Att ses som "lite speciell"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 17:06:04

Hej,
jag har för närvarande ett problem. Ska försöka förklara.

För cirka ett halvår sedan blev jag ihop med en person, vi kan kalla personen för NT, för det känns passande. Alla NT:s vänner är också NT. Jag har varit ihop med neurotypiska personer förut, men har iom detta förhållande förstått att det finns grader i helvetet.
NT och NT:s vänner är otroligt fungerande i samhället och värdesätter detta med att umgås högst av allt verkar det som.
Och så till mitt problem; under tiden vi varit ihop har mitt självförtroende sjunkit konstant och jag har känt mig ännu mer annorlunda och utanför (i livet överlag). Jag kan omöjligtvis hänga med i NT:s sociala tempo och det har gett stora konsekvenser. I början verkade NT:s vänner tycka att jag var lite kul/intressant, men under det här halvåret har det gått till att jag flera gånger hört NT:s vänner prata om mig, i sociala sammanhang, om att "ja det där är NT:s tjej, hon är ju lite..."speciell"", menande blickar och liknande.
Detta gör mig så otroligt arg och avigt inställd till kompisarna, så det blir en ond spiral.

NT har flera gånger påpekat att jag kanske beter mig på ett sätt som gör att folk tycker att jag är konstig eller otrevlig. Men jag känner mest att NT:s kompisar är tråkiga trångsynta hipsters som på pappret är öppna, tillåtande, accepterande osv. men i själva verket bara tycker om personer som fungerar exakt som dom.

En lösning skulle ju så klart vara att inte följa med på NT:s sociala evenemang alls, men jag har inte många vänner själv, och vill gärna umgås med NT. Jag har begränsad social energi, men ibland tycker jag om att vara lite social. Och stannar jag hemma själv hela tiden har jag lätt att känna mig otroligt ensam, isolerad och misslyckad. Tyvärr.

Jag har börjat dricka mycket nu i sociala sammanhang när NT:s vänner är med, då jag är så nervös pga värdelös självkänsla och att jag inte klarar av hur dom verkar se på mig. Och alkohol och jag är inte vänner, så att säga.
Jag har till och med börjat ifrågasätta varför NT ens är ihop med mig när jag skiljer mig så otroligt från NT:s bekantskapskrets.

Min fråga är; känner någon igen sig? Och även; hur ska jag ta mig ur den här negativa spiralen? Jag vill anstränga mig, för jag vill verkligen att det ska funka med NT. Men i nuläget innebär denna relation till största del att jag känner mig ännu mer annorlunda, konstig och fel än vad jag gör normalt. Jag tänker på det så mycket att jag har svårt att leva mitt liv, för det tar så mycket energi. Jag har fått ett destruktivt förhållande till alkohol och jag har börjat skära mig i armar och ben (gammalt beteende, men slutade egentligen för 9 år sedan).
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-09 17:39:02

Kanske det är en idé att försöka bygga upp egna kontakter eller hitta miljöer med människor du fungerar bra med? kanske inom föreningar med matematik som inriktning eller inom universitets verksamheter. Har en viss känsla av att det är fler inom aspergerspektrat i den miljön. Denna situation gör det förstås viktigt att din pojkvän verkligen är kärleksfull för att väga upp detta. Annars kan man ju överväga även den relationen.

När du nämner NT hipsters så får jag ett intryck av innekretsar i Stockholm. Dessa kanske är mest hälsosamt att hålla sig borta ifrån.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 18:36:54

Det är verkligen ett bra tips plåtmonstret, tack. Det är svårt att inse att det finns alternativ ibland känner jag då jag lätt kan fastna i ett tankemönster, och då är detta "sanningen" för mig.

Då får du ett intryck som stämmer bra. Det var festligt skrivet :D Hur hamnade jag här liksom?
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav 145852 » 2015-02-09 19:09:33

Kasta den där människan innan han kastar dig hooka med någon annan ist, du är ingen status symbol som han kan ha mellan benen
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Laika » 2015-02-09 19:35:38

a4l2e0x skrev:I början verkade NT:s vänner tycka att jag var lite kul/intressant, men under det här halvåret har det gått till att jag flera gånger hört NT:s vänner prata om mig, i sociala sammanhang, om att "ja det där är NT:s tjej, hon är ju lite..."speciell"", menande blickar och liknande.

NT:s vänner pratar alltså på det sättet om dig, när du är med, som om du inte hörde? Det är INTE okej. Herregud, vad pysslar de med? Lajvar högstadiemobbare?

Hur hanterar NT det här? Hur gör han för att hjälpa dig? Att hans vänner beter sig elakt mot dig är inget du ska ta på dig, känna skuld för eller försöka ändra på. Det är ju de som är hemska och du kan inte ändra på deras beteende. NT får antingen se till att säga till sina vänner på skarpen eller bryta med dem. Tänk dig in i situationen om det hade varit du: hade du accepterat att dina vänner varit elaka mot NT och fått honom att må dåligt?

Om du anstränger dig för att relationen ska fungera måste NT också anstränga sig. En relation där du gör allt jobb och han bara glider runt blir destruktiv för dig i slutändan.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Hettan » 2015-02-09 20:22:21

Det är inte okej att prata ut högt om sådant, vare sig om du är med eller inte. Det är lekisnivå och mobbning. Håll dig borta! Nämn också för NT att det inte är ok och du vill att han ska stå upp för dig i sådana sammanhang. Hur hade han känt om han fick höra att han "var lite speciell"?

Jag tror tyvärr ditt förhållande är negativt för dig, och du gör nog bäst i att bryta helt. Men försöka går ju. Var bara ärlig om hur du känner, visa inlägget som du skrev här för NT. Han kommer nog skratta lite åt att du kallar honom NT för det fann jag smått komiskt xD
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 20:33:59

145852 skrev:Kasta den där människan innan han kastar dig hooka med någon annan ist, du är ingen status symbol som han kan ha mellan benen


Detta har jag tänkt på, men det verkar verkligen som att han genuint tycker om mig. Det är bara att jag får svårt att tro det ibland pga låg självkänsla.

Laika skrev:NT:s vänner pratar alltså på det sättet om dig, när du är med, som om du inte hörde? Det är INTE okej. Herregud, vad pysslar de med? Lajvar högstadiemobbare?

Hur hanterar NT det här? Hur gör han för att hjälpa dig? Att hans vänner beter sig elakt mot dig är inget du ska ta på dig, känna skuld för eller försöka ändra på. Det är ju de som är hemska och du kan inte ändra på deras beteende. NT får antingen se till att säga till sina vänner på skarpen eller bryta med dem. Tänk dig in i situationen om det hade varit du: hade du accepterat att dina vänner varit elaka mot NT och fått honom att må dåligt?

Om du anstränger dig för att relationen ska fungera måste NT också anstränga sig. En relation där du gör allt jobb och han bara glider runt blir destruktiv för dig i slutändan.


Jag tror inte att dom förstår att jag hör/ser. Att dom utgår från att jag är lite "efter" för att jag inte är som dom. Kring detta tänker jag att dom är korkade som tror att jag är korkad. Jag blir arg och känner mig missförstådd. Men även fast jag tycker att dom är korkade som gör så, så går det inte riktigt att ta bort känslan jag fått av dessa händelser.

Jag tror att NT skulle hjälpa mig med detta problem, bara att varken han eller jag vet hur man ska bemöta vännerna kring detta, för detta är ju något som sker "i smyg". NT har ju inte hört något, utan det är jag som har det.
Har du något tips kring vad han kan säga till sina vänner med tanke på att detta ej är något uttalat? Jag tror nämligen att det är jag som måste be honom säga något till dom, för jag tror inte att han kan komma på något att säga om inte han i första person hör något som sägs om mig. För NT är en mycket lojal person.

Ska han liksom behöva berätta för sina vänner att jag har AS? Det känns ju lite överdrivet, plus att då kanske dom tänker att jag är ännu konstigare och beter sig ännu märkligare. Jag känner mig liksom som en "normal" person instängd i AS-uttryck och beteenden. Har ganska hög iq och så.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 20:36:09

Hettan skrev: Han kommer nog skratta lite åt att du kallar honom NT för det fann jag smått komiskt xD


:-)Happy Ja, humor kan vara bra för att lätta upp situationer.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav antonius » 2015-02-09 21:41:47

Gör dig av med de där människorna fortast möjligt, det kommer bara att gör dig olyckligare och olyckligare, att idioterna dessutom har dig till driftkucku, OMG sådana där ytliga typer är det värsta för en som har AS, där det hänger så mycket outtalat i luften och chansen att man bokstavstolkar är pyramidal... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Moggy » 2015-02-09 21:46:11

a4l2e0x skrev:Jag tror att NT skulle hjälpa mig med detta problem, bara att varken han eller jag vet hur man ska bemöta vännerna kring detta, för detta är ju något som sker "i smyg". NT har ju inte hört något, utan det är jag som har det.
Har du något tips kring vad han kan säga till sina vänner med tanke på att detta ej är något uttalat? Jag tror nämligen att det är jag som måste be honom säga något till dom, för jag tror inte att han kan komma på något att säga om inte han i första person hör något som sägs om mig. För NT är en mycket lojal person.

Ska han liksom behöva berätta för sina vänner att jag har AS? Det känns ju lite överdrivet, plus att då kanske dom tänker att jag är ännu konstigare och beter sig ännu märkligare. Jag känner mig liksom som en "normal" person instängd i AS-uttryck och beteenden. Har ganska hög iq och så.




Jag tror du får svårt att lösa det här om du vill behålla NT och bli accepterad av hans vänner.

Det ska mycket till för att killar ska ändra sig för att en polares flickvän begär det. Förmodligen försöker polarna varna honom för dig genom att dra upp saker som du har gör "fel". Om du som du säger har problem med alkohol och självskadebeteende så kommer det att ge dom vatten på sina kvarnar. Om du drar upp elekheter dom sagt som inte NT har märkt så kommer polarna säga att du är en psykbrud som försöker orsaka bråk och att du inte accepterar att din kille umgås med sina polare. Om du tappar humöret och blir arg på dom när du t.ex är onykter så kommer dom att driva än mer med dig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Hejhej123 » 2015-02-09 22:27:16

Hej!


antonius skrev:Gör dig av med de där människorna fortast möjligt, det kommer bara att gör dig olyckligare och olyckligare, att idioterna dessutom har dig till driftkucku, OMG sådana där ytliga typer är det värsta för en som har AS, där det hänger så mycket outtalat i luften och chansen att man bokstavstolkar är pyramidal... :-)051


Jag är en NT-person och trots det håller jag med dig om detta till 100%. Det finns inget värre.
Kanske är jag inte en nt i alla fall.. Men när vuxna människor beter sig så och när din pojkvän som ska vara ett team med dig och ALLTID hjälpa dig i sådana situationer inte gör det så är det inte ok.
Däremot ska du prata med din pojkvän och göra det tydligt för honom hur du känner.
Det kan vara så att han inte förstår hur du mår när ni umgås med dem.
Hejhej123
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-02-07

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Laika » 2015-02-09 22:41:26

Att NT:s vänner inte vet att du hör dem gör inte beteendet mer okej.

Det borde räcka att du berättar för NT vad vännerna har sagt och hur du känner inför allt det här. Sedan får han prata med dem och se om de möjligtvis kan tänka sig att bete sig lite mer som anständiga vuxna människor. Annars borde han inte träffa dem mer. Är han lojal, som du påstår, bör han absolut inte vilja ha vänner som är elaka mot hans flickvän.

Att du har AS är ingenting han behöver berätta för de där människorna. De beter sig illa och det är inte okej. Vad du har för eventuell diagnos förändrar inte detta faktum.

a4l2e0x skrev:Jag känner mig liksom som en "normal" person instängd i AS-uttryck och beteenden.

Det är kanske just precis så det brukar vara med AS? Bortser man från AS-biten skulle man kunna tänka sig att de flesta med AS är väldigt normala. Vi vill känna oss respekterade, vi vill ha liv som känns givande, vi vill må bra, och så vidare. Allt detta är normala grundläggande saker. Det är inte omöjligt för människor utan AS att förstå människor med AS om de bara vill. Så fundamentalt avvikande är vi faktiskt inte även om det kanske kan verka så.

Problemet här verkar vara just det: att NT:s vänner inte vill förstå dig. De verkar snarare få ut något av att konstatera att du är "lite speciell" och prata med varandra om det. Genom att peka ut någon annan som avvikande bekräftar gruppmedlemmarna varandra som bra människor. Gruppdynamik är ofta ganska otrevligt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Moggy » 2015-02-09 23:10:25

Laika skrev:
Det borde räcka att du berättar för NT vad vännerna har sagt och hur du känner inför allt det här. Sedan får han prata med dem och se om de möjligtvis kan tänka sig att bete sig lite mer som anständiga vuxna människor. Annars borde han inte träffa dem mer. Är han lojal, som du påstår, bör han absolut inte vilja ha vänner som är elaka mot hans flickvän.



Kan lätt leda till att hon kommer att ses som tjejen som kommer med ultimatum till killen och vill förbjuda honom att umgås med sina polare. Då kommer hon få NTs polare emot sig ännu mer och dom kommer att försöka få honom att lämna TS.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 23:32:09

antonius skrev:Gör dig av med de där människorna fortast möjligt, det kommer bara att gör dig olyckligare och olyckligare, att idioterna dessutom har dig till driftkucku, OMG sådana där ytliga typer är det värsta för en som har AS, där det hänger så mycket outtalat i luften och chansen att man bokstavstolkar är pyramidal... :-)051


Det har jag tänkt många gånger, men jag vill verkligen klara av det här.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-09 23:41:55

Moggy skrev:
Laika skrev:
Det borde räcka att du berättar för NT vad vännerna har sagt och hur du känner inför allt det här. Sedan får han prata med dem och se om de möjligtvis kan tänka sig att bete sig lite mer som anständiga vuxna människor. Annars borde han inte träffa dem mer. Är han lojal, som du påstår, bör han absolut inte vilja ha vänner som är elaka mot hans flickvän.



Kan lätt leda till att hon kommer att ses som tjejen som kommer med ultimatum till killen och vill förbjuda honom att umgås med sina polare. Då kommer hon få NTs polare emot sig ännu mer och dom kommer att försöka få honom att lämna TS.


Jag tror också att det kan vara dumt att säga någonting. Att det kan sätta igång något som får mig att känna mig ännu mer utanför. Tror att jag måste hitta ett sätt att vara mig själv på som fungerar i dom sammanhangen. Men kanske också umgås mindre i dom sammanhangen, då det verkligen inte är så att jag tycker att alla är jätteintressanta människor. Några tycker jag bra om, men vissa skulle jag inte bli ledsen om jag aldrig träffade igen, så att säga..hehe.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-09 23:52:37

Ställ dock frågan, vad får du ut av att vara ihop med din NT? vad ger det att umgås med NT.s vänner?
Meningen med livet är inte att härda ut allt möjligt sådant kan bränna ut folk.

Om man vill dissa en hel grupp så kan man dra med sig en laptop och ägna HELT åt den och ignorera omgivningen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att ses som "lite speciell"

Inläggav Moggy » 2015-02-10 0:05:29

plåtmonster skrev:Ställ dock frågan, vad får du ut av att vara ihop med din NT? vad ger det att umgås med NT.s vänner?
Meningen med livet är inte att härda ut allt möjligt sådant kan bränna ut folk.




Det är inte heller alltid så enkelt att utan vidare välja och vraka bland de man vill umgås med och vara ihop med. Ibland måste man härda ut och ta saker som är jobbiga.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Att ses som "lite speciell"

Inläggav hearnothing » 2015-02-10 0:10:39

Dagens sanna ord #1

a4l2e0x skrev:...tråkiga trångsynta hipsters som på pappret är öppna, tillåtande, accepterande osv. men i själva verket bara tycker om personer som fungerar exakt som dom.


Dagens sanna ord #2

plåtmonster skrev:När du nämner NT hipsters så får jag ett intryck av innekretsar i Stockholm. Dessa kanske är mest hälsosamt att hålla sig borta ifrån.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Att ses som "lite speciell"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-10 0:21:37

Moggy skrev:Det är inte heller alltid så enkelt att utan vidare välja och vraka bland de man vill umgås med och vara ihop med. Ibland måste man härda ut och ta saker som är jobbiga.

Du har absolut rätt men man behöver ändå reflektera över när det är en förlustaffär över alltihop. Troligtvis är killen schysst och älskvärd när de är själva och har andra egenskaper. Det är väl bara dennes umgänge som är kasst.

@a4l2e0x, En fundering är nog att det kanske är värt att lägga energi på att hitta en egen miljö med människor du fungerar med eller bygga upp egna kontakter du kan umgås med. Och NT kompisarna behöver inte veta och ska inte veta heller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att ses som "lite speciell"

Inläggav hearnothing » 2015-02-10 0:30:32

a4l2e0x skrev:Min fråga är; känner någon igen sig? Och även; hur ska jag ta mig ur den här negativa spiralen?


Jag kan inte riktigt sätta mig in i det: jag är relativt social av mig för det mesta. Men det fungerar bara i rätt sammanhang, så att säga. Jag har egentligen umgåtts med nästan bara sk. "udda" människor så länge jag kan minnas. Den typen av människor du pratar om fungerar inte alls för mig att umgås med. Min erfarenhet säger mig (tyvärr?) att det inte är värt att försöka ens.

a4l2e0x skrev:Jag har fått ett destruktivt förhållande till alkohol och jag har börjat skära mig i armar och ben


Jag har själv haft ett rätt destruktivt förhållande till alkohol men det har blivit mycket bättre på den fronten de senaste fem åren, minst. Jag är inte nykterist. Inte alls. Men jag dricker inte så ofta längre.

Tyvärr måste man (väl?) ersätta alkohol med någon annat givande och det är ju inte det enklaste. Inte om man vill vara social i alla fall.

Teoretiskt sett går det ju att vara ute på ..eh.. lokal utan att dricka också. Jag är det ibland (senast i helgen) och det går ju ett tag, men efter ca. 23:00 är det svårt att prata med folk måste jag säga.

fotnot: jag ingår i "folk" när jag är full själv
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 0:41:35

Moggy skrev:
plåtmonster skrev:Ställ dock frågan, vad får du ut av att vara ihop med din NT? vad ger det att umgås med NT.s vänner?
Meningen med livet är inte att härda ut allt möjligt sådant kan bränna ut folk.




Det är inte heller alltid så enkelt att utan vidare välja och vraka bland de man vill umgås med och vara ihop med. Ibland måste man härda ut och ta saker som är jobbiga.


Precis. Jag har inte lätt för att upprätthålla relationer överhuvudtaget, så jag tänker att jag får anstränga mig för dom jag vill ha kvar. För jag vill ha relationer.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 0:42:18

hearnothing skrev:Dagens sanna ord #1

a4l2e0x skrev:...tråkiga trångsynta hipsters som på pappret är öppna, tillåtande, accepterande osv. men i själva verket bara tycker om personer som fungerar exakt som dom.


Dagens sanna ord #2

plåtmonster skrev:När du nämner NT hipsters så får jag ett intryck av innekretsar i Stockholm. Dessa kanske är mest hälsosamt att hålla sig borta ifrån.


:D
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 0:46:10

plåtmonster skrev:
Moggy skrev:Det är inte heller alltid så enkelt att utan vidare välja och vraka bland de man vill umgås med och vara ihop med. Ibland måste man härda ut och ta saker som är jobbiga.

Du har absolut rätt men man behöver ändå reflektera över när det är en förlustaffär över alltihop. Troligtvis är killen schysst och älskvärd när de är själva och har andra egenskaper. Det är väl bara dennes umgänge som är kasst.

@a4l2e0x, En fundering är nog att det kanske är värt att lägga energi på att hitta en egen miljö med människor du fungerar med eller bygga upp egna kontakter du kan umgås med. Och NT kompisarna behöver inte veta och ska inte veta heller.


Det är nog verkligen ett spår jag är inne på. Att umgås med NT:s vänner mindre frekvent, så att jag hinner bygga upp den styrkan som krävs. Man behöver väl inte vara vän med ens partners vänner egentligen. Det är väl bara att det skulle vara trevligt. Men i nuläget känns det inte realistiskt.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Att ses som "lite speciell"

Inläggav a4l2e0x » 2015-02-10 0:51:06

hearnothing skrev:
a4l2e0x skrev:Jag har fått ett destruktivt förhållande till alkohol och jag har börjat skära mig i armar och ben


Jag har själv haft ett rätt destruktivt förhållande till alkohol men det har blivit mycket bättre på den fronten de senaste fem åren, minst. Jag är inte nykterist. Inte alls. Men jag dricker inte så ofta längre.

Tyvärr måste man (väl?) ersätta alkohol med någon annat givande och det är ju inte det enklaste. Inte om man vill vara social i alla fall.

Teoretiskt sett går det ju att vara ute på ..eh.. lokal utan att dricka också. Jag är det ibland (senast i helgen) och det går ju ett tag, men efter ca. 23:00 är det svårt att prata med folk måste jag säga.

fotnot: jag ingår i "folk" när jag är full själv


Haha så där är det för mig också. Har varit relativt nykter i perioder, men att inte döva sina sinnen på lokal är inte bra för människosynen. Försöker hålla mig borta från bitterheten. Då är det nästan bättre att "vara som folk", så att säga, hehe 8)


Moderator Sjuckert: Korrigerade citatet.
a4l2e0x
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-10-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in