Trygg-Hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-11 13:49:52

Hur går det för dig? Har du fått svar från försäkringsbolaget?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-11 16:22:06

God dag!

Jag har inte hört ifrån trygg hansa ännu.
Det som hänt som jag kan ha glömt säga är att dom ska få in journaler ifrån försäkringskassan, sedan skicka ärendet till medicinsk rådgivare där min medicinska invaliditet skall avgöras.

Hur ser din situation ut på papper så att säga?
Är den lik min där du aldrig har jobbat, har ingen utbildning, flyttat runt mycket på olika 'hem' osv?
Eller hur ser den ut?
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-14 15:16:15

En sak som har slagit mig är att jag måste nog ha fått för lite i ersättning gällande ekonomisk invaliditet...

Jag har då under max 6 år (vet inte exakt hur länge, men inte mer än 6) fått c.a 7600:- i månaden av trygg hansa.

Enligt deras villkor, för att få ersättning pga nedsatt arbetsförmåga, så ska den vara nedsatt med minst 50%. Eller hur?

Och om så är fallet, med tilläggsbeloppet på 70% också läggs till, enligt deras villkor då, så ska jag ju få ett sjusiffrigt belopp, inte ett sexsiffrigt. Eller hur?? :shock:

Låt oss säga att jag fick 8000:- i 7 år, bara för att överdriva lite. Det är 672.000:-

Det saknas då alltså, om dom bedömt min arbetsförmåga att ligga på minimum på 50% (50+70 tillägg=120) att jag saknar 2.208.000:- Eller har jag helt fel?? Deras villkor kan läsas HÄR:http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/Arkiv/P00359_825.pdf
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-14 16:00:09

Det är skillnad mellan att få ut ett engångsbelopp för ekonomisk invaliditet (då krävs minst 50% varaktig arbetsoförmåga) och att få ut månadsersättning vid sjukskrivning (då krävs att en varit sjukskriven på minst 25% för samma sak i minst sex månader och ersättning börjar betalas ut efter de sex första månaderna).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-14 16:34:47

Schmetterling skrev:Det är skillnad mellan att få ut ett engångsbelopp för ekonomisk invaliditet (då krävs minst 50% varaktig arbetsoförmåga) och att få ut månadsersättning vid sjukskrivning (då krävs att en varit sjukskriven på minst 25% för samma sak i minst sex månader och ersättning börjar betalas ut efter de sex första månaderna).




Jag har aldrig arbetat i hela mitt liv. Klarar helt enkelt inte av det.
Men, hur blir det då?
Är jag inte då berättigad till ekonomisk invaliditet så att säga?
Eller har jag helt enkelt inte fått det ännu?

Förstår till viss del, men dels inte.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-14 19:35:42

Jag har börjat förstå lite nu..
Jag har inte ens fått ekonomisk invaliditet ännu.. Det är alltså något HELT annat som jag fått innan.
Och nu ska dom fastställa medicinsk invaliditet, och sen ekonomisk invaliditet. Inte sant?

Så det fighterbabe skrev kanske stämmer trots allt och jag hade fel.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-14 20:27:34

Hirlo skrev:Jag har börjat förstå lite nu..
Jag har inte ens fått ekonomisk invaliditet ännu.. Det är alltså något HELT annat som jag fått innan.
Och nu ska dom fastställa medicinsk invaliditet, och sen ekonomisk invaliditet. Inte sant?

Så det fighterbabe skrev kanske stämmer trots allt och jag hade fel.


Det största hänger på vilka villkor du har i just DIN försäkring. I den barnförsäkring man tecknar hos dem under 2015 är det helt andra villkor än när jag föddes.

Idag får man ett fast belopp för diagnosen och ekonomisk invaliditet kan utredas när man blir äldre. Medicinsk invaliditet beviljas inte öht för NPF.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-14 21:09:37

Fighterbabe skrev:NPF.



Ja alltså den täcker allt. Får jag ont i stortån får jag ersättning i princip.
Den tecknades innan jag var en månad gammal om jag inte minns helt fel.
Det var då den dyraste/bästa försäkringen som fanns med alla slags tillägg man kunde ha osv.

Jo, fast inte till de som är yngre än jag själv har jag för mig. Alltså att dom ersätter för NPF, i mitt fall då asperger.
Jag är född -89, det var helt andra regler då kan jag tänka mig.
Min lillasyster verkar inte få något, och hon har lite alla möjliga diagnoser och behöver mer hjälp än jag själv.

Asperger i sig är 10% medicinsk invaliditet nuförtiden enligt den tabell alla försäkringsbolag använder. Förr kunde det vara alltifrån 0% till 100% (demens) om jag inte minns fel nu (finns så otroligt många villkor och tabeller över allt som också ändrats under åren)

Jag läste någonstans att du själv fått ersättning. Vad berodde det på? Var det enbart asperger eller vet du det..?
Hur gick det till och sådär?

Är såklart intresserad för att använda det som en slags referens till mig själv då hehe.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-14 21:23:18

De barn som föds under 2015 och har TryggHansas gravid- och senare barnförsäkring får ett fast belopp utbetalt om de får en NPF-diagnos.
Jag hade försäkringsrådgivning så sent som i onsdags.
Själv är jag född 87 och blev beviljad ekonomisk invaliditet för nedsatt arbetsförmåga. Medicinsk invaliditet var det aldrig tal om då beloppet för ekonomisk invaliditet var högre. Precis som jag skrev tidigare.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-14 21:34:20

Fighterbabe skrev:De barn som föds under 2015 och har TryggHansas gravid- och senare barnförsäkring får ett fast belopp utbetalt om de får en NPF-diagnos.
Jag hade försäkringsrådgivning så sent som i onsdags.
Själv är jag född 87 och blev beviljad ekonomisk invaliditet för nedsatt arbetsförmåga. Medicinsk invaliditet var det aldrig tal om då beloppet för ekonomisk invaliditet var högre. Precis som jag skrev tidigare.



Jo exakt, tycker det är lite dåligt faktiskt.. Jag har själv barn nämligen. Antar att det var därför du kontaktade gravid sen barnförsäkringen på trygg hansa. Eller vänta nu.. Grattis för tusan! :D

Tycker det är lite märkligt, är du helt säker på att det gått rätt till då?
Man vet ju aldrig med försäkringsbolag.

Fast vänta nu lite här, hur mycket fick du ens? Fick du 100%+200%?? :)
Du får jättegärna skriva ett PM istället om du vill det.

Som sagt, jag är mest nyfiken för att kunna referera till mig själv då.
Är jättenervös haha! Jag menar, det kan förändra ens hela liv.
Jag mår visserligen redan bra, men så kom ju det här brevet om att dom inväntar journaler ifrån f-kassan så att dom kan sätta ihop ärendet och skicka för medicinsk rådgivning.


Men iallafall, skicka jättegärna ett PM om du inte vill skriva öppet.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 9:42:06

Jag märker att många är lite rädda för att skriva exakt hur trygg hansa eller annat försäkringsbolag har bedömt i deras ärenden, det kommer dock inte jag att göra.

Jag kommer skriva ner exakt hur dom bedömer och hur mycket invaliditet, på det viset kan andra folk referera till detta.


Jag har nu kommit underfund med att jag inte alls fått ekonomisk invaliditetsersättning förr, detta ska då, utöver medicinsk invaliditet, bedömas nu.



Spännande 8)
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-16 16:02:46

Ring Trygg Hansa och prata med dem. Det är det bästa jag kan råda dig till. Då alla är olika kommer även besluten se olika ut.
Lycka till!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 16:14:23

Jag har mejlat han som handlagt mina ärenden och fick svar imorse att dom ska bedöma både medicinsk och ekonomisk invaliditet nu.

Men du förresten, hur blev det med ditt bostadstillägg och aktivitetsersättning när du fick din ersättning?
Försvinner tillägget då eller minimerades den bara?
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 21:54:52

Tänkte inflika lite med hur det går till lite, ifall andra senare som kanske hittar den här tråden får lite info.

Trygg hansa begär ut journaler ifrån försäkringskassan (om dom har en fullmakt)
Det tar c.a 2 veckor för f-kassan att skicka dessa.
Anledningen till detta är att dom har som krav att man får vårdbidrag/aktivitetsersättning osv.

När trygg hansa sen fått journalerna och allt så tar handläggningen en månad.
Samma dag det är klart och dom har beslutat så förs pengarna över till ditt konto.

Maxersättningen för ekonomisk invaliditet är 2.400.000:-
Maxersättningen för medicinsk invaliditet är 7.200.000:-
Detta är då om dina föräldrar valt det beloppet. har dom valt 1.800.000:- så gäller givetvis det.

Vid 100% ekonomisk invaliditet får man inte tilläggsersättningen som för medicinsk invaliditet (jag kan ha fel om denna, rätta mig om så är fallet)

Vid medicinsk invaliditet på 100% får du då alltså tilläggsersättning på 200% till skillnad från den ekonomiska där tillägget inte läggs till.

Asperger ger 10% invaliditet. Har du en till diagnos så plusas inte dessa ihop, utan dom bedömer utifrån medicinsk rådgivning.

Ex: Åke har asperger syndrome och tourettes syndrome.
Enligt medicinsk rådgivare uppger denne att Åke har 20% medicinsk invaliditet pga sina diagnoser,
när tabellen för asperger egentligen visar 10%, och tourettes 0-5%.
Och pga att Åke fick 20% invaliditet läggs det till ytterligare 5%,
då alltså 25% invaliditet sammanlagt.
25% av försäkringsbeloppet 2.400.000 är således 600.000 som Åke nu kan bete sig invalid med
:lol:



Sådärja! Nu tycker jag att jag/vi svarat på den fråga jag egentligen från början undrade.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Laika » 2015-02-16 22:07:23

Tack för att du berättar hur det går, Hirlo! Och tack till dig också, Schmetterling! Ni har bidragit med massor av bra information som jag verkligen hoppas att forumister i en snarlik situation lyckas hitta.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 23:12:11

För all del!

Jag kommer lägga upp bedömningen också. Jag kommer inte dölja det då ingen här vet vem jag är överhuvudtaget.

Jag förstår att folk inte vill prata om sin ekonomi och sådär.
Men jag känner samtidigt att det kan behövas.
Någon kommer ju hitta hit efter att ha googlat efter snarlika saker och då hitta svaret svart på vitt.
Förhoppningsvis då.

Jag hoppas också att informationen då är duglig.

Jag kommer berätta lite mer om min bakgrund när allt är klart om c.a en månad.
Den är inte ett dugg lik eran, det är nog mer kamp i min faktiskt, inte för att gå över huvudet över alla som sitter på aspergerforum då.

Hoppas den här tråden kan ge lite mer utförliga svar än de som finns i andra trådar/nätet.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-16 23:16:14

Jag fick tilläggsbelopp när jag fick ut för ekonomisk invaliditet, samma tabell som för medicinsk invaliditet (som jag nämnt fick jag ut 50+70 när jag fick för ekonomisk invaliditet, minus 14 eftersom jag hade fått 14% medicinsk invaliditet tidigare – detta eftersom man (eller jag?) aldrig får ut mer än 300% av försäkringsbeloppet för medicinsk/ekonomisk invaliditet). Skulle tro att det är samma för alla men säker är jag inte. Fighterbabe kanske vill svara på hur det var för henne?
Senast redigerad av Schmetterling 2015-02-16 23:22:12, redigerad totalt 2 gånger.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-16 23:20:55

Hirlo skrev:Jag kommer berätta lite mer om min bakgrund när allt är klart om c.a en månad.
Den är inte ett dugg lik eran, det är nog mer kamp i min faktiskt, inte för att gå över huvudet över alla som sitter på aspergerforum då..


Alltså... Även om de flesta på Aspergerforum har Asperger så är vi alla olika. Det finns nog lika många olika bakgrunder som individer här inne. Att du skulle ha haft det tuffare än alla andra här, vet jag inte vad du baserar det på. Jag skulle nog vara lite mer försiktig med sådana uttalanden.
Det finns nog mycket mer bakom en fasad som många kan ha här.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Fighterbabe » 2015-02-16 23:23:16

Schmetterling skrev: Fighterbabe kanske vill svara på hur det var för henne?

Jag har ju redan svarat. Jag fick ekonomisk invaliditet, enbart. Eftersom det beloppet var så mycket högre än det man kan komma upp i när det gäller medicinsk invaliditet. Såvida man inte är en grönsak förstås. :roll:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-16 23:25:02

Fighterbabe skrev:
Schmetterling skrev: Fighterbabe kanske vill svara på hur det var för henne?

Jag har ju redan svarat. Jag fick ekonomisk invaliditet, enbart. Eftersom det beloppet var så mycket högre än det man kan komma upp i när det gäller medicinsk invaliditet. Såvida man inte är en grönsak förstås. :roll:

Jag menade det om tilläggsbelopp.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-16 23:29:00

Och jag skulle tro att Fighterbabe enbart fick för ekonomisk invaliditet för att medicinsk invaliditet inte, som i mitt fall, hade bedömts före ekonomisk invaliditet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 23:35:40

Schmetterling skrev:Jag fick tilläggsbelopp när jag fick ut för ekonomisk invaliditet, samma tabell som för medicinsk invaliditet (som jag nämnt fick jag ut 50+70 när jag fick för ekonomisk invaliditet, minus 14 eftersom jag hade fått 14% medicinsk invaliditet tidigare). Är inte säker på om det är samma för alla. Fighterbabe kanske vill svara på hur det var för henne?




Ja men dåså, då är det uppklarat då :)
Man får tilläggsbelopp på ekonomisk invaliditet också. Det är bra det!

Skulle vara väldigt udda om det är olika från person till person haha.
Enligt psykiatrin har min arbetsförmåga varit nedsatt till 100% under alla år jag fått aktivitetsersättning.

Om er psykiatriker sagt annat än min, säg gärna till!
Då blir den här tråden betydligt mer utförlig tror jag.
Vilken mer diagnos hade du Schmetterling?
Det kan ju vara avgörande till 50% tänkte jag.


Jag har asperger och tourettes och har aldrig arbetat, och har försökt plugga flera gånger men hoppat av lika många gånger. Klarar helt enkelt inte av det.
Arbete är något jag antagligen aldrig kommer att klara av, mycket pga blandningen av aspergern och tourettsen tror jag.
Dålig kombo.
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Schmetterling » 2015-02-16 23:42:30

Jag fick 50% ekonomisk invaliditet eftersom jag har hundraprocentig arbetsoförmåga och försäkringskassan förlängde min aktivitetsersättning med tre år. Det är standardförfarandet i det läget. Kvarstår arbetsoförmågan på samma nivå framöver och jag får sjukersättning vid 30 års ålder blir det 100% ekonomisk invaliditet sammanlagt. Den medicinska invaliditeten är för asperger och en annan diagnos, men det hade inget direkt med utbetalningen för ekonomisk invaliditet att göra, utan den gjorde bara att jag fick fjorton procent i stället för bara tio för aspergern.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Trygg hansa medicinsk invaliditet maxbelopp?

Inläggav Hirlo » 2015-02-16 23:47:54

Fighterbabe skrev:
Hirlo skrev:Jag kommer berätta lite mer om min bakgrund när allt är klart om c.a en månad.
Den är inte ett dugg lik eran, det är nog mer kamp i min faktiskt, inte för att gå över huvudet över alla som sitter på aspergerforum då..


Alltså... Även om de flesta på Aspergerforum har Asperger så är vi alla olika. Det finns nog lika många olika bakgrunder som individer här inne. Att du skulle ha haft det tuffare än alla andra här, vet jag inte vad du baserar det på. Jag skulle nog vara lite mer försiktig med sådana uttalanden.
Det finns nog mycket mer bakom en fasad som många kan ha här.


Det grundar jag enkelt genom att ha läst många trådar här sedan flera år tillbaka, men har inte skaffat ett konto förrän nu då jag behövde svar på en fråga ingen verkar vilja svara på egentligen.

Klart alla med asperger är olika, precis som alla människor i allmänhet är.
Även om många med asperger "passar ihop" som vänner och sådär väldigt ofta.


Jag tvivlar dock starkt på det, även om man kan tro det.
Jag tvivlar att många blev torterade som barn t.ex, misshandlade både psykiskt och fysiskt, sexuellt utnyttjade och ivägkastade till olika hem av alla dess slag för att ingen ville ha en. Som navelludd ungefär.
Men visst har många haft det tufft, men vad man gått igenom är egentligen struntsamma tycker jag.
Det är vad man är IDAG som spelar roll, inte vem man kunde ha blivit eller har varit.

Häng inte upp dig på det ämnet nu. Negativitet ger ingenting. :)


Solen sken idag, och DET är betydligt bättre än att tänka på vilka kamper man haft i livet, tycker jag. :D
Hirlo
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2015-02-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in