Vi aspergare måste hålla ihop

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Mortalis » 2015-02-16 13:21:06

kullan skrev:Jag vill gå med i ett pridetåg men det är för att jag tror på människans lika värde oavsett härkomst , kön eller sexuell läggning. Ev funktionshinder ska heller inte sänka värdet. Det är din ev prestation som ska ligga till grund för hur du bedöms.

Absolut. Poängen skulle vara (förutom att det vore en upplevelse och en erfarenhet) att ge en positiv bild av aspies. För att kunna vinna respekt och förståelse av omvärlden behöver vi visa solidaritet och empati med andra utsatta grupper.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav RainBowChild » 2015-02-16 14:31:51

Vilket skämt... Räcker med att kolla hur vi behandlar varann på detta forumet för att förstå att vi inte kan hålla ihop.

Men tack för skratten! :mrgreen:
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Chrilleb » 2015-02-16 14:35:22

Jag skulle oxå tänka mig att gå i Pridetåget ( har tänkt på det några år nu ) , dels att jag är intresserad av kvinnor såsom män, och om HBTQ-kulturen, som verkar så spännande.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-02-16 22:17:46

Mortalis skrev:Vad sägs om att gå i nästa Pride-tåg under parollen "Aspergare för mångfald"?
Straight eller HBTQ no issue.
Skulle t.o.m. jag kunna tänka mig göra :)


Nej tack.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-02-16 22:20:04

kullan skrev:Jag vill gå med i ett pridetåg men det är för att jag tror på människans lika värde oavsett härkomst , kön eller sexuell läggning. Ev funktionshinder ska heller inte sänka värdet. Det är din ev prestation som ska ligga till grund för hur du bedöms.


Märklig attityd. Först så är lågfungerande inget man vill umgås med eller ens kännas vid och sedan ska man hylla massinvandring och HBTQ, trots att dessa inte har ett dyft med neurodiversitet att göra.

Mycket märkligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-16 22:23:23

rdos skrev:
kullan skrev:Jag vill gå med i ett pridetåg men det är för att jag tror på människans lika värde oavsett härkomst , kön eller sexuell läggning. Ev funktionshinder ska heller inte sänka värdet. Det är din ev prestation som ska ligga till grund för hur du bedöms.


Märklig attityd. Först så är lågfungerande inget man vill umgås med eller ens kännas vid och sedan ska man hylla massinvandring och HBTQ, trots att dessa inte har ett dyft med neurodiversitet att göra.

Mycket märkligt.


Den som är extremt märklig är du rdos. Vad gör du på detta forum egentligen?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Moggy » 2015-02-16 22:23:57

RainBowChild skrev:Vilket skämt... Räcker med att kolla hur vi behandlar varann på detta forumet för att förstå att vi inte kan hålla ihop.

Men tack för skratten! :mrgreen:



+1

Finns inte mycket där enighet råder.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-02-16 22:46:16

kullan skrev:
rdos skrev:
kullan skrev:Jag vill gå med i ett pridetåg men det är för att jag tror på människans lika värde oavsett härkomst , kön eller sexuell läggning. Ev funktionshinder ska heller inte sänka värdet. Det är din ev prestation som ska ligga till grund för hur du bedöms.


Märklig attityd. Först så är lågfungerande inget man vill umgås med eller ens kännas vid och sedan ska man hylla massinvandring och HBTQ, trots att dessa inte har ett dyft med neurodiversitet att göra.

Mycket märkligt.


Den som är extremt märklig är du rdos. Vad gör du på detta forum egentligen?


Ingen aning. Antar att jag försöker bilda de obildbara. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Mats » 2015-02-16 22:46:57

Moggy skrev:
RainBowChild skrev:Vilket skämt... Räcker med att kolla hur vi behandlar varann på detta forumet för att förstå att vi inte kan hålla ihop.

Men tack för skratten! :mrgreen:



+1

Finns inte mycket där enighet råder.

Nu är vi i alla fall minst tre som är eniga om detta! :D
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-16 22:51:58

Mats skrev:
Moggy skrev:
RainBowChild skrev:Vilket skämt... Räcker med att kolla hur vi behandlar varann på detta forumet för att förstå att vi inte kan hålla ihop.

Men tack för skratten! :mrgreen:



+1

Finns inte mycket där enighet råder.

Nu är vi i alla fall minst tre som är eniga om detta! :D


Jag blir den fjärde.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Mortalis » 2015-02-16 23:07:19

Chrilleb skrev:Jag skulle oxå tänka mig att gå i Pridetåget ( har tänkt på det några år nu ) , dels att jag är intresserad av kvinnor såsom män, och om HBTQ-kulturen, som verkar så spännande.

Gott, då är vi två redan som kan tänka oss att gå. Det kanske blir fler.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-02-16 23:20:51

Mortalis skrev:
Chrilleb skrev:Jag skulle oxå tänka mig att gå i Pridetåget ( har tänkt på det några år nu ) , dels att jag är intresserad av kvinnor såsom män, och om HBTQ-kulturen, som verkar så spännande.

Gott, då är vi två redan som kan tänka oss att gå. Det kanske blir fler.
ni får väl skapa en tråd om det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-02-16 23:21:45

De enda som verkar håll ihop på denna sida är alla de som mest bara tramsar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav RainBowChild » 2015-02-16 23:32:57

Ja låt oss alla enas om att inte hålla ihop, det blir bäst så! Den här tråden kan låsas, tack för mig.

Slutdiskuterat!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Kvasir » 2015-02-16 23:36:05

Klart att vi håller ihop, var och en för sig.

(Inte enbart skämtsamt menat.)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-16 23:48:43

Kvasir skrev:Klart att vi håller ihop, var och en för sig.

(Inte enbart skämtsamt menat.)


Tänk om man bryter ihop då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 0:16:30

Man kan hålla ihop utan att dela åsikt om allt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-17 10:15:05

Hålla ihop så som att hjälpa & stötta varrandra
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Lispington » 2015-03-08 11:21:02

145852 skrev:tanken är att lämma civilisationen totalt och förbereda oss för den nya eran

Låter utmärkt! Jag är en introvert ensamvarg och skulle tycka att det vore underbart om resten av er (och alla andra i samhället) kunde hålla er undan ibland, iallafall en månad eller två per år.

Ang. diskussionen om hög- och lågfungerande och ev. elitism: Jag är, som många med en AST-diagnos, både hög- och lågfungerande. Att ha större skillnader mellan olika typer av intelligens än de två mellersta kvartilerna av populationen är för övrigt en anledning till att det överhuvudtaget ställs en diagnos på en sökande patient. Men att tala om lågfungerande asperger- eller HFA-personer i samma andetag som personer med klassiska autismdiagnoser, är att jämföra äpplen med päron. De klassiska autismdiagnoserna (autism, infantil autism, o.s.v.) har ju som ett grundläggande kriterium, att funktionsnivån för huvuddelen de olika typer av intelligens som mäts är lägre ä normalt och att just den logiska intelligensen (det som brukar avses med begreppet IQ) ligger under gränsen för förståndsnedsättning.

De av oss som däremot har fått en AS- eller HFA-diagnos delar den egenskapen, att vi inte kvalificerar för en förståndsnedsättningsdiagnos, d.v.s. har ett IQ över 70 eller 80 (beroende på definitionsgrund). Att använda ett begrepp som "lågfungerande" om autister kanske inte alltid är avsett att alludera till IQ, men det blir tyvärr ofta fallet. När man gör så förminskar man den mycket slarvigt definierade grupp som avses till ett slags slödder och bortser från individens kvaliteter. I min närhet finns handikappade av olika slag. Inte en enda av dem är renons på kvaliteter, även om förståelsen av omvärlden ibland är ytterst begränsad.

Jag är själv lågfungerande i mycket, bl.a. när det kommer till kognitiv, emotionell och social intelligens, och jag skäms inte för det eftersom det är så jag är funtad. De av er som därför anser att jag inte är värd er uppmärksamhet, att jag därför inte har något att tillföra eller att jag på grund av det måste vara obildad och oförmögen att delta i ett vanligt samtal, ni behöver inte vara oroliga; jag vill inte ha med er att göra heller, av samma anledning som ni: den andra partens förmodade låga IQ. På den punkten är vi absolut överens.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav LordNelson » 2015-03-08 13:41:05

rdos skrev:Inte stor mening med att just gruppen diagnosticerade ska hålla ihop, då det är just den gruppen som misslyckats med att anpassa sig till samhället. Mycket mer mening med att odiagnosticerade neurodiversa börjar driva saker utan en massa förutfattade (ofta smalspråriga, dysfunktionsbaserade) meningar om diagnosen.

Så jag undanber mig att hålla ihop med sådana.


Bra poäng, personer utan diagnos borde förena sig.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-03-08 21:57:31

@Lispington, Kanske man får skilja på lågfungerande i samhället och lågfungerande intelligens. På det hela taget är ju asperger något som är kopplat med ojämn förmåga över flera funktioner och spridningen är mycket större än för andra grupper.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Lispington » 2015-03-09 13:09:21

plåtmonster skrev:@Lispington, Kanske man får skilja på lågfungerande i samhället och lågfungerande intelligens. På det hela taget är ju asperger något som är kopplat med ojämn förmåga över flera funktioner och spridningen är mycket större än för andra grupper.

Precis, det är just det jag menar (men inte klarar av att framställa så att andra förstår det :)). Men begreppet används slarvigt och ibland nedsättande om den ena eller andra gruppen. Av det jag har läst på Aspergerforum, skulle jag av vissa anses vara lågfungerande och därför mindre värd, vilket egentligen innebär att jag avfärdas utan att ens ha fått chansen att ge dem några skäl att göra så.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Khudermosavi » 2015-03-19 10:54:34

Ja, det är väldigt intressant tanke. Vårt problem är att vi biologiskt sätt har det svårt att hålla ihop.

Men vi har ändå tanken vi och dem i oss, likt alla andra människor på denna planeten, vårt positiva poäng är specialintressen, tänk om alla aspegare håller ihop, alla från Microsofts grundare till världsledare. Vi skulle vara bland det få extremt inflytelserika grupper i samhället, tex. Politiker, ekonomer och judar (hehe). What you think?
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-03-19 11:27:57

@Lispington, De som har hög intelligens har kanske inte så stor samhörighet med de som har avsevärt mindre. Att klara av vardagslivet i sig är mer en praktikalitet. Den som har svårt för att diska kan ordna en diskmaskin. Men det är svårare med en tankemaskin för de som har låg intelligens.

@Khudermosavi, På sätt och vis håller vi redan ihop via internet ;) De som är inflytelserika kanske inte outar sig på AF direkt dock. Och Microsoft gör skitprodukter och styrs av värsta sortens A-neurotyper. Med tanke på att många med AS är invidualister så kanske man bör hitta gemansamt via sakfrågor istället för personer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in