Att ses som "lite speciell"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att ses som "lite speciell"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-10 1:01:17

Du kanske borde hitta något annat ställe än en lokal där verkligheten är så bra att alkohol inte behövs?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att ses som "lite speciell"

Inläggav hearnothing » 2015-02-10 1:03:28

a4l2e0x skrev:Försöker hålla mig borta från bitterheten. Då är det nästan bättre att "vara som folk"


Ja, bitterhet kommer man ju ingen vart med. Max till ett par bra insändare i lokaltidningarna. Det är kanske en svår kombination, men om det vill sig väl är man varken bitter eller som folk.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Att ses som "lite speciell"

Inläggav antonius » 2015-02-10 2:45:41

a4l2e0x skrev:Det har jag tänkt många gånger, men jag vill verkligen klara av det här.


Du borde få ha några bättre vänner... :-)Hug
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 11:45:46

plåtmonster skrev:Du kanske borde hitta något annat ställe än en lokal där verkligheten är så bra att alkohol inte behövs?


Don't we all..
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 11:49:59

hearnothing skrev:
a4l2e0x skrev:Försöker hålla mig borta från bitterheten. Då är det nästan bättre att "vara som folk"


Ja, bitterhet kommer man ju ingen vart med. Max till ett par bra insändare i lokaltidningarna. Det är kanske en svår kombination, men om det vill sig väl är man varken bitter eller som folk.


:-)Happy Det är mitt mål med min personliga utveckling. Det som kommer i vägen är ju samhället, och det är en svår nöt. Att läsa om schamaner kan vara hjälpsamt tycker jag. Att vara upphöjd på grund av att man är annorlunda, inte utmobbad. Alltså att man ska vara glad för att man inte är NT. :-)Happy Men sen kommer känslorna ivägen osv.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 11:50:36

antonius skrev:
a4l2e0x skrev:Det har jag tänkt många gånger, men jag vill verkligen klara av det här.


Du borde få ha några bättre vänner... :-)Hug


Tack :-)154
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav DIProgan » 2015-02-10 22:15:48

Försök hitta en egen umgängeskrets som sagt. Gärna genom specialintressen. Vet inte hur troligt det är att du kommer kunna rädda något i det du har med NT och hans vänner men hitta bitar av ett liv där du tycker om dig själv till att börja med.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Att ses som "lite speciell"

Inläggav antonius » 2015-02-11 0:05:22

DIProgan skrev:Försök hitta en egen umgängeskrets som sagt. Gärna genom specialintressen. Vet inte hur troligt det är att du kommer kunna rädda något i det du har med NT och hans vänner men hitta bitar av ett liv där du tycker om dig själv till att börja med.


+1
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att ses som "lite speciell"

Inläggav hearnothing » 2015-02-11 0:25:07

a4l2e0x skrev:Alltså att man ska vara glad för att man inte är NT.


Troligen. Men till att börja med kan man ju åtminstone glädjas mycket för att man inte blivit en trångsynt NT-hipster? :-)209
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Att ses som "lite speciell"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-11 1:39:50

DIProgan skrev:Försök hitta en egen umgängeskrets som sagt. Gärna genom specialintressen. Vet inte hur troligt det är att du kommer kunna rädda något i det du har med NT och hans vänner men hitta bitar av ett liv där du tycker om dig själv till att börja med.

Bra sagt.

hearnothing skrev:glädjas mycket för att man inte blivit en trångsynt NT-hipster? :-)209

Precis, (TS) var glad att du inte blev en flockberoende och konformistisk NT :D

Egenskaperna hos asperger är tidvis riktigt jobbiga. Men genom att tillrättalägga rätt omgivning så kan dina egenskaper istället bli en fördel. T.ex jobb som innebär att meriter och intellektuella förmåger värdesätts, vänner som lyssnar till det du säger istället för hur du säger det och dessutom har något innanför pannbenet att förstå det som sägs, engagerade människor i alla sammanhang, livspussel där tider är mindre viktiga och långsiktiga resultat är av större betydelse, undvik stress och dåliga influenser osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-11 12:01:04

DIProgan skrev:Försök hitta en egen umgängeskrets som sagt. Gärna genom specialintressen. Vet inte hur troligt det är att du kommer kunna rädda något i det du har med NT och hans vänner men hitta bitar av ett liv där du tycker om dig själv till att börja med.


Du har så rätt. Fan, det är svårt när man inte har någon känsla för vad som är bra för en. Svårt att sakna intuition :-| Men det kanske går att träna upp när man mår bättre och är i rätt sällskap.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-11 12:01:52

plåtmonster skrev:
Egenskaperna hos asperger är tidvis riktigt jobbiga. Men genom att tillrättalägga rätt omgivning så kan dina egenskaper istället bli en fördel. T.ex jobb som innebär att meriter och intellektuella förmåger värdesätts, vänner som lyssnar till det du säger istället för hur du säger det och dessutom har något innanför pannbenet att förstå det som sägs, engagerade människor i alla sammanhang, livspussel där tider är mindre viktiga och långsiktiga resultat är av större betydelse, undvik stress och dåliga influenser osv.


!!
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Laika » 2015-02-12 14:41:30

Moggy skrev:
Laika skrev:
Det borde räcka att du berättar för NT vad vännerna har sagt och hur du känner inför allt det här. Sedan får han prata med dem och se om de möjligtvis kan tänka sig att bete sig lite mer som anständiga vuxna människor. Annars borde han inte träffa dem mer. Är han lojal, som du påstår, bör han absolut inte vilja ha vänner som är elaka mot hans flickvän.



Kan lätt leda till att hon kommer att ses som tjejen som kommer med ultimatum till killen och vill förbjuda honom att umgås med sina polare. Då kommer hon få NTs polare emot sig ännu mer och dom kommer att försöka få honom att lämna TS.


Om NT tolkar TS på det sättet är han uppenbarligen en idiot. I så fall är det lika bra att TS får reda på det nu och inte om till exempel tre år. Att TS har fått ett destruktivt förhållande till alkohol och börjat skära sig är riktigt allvarligt. Om NT inte känner för att hjälpa henne utan bara avfärdar henne som en psychotjej, då förtjänar han inte henne. I relationer är det viktigt att båda kan ställa rimliga krav på varandra. Att NT pratar med sina vänner är ett rimligt krav.

Jag talar utifrån lång personlig erfarenhet. Jag har haft en tendens att hela tiden anpassa mig efter min partner och offra i stort sett hela min personlighet och mitt välmående. Naivt har jag förutsatt att han skulle ställa upp för mig också och anstränga sig för att relationen ska fungera, men jag har aldrig sett några bevis på det eftersom jag aldrig har ställt några som helst krav. I stället har det visat sig när jag har behövt honom som mest. (a4l2e0x, jag kan berätta mer om det här i ett PM om du vill.)

Jag känner igen TS situation och hennes reaktioner på det som händer. Eftersom jag vet vad det kan leda till att vara kvar i en relation med den här typen av problem hoppas jag att TS ställer krav på NT. Som sagt, om han visar sig vara en idiot är det mycket, mycket bättre att det kommer fram nu och inte i framtiden när TS gjort ännu fler självuppoffringar och mår ännu sämre.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Att ses som "lite speciell"

Inläggav DIProgan » 2015-02-12 20:50:12

a4l2e0x skrev:
DIProgan skrev:Försök hitta en egen umgängeskrets som sagt. Gärna genom specialintressen. Vet inte hur troligt det är att du kommer kunna rädda något i det du har med NT och hans vänner men hitta bitar av ett liv där du tycker om dig själv till att börja med.


Du har så rätt. Fan, det är svårt när man inte har någon känsla för vad som är bra för en. Svårt att sakna intuition :-| Men det kanske går att träna upp när man mår bättre och är i rätt sällskap.
Mycket enklare att lösa andras problem än ens egna ;)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in