Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2008-06-18 12:58:13

Vad skönt att det var en så ansvarstagande person, att hon hörde av sig igen och kollade att du mådde bra och så vidare.

Det verkar bli allt vanligare med människor som gör allt för att undgå ansvar, skyller ifrån sig och strävar efter att smita från platsen. Alla måste ju ha hört talas om smitningsolyckor och hur särskilt allvarligt det är att till råga på allt smita, och ändå är det hela tiden så vanligt som det är. Skrämmande.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav rattlelizard » 2008-06-18 14:55:31

Det finns många olämpliga bilförare därute och jag tycker att har man misskött sig så man har blivit av med kortet ska man banne mig inte ha tillbaka det jag är så trött på att folk ständigt ska få en andra chans.

De som är trafikoffer och ligger två meter under jorden på grund av fortkörare och rattfyllerister när ska de få en andra chans?

Ta Danmark som exempel där har de en högre promillegräns men en mycket hårdare konsekvens för de som trots det bryter mot lagen.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav A » 2008-06-19 0:29:23

Du kan ju påpeka detta för din läkare som påstår att du inte är patient längre och att h*n därför inte kan skirva intyg åt dig

Ur Patientjournallagen

Skyldighet att utfärda intyg om vården
10 § Den som enligt 9 § är skyldig att föra patientjournal skall på begäran av patienten utfärda intyg om vården.

Krånglar h^n ändå så vänd dig till verksamhetsansvarig på enheten.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Mardröm » 2008-06-19 3:05:20

Det är nog bäst att byta land efter en diagnos.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav VaiSing » 2008-08-09 12:09:01

Nu hade det kommit till mycket nytt i tråden igen. :D Jag står fortfarande i valet om jag ska försöka ta körkortet igen eller inte, om jag isf ska ta vanligt eller bara för automat. Jag skulle ha mycket använding av ett körkort, så det är en ständigt aktuell fråga.

Det finns nu 1 körskola (som jag vet) i hela norrland som har övningsbil för automat och den finns i Sollefteå.

Om man inte får något körkort - finns det något typ färdtjänst då eller?
Har förvisso aldrig hört talas om det, men man undrar ju.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-09 14:38:04

VaiSing skrev:Nu hade det kommit till mycket nytt i tråden igen. :D Jag står fortfarande i valet om jag ska försöka ta körkortet igen eller inte, om jag isf ska ta vanligt eller bara för automat. Jag skulle ha mycket använding av ett körkort, så det är en ständigt aktuell fråga.

Det finns nu 1 körskola (som jag vet) i hela norrland som har övningsbil för automat och den finns i Sollefteå.

Om man inte får något körkort - finns det något typ färdtjänst då eller?
Har förvisso aldrig hört talas om det, men man undrar ju.


Vore jag dig skulle jag kämpa på kanske en gång till men om det inte gick och automat var alternativet skulle jag ta det. Efter övning sen med automatkörkort kan du ju även köra upp igen och då för manuell för då har du kanske samlat på dig rutin för att klara av fokus på att växla?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav VaiSing » 2008-08-10 8:11:54

Aspkvinna skrev:
Efter övning sen med automatkörkort kan du ju även köra upp igen och då för manuell för då har du kanske samlat på dig rutin för att klara av fokus på att växla?



Vilket bra förslag! :D Tack för uppmuntran.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Brillmongot » 2008-08-10 8:45:30

VaiSing skrev:
Aspkvinna skrev:
Efter övning sen med automatkörkort kan du ju även köra upp igen och då för manuell för då har du kanske samlat på dig rutin för att klara av fokus på att växla?



Vilket bra förslag! :D Tack för uppmuntran.


Men tänk också på att automatväxlade bilar oftast är svårare att hitta och/eller i regel dyrare än manuella. Samt att äldre modeller (om du köper begagnat) har en tendens att dra mer bensin än sina manuella motsvarigheter.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav VaiSing » 2008-08-10 9:50:46

Brillmongot skrev:
VaiSing skrev:
Aspkvinna skrev:
Efter övning sen med automatkörkort kan du ju även köra upp igen och då för manuell för då har du kanske samlat på dig rutin för att klara av fokus på att växla?



Vilket bra förslag! :D Tack för uppmuntran.


Men tänk också på att automatväxlade bilar oftast är svårare att hitta och/eller i regel dyrare än manuella. Samt att äldre modeller (om du köper begagnat) har en tendens att dra mer bensin än sina manuella motsvarigheter.


Jo, automat är ju inte så vanligt i Sverige och jag vet att de drar mer bränsle. Mina förädrar hade en automat förut, en Ford Tarus, men det är väl en amerikansk modell också, om jag fattat det rätt.

Men alla möjligheter måste övervägas, om det nu ska bli nåt körkort. Jag tog ca 60 lektioner första försöket för 7 år sen eller nåt. Jag kommer nog ta rekord.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-10 11:24:23

Jag har inte läst igenom hela tråden så ursäkta om jag skriver självklarheter.

Jag kunde inte växla och använda kopplingen alls, förrän en bilmekaniker berättade hur mekaniken fungerade, ritade bilder o.s.v.
Det var grunden.
Sedan hade jag svårt att att få in finkänsligheten i praktiken.

Äldre bilar var AVSEVÄRT enklare att köra, då man får bättre kontakt med vägen och bilens delar och funktioner, hör varvtalet naturligt o.s.v. På en ny bil är allt bortdämpat.

Det som kanske var viktigast för mig att jag klarade körkortet var kanske att bilar, bilmekande och körning var mitt specialintresse. Efter jag klarade körkortet lade jag all körenergi på att finslipa så att att växlingarna och inbromsningarna skulle bli omärkbara, och körtekniken skulle sitta som hos en rallyförare. Jag tror inte jag har träffat något som var så entusiastisk i detta som jag.

När jag tänkte efter efteråt, så var jag rätt långsam med att klara vissa saker, om man jämför med andra som hade motor- och bilintresse.

När jag senare tog MC-kort märktes det ännu mer tydligt var mina styrkor och svagheter låg. Läraren påpekade flera gånger hur "motsägelsefull" jag var som klarade vissa saker och förstod så lätt (och kunde meka), men ändå varje dag betedde mig som jag aldrig hade krypkört och "garagesvängt" förr.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav jonsch » 2008-09-01 13:32:53

Låt mig citera ett litet brev (jag har visst inte läst posten så noga i sommar,har inte sett till något "föreläggande"):

Länsstyrelsen ahr förelagt Er att senast den 25 juli inkomma med läkarintyg utfärdat av behandlande läkare angående uppgivet Aspergers syndrom.

Eftersom Ni ej följt föreläggandet beslutar Länsstyrelsen med stöd av 3 kap 5§ körkortsförordningen (1998:980) avvisa Er ansökan.


Här ska läsas lagparagrafer :twisted: - och trådar i ämnet. De kanske har följt lagen, den möjligheten erkännes tills vidare.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-09-01 14:19:23

Har faktiskt inget föreläggande nått dig så är det bara skräp, skräp, skräp... vete fasen vad lagar och regler säger i sammanhanget, men sådant som kallas föreläggande brukar komma med ett mottagningsbevis och skickas ut påminnelser om de inte får tillbaka mottagningsbeviset. Instinktivt tycker jag det känns tveksamt att då kalla det att man "förelagt" dig detta, om man bara har skickat eller tror sig ha skickat ett brev som du inte ens vet med dig att du har sett.

Du får väl börja med att påpeka att du faktiskt inte har sett till något sådant här föreläggande, så får man väl se vad reaktionen blir på det, till att börja med.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jonsch » 2008-09-01 14:28:07

Antiklimax.

3 kap 5§ körkortsförordningen (1998:980):
Om den som söker körkortstillstånd eller förhandsbesked inte följer ett föreläggande att inom viss tid ge in ett läkarintyg, skall ansökningen avvisas. Föreläggandet skall innehålla en upplysning om detta.



Jo litet tycker jag nog som du, Pemer att det borde ha dumpit ner åtminsone en påminnelse och den borde jag ha sett - men å andra sidan kanske jag sorterat de oöppnade kuverten det till "jobbigt"-högen och till sist slängt det.

Jag får göra om det hela helt enkelt - och det är bäst jag börjar kolla posten.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav MiaM » 2008-09-01 17:12:24

KimiKo skrev:Jag har valt att inte ta några mediciner så jag får ta körkort utan problem. Eller nej, problemen ligger ju i att komma igenom den elaka teoriboken, men alltså inte mer än så.


Jag var på gång att ta körkort relativt nyligen. Jag bävade mest för teorin, men det slutade med att jag lånade en teoribok på biblan och sträckläste den 1-2 gånger och så körde jag igenom sånadär "övningsprov" på datorn strax före riktiga teoriprovet, och jag fick godkänt (ganska exakt mitt emellan gränsen för underkänt och alla rätt).

Jag har av olika skäl inte klarat uppkörningen ännu. Jag hade inte någon AS-diagnos då jag sökte körkorttillståndet. Mitt sånt gäller fortfarande. Är det "juridiskt" helt korrekt av mig att eventuellt förlänga det utan att säga nåt om AS?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-01 17:37:21

Mardröm skrev:Det är ganska trevligt att köra bil på CS. Lite roligare. Bästa faktiskt. Och man kan köra fort för man blir inte så sömnig, så hastigheten kan höjas till 180. Efter det händer det ngt skumt med de flesta bilar, över 220 är de sällan stabila, men 180 gick min kadett 1986 råfint i. Har du bättre chassi och bromsar går nog 250.
Påtänd som en gurka med rysningar och stånd på håret i nacken :D


Det här får mig att tänka på en del bekanta o.s.v. och hur de kör.

De som ofta kör fort är ju oftast de personer som faktiskt har rätt bra motorik. Jag är mer oroad för en person med dålig grovmotorik som bara kör lite för fort än en person med bra grovmotorik som kör mycket för fort.

En bekant till mig berättade att det märks skillnad på orginaldelar och piratdelar till bromsarna på BMW. Orginaldelarna klarar fler inbromsningar från 200 till 110 i rad än piratdelarna :shock:

En lite lagom scary grej som jag själv varit med om var när jag i mitt tidigare liv faktiskt hade jobb. Jag jobbade skift och samåkte med en jobbarkompis. När man har jobbat nattskiftet så vill man bara hem för att sova, oavsett vad det kostar ungefär. Att skrapa bort frost från vindrutan är jobbigt, det smälter ändå bort efter en stund. Vid ett såntdär frost-tillfälle så gjorde vi en riktigt farlig grej, min kompis som bara såg en vit dimma av frosten gasade och bromsade för att hålla lagom avstånd till baklysena på bilen framför medan jag tittade ut genom sidofönstret (som av nån anledning inte fått frost på sig) och styrde bilen så att den höll lagom avstånd till vägrenen. Det här hände iofs bara på utfarten från parkeringen, när vi kom fram till 'riktiga' vägen så hade värmen fått frosten att släppa i ett "hål" rakt framför min jobbarkompis så det gick att köra vanligt :shock:
Den bilen var för övrigt nån liten japansk pluttbil från 80-talet, den var inte sådär värst rolig i 140 knyck (vilket väl var ungefär vad det gick att få upp den i på motorvägen)...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-01 17:48:45



Men sicken dynga!

Dagens nyheter skrev:Chefsläkare Lars Englund vid Vägverkets körkortssektion tror att en del olyckor, framför allt i gruppen unga män, beror just på att föraren har adhd. Diagnosen innebär ofta bristande impulskontroll och att man är lättprovocerad.


TROR gör man lämpligtvis i t.ex. kyrkan, men knappast när man beslutar om vilka som är lämpliga respektive olämpliga bilförare. Hoppas det är en journalistisk groda och inget annat!

Dagens nyheter skrev:- Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd, damp och Aspergers syndrom är en stor och växande grupp och det finns ett stark vetenskapligt stöd för att adhd är en riskfaktor vid bilkörning, säger Englund.


Men stopp nu, guilt by association! I den här meningen säger han först att npf-diagnoser är en stor och växande grupp. Fine, det är helt korrekt. Sen säger han att det finns vetenskapligt stöd för att adhd är en riskfaktor, vilket underförstått innebär att han faktiskt inte har något vetenskapligt belägg för att övriga npf-diagnoser är en riskfaktor!

När man läser föreskriften från den länkade vv-sidan så ser man också att vv verkar ha gått på politikernas bluff om att vi har en bra vård och att man också missat delar av konceptet. Det talas om "behandlande läkare", men nog sjutton är jag knappast ensam om att ha ett vårdbehov men inte ha nån riktig "behandlande läkare"?

Det har ju också redan nämnts att en hel del får diagnosen och får sedan hjälp att komma vidare och är sen "problemfria" så att säga. Hur är det, går det att "ta bort" diagnosen? Ett av kriterierna är väl just att den med diagnos faktiskt har problem med något npf-relaterat? D.v.s. om man är av typen "I don't suffer from insanity - I enjoy every minute of it" så kvalificerar man väl inte för diagnos?


Fast nu inser jag att jag skriver om saker som redan verkar ha nämnts i den andra tråden som jag också borde läsa klart...

(en forumfråga: finns det nån policy gällande sånahär trådar, dels om det är okej att fortsätta älta samma sak i en ny tråd, och dels om att hänvisa folk till äldre trådar)?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:35, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-01 18:28:45

Kvasir skrev:Just det, men då är alltså förmodligen bara in undantagsfall som vi som redan har körkort kan tänkas få formella problem, eftersom de flesta av oss bara torde ha vanliga A- eller B-körkort. Såvida inte diagnoser börjar rapporteras till vägverket förstås, men tror jag inte får ske med nuvarande lagstiftning i alla fall.

Gissningsvis så finner man heller ingen större anledning att ifrågasätta oss som redan har kört prickfritt en längre tid.


En intressant fråga är dock hur man skiljer folk som "redan har kört prickfritt en längre tid" från folk som tog körkortet för länge sen och knappt suttit bakom en ratt (eller ett styre om det är MC-kort) sen dess?

Vissa kan givetvis peka på att de t.ex. är yrkesförare, men sen då? Den som säger sig ha kört till/från jobbet varje (arbets)dag i många år kanske egentligen samåkte?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:36, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav MiaM » 2008-09-01 18:39:00

ford skrev:Det håller jag med om, men någonstans måste man ju ändå sätta gränsen för hur pass många fel och brister man bör tillåtas ha i egenskap av förare, då det trots allt inte bara är ens eget- utan även andra människors liv man riskerar.


Det här handlar nog rätt mycket om att vägverket har ett uppdrag att tillräckligt få ska skadas i trafiken, och politikerna skulle aldrig låta dem införa återkommande prov/läkarintygkrav för de som redan har A/B-körkort.

Då gör vägverket vad de kan, sätter klart högre krav för nya körkort än kraven för de som redan kör runt. Ett par gamla senila gubbar som krockar loss bäst de vill hoppas man kunna statistik-kompensera med att desperat sätta högre och högre krav för nya körkort.

Helt otroligt orättvist. Det här en av de stora bakstidorna med demokrati, att det blir "majoritetens diktatur", men jag är beredd att ta baksidan för demokrati är trots allt bättre än alla andra alternativ.

==========

När det gäller befinltiga körkort inser de enskilda läkarna att de tappar sina patienter om de anmäler 'gamla gubbar och tanter', och låter därför bli.

Det är synd och otroligt korkat att de som beslutar om generella regler för att skaffa körkort att de inte inser att deras regler leder till att folk som misstänker att de har t.ex. AS och som behöver hjälp men kan hanka sig fram ett tag passar på att ta körkort (och skaffa livförsäkring - eller hur var det nu?) och *sen* skaffar sig diagnosen...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Kvasir » 2008-09-01 23:06:09

MiaM skrev:
Kvasir skrev:Gissningsvis så finner man heller ingen större anledning att ifrågasätta oss som redan har kört prickfritt en längre tid.


En intressant fråga är dock hur man skiljer folk som "redan har kört prickfritt en längre tid" från folk som tog körkortet för länge sen och knappt suttit bakom en ratt (eller ett styre om det är MC-kort) sen dess?


Förvisso, men det problemet gäller även för NT i motsvarande situation. Har man inte kört på tio tjugo år så är man en dålig förare, alldeles oavsett om man har några syndrom eller sjukdomar eller inte. Ska man bry sig om den saken ska man i så fall införa obligatoriskt antal körtimmar per år, som för flygcertifikat, ellet något liknande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Chilehead » 2008-09-02 4:00:15

Jag har AS och ADHD och TS och OCD jag anser att dom sakerna gör mig till bättre bilförare
1. Jag har full koll på vad som händer överallt måste ha speglarna så att jag har 360 graders synfält
2. Impulsivitet gör att jag handlar utan att tänka och eftersom jag räknar med att alla andra är idioter så reagerar jag på bråkdelen av en sekund om nåt händer
3. Oj trodde det skulle bli en längre lista :shock:
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 836
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-02 16:18:55

MiaM skrev:
Jag har av olika skäl inte klarat uppkörningen ännu. Jag hade inte någon AS-diagnos då jag sökte körkorttillståndet. Mitt sånt gäller fortfarande. Är det "juridiskt" helt korrekt av mig att eventuellt förlänga det utan att säga nåt om AS?


Man kan inte förlänga sitt körkortstillstånd längre. Man måste söka nytt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MiaM » 2008-09-02 18:08:11

Bjäbbmonstret skrev:
MiaM skrev:
Jag har av olika skäl inte klarat uppkörningen ännu. Jag hade inte någon AS-diagnos då jag sökte körkorttillståndet. Mitt sånt gäller fortfarande. Är det "juridiskt" helt korrekt av mig att eventuellt förlänga det utan att säga nåt om AS?


Man kan inte förlänga sitt körkortstillstånd längre. Man måste söka nytt.


Å andra sidan har de lyxigt nog ändrat från gamla tidens två år till fyra år.

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____71.aspx

"Ett körkortstillstånd är giltigt i fyra år. Giltighetstiden kan inte förlängas. Om du inte har gjort ett godkänt kunskapsprov och körprov inom den tiden måste du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Vissa brott och andra omständigheter som anges i körkortslagen kan leda till att körkortstillståndet återkallas."

Eftersom den som skrev detta saknar ToM så framgår det inte när regeln ändras, vilket betyder att jag måste genomgå den lagom påfrestande proceduren att leta bland mina papper för att se om regeln ändrades före eller efter jag fick mitt tillstånd...

Antagligen mer lyx än bajs iaf :wink:
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Re: Körkort

Inläggav Moiny » 2008-09-03 12:48:08

Nilale skrev:Hej,
Som ny här på forumet så har jag inte hunnit skumma igenom allt som står, så jag ber om ursäkt om min fråga har tagits upp förut.

Jag hörde att det nu är tal om att personer med AS, ADD och ADHD inte ska få ha körkort. Någon som vet något mer om det?

mvh Nilale



Vadå får man inte ta körkort om man har AS?
Senast redigerad av Moiny 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
Moiny
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2007-04-11
Ort: Nora

Inläggav Pemer » 2008-09-03 13:06:58

Jodå, det är inte ett automatiskt hinder i sig, men det krävs en särskild prövning, extra läkarintyg och så.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in