Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-24 2:59:42

Myrkr skrev:Undrar hur ett botemedel skulle se ut, medicin som kapar en massa kopplingar i hjärnan?

Eller så använder man egenskapen att kopplingar skapas och kvarstår. Skitbra när man behöver förmågan att lösa komplexa problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-08-24 3:20:32

Myrkr skrev:
plåtmonster skrev:Kanske vi skall återgå till ämnet från ljudterror i natten.

Ja, väldigt spännande upptäckt.
Undrar hur ett botemedel skulle se ut, medicin som kapar en massa kopplingar i hjärnan? Som vuxen måste omställningen bli ganska drastisk.


Potential Treatment?

The drug rapamycin (Rapamune, PF Prism CV), used for immunosuppression in transplantation, inhibits mTOR overexpression. To evaluate its potential in autism, Dr. Sulzer and his team treated the mice with the drug. They found it to be effective not just in improving the pruning effect but also, importantly, in correcting autismlike behaviors even after they had developed.

http://www.medscape.com/viewarticle/830316
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav petrus » 2014-08-24 3:31:43

plåtmonster skrev:
Myrkr skrev:Undrar hur ett botemedel skulle se ut, medicin som kapar en massa kopplingar i hjärnan?

Eller så använder man egenskapen att kopplingar skapas och kvarstår. Skitbra när man behöver förmågan att lösa komplexa problem.



man kan inte lära gamla hundar sitta....


Bild
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-08-24 3:39:14

Många föräldrar till barn som är gravt autistiska vill nog ha en medicin.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Myrkr » 2014-08-24 11:05:44

Flawed skrev:
Potential Treatment?

The drug rapamycin (Rapamune, PF Prism CV), used for immunosuppression in transplantation, inhibits mTOR overexpression. To evaluate its potential in autism, Dr. Sulzer and his team treated the mice with the drug. They found it to be effective not just in improving the pruning effect but also, importantly, in correcting autismlike behaviors even after they had developed.

http://www.medscape.com/viewarticle/830316


Jo jag läste det där, men det säger inget om hur effekten skulle bli på en vuxen människa.
Hos barn vore det annorlunda eftersom om de får medicinen i tid får deras hjärnor en chans att utvecklas normalt, hos vuxna är skadan redan skedd, vi har redan anpassat och vant oss.
Det är som om en blind människa plösligt får synen tillbaka, alla nya intryck skulle bli överväldigande, hela dess liv skulle förändras och allt de lärt sig blir överflödigt, blindskrift, gå med käpp etc.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav tahlia » 2014-08-24 11:20:33

Fast tvärt om. Plötsligt skulle man t.ex kunna vara ute i affärer utan att få hjärnan misshandlad och utslagen av överstimulans på en halvtimme.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Myrkr » 2014-08-24 11:30:57

tahlia skrev:Fast tvärt om. Plötsligt skulle man t.ex kunna vara ute i affärer utan att få hjärnan misshandlad och utslagen av överstimulans på en halvtimme.

Det är väl tanken, på sikt, men hur skulle övergångsperioden se ut?
Jag tror inte det är så enkelt att man plötsligt är utan besvär, man måste ju lära sig att leva på nytt med helt andra förutsättningar.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav tahlia » 2014-08-24 11:37:07

Personligen tror jag inte att det är så mycket lära. Känns som det är mer en övergång från det svåra sättet att leva till det enkla.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav gadas » 2014-08-24 11:37:33

Eftersom tankeverksamhet leder till nya kopplingar i hjärnan så är kanske orsaken att vi tänker väldigt mycket, i sin tur kanske beroende på att vi är utstötta eller att vi tar in så mycket sinnesintryck och har svårt att sätta stopp. Det blir särskilt handikappande i ett samhälle där man stressas ungefär hundra gånger så ofta som i naturen.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Myrkr » 2014-08-24 12:23:07

tahlia skrev:Personligen tror jag inte att det är så mycket lära. Känns som det är mer en övergång från det svåra sättet att leva till det enkla.

Det är ovanligt optimistiskt av dig :wink:
Men autism är så mycket mer än bara ett hinder, det är mer än det "svåra." Det har format dig som individ, din personlighet och ditt sätt att tänka. Det går inte att förutse vad som händer när det försvinner, hur mycket som försvinner och vad som är kvar av en själv.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav tahlia » 2014-08-24 13:17:02

En optimism född ur en pessimism - allt är redan så jävligt att det bara kan bli bättre. ;)

Jag tror att jag har svårt att se hur omställningen skulle bli ett problem eftersom jag är en av dem som inte tolkar AS som en form av personlighet alls. Jag ser det som en samling fristående problem.
Du har dock en poäng i att man har påverkats på en rad vis av att ha levt ett helt liv med dessa problem. Själv har jag dock svårt att se hur avsaknaden av dessa problem skulle kunna bli negativt och jobbigt. Känns mest som om man skulle gå runt i någon form av förundran över hur saker blir allt lättare att leva med och hantera.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-08-24 14:07:34

Är det någon som har någon uppfattning om hur vanligt det är med epilepsi hos autister?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Myrkr » 2014-08-24 14:54:15

tahlia skrev:En optimism född ur en pessimism - allt är redan så jävligt att det bara kan bli bättre. ;)


Jag tror att jag har svårt att se hur omställningen skulle bli ett problem eftersom jag är en av dem som inte tolkar AS som en form av personlighet alls. Jag ser det som en samling fristående problem.
Du har dock en poäng i att man har påverkats på en rad vis av att ha levt ett helt liv med dessa problem. Själv har jag dock svårt att se hur avsaknaden av dessa problem skulle kunna bli negativt och jobbigt. Känns mest som om man skulle gå runt i någon form av förundran över hur saker blir allt lättare att leva med och hantera


Det låter ärligt talat som en önskedröm :lol:
Jag ser det inte heller som en personlighet, men jag tror inte man bara kan plocka bort problemen, det rör sig inte om en cancersvulst liksom.
Tänker mig att det är mer som en melon som växt upp i en låda, när man tar bort lådan fortsätter melonen/hjärnan att vara fyrkantig.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Sv: Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav tahlia » 2014-08-24 15:04:17

Flawed skrev:Är det någon som har någon uppfattning om hur vanligt det är med epilepsi hos autister?

En snabb googling säger att det är klart vanligare bland autister. Du själv brukar ha mer skills i källkritik än jag så du kan ju spana in det.
Ser vars du är på väg med tankegången dock och finner kopplingen intressant så ska själv plöja i mig mer information i frågan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-08-24 15:32:57

tahlia skrev:
Flawed skrev:Är det någon som har någon uppfattning om hur vanligt det är med epilepsi hos autister?

En snabb googling säger att det är klart vanligare bland autister. Du själv brukar ha mer skills i källkritik än jag så du kan ju spana in det.
Ser vars du är på väg med tankegången dock och finner kopplingen intressant så ska själv plöja i mig mer information i frågan.

Man blir så trött av att alltid besvara sina egna frågor...

Men man borde ju vara mer benägen att få epilepsi om man har mer kopplingar än vanligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav notwoodstock » 2014-10-26 18:22:47

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav notwoodstock » 2014-10-26 18:24:56

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-12-19 3:17:46

Jag förstår inte varför folk är mindre intresserade av barnvagnsteorin än vaccinteorin.

Problemen med pruning kanske är en följd av problem med ca kanaler och sånt.
http://journal.frontiersin.org/Journal/ ... 00222/full
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav kiddie » 2014-12-19 9:59:51

Kopplingar som inte används rensas bort för att de andra vägarna ska bli snabbare och starkare. Men tänk om det är så att man faktiskt använder dessa nervbanor och det är därför de inte försvinner? Då blir mer frågan varför man använder dem.

Jag tycker tanken på att kemiskt döda vissa nervbanor verkar skrämmande. Tänk om det inte alls medför att de kvarvarande stärks? Vart hamnar man då?

Dessutom krävs det av kreativa processer att man inte har för mycket av hjärnans autobahns, för då stannar man i samma spår utan att någonsin komma på ngt nytt. Men man kanske bara ska rensa de hjärnorna man anser inte har ngt att komma med......
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-12-19 16:36:41

Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-19 16:42:22

kiddie skrev:Dessutom krävs det av kreativa processer att man inte har för mycket av hjärnans autobahns, för då stannar man i samma spår utan att någonsin komma på ngt nytt.

Det där fenomenet lär du känna igen i samhället om du granskar det lite nogrannare .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav matterik » 2014-12-19 17:46:35

autism är ju en funktionsnedsättning så jag tror inte på att vi skulle vara bättre, men det finns säkert undantag.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav kiddie » 2014-12-19 23:29:23

Grejen är att de som faktiskt klarar sig trots asperger och kanske kommer att tillföra något, om det finns ett undermedel, kommer aldrig få en chans. När man är minderårig och ens föräldrar tycker man är konstig så är de rädd man ska få det svårt i livet, så ändra ungens hjärna... Ett barn får ju inte själv bestämma.

Jag blir faktiskt illamående av tanken och hoppas vi aldrig kommer till den punkten. De som anser sig enbart vara ett stort kluster av funktionshinder kan väl själva få bestämma att de ska göras om, men att man skulle ge sig på barn, nä någon måtta får det faktiskt vara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har vi för många kopplingar i hjärnan?

Inläggav Flawed » 2014-12-20 1:01:30

Alla inom autism spektrumet har inte asperger.
Det förekommer också komorbiditet med tex schizofreni.
Jag misstänker att mössen inte var nördmöss som satt och forskade i sina burar utan kanske mer viftade sterorypt med sin högra mus...arm.

Sedan hade mössen delats in i tre grupper och det var bara en grupp som medicinen fungerade på.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in