Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-16 15:01:00

antonius skrev:
Bror Duktig skrev:Ibland läser man om folk som har "riktiga jobb" och så är det ändå DV som plockare på ngt företag. Det är också ett ottyg att låta folk jobba gratis för att utföra uppgifter som de borde ha normalt betalt för. Ofta jobbar de så bra att de inte ens skulle behöva lönebidrag. Det borde det göras ett program om: hur företag utnyttjar handikappade för att få gratis arbetskraft.


Förlåt men är det verkligen så? Har du någon källa man kan få ta del av, isf är det verkligen hemskt... :-)063
Jag kan inte bevisa det med papper och länkar, men jag har hört tillräckligt mycket. Det verkar väldigt vanligt. Jag har själv åkt runt på lite sådant men har aldrig gått med på det riktigt.

Bland utvecklingsstörda är det ännu vanligare att företag och kommun utnyttjar systemet med gratisarbetare. De behöver möjligen rätt ofta lönebidrag då de inte jobbar lika fort kanske, men då ska de ha lönebidrag, inte DV där de gör trista plockjobb för diverse företag.

Jag är långsam på nyinlärning på olika sätt (som ny på ett företag), och man sätter mig inte på nya uppgifter utan att visa mig först. Men de som känner mig, vet att det lönar sig ändå eftersom jag är snabb och effektiv. Tyvärr sätter första intrycket ofta stopp för mig. Jag hinner aldrig visa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Zima33 » 2015-02-16 18:38:43

matterik skrev:Är det inte så att Asperger är något de sätter på folk som har allvarliga psykiska problem men inte har psykossjukdom.

Nej.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-16 20:01:36

Det är så eller borde vara så? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Miche » 2015-02-16 20:04:30

plåtmonster skrev:Det är så eller borde vara så? ;)
Det känns som om matterik driver ett eget korståg mot diagnosen. Jag tycker inte att det verkar som om han förstått vidden av diagnosen utan verkar tro att AS innebär ett gravt begåvningshandikapp (min personliga tolkning av matteriks inlägg).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-17 13:56:45

Även jag blir lite upprörd av att de inte visar vår "mångfald": De borde även haft med högfungerande AS-personer som arbetar (fast har problem med social utmattning p.g.a. detta), som likt deprimerade kameleonter tar sig fram i en oförstående NT-värld...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav kullan » 2015-02-17 14:02:54

biologic skrev:Även jag blir lite upprörd av att de inte visar vår "mångfald": De borde även haft med högfungerande AS-personer som arbetar (fast har problem med social utmattning p.g.a. detta), som likt deprimerade kameleonter tar sig fram i en oförstående NT-värld...


Men då har vi problemet med att det finns dom som har jobb men inte vill outa sig. Jag tror inte de får tag i folk som vill ställa upp i ett program där man visar en Aspergare som jobbar på ett vanligt jobb med vanlig lön. Det är ju därför man får se dom som deltar i DV tex. Möjligen att de jobbar på Samhall som mest. Men att få någon som jobbar i butik eller vad det kan vara att träda fram med sin diagnos , nä det kommer aldrig att gå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Baskwald » 2015-02-17 14:03:46

Känns inte som att det är det perspektivet SVT eller någon annan i stormedia vill visa. Man kanske skulle göra en egen dokumentärserie på Youtube istället.
Baskwald
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-11-04
Ort: Göteborg

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 14:29:31

@Baskwald, Det är väl risk att det är det enda som kommer att nå ut.

Sedan så har ju TV knappast haft problem tidigare med att intervjuva anonyma personer. Så om man vill så kan man. Men det är nog svårt att ta sig ur den självodlade bilden av denna grupp, eller andra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-17 15:13:39

kullan skrev:
biologic skrev:Även jag blir lite upprörd av att de inte visar vår "mångfald": De borde även haft med högfungerande AS-personer som arbetar (fast har problem med social utmattning p.g.a. detta), som likt deprimerade kameleonter tar sig fram i en oförstående NT-värld...


Men då har vi problemet med att det finns dom som har jobb men inte vill outa sig. Jag tror inte de får tag i folk som vill ställa upp i ett program där man visar en Aspergare som jobbar på ett vanligt jobb med vanlig lön. Det är ju därför man får se dom som deltar i DV tex. Möjligen att de jobbar på Samhall som mest. Men att få någon som jobbar i butik eller vad det kan vara att träda fram med sin diagnos , nä det kommer aldrig att gå.


Sant... Jag vågar själv inte komma ut ur garderoben. Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen och de var "Mycket chockade" och hade uppfattningen att personer med Aspergers saknar empati och är känslokalla, de sa att de tänkte på Sheldon o.s.v. Men jag försökte iaf berätta hur det verkligen är och kan vara! Det är ju just detta som gör att man får ligga lågt.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-17 15:15:58

Baskwald skrev:Känns inte som att det är det perspektivet SVT eller någon annan i stormedia vill visa. Man kanske skulle göra en egen dokumentärserie på Youtube istället.


Man kan ju annars göra en egen dokumentär och skicka till SVT? Jag ställer isf upp som anonym deltagare... :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Miche » 2015-02-17 15:22:56

biologic skrev:Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen och de var "Mycket chockade" och hade uppfattningen att personer med Aspergers saknar empati och är känslokalla, de sa att de tänkte på Sheldon o.s.v.
Okunskapen grasserar även bland de som faktiskt borde veta... Suck...

Egentligen vore det bättre att alla kom ut så de får en mer nyanserad bild.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 15:25:47

biologic skrev:Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen

Hur lyckades han med det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-17 18:47:25

Miche skrev:
biologic skrev:Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen och de var "Mycket chockade" och hade uppfattningen att personer med Aspergers saknar empati och är känslokalla, de sa att de tänkte på Sheldon o.s.v.
Okunskapen grasserar även bland de som faktiskt borde veta... Suck...

Egentligen vore det bättre att alla kom ut så de får en mer nyanserad bild.


Ja, den dagen längtar jag till. :) Om jag var modigare och inte rädd att förlora jobbet/få svårt att få jobb så skulle jag gladeligen komma ut och vara ambassadör för alla med HF AS/HFA... Men är för feg och rädd för personliga konsekvenser...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-17 18:50:33

plåtmonster skrev:
biologic skrev:Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen

Hur lyckades han med det?


Min psykiatriker ringde upp min ena läkare för att fråga om jag kunde ta centralstimulerande mot min ADHD (om det var farligt ihop med min somatiska sjukdom), och psykiatrikern hade tydligen läst upp hela listan med alla mina diagnoser - inte bara min ADHD alltså. Detta berättade sedan min läkare för de andra.

Men mina läkare har känt mig i 12 år så de känner mig ju för den jag är. Det var nog därför de blev chockade - jag har ju känslor...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-17 21:18:09

Baskwald skrev:Känns inte som att det är det perspektivet SVT eller någon annan i stormedia vill visa. Man kanske skulle göra en egen dokumentärserie på Youtube istället.

-Absolut. Det skulle kunna bli nåt riktigt bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Zima33 » 2015-02-17 21:19:14

biologic skrev:
plåtmonster skrev:
biologic skrev:Mina somatiska läkare fick av en händelse reda på min diagnos häromdagen

Hur lyckades han med det?


Min psykiatriker ringde upp min ena läkare för att fråga om jag kunde ta centralstimulerande mot min ADHD (om det var farligt ihop med min somatiska sjukdom), och psykiatrikern hade tydligen läst upp hela listan med alla mina diagnoser - inte bara min ADHD alltså. Detta berättade sedan min läkare för de andra.

Hade du gett din tillåtelse till det? Annars är det ju sekretessbrott...av båda läkarna.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 21:29:03

Min fundering angående Youtube och Vimeo är om det verkligen når ut? Det får nog innehålla något "spännande" om folk skall orka titta på det. Till skillnad från TV så råkar man knappast zappa in på något från youtube.

Om man kan ta med folk med spännande yrken kanske man locka tittare? Det kanske dessutom är viktigare att mynidghetspersoner, läkare, arbetsgivare, universitet osv tittar på det än folk mest om man måste välja eftersom dessa har en återkopplande effekt på ett ganska kännbart sätt.

Finns det något exempel på liknande dokumentär som nått ut via youtube?

Detta som biologic:s psykiatriker gjort visar på vikten att vara explicit tydlig med sekretess till alla som känner till diagnosen. Dvs att denne inte får föra det vidare till någon alls övh och att vara återhållsam med information.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav River » 2015-02-17 22:02:32

Er det bare diagnostiserte det omhandler? (Selvfølgelig.) Tror det kanskje kan være viktig å få frem hvordan det var å leve med aspergers syndrom før diagnose også?

Er det kanskje ikke det å leve udiagnostisert med Aspergers syndrom som gjerne kan være det vanskeligste?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-18 0:16:08

Zima33 skrev:Hade du gett din tillåtelse till det? Annars är det ju sekretessbrott...av båda läkarna.


Nix, hade ju inte det. Är lite sur att psykiatrikern berättade allt, var ju säker på att han bara skulle nämna min ADHD (inte lika stigmatiserande).

Men de två som brutit sekretessen är ironiskt nog mina bästa läkare någonsin... mycket bra och duktig psykiatriker och fantastisk, underbar läkare. Så jag kommer inte anmäla något. Hade det varit andra inblandade så hade jag agerat annorlunda.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-18 0:19:50

River skrev:Er det bare diagnostiserte det omhandler? (Selvfølgelig.) Tror det kanskje kan være viktig å få frem hvordan det var å leve med aspergers syndrom før diagnose også?

Er det kanskje ikke det å leve udiagnostisert med Aspergers syndrom som gjerne kan være det vanskeligste?


Verkar vara så! Ja, att skildra väntan på en diagnos/sökandet efter svar hade varit intressant. Det kanske även hade fått fler människor att "upptäcka" att de är i spektrumet...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-18 0:27:49

Eller odiagnosticerade som inte vet om att de har aspergers alls och därför inte heller är i väntan på diagnos.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav River » 2015-02-18 0:40:02

Ja.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-18 0:40:13

plåtmonster skrev:Eller odiagnosticerade som inte vet om att de har aspergers alls och därför inte heller är i väntan på diagnos.


:lol:

Men det du nämnde är bra att fundera över.. finns det någon som har lyckats? Har vi någon filmare här? Som jag nämnde kanske det går att skicka in det till någon kanal, eller försöka distribuera till sjukvård, skolor m.m. via t.ex. Attention eller liknande förening?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 12:47:58

Ni som inte verkar vilja förknippas med vissa individer diagnostiserade med AS, personer som inte är lika välfungerande som ni själva, varför tar ni inte själva kontakt med SVT eller något produktionsbolag och ställer upp som deltagare i en dokumentär som kan ge en bättre bild av Aspergare, då får ni ju verkligen möjligheten att nå ut till allmänheten med den bild av Aspergare som ni själva skulle önska förmedlas.

Tycker det är lite patetiskt att klaga när många utav er inte själva skulle vilja medverka av olika orsaker. Jag tycker det är starkt gjort av de som ställer upp i dokumentärer av denna typ och outar sig, något som jag själv aldrig skulle vilja göra och aldrig heller har velat, oavsett vad dokumentären nu skulle handla om.

De som ställer upp tycker jag ska ha credd för det.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in