Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kevlarsoul » 2015-02-14 23:48:48

Måste vara det där som min farmor ringde och tipsade mig om.
Är dock inte ett dugg intresserad av den typ av program.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav 145852 » 2015-02-15 1:31:59

Asså jag blir så jävla förbannad av detta.
Att de har mage att dra in oss as i detta, göra en jävla showbuss för att dra in mer cash till staten lch göra oss till åtlöje, som det inte redan är illa nog.. FAN OXÅ!!!
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav alixha » 2015-02-15 1:39:37

Min kära mor tipsade mig om detta programmet eftersom hon skulle se det.
Jag bävar lite för att hon och andra kommer tro att ALLA personer som har AS fungerar PRECIS så som dom gör i programmet, det blir lätt så att alla dras över en kam om något är på tv eller om det står i tidningen.

Kanske inte ska döma innan jag sett det men jag är alltid lite skeptisk till sådana här program oavsett vilken diagnos det gäller.

Jag ska titta imorgon och jag hoppas att jag blir positivt överraskad.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-15 3:52:59

SVT bidrar till att miffostämpla personer med aspergers. Väldigt bra.. NOT.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15

Inläggav matterik » 2015-02-15 9:11:02

Är det inte så att Asperger är något de sätter på folk som har allvarliga psykiska problem men inte har psykossjukdom.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav matterik » 2015-02-15 9:51:11

Det blir alltid fel när man pratar om aspergers syundrom. Jag tror det beror på att aspergers syndrom inte existerar. Men det existerar en hel del människor med psykiska problem och sociala problem som samhället bestämt sig för att klumpa ihop under en diagnoskod.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Julianus » 2015-02-15 15:05:04

Programmet är tydligen inställd pga det som hände i Danmark.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 15:07:20

Julianus skrev:Programmet är tydligen inställd pga det som hände i Danmark.

Kanske är tur, då slipper jag bli förbannad ikväll.

Tycker man befäster snarare än motverkar fördomar genom såna här program, med sån här vinkling.

Klippet i SVTs morgonsoffa fick mig att må illa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Julianus » 2015-02-15 15:12:07

KrigarSjäl skrev:
Julianus skrev:Programmet är tydligen inställd pga det som hände i Danmark.

Kanske är tur, då slipper jag bli förbannad ikväll.

Tycker man befäster snarare än motverkar fördomar genom såna här program, med sån här vinkling.

Klippet i SVTs morgonsoffa fick mig att må illa.


När sändes det?
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 15:16:38

Julianus skrev:
KrigarSjäl skrev:
Klippet i SVTs morgonsoffa fick mig att må illa.


När sändes det?

http://www.svtplay.se/klipp/2675620/om- ... -aspergers
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-15 15:17:43

Som vanligt verkar programmet ha inriktningen:
"De små liven mår så bra av att bli omhändertagna av socionomtanter med hybris".
Detta ger en väldigt muppig bild av funktionshindret. Eller ursäkta, sjukdomen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Miche » 2015-02-15 15:56:22

matterik skrev:Jag tror det beror på att aspergers syndrom inte existerar.
Du snackar skit. Självklart existerar det, jag har visserligen inte så stora sociala problem (men problem har jag, det är många som missuppfattar mitt kroppspråk) men jag har många problem pga min ojämna begåvningsprofil, saker som folk uppfattar att alla kan (åtminstone om de inte är alltför gravt handikappade) kan vara skitsvårt pga ojämnheterna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-15 16:10:35

Julianus skrev:Programmet är tydligen inställd pga det som hände i Danmark.

Varför skulle det påverka?

(kanske ingen förlust heller ;))
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-15 16:23:44

Därför att i stället sänds ett nyinsatt program pga terrordåden i Köpenhamn, Agenda Special:
http://www.svt.se/tv-tabla/

Att leva med Aspergers syndrom kommer säkert att sändas senare. Nu har jag läst så mycket negativt om programmet trots att det inte ens sänts, så jag måste se det själv.

Edit:
Första avsnittet kommer istället att sändas 22/2 kl 19.00 på SVT 2
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-15 17:59:09

Liljan skrev:
KNSNNTR skrev:
antonius skrev:Stigmatiseringen som det innebär uppväger knappast det ekonomiska, har man "köpt" sig till en diagnos har man sågat av den gren man sitter på med tanke på alla de problem det innebär, bl a för körkort, förnedring, jobb, social oacceptans, samt problem från i stort sett alla håll... :-)063

Du skulle bara veta vilka idioter det finns, som på allvar skiter i det du skriver och faktiskt vill leva på aktivitetsersättning/sjukersättning till följd av en "illa utvecklad Asperger-diagnos" som inte är befogad. Jag kan själv inte relatera, tänket är efterblivet, men för att ge detta "kött på benen" så hänvisar jag dels till en vidrig människa jag har ett blodsband till som på allvar inte vill annat än glo in i väggen, bo hemma och festa upp bidraget. Och resa. Och köpa teknikprylar. Personen skadegläds dessutom åt det. Lägg där sen till t.ex otalet trådar på Flashback om hur personer vill fuska i detta. Mörkertalet kommer, tror jag, bli större.

Bidrags-Sverige utnyttjas utav bara fan, och vi som faktiskt genuint bär AS är dom som får ta skulden och med tiden bli obetrodda som Aspergare, att man drar "alla över en kam" och börjar tro att autister bidragsfuskar likt Sverigedemokraters genuina tro i att alla invandrare är bidragsfuskare enbart för att en viss procent är det. Inte undra på att funkofobin växer.


Aktivitetsersättningen är superlåg, att festa, resa och köpa dyra teknikprylar är bara att glömma. De flesta av mina kompisar får ut dubbelt eller tre gånger så mycket som mig och då räknar jag med bostadstillägget som är på 93 % av min hyra.

Klart det går att fuska med allt, med din inställning skulle man inte få informera om någon diagnos för allt går att fuska med.


Om fuskarna drygar ut sjukersättningen med kriminella aktiviteter kan de få råd med en ordentlig guldkant.

Så länge diagnosen sätts på enbart symptomen så lär det gå att fuska, och aspergere i gemen riskerar att ses som lata bidragsparasiter som fuskat sig till en diagnos.

Om det gick att ge diagnosen genom något mer påtagligt som hjärnscanning el ett blodprov vore det lätta. (blodprov-pa-gang-for-att-upptacka-autism-t35098.html)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav FrasseKatt » 2015-02-15 18:21:51

Toppen att SVT skjuter upp programmet! Det ger oss ju ännu mer tid att ta ut skit i förskott...
FrasseKatt
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-02-15

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav kullan » 2015-02-15 18:50:57

Jag kommer att se på programmet då det tydligen ska vara folk från Ludvika som medverkar. Vet dock inte vilka dom är.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 19:18:25

FrasseKatt skrev:Toppen att SVT skjuter upp programmet! Det ger oss ju ännu mer tid att ta ut skit i förskott...

-Grejen är att en del av oss har sett samma program sändas gång på gång i tjugo års tid...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Alien » 2015-02-15 19:36:31

plåtmonster skrev:Såg cirka kl 22:00 en trailer för denna serien. Deltagarna och deras presentation verkar okej men det finns ändå vissa varningsklockor som ringer.

En fundering är om det inte är urvalet av personer och situationer i många fall som blir ett problem än att det är bilden som sådan är fel.


Programmet verkar handla om unga osäkra aspergare utan lönejobb som mådde bättre av att delta i teaterprojektet. Men ni säger att programmet i stället måste handla om vuxna självsäkra aspergare?

En del av dessa ungdomar kan läsa här, rentav vara medlemmar här. Och så får de läsa negativa inlägg om att de inte är värda att göra TV-program om för de är inte tillräckligt självständiga/lyckade/representativa, kort sagt de är fel.

Marianne Scheja pratade om att locka ut dem ur sina svarta bubblor av negativa tankar. Amanda Carlberg Larsson (själv aspergare) pratar om fördomen att alla aspergare är osociala och fyrkantiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 19:54:39

-Upplägget är att Scheja ges tolkningsföreträdet och framställs som Fantastisk medan aspergarna framställs på traditionellt vis som behövande.

Ingen är gladare än jag om aspies får vettig, riktig hjälp här i livet men jag tänker inte sluta ägna mig åt mediekritik.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-15 19:55:16

Alien skrev:
plåtmonster skrev:Såg cirka kl 22:00 en trailer för denna serien. Deltagarna och deras presentation verkar okej men det finns ändå vissa varningsklockor som ringer.

En fundering är om det inte är urvalet av personer och situationer i många fall som blir ett problem än att det är bilden som sådan är fel.


Programmet verkar handla om unga osäkra aspergare utan lönejobb som mådde bättre av att delta i teaterprojektet. Men ni säger att programmet i stället måste handla om vuxna självsäkra aspergare?

En del av dessa ungdomar kan läsa här, rentav vara medlemmar här. Och så får de läsa negativa inlägg om att de inte är värda att göra TV-program om för de är inte tillräckligt självständiga/lyckade/representativa, kort sagt de är fel.

Marianne Scheja pratade om att locka ut dem ur sina svarta bubblor av negativa tankar. Amanda Carlberg Larsson (själv aspergare) pratar om fördomen att alla aspergare är osociala och fyrkantiga.


Kanske är lite det som menas när man uppfattar en del med aspergerdiagnos som elitistiska, att en del ser ner på andra som inte är lika "högfungerande" som dem? AS är trots allt ett funktionshinder, har man ett funktionshinder så har man väl svårigheter av mer eller mindre grad.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-15 20:15:43

En helsjuk sak var när en bekant till mamma som är sjuksyster fick höra att jag hade AS:
hon: Det är många i MENSA som har asperger.
Jag: Jaha va kul.
Hon: Men aspergare som har svårt för det sociala och att förstå sig på andra har det svårt.

Då har man verkligen inte fattat vad AS är. Och hon var ändå sjuksyster och var såpass dåligt insatt. Håller med om att många med AS lider av elitism tyvärr.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-15 20:19:58

De aspergare som verkar vara på programmet snart tycker jag verkar vara gulliga och insiktsfulla. Jag kopplas då hellre ihop med dem än med elitistiska AS människor som är bättre än de "lågfungerande". Haha jag är bättre än dig liksom.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Butt Stallion » 2015-02-15 21:01:26

Verkar som det inte blev nått. Extra sändning av agenda..
Butt Stallion
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2014-09-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in