Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-07 17:19:15

Jag har försökt att hitta någorlunda svar både här och genom google utan större framgång.

Så min undran är då: Om min mamma tog en personförsäkring på mig när jag föddes som var den dyraste trygg hansa hade att erbjuda henne (mig) med alla tillägg osv, och jag på senare år får asperger och tourettes, hur mycket invaliditet är det? Och hur mycket kommer jag att få pga det i MedInv-ersättning?
Någon som vet på ett ungefär och har egna eller hört andras erfarenheter?


Vänligen,
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 18:06:24

Läs dina försäkringspapper för att se vilket försäkringsbelopp du har. Det är olika beroende på när försäkringen tecknades. Vidare är det inte säkert att din försäkring täcker NPF, det beror på ifall försäkringen täckte NPF när besök hos läkare först gjordes för något som då eller senare kunnat relateras till diagnoserna.

Asperger ger 10% och tourette ger, beroende på hur grava svårigheter den medför, 0-5%. Vid komorbiditet (i ditt fall aspergern och touretten) görs en individuell bedömning och komorbiditet kan öka den sammanlagda procenten. Det går inte att ge ett rakt svar på din fråga.

Trygghansa gör en bedömning av medicinsk invaliditet tidigast vid 25 års ålder och kommer i samband med det att begära in alla dina journaler från barndomen och framåt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-07 18:33:21

Schmetterling skrev:Läs dina försäkringspapper för att se vilket försäkringsbelopp du har. Det är olika beroende på när försäkringen tecknades. Vidare är det inte säkert att din försäkring täcker NPF, det beror på ifall försäkringen täckte NPF när besök hos läkare först gjordes för något som då eller senare kunnat relateras till diagnoserna.

Asperger ger 10% och tourette ger, beroende på hur grava svårigheter den medför, 0-5%. Vid komorbiditet (i ditt fall aspergern och touretten) görs en individuell bedömning och komorbiditet kan öka den sammanlagda procenten. Det går inte att ge ett rakt svar på din fråga.

Trygghansa gör en bedömning av medicinsk invaliditet tidigast vid 25 års ålder och kommer i samband med det att begära in alla dina journaler från barndomen och framåt.



Jo, om jag kunde så hade jag absolut gjort det. Men har inte tillgång till dessa.
Jag började gå till psykolog vid 5-6årsåldern. Jag fick diagnosen vid 16-årsåldern, alltså ganska sent.

Jo alltså min försäkring täcker dolda sjukdomar så vitt jag vet. Jag har fått ekonomiskt invaliditetsersättning förr, runt 25% av försäkringsbeloppet som jag förstod det som.

Jag har utöver AS och tourettes både astma och allergi, dessa diagnoser fick jag vid 6-årsåldern, och sedan 2008 har jag (när jag fortfarande hade försäkringen) nedsatt syn i ett öga efter en olycka som inte innefattade några saker som skulle kunna nekas invaliditet.

Vad kan jag göra åt det? Bör inte det läggas in i själva procenten som den medicinska rådgivaren kommer ställa?

Du verkar kunnig hehe. Tack för svar!
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 18:39:48

Edit: Jag kom på att jag kan ha fel om 25-årsgränsen, att den bara gäller ekonomisk invaliditet. Medicinsk invaliditet bedöms efter fem år av samma svårigheter räknat från vuxen ålder. Tror jag. Lita inte på en främling på internet, ring och fråga så får du veta säkert. Jag vill inte "ljuga" för dig.

Återkommer senare med försök till svar på resten, men uppriktigt sagt tror jag att det är enklare att antingen ringa eller mejla Trygghansa och höra dig för.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-07 18:55:50

Försäkringsbolag brukar vara bra på att svara på frågor på telefon, över mail och genom sociala medier. Det enklaste är att kontakta Trygg Hansa på valfritt sätt och fråga.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-07 18:57:18

Jo, alltså det kommer jag göra på måndag. Men det är helg nu så är svårt att få ett relativt snabbt svar. Vill kunna sova ordentligt, haha!
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 19:01:55

Hirlo skrev:Jo, alltså det kommer jag göra på måndag. Men det är helg nu så är svårt att få ett relativt snabbt svar. Vill kunna sova ordentligt, haha!

Jag förstår precis. Det är galet jobbigt att vänta på svar på funderingar.

Men om vi säger så här, då. I dina försäkringspapper står ditt försäkringsbelopp. Minsta summan du borde få ut, förutsatt att aspergern täcks, är 10% av det beloppet.

Det är inte ett exakt svar men det är ju roligare att räkna i underkant och eventuellt bli glatt överraskad än motsatsen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-07 19:19:32

Schmetterling skrev:förutsatt att aspergern täcks

Just därför hade jag räknat med att bli utan ersättning för att garanterat slippa bli besviken när jag sedan får svaret. Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 20:14:52

Laika skrev:Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.

Min försäkring hos Trygghansa täcker min asperger.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-07 20:45:30

Laika skrev:
Schmetterling skrev:förutsatt att aspergern täcks

Just därför hade jag räknat med att bli utan ersättning för att garanterat slippa bli besviken när jag sedan får svaret. Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.



Täcker min också. Jag är relativt säker på att jag kommer få 25% i medicinsk invaliditet.
Jag tror inte att den försäkringen finns kvar längre, eller att dom har ändrat den.

Dom går ju back på att betala miljonbelopp för något som en förälder betalat lite mer än 70.000:- för bara under åren som gått.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-07 21:13:37

Schmetterling skrev:
Laika skrev:Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.

Min försäkring hos Trygghansa täcker min asperger.

Intressant. Du har alltså fått pengar av Trygg Hansa på grund av att du har en aspergerdiagnos enbart? Hur gick du tillväga?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-07 21:22:17

Jag sökte lite och hittade en gammal tråd:

ersattning-fran-forsakringsbolag-pga-aspergerdiagnos-t8019.html

Jag ska kolla med min läkare hur det ligger till.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 22:11:55

Laika skrev:
Schmetterling skrev:
Laika skrev:Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.

Min försäkring hos Trygghansa täcker min asperger.

Intressant. Du har alltså fått pengar av Trygg Hansa på grund av att du har en aspergerdiagnos enbart? Hur gick du tillväga?

Nej, inte på grund av diagnosen utan på grund av att mina svårigheter som beror på diagnosen ger rätt till ersättning i och med att diagnosen täcks, vilket den gör eftersom jag hade problem i barndomen som krävde läkarkontakt och första kontakten skedde under ett år då NPF ingick i försäkringen. Men ja, jag har fått ut ersättning, dels för medicinsk invaliditet och dels för ekonomisk invaliditet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-07 22:24:22

Hirlo skrev:
Laika skrev:
Schmetterling skrev:förutsatt att aspergern täcks

Just därför hade jag räknat med att bli utan ersättning för att garanterat slippa bli besviken när jag sedan får svaret. Jag har aldrig hört talas om någon som fått ersättning från sin försäkring för sin aspergers.



Täcker min också. Jag är relativt säker på att jag kommer få 25% i medicinsk invaliditet.
Jag tror inte att den försäkringen finns kvar längre, eller att dom har ändrat den.

Dom går ju back på att betala miljonbelopp för något som en förälder betalat lite mer än 70.000:- för bara under åren som gått.

Jag är osäker på om du kan få medicinsk invaliditet för saker du redan fått ekonomisk invaliditet för. De går på samma pott. Själv fick jag för medicinsk invaliditet först så när jag sedan fick för ekonomisk invaliditet drog de av den procenten jag redan fått i medicinsk invaliditet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-07 22:58:39

Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-07 23:11:56

Tack för förklaringen, Schmetterling! Som sagt, jag ska kolla upp hur det ligger till för min del.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-08 0:33:06

Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.

Den är inte nödvändigtvis högre. Summan beror helt av procentsatsen. 25% ekonomisk invaliditet (som Hirlo skriver att hen fått) ger samma summa som 25% medicinsk invaliditet (som Hirlo tror sig kunna få bedömt).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-08 1:09:55

Schmetterling skrev:
Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.

Den är inte nödvändigtvis högre. Summan beror helt av procentsatsen. 25% ekonomisk invaliditet (som Hirlo skriver att hen fått) ger samma summa som 25% medicinsk invaliditet (som Hirlo tror sig kunna få bedömt).


Det sa Trygg Hansa till mig i alla fall när jag pratade med dem om både medicinsk och ekonomisk invaliditet. Att om de tar ett beslut om ekonomisk invaliditet så är det bättre (för mig) än medicinsk invaliditet. Då den ek. invaliditeten är högre.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-08 9:12:12

Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.



Du har fel i båda meningarna. Maxersättningen för medicinskt är 7.2miljoner, ekonomisk inv. är 2.4miljoner. Det är maxersättningen då (vem ger sitt barn det sämsta alternativet?)

Det med ekonomiska är en sak, och det medicinska är en annan.
Att påstå att "jag förmodligen inte kommer att få ekonomisk inv.ersättning" är som att påstå att "bara för att du vann 100:- på bingolotto så kommer du inte vinna 30:- på triss"
Det går inte att påstå för de facto så att säga.

Jag kommer att få med inv ersättning, och det minsta dom betalar ut är 10% av försäkringsbeloppet på 2.4, och asperger räknas som 10% medicinsk invaliditet.

Jag har också andra skador som jag inte tänker nämna i den här tråden, för det är inte neurologiska 'sjukdomar', utan helt andra skador då.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-08 10:20:32

Hirlo skrev:
Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.



Du har fel i båda meningarna. Maxersättningen för medicinskt är 7.2miljoner, ekonomisk inv. är 2.4miljoner. Det är maxersättningen då (vem ger sitt barn det sämsta alternativet?)

Det med ekonomiska är en sak, och det medicinska är en annan.
Att påstå att "jag förmodligen inte kommer att få ekonomisk inv.ersättning" är som att påstå att "bara för att du vann 100:- på bingolotto så kommer du inte vinna 30:- på triss"
Det går inte att påstå för de facto så att säga.

Jag kommer att få med inv ersättning, och det minsta dom betalar ut är 10% av försäkringsbeloppet på 2.4, och asperger räknas som 10% medicinsk invaliditet.

Jag har också andra skador som jag inte tänker nämna i den här tråden, för det är inte neurologiska 'sjukdomar', utan helt andra skador då.

Du frågade i trådstarten om någon hade egna erfarenheter av det. Men om nu sitter på svaret själv... Vad frågar du för då? :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-08 13:43:43

Hirlo skrev:
Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.



Du har fel i båda meningarna. Maxersättningen för medicinskt är 7.2miljoner, ekonomisk inv. är 2.4miljoner. Det är maxersättningen då (vem ger sitt barn det sämsta alternativet?)

Det med ekonomiska är en sak, och det medicinska är en annan.
Att påstå att "jag förmodligen inte kommer att få ekonomisk inv.ersättning" är som att påstå att "bara för att du vann 100:- på bingolotto så kommer du inte vinna 30:- på triss"
Det går inte att påstå för de facto så att säga.

Jag kommer att få med inv ersättning, och det minsta dom betalar ut är 10% av försäkringsbeloppet på 2.4, och asperger räknas som 10% medicinsk invaliditet.

Jag har också andra skador som jag inte tänker nämna i den här tråden, för det är inte neurologiska 'sjukdomar', utan helt andra skador då.

Som mest kan man få ut 300 procent av försäkringsbeloppet, i ditt fall tydligen 2,4 miljoner. Det gäller både medicinsk och ekonomisk invaliditet.

Du frågade om erfarenheter och jag delade med mig av min. I mitt fall fick jag ut ersättning för medicinsk invaliditet först (14%) och senare utreddes ekonomisk invaliditet och jag bedömdes ha minst 50% arbetsoförmåga. 50% invaliditet ger 120% av försäkringsbeloppet, men eftersom jag redan fått ut för 14% invaliditet blev den andra utbetalningen på 106% av försäkringsbeloppet. Kan jag fortfarande inte arbeta vid 30 års ålder (får hel sjukersättning) och bedöms ha fått 100% arbetsoförmåga före 30-årsdagen kommer jag att ersättas för 100% ekonomisk invaliditet vilket alltså ger 300% av mitt försäkringsbelopp minus de 120% jag redan fått.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-08 14:19:30

Schmetterling skrev:Edit: Jag kom på att jag kan ha fel om 25-årsgränsen, att den bara gäller ekonomisk invaliditet. .


Jag var då bara 22 år när beslutet om ekonomisk invaliditet togs.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-08 15:24:59

Schmetterling skrev:
Hirlo skrev:
Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.



Du har fel i båda meningarna. Maxersättningen för medicinskt är 7.2miljoner, ekonomisk inv. är 2.4miljoner. Det är maxersättningen då (vem ger sitt barn det sämsta alternativet?)

Det med ekonomiska är en sak, och det medicinska är en annan.
Att påstå att "jag förmodligen inte kommer att få ekonomisk inv.ersättning" är som att påstå att "bara för att du vann 100:- på bingolotto så kommer du inte vinna 30:- på triss"
Det går inte att påstå för de facto så att säga.

Jag kommer att få med inv ersättning, och det minsta dom betalar ut är 10% av försäkringsbeloppet på 2.4, och asperger räknas som 10% medicinsk invaliditet.

Jag har också andra skador som jag inte tänker nämna i den här tråden, för det är inte neurologiska 'sjukdomar', utan helt andra skador då.

Som mest kan man få ut 300 procent av försäkringsbeloppet, i ditt fall tydligen 2,4 miljoner. Det gäller både medicinsk och ekonomisk invaliditet.

Du frågade om erfarenheter och jag delade med mig av min. I mitt fall fick jag ut ersättning för medicinsk invaliditet först (14%) och senare utreddes ekonomisk invaliditet och jag bedömdes ha minst 50% arbetsoförmåga. 50% invaliditet ger 120% av försäkringsbeloppet, men eftersom jag redan fått ut för 14% invaliditet blev den andra utbetalningen på 106% av försäkringsbeloppet. Kan jag fortfarande inte arbeta vid 30 års ålder (får hel sjukersättning) och bedöms ha fått 100% arbetsoförmåga före 30-årsdagen kommer jag att ersättas för 100% ekonomisk invaliditet vilket alltså ger 300% av mitt försäkringsbelopp minus de 120% jag redan fått.



Ja, alltså, jag vill inte framstå som alltför kunnig. Jag var väldigt stressad igår när jag skrev så jag framstod säkert som väldigt drygt. Ber om ursäkt för det.

Men vänta nu lite, om jag mot förmodan bedömts innan till 25% ekonomisk invalid, och senare, låt säga, två år efter bedöms som 25% medicinsk invalid, plusas dom då och blir 50% +tilläggsprocenten?
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-08 15:34:07

Fighterbabe skrev:
Hirlo skrev:
Fighterbabe skrev:Ersättningen för ekonomisk invaliditet är högre. Så har du redan fått det kommer du förmodligen inte någon medicinsk invaliditet.



Du har fel i båda meningarna. Maxersättningen för medicinskt är 7.2miljoner, ekonomisk inv. är 2.4miljoner. Det är maxersättningen då (vem ger sitt barn det sämsta alternativet?)

Det med ekonomiska är en sak, och det medicinska är en annan.
Att påstå att "jag förmodligen inte kommer att få ekonomisk inv.ersättning" är som att påstå att "bara för att du vann 100:- på bingolotto så kommer du inte vinna 30:- på triss"
Det går inte att påstå för de facto så att säga.

Jag kommer att få med inv ersättning, och det minsta dom betalar ut är 10% av försäkringsbeloppet på 2.4, och asperger räknas som 10% medicinsk invaliditet.

Jag har också andra skador som jag inte tänker nämna i den här tråden, för det är inte neurologiska 'sjukdomar', utan helt andra skador då.

Du frågade i trådstarten om någon hade egna erfarenheter av det. Men om nu sitter på svaret själv... Vad frågar du för då? :roll:



För att andra kanske kan ha ett bättre svar än jag själv alltså hehe.
Ville absolut inte framstå som dryg eller så, ville bara poängtera att du faktiskt har fel om det där. Det kan vara bra att lära sig ändå, inte sant?

Schmetterling verkar ha bättre koll än min egna mamma har.
Jag önskar att jag för några år sedan inte var en slarver som hade papper huller om buller och nu säkerligen har kastat de papper trygg hansa skickat hem. :?
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in