Vacciner och autism (Lancet drar tillbaka autismlarm)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav zeidon » 2009-02-26 18:19:10

MsTibbs skrev:Kvicksilver och vaccination är en innegrej i USA, där finns även "Cure Autism now" och andra intressanta saker... :roll:


Jag skulle vägra bli botad ifrån autism. Leva som NT verkar så tråkigt så jag fattar inte hur de står ut.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-26 21:13:39

zeidon skrev:Jag skulle vägra bli botad ifrån autism. Leva som NT verkar så tråkigt så jag fattar inte hur de står ut.


Vad är det som verkar så tråkigt med "oss" tycker du? :roll: *Väntar på att höra fördomarna hagla*
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav zeidon » 2009-02-26 23:01:39

Bjäbbmonstret skrev:
zeidon skrev:Jag skulle vägra bli botad ifrån autism. Leva som NT verkar så tråkigt så jag fattar inte hur de står ut.


Vad är det som verkar så tråkigt med "oss" tycker du? :roll: *Väntar på att höra fördomarna hagla*


Var inne i mitt eget huvud igen. Borde tänkt att nån NT kunde ta illa vid sig.

I mitt huvud finns stora världar som jag ser/analyserar. Jag kan sitta i ett låst rum i en vecka och ha det helt SJUKT kul/intressant ensam.
Jag fantiserar ihop saker och det liksom spelas upp "filmer" ifrån dom världarna jag ser. Jag kan liksom se dom inne i mitt huvudet som filmer.

Jag kan liksom aldrig ha det tråkigt. Menade så.

Bra att ha en egen bio-sallong uppe i knasbollen. Billigt också!
:-)031
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav msitua » 2009-03-02 9:09:56

ufo skrev:Man vet att det blandas ner kvicksilver i vaccin.
Man vet att tungmetaller kan ge autismliknande skador.
Vissa gör en koppling att vaccinering ger autism.
Det finns vaccin utan dessa tungmetaller.
Dessa vacciner kostar lite mer.
Folk är snåla.


Ett underbart exempel på deduktiv logik

För mig spelar det inte så stor roll varför jag har Aspergers syndrom.
För mig spelar det stor roll varför jag tänker som jag tänker.
Jag är mer än bara Aspie, jag är Robert, en person med en
historia bakom mig.

______________________________
Du kan vara helt säker på att det du tänker och känner,
har tänkts och känts av personer innan dig.
Då ingen tanke eller känsla är ny eller unik då
dina tankar och känslor är synteser.

Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav rdos » 2009-03-02 9:25:23

MsTibbs skrev:Kvicksilver och vaccination är en innegrej i USA, där finns även "Cure Autism now" och andra intressanta saker... :roll:


Stämmer inte. "Cure Autism Now" finns inte sedan ett bra tag tillbaka. De heter numera "Autism Speaks" efter att de gått samman. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2009-03-02 9:28:14

Bror Duktig skrev:Kan det ligga en sanning i att autistiska ofta är mer känsliga för tungmetaller, och kan råka ut för en förvärring i samband med vaccination?
Att de utan vaccinationen hade blivit aspergare eller mindre destruktiva?

Eller att om kvicksilver kan ge autismliknande symptom, så skulle det kunna märkas tydligare om personen redan är aspergare?


Håller med. Den teorin är långt ifrån avfärdad. Det finns t.o.m. studier som stödjer att autister har svårare att göra sig av med tungmetaller än andra. Detta utgör såklart ett starkt skäl för att få bort kvicksilver ifrån allt som ges till (autistiska) människor.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kvinna skyller dotterns autism på vaccin

Inläggav Kahlokatt » 2009-06-10 22:41:27



I denna HJÄRTSKÄRANDE video påstår en kvinna (som f.ö. inte kan stava) att hennes ena dotter blivit autistisk efter att ha vaccinerats....
...men varför blev då inte flickans tvillingsyster autistisk...? Vaccinerades inte hon?
Hur kommer det sig att de flesta barn som vaccineras faktiskt inte blir autistiska och varför förekommer det autister som aldrig fått en enda vaccinationsspruta?
En kollega tror att myten om det fruktansvärda autismskapande vaccinet har uppkommit eftersom autism ofta upptäcks i samma ålder som man blir vaccinerad.

På något sätt blir jag också sårad över att folk hellre vill riskera att ungen dör i stelkramp, invalidiseras av polio eller bär på TBC hela livet än att h-n blir autistisk. Är autism det värsta som kan hända?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:54:34, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison


Lancet backar om autism och vaccin

Inläggav Kvasir » 2010-02-03 23:33:46

The Lancet tar nu avstånd från en 12 år gammal artikel om samband mellan trippelvaccin och autism. Tidskriften konstaterar även att forskaren bakom artikeln har brutit mot god forskningsetik.

Trippelvaccin + autism = falskt. Nu tar forskare tillbaka vaccinlarmet och kastar den 12 år gamla artikeln i soptunnan.
---
Efter utfrågningen konstaterar nu också tidskriften Lancet att Wakefield brutit mot god forskningsetik på en rad punkter. Han anklagas bland annat för att ha visat "känslokallt ointresse" för de tolv barn han byggde sin forskning på. Han anses ha varit partisk eftersom han arbetat på uppdrag av en jurist som företrädde föräldrar vars barn fått autism och som benhårt trodde på kopplingen mellan vaccinet och sjukdomsdebuten.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.303572-lancet-drar-tillbaka-vaccinlarm

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om vaccin och autism och ändrade i samband därmed rubriken.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav jonsch » 2010-02-03 23:54:22

Intressant! Mest positiva ska ju starkt underbyggda resultat kännas, oavsett vad de visar, men det här är ju också ett exempel på att vetenskap håller (sig till sina principer).

Jag ids ju aldrig leta själv efter sånt här så jag borde inte fråga men, .
Men. Det där sambandet autism-vaccin känns bekant. Nån som vet om det bygger på också andra studier än den som nu diskvalifierats?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:20:50, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Inger » 2010-02-04 0:00:49

Nej, det sambandet bygger nog mest på observationer som föräldrar gjort om autism som råkar inträda just efter att deras barn vaccinerats. Sen har dessa berättelser spridits av div intresseorganisationer och blivit en 'allmän sanning'.

För att kolla om det ligger något i det har flera stora epidemologiska (stavning?) studier gjorts som inte kunnat finna något sådant samband. Sen finns det förstås alltid ekonomiska intressen i både den ena och den andra synen, så helst skulle man vilja ha någon oberoende granskning av tredje part.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav A » 2010-02-04 18:05:49

Stavningshjälpen

epidemiologiska

1 i till alltså
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Vaccin

Inläggav gadas » 2013-02-04 22:09:18

Någon som vet om Wakefield var enda källan till ryktet att vaccin kan orsaka autism?

I så fall kan man väl avfärda detta nu om inte förr.

Eller? Det finns fler intrikata frågor att ställa.

Hur många håller öppet för att forskaren trots alla utredningar var oskyldig? Jag gör det, jag tror det inte men jag inser att jag inte kan veta det.

Hur ska man kunna vara säker på att det inte ligger något i misstanken, även om den här studien verkligen var fejk? Jag säger inte att det gör det, men kan det motbevisas?

Till sist, för att vända lite på rollerna: Skulle forskningsfusket minska om alla forskare hade just autism?

Moderator: Flyttade till tidigare tråd om samma ämne.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vaccin

Inläggav Gafsan » 2013-02-05 0:09:07

gadas skrev:Hur ska man kunna vara säker på att det inte ligger något i misstanken, även om den här studien verkligen var fejk? Jag säger inte att det gör det, men kan det motbevisas?


Det har ju gjorts flera andra studier som visat motsatsen (d.v.s. att det inte finns något samband mellan mpr-vaccin och autism), bl.a. en mycket stor dansk studie som har väldigt gott rykte:

http://www.lakartidningen.se/old/content_0303/pdf/138.pdf

Wikipedia skrev:Vetenskaplig konsensus är att det inte finns något som tyder på att vaccinet kan orsaka autism, och att vaccinets fördelar är enormt mycket större än de risker som finns med att ta det. Efter påståendena 1998, gjordes flera stora epidemiologiska studier. Utvärderingar av den evidens som finns har gjorts av amerikanska Centers for Disease Control and Prevention[7], American Academy of Pediatrics och Institute of Medicine[8], brittiska National Health Service,[9] och Cochrane Library[10]; ingen har funnit någon länk mellan vaccinet och autism.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontroversen_om_MPR-vaccinet

gadas skrev:Till sist, för att vända lite på rollerna: Skulle forskningsfusket minska om alla forskare hade just autism?


Kanske det. I alla fall skulle fusket förmodligen vara klumpigare och lättare att genomskåda för NT. För att kunna fuska, bluffa och ljuga framgångsrikt behövs en rejäl dos social kompetens och förmåga att förutsäga och förstå andras reaktioner. Det är ju inte vår starka sida precis. Å andra sidan är jag ganska säker på att den generella nivån på forskningen skulle sjunka om alla forskare hade autism. Många forskningsprojekt är grupparbeten som kräver god samarbetsförmåga vilket kan vara svårt för personer med autismspektrumproblematik.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vaccin

Inläggav petrus » 2014-11-20 4:52:20

Oavsett hur det är så är det skrämmande att dom förfalskar och döljer avgörande fakta

Dan Burton Demands a Yes or No from FDA - Link to Autism

https://www.youtube.com/watch?v=Yd3xdAp9_Zk

Fallet Andrew Wakefield om vaccin, autism och media
https://www.youtube.com/watch?v=GMEbs5zvywc#t=371


New Study Finds A 340 Percent Increased Risk Of Autism In Boys Who Receive MMR Vaccine On Time

Another study has surfaced showing a potential link to vaccines as being a cause or contributing factor (out of what could be many) to autism.

The study was published by Dr. Brian Hooker, PhD in the peer reviewed Journal Translational Neurodegeneration and found a 340 percent increased risk of autism in African American boys receiving the Measles-mumps-rubella (MMR) vaccine on time.(1)

http://www.collective-evolution.com/2014/08/31/new-study-finds-a-340-percent-increased-risk-of-autism-in-boys-who-receive-mmr-vaccine-on-time/

Autism rates now 1 in 68 U.S. children: CDC

(CNN) -- One in 68 U.S. children has an autism spectrum disorder (ASD), a 30% increase from 1 in 88 two years ago, according to a new report released Thursday by the Centers for Disease Control and Prevention.

http://edition.cnn.com/2014/03/27/health/cdc-autism/
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Vaccin

Inläggav Flawed » 2014-11-20 10:10:36

Dom?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vaccin

Inläggav Blezza » 2014-11-22 3:45:19

Hur kan man "få" autism när man är född med det. Enligt vad psykologen sa när jag frågade så är vi som har aspergers födda med det.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Vaccin

Inläggav Alien » 2014-11-22 4:22:15

Om autism ökat, så är den troligaste förklaringen att diagnostiken förbättrats och/el fler föräldrar låtit utreda sina barn, inte att det egentligen blivit fler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccin

Inläggav plåtmonster » 2014-11-22 5:02:55

Miljögifter, stress och selektionstryck kan också spela in.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in