Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kullan » 2015-02-12 11:16:51

Jag har en bankdosa från banken. Den täcker mina behov och känns skapligt säker. Jag har inga mediciner jag behöver förnya recept på. Jag springer inte till och tar prover. Och så länge FK inte bråkar med mig så lämnar jag dom ifred. Det går utmärkt att deklara utan Bank - id. Jag behöver alltså inget bank - id öht. Har jag klarat mig så här långt lär jag klara mig i fortsättning
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Wine » 2015-02-12 11:39:21

Kvasir skrev:
Wine skrev:Det har varit smidigt med BankID på linux men nu fungerar det på allt färre ställen. Har ej bestämt mig än för hur jag ska göra då det slutar fungera helt och hållet på alla ställen. Kanske blir det till att ringa eller uppsöka bank, apotek och vad det nu kan vara som man gjorde tidigare. Har ingen smartphone och vet inte om jag har lust att skaffa en heller. Har aldrig riktigt varit intresserad av mobiltelefoner, har ingen större nytta av en då jag i princip aldrig använder mobiltelefon, det är ytterst sällan jag behöver ringa ett samtal med en mobiltelefon, kanske ett par ggr per år om ens det.


Jag hade också tidigare fått BankID att fungera under Linux, men sedan de slutade supporta Linux alls och jag varit utan e-leg helt under ett år ungefär så köpte jag mig en modernare mobil så jag kan köra mobilt BankID. Det fungerar förvånansvärt snabbt och smidigt, måste jag säga.


Jo jag har sett att mobilt BankID fungerar smidigt och att det går att koppla upp sig mot datorn men jag överväger ändå att inte använda det alternativet på grund av att jag är lite anti mot att man ska behöva köpa en ny pryl/telefon samt att jag anser att säkerheten inte är samma som med BankID installerat på ett linuxsystem. Jag försöker också hålla nere på antalet prylar som införskaffas och ska underhållas på olika sätt då jag anser att det är tidskrävande och onödigt att ha för mycket prylar, framförallt då man inte annars använder dem. Man får väl bli mer aktiv bara och själv ta sig till exempelvis banken och apoteket då det behövs, det är ju trots allt ändå inte så ofta det behövs och det är bra att röra på sig och inte vara för passiv, sitta för mycket framför datorn o.s.v. om man nu ska tänka lite positivt.

:wink:

plåtmonster skrev:Förslag för att använda Bank-ID på stationär/laptop dator och komma runt begränsningarna i val av operativsystem (BSD eller Linux):

* Installera och använd Wine så att MS-Win versionen kan användas. Fördelen är att programmet beter sig som vilket program som helst i X11 miljön.

...


Tyvärr fungerar inte BankID i Wine, det har gjort det tidigare, programmet hette då Nexus Personal:

https://appdb.winehq.org/objectManager. ... &iId=16394

Det är möjligt att jag testar exempelvis KVM.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2015-02-12 13:30:49

Wine skrev:Man får väl bli mer aktiv bara och själv ta sig till exempelvis banken och apoteket då det behövs, det är ju trots allt ändå inte så ofta det behövs och det är bra att röra på sig och inte vara för passiv, sitta för mycket framför datorn o.s.v. om man nu ska tänka lite positivt.

Problemet är att recept måste förnyas av läkare, inte på Apoteket. Finns ingen anledning att belasta sjukvården med ett besök bara för att förnya recept, om det inte behövs av andra skäl. Att passa öppettider på de allt färre öppna bankkontoren brukar betyda att man måste ta ledigt från jobbet, i vart fall om man jobbar kontorstid. Jag tänker att det som går att uträtta online är praktiskt att göra så.

Det är bra att komma ut i friska luften och dagsljuset. Att röra på sig är nyttigt på många sätt men det finns bättre sätt att göra det på. Trevligare också :-)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Wine » 2015-02-12 13:32:18

Titti skrev:
Wine skrev:Man får väl bli mer aktiv bara och själv ta sig till exempelvis banken och apoteket då det behövs, det är ju trots allt ändå inte så ofta det behövs och det är bra att röra på sig och inte vara för passiv, sitta för mycket framför datorn o.s.v. om man nu ska tänka lite positivt.

Problemet är att recept måste förnyas av läkare, inte på Apoteket. Finns ingen anledning att belasta sjukvården med ett besök bara för att förnya recept, om det inte behövs av andra skäl.

...


Men jag har för mig att man kan ringa vårdcentralen och be att få recept förnyade?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2015-02-12 14:19:47

Wine skrev:
Titti skrev:
Wine skrev:Man får väl bli mer aktiv bara och själv ta sig till exempelvis banken och apoteket då det behövs, det är ju trots allt ändå inte så ofta det behövs och det är bra att röra på sig och inte vara för passiv, sitta för mycket framför datorn o.s.v. om man nu ska tänka lite positivt.

Problemet är att recept måste förnyas av läkare, inte på Apoteket. Finns ingen anledning att belasta sjukvården med ett besök bara för att förnya recept, om det inte behövs av andra skäl.

...


Men jag har för mig att man kan ringa vårdcentralen och be att få recept förnyade?

Ibland. Det är olika hur det fungerar. Men det som går att lösa online är bra - tycker jag. Jag använder BankID rätt ofta. I kontakter med Skatteverket, Transportstyrelsen, Apoteket och en del annat. Och banken, såklart.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-02-12 16:00:51

Ja det var uppgraderingen av bank-id:s program som satte stopp för min framfart. Tills nu accepterade de de gamla bank-id:na för de gamla systemen XP eller för Linux om man fick datorn att identifiera sig som ngt annat. Men nu funkar inte de gamla programmen utan det MÅSTE vara de nya. Vista som lägst. Det gör det krångligt även om man gärna meckar med sitt datasystem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2015-02-12 16:37:02

Jag använder mobil bankid bl.a. när jag beställer medicin på apoteket.se. Visst jag kan handla i apotek men medicinen finns oftast inte inne utan man får återkomma dagen efter. Då kommer mobilt bankid väl till hands.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-12 17:06:07

Wine skrev:Det är möjligt att jag testar exempelvis KVM.

Berätta gärna hur det gick! :-)063

Zirre skrev:Visst jag kan handla i apotek men medicinen finns oftast inte inne utan man får återkomma dagen efter.

Går det inte att bli meddelad när medicinen finns inne istället för att sitta och kolla hela tiden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-02-13 1:04:14

Titti skrev:Problemet är att recept måste förnyas av läkare, inte på Apoteket. Finns ingen anledning att belasta sjukvården med ett besök bara för att förnya recept, om det inte behövs av andra skäl. Att passa öppettider på de allt färre öppna bankkontoren brukar betyda att man måste ta ledigt från jobbet, i vart fall om man jobbar kontorstid. Jag tänker att det som går att uträtta online är praktiskt att göra så.


Asså, jag kan inte gå till psyk eller VC fysiskt och be om recept. De enda jag kan tala med är en receptionist. För många år sedan fick de lämna meddelande vidare till läkare, men det får de inte nu. De får bara handskas med t ex avbokningar. Du kan inte heller boka ett besök via en receptionist.

Att utan tid få träffa någon som skriver recept, det händer bara inte. Här har läkarna 4 patienter i timmen. Så man kan promenera ihjäl sig men det hjälper inte. Det är kontakt via telefon på bestämda telefontider (eller datoriserat kösystem) som gäller alternativt Mina vårdkontakter.

Min förra psyk satt t o m i en borg. Man kunde komma in till receptionistens hytt. Sedan var det en järndörr med elektroniskt lås in till själva mottagningen.

Även om jag skulle komma åt bank-id igen så accepterar bara mitt psyk två olika saker på Mina vårdkontakter, det ena är förnya recept, det andra är avboka tid. Skulle önska att de tillät mer, vissa mottagningar kan man lämna meddelande till, men mitt psyk hinner inte besvara dessa så de har inte den tjänsten. Men trots allt föredrar jag Mina vårdkontakter, OM det skulle gå att logga in. Det är inte nyttigt att ha för mycket kontakt med viss vårdpersonal.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 2:55:03

Jag har också förgäves försökt ladda ner Bank-id på min dator. Det gick inte. Då försökte jag ladda ner mobilt Bank-Id på datorn (har ingen smartphone), men det gick inte heller. Ett mobilt Bank-id borde väl fungera på vilken dator som helst.

Har ringt till Nordeas support men de kunde inte hjälpa mig.

Nu funderar jag på om jag kan gå till ett fysiskt bankkontor och få Bank-id där.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 3:09:53

Nordea är en riktigt usel bank med usel support. Du kan knappast få hjälp av dem...

Vad har du för operativsystem (inklusive version)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-02-13 4:27:02

Mobilt bank-id:

iOS 4.3 och senare på iPhone, iPod Touch och iPad
Android* 2.2 och senare på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Butik
Windows Phone 8

På dator, nej.

Vad har du för operativsystem?

Det är egentligen inte bankens uppgift att bank-id funkar, bara att det går att koppla programmet till deras data. Installationen av bank-id, där ligger mer ansvaret på Finansiell ID-Teknik BID AB som gör bank-id.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 4:35:12

Miche skrev:Nordea är en riktigt usel bank med usel support. Du kan knappast få hjälp av dem...

Vad har du för operativsystem (inklusive version)?


Det heter ju Bank-id, var kan man få det annat än via banken? På hemsidan ska man kunna ladda ner både "vanligt" bank-id och mobilt bank-id. Men det funkar inte på min dator, eftersom jag är inloggad som gäst. Det är alltså inte operativsystemets fel egentligen (Windows 7 Pro).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2015-02-13 6:34:11

Du får id från banken. Internetbanken fyller liksom i dina personuppgifter i programmet. Din enskilda bank tillverkar inte själva mjukvaran.

Windows Vista, Windows 7 samt Windows 8 i skrivbordsläge

Så det funkar inte att ladda ner om du har ett annat läge.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2015-02-13 12:39:40

Alien skrev:
Miche skrev:Nordea är en riktigt usel bank med usel support. Du kan knappast få hjälp av dem...

Vad har du för operativsystem (inklusive version)?


Det heter ju Bank-id, var kan man få det annat än via banken? På hemsidan ska man kunna ladda ner både "vanligt" bank-id och mobilt bank-id. Men det funkar inte på min dator, eftersom jag är inloggad som gäst. Det är alltså inte operativsystemets fel egentligen (Windows 7 Pro).

Du kan ladda ner ett vanligt bankid till din dator. Eller med datorns hjälp ladda ner ett mobilt bankid till din mobil. Du måste vara inloggad i internetbanken för att kunna ladda ner ett bankid. Men du kan inte ha ett mobilt bankid i din dator. De är avsedda för mobiltelefoner.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 13:15:23

E-legitimation kan man få från Skatteverket.
Skatteverket skrev:Hos Skatteverket kan du ansöka om ett id-kort om du är folkbokförd. Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation från Telia som du kan använda via en kortläsare till din dator.
På länken i citatet ser man även vilka som ger ut e-legitimationer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 13:57:27

Miche skrev:E-legitimation kan man få från Skatteverket.

Man blir tvångsmatad med detta "e-leg"..
Frivilligt nej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 14:02:23

plåtmonster skrev:
Miche skrev:E-legitimation kan man få från Skatteverket.

Man blir tvångsmatad med detta "e-leg"..
Frivilligt nej.
Utan legitimation står man sig slätt då med så man är "tvångsmatad" med den med... Ditt resonemang håller inte.

e-legitimation förenklar många saker men visst kan man klara sig utan den, då behöver man inte heller dator eller smart mobil för att uträtta sina ärenden (eller känner du dig tvångsmatad med dator med?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 14:03:57

Titti skrev:
Alien skrev:
Miche skrev:Nordea är en riktigt usel bank med usel support. Du kan knappast få hjälp av dem...

Vad har du för operativsystem (inklusive version)?


Det heter ju Bank-id, var kan man få det annat än via banken? På hemsidan ska man kunna ladda ner både "vanligt" bank-id och mobilt bank-id. Men det funkar inte på min dator, eftersom jag är inloggad som gäst. Det är alltså inte operativsystemets fel egentligen (Windows 7 Pro).

Du kan ladda ner ett vanligt bankid till din dator. Eller med datorns hjälp ladda ner ett mobilt bankid till din mobil. Du måste vara inloggad i internetbanken för att kunna ladda ner ett bankid. Men du kan inte ha ett mobilt bankid i din dator. De är avsedda för mobiltelefoner.


Jag har laddat ner programmet från banken men det funkar inte i min dator. Och jag vill ju ha ett som funkar i alla datorer, alltså borde ett mobilt bank-id (för telefoner och surfplattor) passa bäst. Men det funkar inte heller. Jag hittar det nedladdade programmet i Downloads, men när jag sedan klickar på Run så ska jag uppge mitt lösenord och då kommer meddelandet att jag är "temporary". Sedan försvinner allt till vänster så jag kan inte se mera. Det går inte att dra in rutan till höger. Det enda som syns är kanten med krysset där man klickar bort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 14:06:29

Miche skrev:E-legitimation kan man få från Skatteverket.
Skatteverket skrev:Hos Skatteverket kan du ansöka om ett id-kort om du är folkbokförd. Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation från Telia som du kan använda via en kortläsare till din dator.
På länken i citatet ser man även vilka som ger ut e-legitimationer.


Skatteverket skrev:Mobilt BankID är en e-legitimation för smarttelefoner och surfplattor. Med Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter.

Precis som e-legitimation på fil och på kort är Mobilt BankID en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda Mobilt BankID både när du surfar från telefonen/surfplattan eller när du vill nå e-tjänsten från en dator.


Låter som något jag behöver. Men hur? Ladda ner appen står det, men då behöver man förstås en smartphone.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kullan » 2015-02-13 14:06:46

Alien skrev: alltså borde ett mobilt bank-id (för telefoner och surfplattor) passa bäst.


Nä det har en annan programkod och därför kan inte programvaran i datorn läsa det. Oanvändbart i datorn med andra ord.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Alien » 2015-02-13 15:54:34

Jag tycker det verkar oklart:

Banken skrev:Våra BankID finns i två varianter: Mobilt BankID och BankID på fil. Vilket du väljer beror på dina tekniska förutsättningar och var du ska använda ditt BankID. Vi rekommenderar i första hand Mobilt BankID.

Fördelar med Mobilt BankID

Samma lösning för bankärenden och för att signera handlingar hos myndigheter.
Lagras på din mobil eller surfplatta. Du har det alltid med dig.
Använd direkt i mobilen eller för att logga in via en dator. Du behöver inte installera något på datorn.


Det är det fetade som jag (miss)tolkat som att det går i datorn också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2015-02-13 15:58:55

Mobilt Bank-id är enbart för mobila operativsystem (som man kan emulera på en dator men det är en opraktisk lösning för de som inte är tekniskt lagda).

@Alien, vilket operativsystem har du på din dator? Windows XP och äldre går inte att använda (av säkerhetsskäl).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Kvasir » 2015-02-13 16:03:29

Jag hade inte heller fattat den stora vitsen med mobilt Bank-ID innan jag skaffade det. Det fungerar alltså inte bara för att logga in och läsa på mobilen, utan man kan använda mobilen ungefär som en bankdosa för att logga in på bank, apotek etc. även på datorn.

Man startar Bank-ID-appen i mobilen. Så väljer man inloggning med mobilt ID i internetbanken (eller vad det nu är) på datorn. Då skickas automatiskt en förfrågan till appen i mobilen, som frågar efter lösenord. Man anger då sitt lösenord på mobilen, och vips, så är man inloggad på datorn! De verkar ha jäkligt snabb server på BankID.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till IT-forum



Logga in