Vacciner och autism (Lancet drar tillbaka autismlarm)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2008-09-29 12:04:28

Vaccin mot cancer (obligatorisk för småtjejer) läste jag om i AB för några dagar sedan.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_307964.svd
Publicerad: 6 april 2006, 01.30
Massvaccinering mot livmodershalscancer i Sverige kan bli aktuellt nästa år
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-29 12:07:35

Utmärkt. Då slipper vi det där ickeargumentet att omskärelse av män skulle vara effektivt mot papillomviruset. För vaccination är vaccination.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav pH » 2008-09-29 12:30:42

Nu kommer jag dragande med jämförelser från döva och blinda igen, men jag tror att det är relevant. Jag tror inte att vacciner orsakar autism, men jag tror att det finns en naturlig förklaring till varför människor tror det.

Många föräldrat till autistiska barn upplever att barnets beteende förändras vid tiden för, eller i samband med, vaccination. De blir mer inbundna och mindre intresserade av sin omgivning.

Döva och blinda barn är i tidig spädbarnsålder mycket lika andra barn. De jollrar och söker ögonkontakt. Men de slutar, troligen beroende på att de inte får den stimulans som passar dem, som de uppfattar och som uppmuntrar dem att fortsätta. Brist på adekvat återkoppling gör att beteendet avtar eller upphör. Detta inträffar efter en tid, vid ungefär den ålder barn har när de vaccineras.

Det skulle möjligen kunna vara så att autistiska barn också tappar lite i sin kommunikativa förmåga på grund av bristande adekvat stimulans, och att detta sker vid samma tid som för andra spädbarn med funktionsnedsättningar.

Men det är bara jag som spekulerar naturligtvis, har inte hittat någon forskning kring detta.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav MiaM » 2008-09-29 14:08:02

Jag har AS-diagnos, och är inte bara vaccinerad utan konstaterat allergisk (eller nåt?) mot trippelvaccin som gavs på 70-talet. Jag fick kramp av det vaccinet :(

Under graviditeten så fick morsan massor av amalgam installerat i käften, "mödratandvård". När jag var några år gammal så fick morsan magproblem, ca 15 år senare kom problemen tillbaka och blev till slut bättre efter att hon sanerat bort kvicksilvret

Lilla Gumman skrev:Den största faktorn vad gäller autism är helt klart ärftlighet. En annan stor faktor är till exempel skador vid förlossningen och liknande.


Nu glider jag off-topic, men hur bra är forskningen som hävdar ärftlighet? Vilken typ av arv talar man om, genetiskt eller annan form av biologiskt arv? Finns det över huvud taget tillräckligt många barn som blivit till genom att ett provrörsbefruktat ägg har förts in i en *annan* person än den som ägget kom från, för att avgöra skillnad på genetiskt arv och annan biologisk påverkan?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-30 1:58:53

Proffe Slimp skrev:
Aspkvinna skrev:Redan innan min egna diagnos så funderade jag på frågan om samband och hade en egen teori att det som många gånger annars vilar en ovilja att se ett faktum att man t ex via ärftlighet har överfört detta till sitt barn och letar syndabockar på annat håll.

Och på så sätt slippa konfrontera sin egna och barnets diagnos......men som sagt, bara min tanke.
Självklart. Sofokles tragedi Kung Oidipus handlar om en man som söker utåt, men aldrig inåt, efter orsaken till varför hans kungarike drabbas av pest.

Så den reflexen är äldre än man kan tro.


Jag förstår inte din kommentar? Jag menar inte att jag tror mig ha kommit på fenomenet utan att det passade på detta ifrågasättande av om vaccin var orsak till autism.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav johnnyfg » 2008-11-13 14:55:20

Nettus skrev:Hur förklarar den teorin att flera i samma släkt men olika generationer har AS/autism...?

För att barnen blir kopior av dess föräldrar, även på insidan.
Så har föräldrarna genetiskt dåliga organ får också barnen det.
Nästa steg i händelse-kedjan blir när barnet blir utsatt för vaccinet som kroppen inte har förmåga att bryta ner (pga av bristande matsmältningsförmåga) och då tvingas kroppen deponera gifterna på "lämpligt ställe" tillsvidare. Där är redan svaga organ det som väljs först.
Därför kan det förklaras att AS/autism också är genetiskt.
Kroppen bryr sig inte vad för slags sopor eller var dom är i kroppen, för kroppen finns det bara en sjukdom: sopor i kroppen, och det finns för kroppen bara ett sätt att bota: genom att transportera tillbaka dessa sopor till matsmältnings-organen och där bryta ner dom och för dom ut de vanliga vägarna.

Varför försöka sätta namn på syntom när alla sjukdomar egentligen är samma sak? Varför kämpa till att klamra sig fast vid att tillhöra "familjen" en diagnos ... när man istället skulle uppmuntra kroppen att rensa ut dessa sopor så att man kan få börja leva livet som det var meningen?
Det finns ju en metod för att göra detta möjligt ... inte vedertaget accepterad eller praktiserad, men ändock så finns det ... Kuhne-kuren.
Louis Kuhne "Den Nya Läkarvetenskapen".
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-13 15:03:10

ok, jag måste säga emot dig för det kan bara inte vara så att vi blir sjuka för att vi har sopor i den perfekta kroppen som ska transporteras ut. Hur är det då i så fall med Downs eller avsaknad av hjärtklaffar när man föds? Här går det inte att ta en kur under flera år och sen blir man "frisk".

AS kan absolut hjälpas upp med diverse metoder MEN jag tror inte att det kan läka ut och det finns heller idag inga belägg i forskningen för detta. Bara lindring av symtom.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav johnnyfg » 2008-11-13 16:14:18

Aspkvinna skrev:ok, jag måste säga emot dig för det kan bara inte vara så att vi blir sjuka för att vi har sopor i den perfekta kroppen som ska transporteras ut. Hur är det då i så fall med Downs eller avsaknad av hjärtklaffar när man föds? Här går det inte att ta en kur under flera år och sen blir man "frisk".

AS kan absolut hjälpas upp med diverse metoder MEN jag tror inte att det kan läka ut och det finns heller idag inga belägg i forskningen för detta. Bara lindring av symtom.


Kroppens "byggritning" hur de olika organen ska finns inte kvar hur länge som helst. Läste någonstans att om man låter bli att sy ihop en finger/fot-led som man har blivit av med om man är mindre än 10 år ... så växer den ut igen. Som om kroppen vet hur yttersta leden ska se ut. Salamandrar har hela kroppens byggritning kvar hela dess liv.

Downs syndrom och avsaknad av hjärtklaffar, de syntomens "fönster" där dom går att bota är nog(?) väldigt begränsat. Kanske bara före man är född. I det fallen skulle man prevetivt bota sig själv och sin partner innan man sätter barn till världen.

Dock tror jag på att alla har nytta av följa kuhne-kuren. För som kuhne skriver 1897: "knapp någon föds fullt frisk".
Och varje steg i rätt riktning är guld värt, även om man inte kan bota alla syntom som downs syndrom eller en arm som är borta.

Allt är inte färdigforskat. Dessutom det man inte kan tjäna pengar på, och kontrollera, är inte intressant att satsa på. Dock tjänar samhället på att dess invånare är friska(re). Men metoder som skulle göra att individen själv kunde bidra till att bota sig själv ... hur skulle dyra läkarutbildningar återbetalas då?
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

autism och vaccination

Inläggav dumle » 2009-02-25 22:48:29

Jag såg tv 4 programmet Doctors kl 16.55 där det resonerades om vaccineringens inverkan på autism. Det fanns förspråkande för vaccination trots risken för autism. Nu såg jag inte hela programmet eller den delen som detta inlägg handlade om. Om det genom mammans vaccination i barndomen kunde öka risken för autism eller inte för när hon i sin tur blir med barn.
Det finns ochså risker med att inte vaccinera barn före 2 års ålder med tanke på alla barnsjukdomar. Att det gör mer skada för samhälllet i sin tur att inte vaccinera barn.

Det man disskuterade var ochså att vaccinationen är säkrare idag än förr i tiden. Man nämnde ochså kort att vaccinationen innehåller kvicksilver och som i sin tur kunde skapa autism. I vilken utsträckning man använder tung metaller i vaccinationen idag vet inte, men man får väl hoppas att utvecklingen gått framåt.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om samma ämne.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: autism och vaccination

Inläggav zeidon » 2009-02-25 22:52:02

dumle skrev:Jag såg tv 4 programmet Doctors kl 16.55 där det resonerades om vaccineringens inverkan på autism. Det fanns förspråkande för vaccination trots risken för autism. Nu såg jag inte hela programmet eller den delen som detta inlägg handlade om. Om det genom mammans vaccination i barndomen kunde öka risken för autism eller inte för när hon i sin tur blir med barn.
Det finns ochså risker med att inte vaccinera barn före 2 års ålder med tanke på alla barnsjukdomar. Att det gör mer skada för samhälllet i sin tur att inte vaccinera barn.

Det man disskuterade var ochså att vaccinationen är säkrare idag än förr i tiden. Man nämnde ochså kort att vaccinationen innehåller kvicksilver och som i sin tur kunde skapa autism. I vilken utsträckning man använder tung metaller i vaccinationen idag vet inte, men man får väl hoppas att utvecklingen gått framåt.


Skulle nu någon bli autistisk av en vaccination gör det inget. Vi är ju trots allt mycket härligare människor än icke-autistiska.
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav ufo » 2009-02-25 23:43:30

Man vet att det blandas ner kvicksilver i vaccin.
Man vet att tungmetaller kan ge autismliknande skador.
Vissa gör en koppling att vaccinering ger autism.
Det finns vaccin utan dessa tungmetaller.
Dessa vacciner kostar lite mer.
Folk är snåla.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Zombie » 2009-02-25 23:50:19

Det här har varit uppe på forumet förut, det finns åtminstone en gammal tråd med massor av inlägg att hämta upplysningar ur.*

Jag önskar det ginge att avgöra vad av det här (och liknande) det kan ligga något i och vad som är förhastade lekmannamässiga felkopplingar eller foliehatteri. Tonläget brukar alltid vara alldeles för högt och osakligt och de oberoende experterna alldeles för få.

------------
*"Avancerad sökning" på "vaccin" plus "autism": 10 träffar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2009-02-26 0:05:14

ufo skrev:Det finns vaccin utan dessa tungmetaller.
Dessa vacciner kostar lite mer.
Folk är snåla.


Är det inte snarare så att läkemedelsverket anser att det inte behövs mera än en sort av varje vaccin och att kvicksilver i konserveringsmedlet är OK eftersom medicinalstyrelsen, eller vilka det nu var, har bestämt att kvicksilver är ofarligt. Så är det t.ex. med vitamin B12 som injektionsvätska, som i Sverige bara går att köpa i en variant med kvicksilver i konserveringsmedlet, trots att andra varianter finns. (Som jag skrev i en annan tråd nyligen så finns bland vissa svenska läkare en teori om att tungmetaller kan orsaka kronisk trötthet och att dagliga injektioner med B12 kan motverka tröttheten. I det fallet måste man då använda importerat B12 utan kvicksilver för att inte göra skadan värre.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2009-02-26 0:09:11

Syrran har väl fått samma vaccin som jag och är inte autistisk, så det är knappast om något hela sanningen. De flesta blir inte autistiska.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2009-02-26 0:15:31

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn ... sat-sakra/
Under 1990-talet slog till exempel en brittisk barnläkare larm om en koppling mellan mässlingsvaccin och autism.

- Den teorin är helt avfärdad
sedan flera år, säger Åke Örtqvist.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2009-02-26 1:06:47

Savanten Svante skrev: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn ... a-1.795682
Under 1990-talet slog till exempel en brittisk barnläkare larm om en koppling mellan mässlingsvaccin och autism.

- Den teorin är helt avfärdad
sedan flera år, säger Åke Örtqvist.

Men det hindrar inte Scientologer att sprida dyngan.
Och när människor tycker sig se ett samband iallafall, så kommer frågan att vara ett diskussionsämne ett tag till.

Jag har avfärdat teorin.
---
@Kvasir
Varför anser läkemedelsverket att det räcker med en sort vaccin?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:09:49, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2009-02-26 1:15:00

ufo skrev:@Kvasir
Varför anser läkemedelsverket att det räcker med en sort vaccin?


Det var ett antagande bara, extrapolerat utifrån hur det är med B12 som injektionslösning, där det verkar handla om att de inte anser att det behövs varianter med kvicksilverfritt konserveringsmedel. Man skulle förstås kunna tänka sig att det snarare är tillverkarna av de andra sorterna som inte tycker det lönar sig att saluföra dem i Sverige, men såvitt jag minns hade det med läkemedelsverket att göra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-26 5:50:54

Kvasir, kan du inte ställa frågan per mail till läkemedelsverket för dom kanske svarar? Vore ju intressant att veta och du låter påläst i ämnet.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-26 7:52:56

Kvasir skrev:Är det inte snarare så att läkemedelsverket anser att det inte behövs mera än en sort av varje vaccin och att kvicksilver i konserveringsmedlet är OK eftersom medicinalstyrelsen, eller vilka det nu var, har bestämt att kvicksilver är ofarligt. Så är det t.ex. med vitamin B12 som injektionsvätska, som i Sverige bara går att köpa i en variant med kvicksilver i konserveringsmedlet, trots att andra varianter finns. (Som jag skrev i en annan tråd nyligen så finns bland vissa svenska läkare en teori om att tungmetaller kan orsaka kronisk trötthet och att dagliga injektioner med B12 kan motverka tröttheten. I det fallet måste man då använda importerat B12 utan kvicksilver för att inte göra skadan värre.)

Vad i %#&¤%# Jag har fått testa B12 (mekobalamin OCH behepan) i injektionsform, för att se om det hjälpte mot ME-symptom.
Jag tror inte att det importerades speciellt för mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-26 7:55:08

Kan det ligga en sanning i att autistiska ofta är mer känsliga för tungmetaller, och kan råka ut för en förvärring i samband med vaccination?
Att de utan vaccinationen hade blivit aspergare eller mindre destruktiva?

Eller att om kvicksilver kan ge autismliknande symptom, så skulle det kunna märkas tydligare om personen redan är aspergare?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2009-02-26 14:33:51

Bror Duktig skrev:
Kvasir skrev:Är det inte snarare så att läkemedelsverket anser att det inte behövs mera än en sort av varje vaccin och att kvicksilver i konserveringsmedlet är OK eftersom medicinalstyrelsen, eller vilka det nu var, har bestämt att kvicksilver är ofarligt. Så är det t.ex. med vitamin B12 som injektionsvätska, som i Sverige bara går att köpa i en variant med kvicksilver i konserveringsmedlet, trots att andra varianter finns. (Som jag skrev i en annan tråd nyligen så finns bland vissa svenska läkare en teori om att tungmetaller kan orsaka kronisk trötthet och att dagliga injektioner med B12 kan motverka tröttheten. I det fallet måste man då använda importerat B12 utan kvicksilver för att inte göra skadan värre.)

Vad i %#&¤%# Jag har fått testa B12 (mekobalamin OCH behepan) i injektionsform, för att se om det hjälpte mot ME-symptom.
Jag tror inte att det importerades speciellt för mig.


Det gjorde det säkerligen inte. Som jag skrev i en annan tråd nyligen så har det gjorts en del experiment i Sverige, bl.a. på en specialklinik på Huddinge, med dagliga B12-injektioner mot kronisk trötthet. De patienterna fick själv se till att köpa sitt B12 utomlands, och inte ens där var det lätt, utan de flesta verkar ha fått leta sig fram till ett visst apotek i Lissabon.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2009-02-26 14:35:59

Aspkvinna skrev:Kvasir, kan du inte ställa frågan per mail till läkemedelsverket för dom kanske svarar? Vore ju intressant att veta och du låter påläst i ämnet.


Kanske i så fall snarare skulle börja rota i arkiven hemma och se om jag hittar alla utskrifter jag gjorde om detta ämne en gång i tiden, och se vad det egentligen stod om saken där.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-26 14:38:11

Kvasir skrev:
Aspkvinna skrev:Kvasir, kan du inte ställa frågan per mail till läkemedelsverket för dom kanske svarar? Vore ju intressant att veta och du låter påläst i ämnet.


Kanske i så fall snarare skulle börja rota i arkiven hemma och se om jag hittar alla utskrifter jag gjorde om detta ämne en gång i tiden, och se vad det egentligen stod om saken där.


Det vore ju jätteintressant om du känner att du kan ta tid till det. Jag tycker att det skulle tillföra hela frågan en liten ledtråd framåt i detta ämne som verkar ha kommit för att stanna oavsett vad man tror om det hela.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2009-02-26 14:55:38

Kvicksilver och vaccination är en innegrej i USA, där finns även "Cure Autism now" och andra intressanta saker... :roll:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:09:54, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in