Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 16:11:16

Jag kanske kan skaffa bank-id på min mans bärbara dator, när nu min egen stationära inte funkar.

Men betyder det att han själv inte kan skaffa bank-id sen? Om nu varje bank-id bara gäller i en enda dator kanske det också bara gäller för en enda person?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav nescio » 2015-02-13 16:50:51

Alien skrev:Om nu varje bank-id bara gäller i en enda dator kanske det också bara gäller för en enda person?
Det går att ha flera bank-id i samma dator. Åtminstone gick det förr. Jag har XP, så nu funkar det inte alls längre.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 19:46:30

nescio skrev:
Alien skrev:Om nu varje bank-id bara gäller i en enda dator kanske det också bara gäller för en enda person?
Det går att ha flera bank-id i samma dator. Åtminstone gick det förr. Jag har XP, så nu funkar det inte alls längre.
Det går även att ha bank-id på olika datorer. Du kan dock inte använda bank-id på makens dator för att logga in på din dator, du måste alltså utföra dina ärenden på hans dator.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 19:50:52

Kvasir skrev:De verkar ha jäkligt snabb server på BankID.
Tror knappast att den behöver vara speciellt snabb för det, skriver man programvara på rätt sätt så kan man göra snabba saker även på en ganska långsam dator, krånglar man till saker och inte har en jävla aning om hur systemen fungerar så blir det långsamt (i det system jag jobbar i nu har programmeraren inte fattat vad SQL är kapabelt till så det är slött utav bara den, jag har skrivit om saker nu som tidigare tog väldigt lång tid till att fungera i stort sett direkt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 22:37:37

Miche skrev:har programmeraren inte fattat vad SQL är kapabelt till

Vad har denne missat? (nyfiken om man kan lära av andras misstag ;))
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 22:49:54

plåtmonster skrev:
Miche skrev:har programmeraren inte fattat vad SQL är kapabelt till

Vad har denne missat? (nyfiken om man kan lära av andras misstag ;))
Denna har inte utnyttjat Joins, vyer eller triggers utan skrivit kod i C# som istället borde ligga i SQL, ex. har det stått kod som hämtar in data från SQL från en tabell som därefter ska användas för frågor i nästa tabell, de frågorna har ofta skapats med union vilket segar ner än mer...

SQL i sig är smart och komplexa frågor optimeras ofta av SQL-servern vilket gör den ännu snabbare, det har programmeraren inte utnyttjat för fem öre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Kvasir » 2015-02-13 22:53:20

Med "snabb server" syftade jag naturligtvis på helheten, både hård- och mjukvara. I synnerhet är responstiden imponerande.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 23:02:17

Kvasir skrev:Med "snabb server" syftade jag naturligtvis på helheten, både hård- och mjukvara. I synnerhet är responstiden imponerande.
Om man utgår från de andra klantigheterna som uppdagats när det gäller bank-id så har de lyckats med något bra. Rent tekniskt att få en så kort responstid är det inte så värst avancerat (de hade ju kunnat klanta till det på den fronten med men jag gissar att personer/personerna som skapade den delen har Asperger, var kan man annars hitta programmerare som inte krånglar till saker i onödan...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Kvasir » 2015-02-13 23:05:59

Miche skrev:
Kvasir skrev:Med "snabb server" syftade jag naturligtvis på helheten, både hård- och mjukvara. I synnerhet är responstiden imponerande.
Om man utgår från de andra klantigheterna som uppdagats när det gäller bank-id så har de lyckats med något bra. Rent tekniskt att få en så kort responstid är det inte så värst avancerat (de hade ju kunnat klanta till det på den fronten med men jag gissar att personer/personerna som skapade den delen har Asperger, var kan man annars hitta programmerare som inte krånglar till saker i onödan...)


Jag gissar att det framförallt handlar om att man har en server som enbart är avsedd för just denna enda uppgift, och som därför inte belastas med andra förfrågningar. Sedan har man säkerligen ansträngt sig att tänka till, och inte göra någon slentrianmässig serverlösning, precis som du säger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 23:24:24

Annars finns alltid Tänka till och insidan konsnylt AB :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-02-14 0:22:42

Har du en dator med Vista, 7 eller 8 "ska" det funka. Vad är det exakt som går fel?

Mobilt bank-id sitter i den smarta telefonen, men vill man inte stirra sig blind på den lilla skärmen kan man på en vanlig dator logga in med mobilen och få en slags kod som man matar in i datorn, så att man kan använda en dator utan bank-id att identifiera sig på. Men JA, då måste man ha en smart telefon, den kommer då enbart att användas till koddosa. Att folk säger att logga in med mobilen på datorn, då förutsätter de att du har en smartphone för det har ju ALLA vet du väl!

Och som annan talare nämnt, går det att ha flera personer på ett bank-id i en dator. Du kan typ ha en hel familj där. När bank-id startar så väljer du bara dig själv, typ, och slår in ditt lösen.

Däremot kan enbart EN person ha bank-id i en smart telefon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-14 4:10:28

Däremot kan man med fullmakt utföra ärenden åt andra med hjälp av sitt egna (mobila) bank-id (jag har sådana fullmakter).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav nescio » 2015-05-26 14:40:01

nescio skrev:Det går att ha flera bank-id i samma dator. Åtminstone gick det förr. Jag har XP, så nu funkar det inte alls längre.
Jag har fortsatt logga in på Skandiabanken från XP med certifikat efter att bank-id slutade fungera. Men nu kommer man inte in med certifikat heller. :evil:

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Elgiganten har en surfplatta för 700 kr nu. Kan man använda mobilt bank-id på en sådan kanske? Men då vill jag ju ändå logga in med PCn med XP. Det kanske inte går ändå? En helt ny PC (med Windows 8.1) är ju mycket dyrare.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-05-26 15:51:12

Köp begagnad dator med lite kraft?
Använd W7?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Wine » 2015-05-26 22:39:39

nescio skrev:
nescio skrev:Det går att ha flera bank-id i samma dator. Åtminstone gick det förr. Jag har XP, så nu funkar det inte alls längre.
Jag har fortsatt logga in på Skandiabanken från XP med certifikat efter att bank-id slutade fungera. Men nu kommer man inte in med certifikat heller. :evil:

Jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Elgiganten har en surfplatta för 700 kr nu. Kan man använda mobilt bank-id på en sådan kanske? Men då vill jag ju ändå logga in med PCn med XP. Det kanske inte går ändå? En helt ny PC (med Windows 8.1) är ju mycket dyrare.


Du kan logga in på PC med en surfplatta eller en mobiltelefon som har mobilt bank-id installerat, det fungerar ungefär som en bank-dosa att logga in med på PC.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zima33 » 2015-05-27 2:53:46

kiddie skrev:
Även om jag skulle komma åt bank-id igen så accepterar bara mitt psyk två olika saker på Mina vårdkontakter, det ena är förnya recept, det andra är avboka tid. Skulle önska att de tillät mer, vissa mottagningar kan man lämna meddelande till, men mitt psyk hinner inte besvara dessa så de har inte den tjänsten. Men trots allt föredrar jag Mina vårdkontakter, OM det skulle gå att logga in. Det är inte nyttigt att ha för mycket kontakt med viss vårdpersonal.


Mitt öppenpsyk har tagit bort möjligheten att förnya recept via Mina Vårkontakter, även icke-narkotiska preparat :x icon (förut kunde man förnya icke-narkotikaklassade där). Så nu måste jag ringa behandlingsansvarige varje gång jag behöver antidepressiva eller annat. Som tur är har han telesvar så jag kan tala in ett meddelande och så ringer han upp om han har frågor, annars finns recepten på apoteket inom en vecka. :-)049
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-05-27 4:16:23

Wine skrev:Du kan logga in på PC med en surfplatta eller en mobiltelefon som har mobilt bank-id installerat, det fungerar ungefär som en bank-dosa att logga in med på PC.


Ja, hade du ändå tänkt köpa surfplatta men inte vill sitta och pilla bank-id på den så är det så. Du behöver bara logga in på den som beskrivet och sedan sköta resten på datorn.

Då funkar XP, men inte enbart en XP-dator. Har du ingen lust att köpa nyare dator så förstår jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-05-27 4:18:28

Zima33 skrev:Mitt öppenpsyk har tagit bort möjligheten att förnya recept via Mina Vårkontakter, även icke-narkotiska preparat :x icon (förut kunde man förnya icke-narkotikaklassade där).


Vi kan förnya båda sorterna på mitt psyk, men bara ickeknark på vårdcentralen. Jag skulle bli tokig om de ändrade. Tala in meddelande kanske är bättre än att tala med dem men usch... rys...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-08-16 6:50:35

Jaha, har iaf fungerande bankID men inte ser jag ngt för det. Var inne med Firefox på apotekets sida häromdan, funkade. Kollade nu och jag kunde logga in men sedan kunde jag inte se receptsidan. Jag blir så trööttt.... :-)051 :-)051 :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Fenren » 2015-08-16 7:46:17

kiddie skrev:Jaha, har iaf fungerande bankID men inte ser jag ngt för det. Var inne med Firefox på apotekets sida häromdan, funkade. Kollade nu och jag kunde logga in men sedan kunde jag inte se receptsidan. Jag blir så trööttt.... :-)051 :-)051 :-)051


Det gör man väl via "mina vårdkontakter", inte apotekets hemsida.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2015-08-16 9:11:53

Fenren skrev:
kiddie skrev:Jaha, har iaf fungerande bankID men inte ser jag ngt för det. Var inne med Firefox på apotekets sida häromdan, funkade. Kollade nu och jag kunde logga in men sedan kunde jag inte se receptsidan. Jag blir så trööttt.... :-)051 :-)051 :-)051


Det gör man väl via "mina vårdkontakter", inte apotekets hemsida.

På apoteket.se kan man se sin recept eftersom man kan beställa medicin där (dock ej medicin som kräver kylskåp).
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-08-16 20:07:36

Det var inte mitt fel. Testade idag igen och sidan var återställd. Var nog ett fel som de gjort. Märkt att sånt ofta händer nattetid, kanske då de uppdaterar ifall ngt blir fel.

Men jag fick lite panik eftersom all min elektronik har gått åt helvete nästan här hemma. Att det nog var ngt min dator inte klarade längre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zima33 » 2015-08-16 20:33:16

Fenren skrev:
kiddie skrev:Jaha, har iaf fungerande bankID men inte ser jag ngt för det. Var inne med Firefox på apotekets sida häromdan, funkade. Kollade nu och jag kunde logga in men sedan kunde jag inte se receptsidan. Jag blir så trööttt.... :-)051 :-)051 :-)051


Det gör man väl via "mina vårdkontakter", inte apotekets hemsida.

Man kan se alla recept man har kvar uttag på, på nätapoteken som är godkända att sälja receptbelagd medicin. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-27 19:06:35

Jag tycker den nya tekniken är underbar. Varför ska man ha bankdosa, när man kan ha bankens app som bankdosa? Ju färre apparater, desto bättre.

Jag har Bank-ID på smartphonen. Det krävs tydligen Bank-ID för att använda Swish. Annars hade jag inte haft det. Det är jättesmidigt att kunna swisha över pengar istället för att föra över till personens konto.

Bankappen använder jag nästan dagligen för att endera kolla saldo, föra över pengar mellan konton, betala en räkning, eller använda som bankdosa när jag ska betala månadens räkningar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in