag är så jävla nöjd att jag inte använder en kaffebryggare längre utan en pressokanna. Är även glad att jag har en modern gasspis istället för elspis. Slipper jag springa hem när jag har gått runt kvarteret för att kontrollera att jag har stängt av dom.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav antonius » 2014-09-16 20:53:38

PMS-monstret skrev:Vad betyder "stimma", jag tänker bara på fiskstim Jag tror att alla människor har tvångstankar och även handlingar i viss mån. Att prata för sig själv kan tyda på en psykos Jag skojar bara


http://en.wikipedia.org/wiki/Stimming

Göra repetitiva rörelser, för att lugna sig, eller bli komfortabel med en situation man inte trivs med, man kan bita på naglar, knäppa med fingrar, gå runt i cirklar, etc...

"Stimming" verkar vara tvångshandlingar light lixom... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-16 21:35:51

slackern skrev:
PMS-monstret skrev:
Thurizas skrev:Rycker i ytterdörren massor av gånger vid sänggående och när jag går hemifrån.


Haha, jag vet känslan, har slutat med det nu, rycker bara två gånger nu :wink:


Story of my life. Jag är så jävla nöjd att jag inte använder en kaffebryggare längre utan en pressokanna. Är även glad att jag har en modern gasspis istället för elspis. Slipper jag springa hem när jag har gått runt kvarteret för att kontrollera att jag har stängt av dom.


Är inte gasspis jättefarligt? Det kan väl explodera eller att man får en förgiftning och dör när man sover :shock: Sorry, meningen var inte att skrämma dig :wink:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-16 21:37:09

En pressokanna eller Nescafe tycker jag också är att föredra :D
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tvångstankar och tvångshandlingar

Inläggav slackern » 2014-09-16 21:38:59

PMS-monstret skrev:
slackern skrev:
PMS-monstret skrev:
Haha, jag vet känslan, har slutat med det nu, rycker bara två gånger nu :wink:


Story of my life. Jag är så jävla nöjd att jag inte använder en kaffebryggare längre utan en pressokanna. Är även glad att jag har en modern gasspis istället för elspis. Slipper jag springa hem när jag har gått runt kvarteret för att kontrollera att jag har stängt av dom.


Är inte gasspis jättefarligt? Det kan väl explodera eller att man får en förgiftning och dör när man sover :shock: Sorry, meningen var inte att skrämma dig :wink:


Haha ingen fara. Skulle jag ha haft en gasspis från när mitt hus byggdes. Skulle det stämma dom är skitläskiga. Men nu har jag en kanske 5 år gammal gasspis. Där finns det en massa säkerhets anordningar så jag tror det är näst intill omöjligt att råka ut för en olycka. Kanske går om man fixar och tricksar med ugnen fast då måste man vara rätt jävla fokuserad på att ta livet utav sig.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in