Vi aspergare måste hålla ihop

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-13 3:40:01

Som i den där filmen (I rymden finns inga känslor)
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 6:05:53

Håller helt med dig här.

Vi måste organisera oss och fortbilda oss, dels om AS, dels om hur samhället fungerar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 8:11:35

Conspiring Aspergers Inc :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 8:24:45

-Stolliga konspiratörer är det sista vi behöver...

Illuminati, New World Order, Zeitgeist, Area51 och allt vad det är...det är bara trams.

Skippa allt sånt helt och hållet.

Titta dig omkring istället.
Din egen vardag, ditt eget område, din arbetsplats, din chef, dina kolleger, din hyresvärd.
De tjänstemän du mött, hur svenska politiker agerar och resonerar.
Hur funkar det i din egen kommun?
Förekommer det lobbysim, svågerpolitik och frimureri?
Vem eller vilka är det som har makten omkring dig och varför?
Såna saker är långt viktigare för dig än vad Illuminati är.



Att grotta ner sig i diverse nätfenomen, urbana myter och alla dessa långsökta konspirationsteorier leder ingen vart.

Vem fan behöver Area51?

-En samling pissluktande nördar som tillbringar dagarna med rollspel och Jolt-cola i morsans källare??

-Landa på jorden för fan, Världen är inget jävla fantasy-rollspel!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 8:47:50

Mer allvarligt kan man ju samarbeta för att hantera sitt område, arbetsplatsen, chefer, kolleger, hyresvärdar, tjänstemän, politiker, media, kringå lobbyism-svågerpolitik-frimureri och de som allmänt har informell makt i omgivningen. Framförallt kan man samarbeta utan att omgivningen får reda på det för ökad effektivitet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 8:52:31

Absolut, det har du helt rätt i.

Reagerade mest spontant på "conspiracy"...sen finns det ju många aspies som inte har alla hästar i stallet.

De tror att de är smarta och att de vet hur saker fungerar för att de ser youtubedokumentärer och flashbacktrådar.

Och så anammar de nån slags barnslig hobby-anarkism som de odlar med andra nörd-stolpskott som inte ens kan ta ut väderstrecken i en vanlig svensk skog.

Jag är väldigt trött på den sorten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Chrilleb » 2015-02-13 9:37:00

Hej alla Aspergare! Jag tror mer på en blandning mellan Aspergare och NT:s, utav alla människor så finns det några som faktiskt ser "hur det är" hehe, tillexempel på företag som anställer enbart personer med As. Vi borde synas mer, helt klart... :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-13 9:40:35

Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. Jag för nog min egna kamp på egen hand.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-13 10:17:44

-Jag har haft stor hjälp av andra aspies.

Naturligtvis finns det praktisk solidaritet bland oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav hearnothing » 2015-02-13 12:35:55

¡Viva la Revolución!
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-13 17:25:44

KrigarSjäl skrev:-Stolliga konspiratörer är det sista vi behöver...

Illuminati, New World Order, Zeitgeist, Area51 och allt vad det är...det är bara trams.

Skippa allt sånt helt och hållet.

Titta dig omkring istället.
Din egen vardag, ditt eget område, din arbetsplats, din chef, dina kolleger, din hyresvärd.
De tjänstemän du mött, hur svenska politiker agerar och resonerar.
Hur funkar det i din egen kommun?
Förekommer det lobbysim, svågerpolitik och frimureri?
Vem eller vilka är det som har makten omkring dig och varför?
Såna saker är långt viktigare för dig än vad Illuminati är.



Att grotta ner sig i diverse nätfenomen, urbana myter och alla dessa långsökta konspirationsteorier leder ingen vart.

Vem fan behöver Area51?

-En samling pissluktande nördar som tillbringar dagarna med rollspel och Jolt-cola i morsans källare??

-Landa på jorden för fan, Världen är inget jävla fantasy-rollspel!


Just precis och därför bör vi as lämmna sammhället och leva ett myclet bättre liv tillsammans ist för den mänskliga illusionen vi lever i nu
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-02-13 17:59:00

kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. [...]


Vi kan visst organisera oss. Varför är du så ofta negativ mot oss aspergare?
Du verkar tycka att aspergare är ett dåligt släkte.
Senast redigerad av Zirre 2015-02-13 18:00:14, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Moggy » 2015-02-13 18:00:00

Zirre skrev:
kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. [...]


Vi kan visst organisera oss. Varför är du så ofta negativ mott oss aspergare?




Lol... 8)
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav alixha » 2015-02-13 18:06:44

Moggy skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. [...]


Vi kan visst organisera oss. Varför är du så ofta negativ mott oss aspergare?



Lol... 8)


haha, det var lite roligt :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-13 18:14:32

Aspergare är bra
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Hettan » 2015-02-13 18:20:00

kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. Jag för nog min egna kamp på egen hand.

Och hur har det gått hittills? Mår du bra? Hur gammal är du? Har du som jag haft en stor egenvilja och försökt på egen hand att lösa ditt liv men inte lyckats? Kanske är på tiden att vända örat utåt och börja lyssna och ta hjälp från andra? Det är så jag utvecklas.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-13 18:25:35

Hettan skrev:
kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. Jag för nog min egna kamp på egen hand.

Och hur har det gått hittills? Mår du bra? Hur gammal är du? Har du som jag haft en stor egenvilja och försökt på egen hand att lösa ditt liv men inte lyckats? Kanske är på tiden att vända örat utåt och börja lyssna och ta hjälp från andra? Det är så jag utvecklas.


Jag har folk jag tar hjälp av. Jag är inte så noga med om dom har diagnos eller ej. Jag vill ha individer som kan stödja mig. I mitt fall är det troligen NT - folk som funkar skitbra med mig. Däremot fungerar jag uselt med folk som har samma diagnos som jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Hettan » 2015-02-13 18:34:33

kullan skrev:
Hettan skrev:
kullan skrev:Aspergare kan inte organisera sig. Det blir ju enbart tjafs. Jag för nog min egna kamp på egen hand.

Och hur har det gått hittills? Mår du bra? Hur gammal är du? Har du som jag haft en stor egenvilja och försökt på egen hand att lösa ditt liv men inte lyckats? Kanske är på tiden att vända örat utåt och börja lyssna och ta hjälp från andra? Det är så jag utvecklas.


Jag har folk jag tar hjälp av. Jag är inte så noga med om dom har diagnos eller ej. Jag vill ha individer som kan stödja mig. I mitt fall är det troligen NT - folk som funkar skitbra med mig. Däremot fungerar jag uselt med folk som har samma diagnos som jag.

Bra då ju. Men varför tror du det blir tjafs med aspergare? Jag tror att det är högst individuellt!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-02-13 18:37:49

Hettan skrev:Men varför tror du det blir tjafs med aspergare?


Vet ej. Men det blir mest tjafs enligt min erfarenhet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-02-13 19:26:43

Så alla aspergare är tjafsigaM Vadå dra alla över en kam.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-13 19:31:45

kullan skrev:
Hettan skrev:Men varför tror du det blir tjafs med aspergare?


Vet ej. Men det blir mest tjafs enligt min erfarenhet.


Jag fungerar oxå sådär med vissa aspergare men det är enbart pga migsjälv och inte individen ifråga.

Jag kan tex skriva en sak med mitt språk som jag lärt mig sen läser en annan person mitt medelande med hens språk förmodligen missupfattar det jag skrivit skriver något med sitt språk jag läser med mitt språk och gör om o om igen tills det är en ända stor röra. I grund så är det mitt fel för jag klarade inte av att skriva så en annan person förstld sammtidigt blir jag arg ledsen för den andra personen inte förstod vad jag skrev och börjar skrika på en för det är en stor röra.

Jag är ny kraschad/total kraschad allt flyter omkring i min hjärna som fragment och jag måste hela tiden gissa mig fram till vad jag tänker. Det fungerar bra så länge jag skriver och pratar med mitt språk men när jag ska utföra ett arbete så går det åt skogen. Tex när jag skulle bygga en grejj, slutar ofast med att jag tar sönder matterialet som jag skulle bygga saken av och därför köper jag hela tiden dubbelt så mycket. Till slut går det an men krasch liksom
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav 145852 » 2015-02-13 19:42:45

Jag vill orginesera en grupp aspergare som lever utanför samhället samtidigt som man har människor som går in i samhället och hämtar tec. När man är i skogen behöver man bara kniv och tändstickor men om man vill vara mer civiliserad kan det vad nice med solcellspaneler verktyg datorer för nöjjen etc.
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-02-13 19:43:44

Inte stor mening med att just gruppen diagnosticerade ska hålla ihop, då det är just den gruppen som misslyckats med att anpassa sig till samhället. Mycket mer mening med att odiagnosticerade neurodiversa börjar driva saker utan en massa förutfattade (ofta smalspråriga, dysfunktionsbaserade) meningar om diagnosen.

Så jag undanber mig att hålla ihop med sådana.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Kristofer » 2015-02-13 20:04:48

rdos skrev:Mycket mer mening med att odiagnosticerade neurodiversa börjar driva saker utan en massa förutfattade (ofta smalspråriga, dysfunktionsbaserade) meningar om diagnosen.

Så jag undanber mig att hålla ihop med sådana.


Odiagnosticerade är en väldigt löst definierad grupp. Den blir ännu mindre definierad av dina kuppartade sätt att definiera NPF-relaterade begrepp efter vad som enbart passar din agenda snarare än att beskriva det som i allmänhet avses med samma begrepp.

Om det är så ointressant med diagnosticerade så bör du skaffa en egen begreppsvärld. Istället för att som nu försöka få legitimitet i dina resonemang genom att använda de begrepp som vanligtvis följer i NPF-relaterade sammanhang.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in