Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Baskwald » 2015-02-18 21:39:10

Måste inflika att SVT ska nu ändra titeln på programserien.

http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279
Baskwald
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-11-04
Ort: Göteborg

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-18 22:12:25

Baskwald skrev:Måste inflika att SVT ska nu ändra titeln på programserien.

http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279

Skrev nyligen en kommentar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-19 4:10:12

SVT/KrigarSjäl skrev:-Varför skall Asperger alltid skildras ur tyck synd om-perspektivet, varför ska vi alltid figurera i rollen omsorgsobjekt i den mediala dramaturgin?

Träffande ;)

Den nya titeln verkar också knepig "Den som får finnas". Ett mer passande namn kanske vore "Respekten för den som fungerar annorledes".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-19 4:55:42

Baskwald skrev:Måste inflika att SVT ska nu ändra titeln på programserien.

http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279


Jag tyckte faktiskt den förra var bättre, den visade hur vissa aspergare kände det. Men givetvis finns det andra aspergare som tolkar det bokstavligt. Och så är det förstås "för negativt", positiv och uppmuntrande måste det vara!

En typisk kommentar:
Alla människor är unika och alla har sina gåvor och dåliga sidor


Den förra titeln hade mer sting tycker jag, kändes som en anklagelse mot "normalsamhället". "Den som får finnas" låter mesigt. Min reaktion bllir "Jaså, får jag finnas, tackar ödmjukast!" Påminner om programmet "De odejtbara" där titeln ändrades till det snällare "De dejtbara".

Sedan hör det till dramaturgin att om TV ska göra ett program så ska det antingen handla om dem som inte får den hjälp de behöver, el dem som blir diskriminerade, förföljda och liknande. Eller som här några som känt sig utanför och nu äntligen mår bra. Vem som skulle vilja se ett program om någon som inte har några problem och aldrig haft det heller? I så fall skulle det vara för "glamour-värdet" som i "Hollywoodfruar".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 20:26:08

AS kan presenteras på tusen olika sätt som är sexigare än omsorgsperspektivet.

ADHD är (massmedialt) en betydligt sexigare diagnos än AS.
Kändisarna nästan tävlar om att ha ADHD.
Varför är det så tror du?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Maggi » 2015-02-19 20:51:16

KrigarSjäl skrev:
Baskwald skrev:Måste inflika att SVT ska nu ändra titeln på programserien.

http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279

Skrev nyligen en kommentar.


Bra kommentar, bra att du säger ifrån!!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 21:01:50

Tack. Skönt att veta att man har folk bakom sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 21:14:25

Skrev nyss ett svarsinlägg också.

Det man skriver uppskattas inte av alla, som bekant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-19 21:16:53

KrigarSjäl skrev:AS kan presenteras på tusen olika sätt som är sexigare än omsorgsperspektivet.

ADHD är (massmedialt) en betydligt sexigare diagnos än AS.
Kändisarna nästan tävlar om att ha ADHD.
Varför är det så tror du?


För att de ÄR "sexigare"? De är ofta artister, de är spontana, vilda och galna. Eller så är bilden av dem iaf.

Att vara introvert, tystlåten och eftertänksam kan aldrig bli "sexigt". Så om det är kravet för att man ska visa sig i TV (och duga som AS-förebild) faller många av oss bort.

Nu har ju de flesta med AS också ADHD.

Och hur vet du att programmet visar "omsorgsperspektivet"? Blir det omsorg så fort en professionell (teaterpedaogen) är med? Jag tycker det verkar handla om drömmar om förändring och kreativitet.
De bjuder på sin vardag, sina drömmar och hur det kan vara att leva med Aspergers syndrom. Deras vägar korsas på teatern där de får sätta upp egna pjäser baserade på sina egna livserfarenheter.


Egentligen tycker jag en bättre titel är "Vi som är annorlunda" el möjligen "Vi som ses som annorlunda". Det är ju just för att de är annorlunda de har (haft) det besvärligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 21:21:23

Det är ett DV-projekt man filmat.

Serier och filmer i mainstreammedia har bidragit till att uppgradera AS i gemene mans ögon på ett sätt omsorgsbranschen bara kan drömma om; Lisbeth Salander, Sherlock Holmes, Dr House mfl.

Asperger KAN vara sexigt.

Asperger behöver inte vara liktydigt med att gå i kläder man ser ut att ha sovit i och lukta kiss.
Stig-Helmer-stuket och att vara allmänt bortkommen.

Det BEHÖVER inte alltid se ut så.

Och det är DET man behöver få fram.

Stig-helmrarna har vi däremot hört och sett om i tjugo års tid tack vare personal- och föräldraföreningarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-19 21:39:57

Lisbeth Salander, Sherlock Holmes, Dr House är alla fiktiva figurer. Och därför hur oövervinnerliga som helst. Vem säger att dr House har AS förresten, måste alla oförskämda genier ha just AS?

Vill man nödvändigt framhäva en fantasifigur med AS så ser jag Sheldon Cooper som mer trovärdig. Och som bekant klarar han sig inte själv, han försörjer sig själv men är helt beroende av sina vänner annars. Dessutom har han troligen inte bara AS utan även OCD och NS. Stig-Helmer är också fiktiv, men han försörjer också sig själv och går inte på någon DV.

Men allra bäst är att få se riktiga levande aspergare. Du resonerar som vissa feminister, alla kvinnor som visas i TV och film måste vara starka och självständiga, inga hjälplösa våp. :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 21:54:36

Nja, det jag vill se är att mångfalden inom aspergerdiagnosen kommer fram ordentligt.

Som det är nu ser jag väldigt sällan aspies jag kan identifiera mig med.

Sheldon Cooper är ett bra exempel på en mer lättsam aspergerframställning.
AS behöver inte alltid framställas som nåt sorgesamt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-19 22:40:46

Alien skrev:Att vara introvert, tystlåten och eftertänksam kan aldrig bli "sexigt". Så om det är kravet för att man ska visa sig i TV (och duga som AS-förebild) faller många av oss bort.


Jo, om man har en sann "teaterpersonlighet" eller "artistpersonlighet". Man kan vara väldigt blyg utanför scenen men en helt annan när man står där. Lena Philipsson t.ex. säger att hon kan vara väldigt återhållsam och blyg privat medan hon verkligen lever ut på scen. Hon har visserligen inte AS men ändå.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Maggi » 2015-02-19 22:41:32

Beträffande Aliens resonemang om sexighet,

Tystlåten och eftertänksam kan visst vara väldigt sexigt (även om jag träffat Aspergare som är allt annat än tystlåtna och introverta) Skulle tro att variationen på aspergare är rätt stor! eller har jag fel?
Vad som anses sexigt varierar nog också endel.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Miche » 2015-02-19 23:14:57

Det finns några journalister och skådespelare som har AS och som har gått ut med det (kommer inte på deras namn just nu).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-19 23:22:03

Sexig ska inte bokstavsläsas rakt av bara, "sexigt" har idag blivit nåt slags slanguttryck och kan då betyda ungefär "bra" eller "häftigt".

Har hört folk säga "sexigt land" till exempel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-19 23:31:48

KrigarSjäl skrev:Sexig ska inte bokstavsläsas rakt av bara, "sexigt" har idag blivit nåt slags slanguttryck och kan då betyda ungefär "bra" eller "häftigt".

Har hört folk säga "sexigt land" till exempel.


På engelska är det ännu mycket vanligare att använda "sexy" som ett allmänt förstärkningsord.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-20 1:03:53

SVT:s kommentarsfält står det nu:
"Personer med så kallade autismspektrumstörning har också befunnits vara överrepresenterade bland våldskriminella. Symptomen är svårigheter med socialt samspel och språklig kommunikation.


Är även postad på viska.se av "Admin 1" 2014-11-07.

Väntade reaktioner:
Aspergers verkar ju vara en direkt farlig diagnos.
Skrivet av Ola Ikväll 23.28


Ja inte skulle jag vilja att min 2 årige son skulle ha Asperger. Våld, nekrofili och seriemördare. Nej att lära dem veta hut vore nog bättre.
Skrivet av Agda Ikväll 23.32
Senast redigerad av plåtmonster 2015-02-20 1:05:35, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-20 1:34:31

Det där är ju skrivet av en och samma person troligtvis. Kolla tider, nick (de hänger ihop på något sätt, som om en person i en viss ålder rabblar fram en massa namn) och att den troligtvis kommer härifrån (har läst den här tråden, eller är med på forumet).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kanelbullarn » 2015-02-20 1:56:59

Den så nu bekanta känslan av uppgivenhet har återigen infunnit sig hos mig, som vid så många andra tillfällen man bekymrat sig över gemende svennens vetskap om AS.

Denna gång hittar vi ett gäng sådana begåvade individer sitta och hata på svtplays kommentarsfält.

Bajsberger, Fantastiskt http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279
Kanelbullarn
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-09-08
Ort: Sundsvall/umeå

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-20 2:01:09

Kanelbullarn skrev:Den så nu bekanta känslan av uppgivenhet har återigen infunnit sig hos mig, som vid så många andra tillfällen man bekymrat sig över gemende svennens vetskap om AS.

Denna gång hittar vi ett gäng sådana begåvade individer sitta och hata på svtplays kommentarsfält.

Bajsberger, Fantastiskt http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/738872#svtTSComment-1602279


Som jag brukar säga, normalkorkningsgraden är tyvärr alldeles för hög i det här landet (och världen i övrigt).
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-20 2:06:00

Precis, man skall inte ta åt sig av vad normalkorkningspopulationen råkar klämma ur sig.

Har man lite IQ över det normala och lite erfarenhet så tar det inte så lång tid innan man inser dumheterna. Sedan gäller det att ha självförtroende att tro på sina egna slutsatser och agera på dessa.

Ta en notis hur lite sådant det finns när svåra ämnen diskuteras som lätt kan falsifieras. Det kan ge en del hintar om hur problemet med t.ex "näthat" kan hanteras preventivt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-20 8:45:30

Jag tror fortfarande att det handlar om en och samma dumjä*el som skrivit alltihop, och som antingen har hittat vår tråd här, eller är medlem här och tycker att h*n är lustig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-20 8:46:25

Det är inte sannolikt att så många personer skriver i stort sett samma sak med 2 minuters mellanrum, och efter någon timma kommer samma skit igen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in