Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15

Inläggav Zirre » 2015-02-15 21:04:26

Programmet sänds nästa söndag istället.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav bardamu » 2015-02-15 21:09:21

Hur stor procentandel aspergare klarar heltidsanställning? Ni kanske haft polls om det.

Sedan vad är asperger? Personligen känner jag inte igen mig i definitionen man hittar på wikipedia. Känns mer som det handlar om oförmåga att integrera stimuli och signalsubstanser än att man inte förstår sociala regler.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav bardamu » 2015-02-15 21:12:56

är det bättre att bli diagnosticerad som barn?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-15 21:14:13

Överlag har Aspergare svårare att läsa av ansiktsuttryck och att ha den snabba/reflexmässiga sociala flytande förmågan. Ett bra klipp som tar upp en del svårigheter gällande AS: https://www.youtube.com/watch?v=GCFIy8Z8uc0
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav bardamu » 2015-02-15 21:32:01

bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav lesserness » 2015-02-15 22:09:58

bardamu skrev:http://kgajos.eecs.harvard.edu/mite/
hur bra är testet? Den e skitsvår för mig iaf



Gav upp efter 7 frågor,5 av frågorna kändes som tärnings gissningar
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-15 22:16:35

Pikachu skrev:Överlag har Aspergare svårare att läsa av ansiktsuttryck och att ha den snabba/reflexmässiga sociala flytande förmågan.

Det finns en annan mer subtil effekt på sikt. Även om man klarar att hantera ansiktsuttryck och kroppsspråk samt flytande reflexer på intryck. Så kanske man inte är intresserad av att hänga med på olika sociala tillställningar eller de premisser de arrangeras på och just av den anledningen hamnar i en subtil exklusion genom att gruppen därefter negativt särbehandlar med detta som grund.

Aktiviteter som skall vara en belöning kan istället vara rena plågan och om det då används för att kompensera andra saker så blir det tillsammans bara ett emotionellt underskott på sikt. "Som tack för att du har rott projektet i hamn så bjuder vi alla anställda på fri bar och mingel på Spy bar" etc. Du kanske blir tvungen att gå dit för att etablera affärskontakter men hinner då inte med sådant som faktist gör att du mår bra.

osv..

Det är helt enkelt rätt komplext även när de uppenbara hindren har klarats av.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Meier » 2015-02-15 23:11:18

Ett måste i aspergersammanhang är att olika grupperingar på spektrumet kommer till tals i media. Genom beskrivning av den stora spridningen av funktionsnivåerna måste den breda allmänheten förmås till att anamma ett nyanserat perspektiv på Asperger/autism. Viktigt i sammanhanget är då att även aspergare utanför den omedelbara "anhörigföreningssfären" också syns utåt. Ofrånkomligt i sammanhanget är just gruppbildning inom spektrumet och det handlar inte om elittänk utan om vem, vilka man identifierar sig med, vilka är ens likasinnade?
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Dagglarv » 2015-02-15 23:29:46

Min reaktion på beskrivningen av serien var spontant positiv, förmodligen delvis för att jag som själv älskar det mesta som är kreativt blev lite glad av att de som är med också verkar vara inriktade på det. När jag utreddes fick jag uppfattningen att sådana intressen inte riktigt räknas, "om du inte älskar enbart tåg så kan du inte ha Aspergers" ungefär. Lite överdrivet beskrivet av mig, men om detta program kan hjälpa till att göra den allmäna uppfattningen av vad man kan ha för "specialintressen" lite mer nyanserad så vore det enligt mig väldigt positivt. Jag håller tummarna iaf.
Dagglarv
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-08-05
Ort: Stockholm

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav nallen » 2015-02-15 23:46:13

KrigarSjäl skrev:-Nja, debattartikel är mer min stil.
Grejen är att jag ännu inte skriver tillräckligt bra för den arenan.

Jo. Men räkna inte med att kunna skriva allt i ett svep. Läs på - skriv, repetera cykeln ett antal gånger innan du redigerar, stryk mycket. Men viktigast av allt är att ha klart för sig från början är vad man vill behandla och under vilka avgränsningar.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav TheWonderer92 » 2015-02-16 0:14:52

Jag känner mig lite spänd inför den här programserien och nu behöver jag vara det i en vecka till! :roll: Det är för att jag verkligen hoppas att programmet skildrar så pass varierande personlighetstyper att allmänheten får en så bred bild som möjligt av Asperger istället för att spä på fördomar.

Det värsta som kan hända är att offermentaliteten blir så framträdande att människor instinktivt kommer att reagera: "stackars människor, tur att jag inte har Aschberger". Det är helt upp till de medverkande själva tillsammans med produktionen att få diagnosen att framstå så cool som möjligt. Att t.ex. spela lite sorglig violinmusik emellanåt eller andra trudelutter av melankolisk klang förstärker bara bilden av aspergare som offer och det är inte coolt.

Hjälp, vad jag bävar mig nu. Har sett trailern för programmet på nyhetsmorgon och visade den för mamma varpå hon sa: "När man ser dem och jämför med dig så kan man ju verkligen inte tro att du har asperger" Jovisst, fint sagt mamma. Det kanske beror på att hon känner mig som den självsäkra person jag är hemma och med dem jag känner. Möjligtvis skulle jag ha liknande kroppsspråk/mimik om jag plötsligt skulle vara med i ett program som belyser mina brister med stor ficklampa. Vem vet.


Men som sagt, det ligger mycket på hur TV-produktionen väljer att vinkla detta. Det är ju ändå de som styr hur det kommer att se ut i rutan medan de medverkande själva får anpassa sig mer.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-16 0:19:02

-Medhåll.

Tack för att du skriver här, jag uppskattar alltid när det kommer nya rader från dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-16 1:55:17

TheWonderer92 skrev:Det är för att jag verkligen hoppas att programmet skildrar så pass varierande personlighetstyper att allmänheten får en så bred bild som möjligt av Asperger istället för att spä på fördomar.

Det är väl precis detta som de flesta reportage stupar på.

När massmedias skildring är så ensidig så blir uppfattningen om gruppen också ensidig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-16 3:13:34

plåtmonster skrev:
TheWonderer92 skrev:Det är för att jag verkligen hoppas att programmet skildrar så pass varierande personlighetstyper att allmänheten får en så bred bild som möjligt av Asperger istället för att spä på fördomar.

Det är väl precis detta som de flesta reportage stupar på.

När massmedias skildring är så ensidig så blir uppfattningen om gruppen också ensidig.


Men ni kan knappast begära att just detta program ska ge en bild av alla slags aspergare. Det handlar ju om de unga aspergare som deltar i teaterprojektet. Även om de är nio personer så kan de inte spegla hela spektrumet.

svt skrev:Svensk dokumentärserie från 2015. Del 1 av 3. Om nio unga människor som alla har känt ett brännande utanförskap och som försöker passa in i samhällets normer. De bjuder på sin vardag, sina drömmar och hur det kan vara att leva med Aspergers syndrom. Deras vägar korsas på teaterscenen där de får sätta upp egna pjäser baserade på sina egna livserfarenheter. I första programmet möter vi Max vars drivkraft är att skriva poesi, Isabelle som höll sina ord inom sig tills hon var i tonåren och Marcus, som gärna vill jobba med teater och är stolt över sin diagnos.
http://www.svt.se/den-som-inte-far-finn ... ram/tabla/

Känns som om många har så höga förväntningar på alla program el filmer om aspergare. De ska ge en rättvisande bild av aspergarnas mångfald. Det går inte, och så blir programmet nedsablat som fördomsfullt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-16 3:36:01

Alien skrev:Men ni kan knappast begära att just detta program ska ge en bild av alla slags aspergare. Det handlar ju om de unga aspergare som deltar i teaterprojektet.

Måste vara det som kallas ansvarsglidning eftersom inget enskilt program kan ha något ansvar så skall det inte tas av någon programproducent.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-16 4:02:51

Vad menar du, måste alla program som handlar om aspergare berätta allt om aspergare? Lär väl inte gå i praktiken, och bara försöket skulle kräva en lång dokumentärserie.

Mångfalden kan verkligen inte en producent för ett enskilt TV-program ta ansvar för. Däremot ska den förstås undvika felaktiga el fördomsfulla påståenden.

Alla grupper kan väl klaga på de inte skildras tillräckligt allsidigt, men ju flera program, tidningsartiklar och böcker desto större chans att den sammanlagda bilden blir varierande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Miche » 2015-02-16 4:08:36

Alien skrev:[...] ju flera program, tidningsartiklar och böcker desto större chans att den sammanlagda bilden blir varierande.
Inte när de odlar stereotyper i program efter program... det är därför det behövs skildringar av människor med AS utanför DV-världen.

Jag misstänker att det är en liten minoritet av oss som går på DV så varför ska de då skildra den andelen så ofta som de gör? Det är inte balanserat för fem öre...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-16 4:16:05

Och jag misstänker att de som har helt vanligt jobb helt enkelt inte vill komma ut ur garderoben som aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15

Inläggav kullan » 2015-02-16 7:55:15

Jag anser att ni gnäller onödigt mycket innan ni ens sett programmet. Men det är väl ni i ett nötskal.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-16 8:34:45

bardamu skrev:Hur stor procentandel aspergare klarar heltidsanställning? Ni kanske haft polls om det.

Sedan vad är asperger? Personligen känner jag inte igen mig i definitionen man hittar på wikipedia. Känns mer som det handlar om oförmåga att integrera stimuli och signalsubstanser än att man inte förstår sociala regler.

Nästan ingen känner igen sig i skolboksexempel i något tillstånd eller sjukdom eller handikapp. Det som beskrivs är ofta just skolboksexempel. Nackdelarna är när halvtaskiga läkare inte kan känna igen sjukdomar, tillstånd och syndrom om personen inte är ett skolboksexempel (ni vet, de som inte får utredning för de tittade läkaren i ögonen en gång eller kanske två), eller när allmänheten tror att folk är 100 % av vad man KAN vara om man har en diagnos.

Det gäller alltså inte bara AS.

Men självklart kan AS definieras. Annars hade det inte funnits. Däremot kan man diskutera om det är korrekt definierat. Kriterierna sätter ramarna, och man ska vara tillräckligt inom dem för diagnos. De som är delvis inom men inte tillräckligt, har drag. De kan få en halvdan diagnos (autismliknande) eller ingen alls. Många som har AS-drag, en del rejält. Särskilt äldre kunde klara sig lättare p.g.a. andra arbetslivskrav förr så där finns rätt många som skulle ha fått diagnos idag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-16 8:45:30

Alien skrev:Och jag misstänker att de som har helt vanligt jobb helt enkelt inte vill komma ut ur garderoben som aspergare.

Precis.

Men det är synd att typ alla program man ser, handlar om personer som behöver mycket stöd och inte klarar sig själva, som har DV.

Jag har själv DV, men inte på det vanliga sättet. Jag jobbar för lön 1 h/dag, men gör annat på samma ställe 1-2 timmar till och har det som DV. På en vanlig arbetsplats. Jag skulle inte sätta mig på kommunens DV-ställe. Jag utnyttjar min DV alltså. För att få känna på olika arbetsplatser (det har blivit 3, men nu är jag kvar där jag är). Ibland vikarierar jag som kantor på gudstjänster på äldreboendet och får ta ledigt den dagen från dagiset där jag diskar, dukar och gör annat i köket. Men det är ju knappast sådan DV som visas på TV.

Visst förstår jag att alla programmakare inte kan visa ALLA aspergare, men kunde inte en enda göra något program om sådana som klarar sig själva? Jag har sett ett från England, så det borde ju gå att få ihop folk.

Ibland läser man om folk som har "riktiga jobb" och så är det ändå DV som plockare på ngt företag. Det är också ett ottyg att låta folk jobba gratis för att utföra uppgifter som de borde ha normalt betalt för. Ofta jobbar de så bra att de inte ens skulle behöva lönebidrag. Det borde det göras ett program om: hur företag utnyttjar handikappade för att få gratis arbetskraft.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15

Inläggav Zirre » 2015-02-16 10:53:48

Tipsa uppdrag granskning
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav antonius » 2015-02-16 12:13:24

Bror Duktig skrev:Ibland läser man om folk som har "riktiga jobb" och så är det ändå DV som plockare på ngt företag. Det är också ett ottyg att låta folk jobba gratis för att utföra uppgifter som de borde ha normalt betalt för. Ofta jobbar de så bra att de inte ens skulle behöva lönebidrag. Det borde det göras ett program om: hur företag utnyttjar handikappade för att få gratis arbetskraft.


Förlåt men är det verkligen så? Har du någon källa man kan få ta del av, isf är det verkligen hemskt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-16 14:54:20

Nog utnyttjar en del företag lönebidrag, trygghetsanställning, utvecklingsanställning, insteg och DV verksamhet. Tror till och med att uppdrag granskning haft uppe det temat.
Senast redigerad av plåtmonster 2015-02-16 15:01:24, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in