Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det övernaturliga

Inläggav habiti » 2014-11-08 23:40:15

folk som tror på spöken år 2014.


:lol:
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Det övernaturliga

Inläggav notwoodstock » 2014-11-09 0:14:42

Frimodig skrev:
Heidi79 skrev:över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:


Be dem komma hem till mig, snälla!

Hänvisa dem till mig. Berätta att jag finns på Linnégatan 19 i Uppsala, jag vill väldigt gärna träffa dem. Väldigt gärna.

Frimodig


Gud ignorerar dig. Du har ju med din fria vilja valt bort sådant. Genom inte vara öppen för sån't.

Men är du god i övrigt, så ser nog Gud dig därnere på jorden, dig också. Och avvaktar.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 0:24:56

Micke skrev:Dessutom är det ju så mycket mer än skedböjning han utför.
vet du om han kan klättra upp och gömma sig i sin egen röv? Isåfall skulle jag tro honom.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav Heidi79 » 2014-11-09 4:44:48

Frimodig skrev:
Heidi79 skrev:över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:


Be dem komma hem till mig, snälla!

Hänvisa dem till mig. Berätta att jag finns på Linnégatan 19 i Uppsala, jag vill väldigt gärna träffa dem. Väldigt gärna.

Frimodig


Fattar inte hur du kan säga det. Mörka krafter inte ska skämtas med.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Det övernaturliga

Inläggav geocache » 2014-11-09 5:19:35

Heidi79 skrev:
Frimodig skrev:
Heidi79 skrev:över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:


Be dem komma hem till mig, snälla!

Hänvisa dem till mig. Berätta att jag finns på Linnégatan 19 i Uppsala, jag vill väldigt gärna träffa dem. Väldigt gärna.

Frimodig


Fattar inte hur du kan säga det. Mörka krafter inte ska skämtas med.


Hallå, Heidi79, jag håller med dig helt, inte minst på grund av ett flertal egna ruskiga övernaturliga upplevelser.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-09 13:55:26

habiti skrev:folk som tror på spöken år 2014.


:lol:

Jag har undersökt saken noga. Och du är väl inte den som inte tror på obevisade saker? :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav matterik » 2014-11-09 17:19:39

Jag tror inte på spöken.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Det övernaturliga

Inläggav nescio » 2014-11-09 17:23:34

Heidi79 skrev:
Frimodig skrev:Be dem komma hem till mig, snälla!
Fattar inte hur du kan säga det. Mörka krafter inte ska skämtas med.
Om de inte existerar så är det ju ingen risk.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det övernaturliga

Inläggav nescio » 2014-11-09 17:29:28

Frimodig skrev:Alla former av övernaturliga varelser, Jesus och Muhammed och helgonen. Alla är hjärtligt välkomna. 1 tr up
Kanske någon Jesusliknande person kan klä på sig en vit särk och gå hem och skoja med Frimodig.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det övernaturliga

Inläggav slackern » 2014-11-09 17:35:57

nescio skrev:
Frimodig skrev:Alla former av övernaturliga varelser, Jesus och Muhammed och helgonen. Alla är hjärtligt välkomna. 1 tr up
Kanske någon Jesusliknande person kan klä på sig en vit särk och gå hem och skoja med Frimodig.


Kanske vore bättre att någon som tror sig vara synsk går hem till Frimodig och kallar fram en ande?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-09 17:57:46

Micke skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det där programmet är bara trams och lurendrejeri.

Man försätter sig i stämning genom att bo på ett gammalt slott, lyssnar på knarrande dörrar och spelar varandra små psykologiska spratt.

Såg du på det?

Finns det spöken som det går att kontakta går det också att bevisa det.

Skickliga medium "bevisar" detta med jämna mellanrum när dom förmedlar saker till personer dom rimligen inte kunnat få vetskap om på annat sätt. Men du syftar nog på vetenskapliga bevis. Det skulle kräva både att medium är motiverade till detta, likaså andevärlden. Och det är väl inte självklart att så är fallet i nuläget? Sen finns det ytterligare faktorer, som att någon etablerad forskare ska vilja ta sig an det. Det finns ju en tendens att dom forskare som tar sig an sådant här stämplas som oseriösa, och deras resultat tas därefter inte på allvar om dom är s a s positiva.

Sen är det förstås självklart att inte allt är guld som glimmar inom det här fältet. Men det behöver inte betyda att allt är fejk bara för det.

Ja jag såg programmet.

Bluffmakare och spåkärringar använder sig av en metod som kallas cold reading.
Enkelt uttryckt går det ut på att läsa av en människa, kolla vibbar, attribut, klädsel, särskilda kännetecken etc och spela på det.
En okulärbesiktning kan avslöja både det ena och det andra hos en människa. Ja förutsatt att man äger fungerande observationsförmåga.

Och nej - vare sig andar eller spöken har bevisats existera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det övernaturliga

Inläggav Chrilleb » 2014-11-09 18:00:26

Ja iof, om det fanns spöken/andar, varför kontaktar de inte oss kan man fråga? ( samma med aliens ). De som upplevt något övernaturligt, är de alla kristna eller ? Går det att förklara. Jag vill tro på ett liv efter detta, och att det finns något man inte kan förklara, det vore...häftigt på nåt sätt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Det övernaturliga

Inläggav geocache » 2014-11-09 18:17:56

Chrilleb skrev:Ja iof, om det fanns spöken/andar, varför kontaktar de inte oss kan man fråga? ( samma med aliens ). De som upplevt något övernaturligt, är de alla kristna eller ? Går det att förklara. Jag vill tro på ett liv efter detta, och att det finns något man inte kan förklara, det vore...häftigt på nåt sätt.


Jag är kristen, och jag har varit med om flera övernaturliga upplevelser, både väldigt "behagliga" och direkt ruskiga. Men om de ruskiga upplevelserna beror på min kristna tro eller på att jag har ett "öppet sinne" för övernaturliga händelser vet jag inte. Men jag tror(!) att det har med mitt ovan nämnda autismrelaterade öppna sinnelag att göra.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-09 18:29:00

KrigarSjäl skrev:Ja jag såg programmet.

Bluffmakare och spåkärringar använder sig av en metod som kallas cold reading.
Enkelt uttryckt går det ut på att läsa av en människa, kolla vibbar, attribut, klädsel, särskilda kännetecken etc och spela på det.
En okulärbesiktning kan avslöja både det ena och det andra hos en människa. Ja förutsatt att man äger fungerande observationsförmåga.

Och nej - vare sig andar eller spöken har bevisats existera.

Jag är fullt bekant med både cold och hot reading. Men jag tror inte att alla behöver använda sig utav sådant, eller att dessa metoder i alla lägen är en rimlig förklaring.

Det är förstås inget fel med en försiktig hållning här i livet, d v s att enbart tro på det som har bevisats existera. Bättre det tycker jag än att tro på saker utan god anledning. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Micke » 2014-11-09 18:36:16

Chrilleb skrev:Ja iof, om det fanns spöken/andar, varför kontaktar de inte oss kan man fråga? ( samma med aliens ). De som upplevt något övernaturligt, är de alla kristna eller ? Går det att förklara. Jag vill tro på ett liv efter detta, och att det finns något man inte kan förklara, det vore...häftigt på nåt sätt.

Jordbundna andar (s k spöken) söker ju kontakt med oss ibland, och tar till olika metoder för att vi skall uppmärksamma dom. Även icke-jordbundna andar kan göra detta om dom har något som är viktigt för dom att förmedla. Det är därför programmet "Det Okända" har fullt upp. Det här är vad jag tror iaf. Och nej, det är inte enbart kristna som har dom här upplevelserna.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-09 20:38:32

Heidi79 skrev:
Frimodig skrev:
Heidi79 skrev:över naturliga varelser skrämmer mig hemskt.. :shock: vill ja alldeles inten tänka på :evil:


Be dem komma hem till mig, snälla!

Hänvisa dem till mig. Berätta att jag finns på Linnégatan 19 i Uppsala, jag vill väldigt gärna träffa dem. Väldigt gärna.

Frimodig


Fattar inte hur du kan säga det. Mörka krafter inte ska skämtas med.


Men de är jättevälkomna hem till mig, alla mörka krafter och andra krafter. Jättevälkomna.

Och Gud och Jesus och Mohammed och de andra jockarna, alla är jättevälkomna.

Jag har en the-kokare, Tefal Magic Tea, den enda the-kokaren jag hittat i Uppsala. Under 10 års letande.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav slackern » 2014-11-09 20:46:03

Frimodig skrev:Jag har en the-kokare, Tefal Magic Tea, den enda the-kokaren jag hittat i Uppsala. Under 10 års letande.

Frimodig


Kanske finns en Mediamarket i Uppsala?

http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/sto ... =Fh1NAmop7
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-09 20:51:47

slackern skrev:
nescio skrev:
Frimodig skrev:Alla former av övernaturliga varelser, Jesus och Muhammed och helgonen. Alla är hjärtligt välkomna. 1 tr up
Kanske någon Jesusliknande person kan klä på sig en vit särk och gå hem och skoja med Frimodig.


Kanske vore bättre att någon som tror sig vara synsk går hem till Frimodig och kallar fram en ande?
slackern skrev:
Frimodig skrev:Jag har en the-kokare, Tefal Magic Tea, den enda the-kokaren jag hittat i Uppsala. Under 10 års letande.

Frimodig


Kanske finns en Mediamarket i Uppsala?

http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/sto ... =Fh1NAmop7


Man tackar. Du hittade en till.

C3 Teasy.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav slackern » 2014-11-09 20:52:41

Frimodig skrev:
slackern skrev:
nescio skrev:Kanske någon Jesusliknande person kan klä på sig en vit särk och gå hem och skoja med Frimodig.


Kanske vore bättre att någon som tror sig vara synsk går hem till Frimodig och kallar fram en ande?
slackern skrev:
Frimodig skrev:Jag har en the-kokare, Tefal Magic Tea, den enda the-kokaren jag hittat i Uppsala. Under 10 års letande.

Frimodig


Kanske finns en Mediamarket i Uppsala?

http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/sto ... =Fh1NAmop7


Man tackar. Du hittade en till.

C3 Teasy.

Frimodig


På min lista var det 4 till.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-09 21:01:30

slackern skrev:
nescio skrev:
Frimodig skrev:Alla former av övernaturliga varelser, Jesus och Muhammed och helgonen. Alla är hjärtligt välkomna. 1 tr up
Kanske någon Jesusliknande person kan klä på sig en vit särk och gå hem och skoja med Frimodig.


Kanske vore bättre att någon som tror sig vara synsk går hem till Frimodig och kallar fram en ande?


Bra förslag, jag skulle gärna vilja möta nån ande. Fast jag bjuder nog inte andar på the.

Sen finns det 2 restriktioner. Den synske måste ringa först, 0709-687536. Och sen går hon 5 meter från ytterdörren och sätter sig i min ikea-fotölj för besökande. Sen kan hon åkalla andar. Jag sitter i den andra ikea-fotöljen och ser intresserad ut.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav Frimodig » 2014-11-09 21:03:05

slackern skrev:
Frimodig skrev:
slackern skrev:
Kanske vore bättre att någon som tror sig vara synsk går hem till Frimodig och kallar fram en ande?
slackern skrev:
Kanske finns en Mediamarket i Uppsala?

http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/sto ... =Fh1NAmop7


Man tackar. Du hittade en till.

C3 Teasy.

Frimodig


På min lista var det 4 till.


Vattenkokare och kaffekokare.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Det övernaturliga

Inläggav slackern » 2014-11-09 21:04:34

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Man tackar. Du hittade en till.

C3 Teasy.

Frimodig


På min lista var det 4 till.


Vattenkokare och kaffekokare.

Frimodig


Aha slarvigt utav mig ber om ursäkt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 22:35:25

Chrilleb skrev:Ja iof, om det fanns spöken/andar, varför kontaktar de inte oss kan man fråga? ( samma med aliens ). De som upplevt något övernaturligt, är de alla kristna eller ? Går det att förklara. Jag vill tro på ett liv efter detta, och att det finns något man inte kan förklara, det vore...häftigt på nåt sätt.
Det finns gott med påstådda kontakter med vad folk är andar / änglar och utomjordingar.

Muhammad - koranen
Martinus - tredje testamentet
Rael - ufologen
Joseph Smith - Mormonernas
Och många fler.

Alla de jag räknade upp har trott sig ha/få en bättre tolkning av bibeln och gjort en följetong. Givetvis är det mesta lögn. Däremot hittar du en skarp varning på sista sidan i bibeln, att inte lägga till eller dra ifrån.

Sen är det såklart många andra vanliga folk också, jag är en av dem, iofs egentligen väldigt tokig, som haft kontakt med vad man kan tro är andar från avlidna människor, låtsasgudar osv.

De som blir räddade av den levande guden, Jesus, brukar kalla sig kristna ja. Men jag kan skriva under på att det kan ta ett tag innan man fattar bättre. Och jag lovar 100 % att det finns saker som är häftigt i himmelen.
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-09 22:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det övernaturliga

Inläggav slackern » 2014-11-09 22:46:34

Parvlon skrev:
Chrilleb skrev:Ja iof, om det fanns spöken/andar, varför kontaktar de inte oss kan man fråga? ( samma med aliens ). De som upplevt något övernaturligt, är de alla kristna eller ? Går det att förklara. Jag vill tro på ett liv efter detta, och att det finns något man inte kan förklara, det vore...häftigt på nåt sätt.
Det finns gott med påstådda kontakter med vad folk är andar / änglar och utomjordingar.

Muhammad - koranen
Martinus - tredje testamentet
Rael - ufologen
Joseph Smith - Mormonernas
Och många fler.

Alla de jag räknade upp har trott sig ha/få en bättre tolkning av bibeln och gjort en följetong. Givetvis är det mesta lögn. Däremot hittar du en skarp varning på sista sidan i bibeln, att inte lägga till eller dra ifrån.

Sen är det såklart många andra vanliga folk också, jag är en av dem, iofs egentligen väldigt tokig, som haft kontakt med vad man kan tro är andar från avlidna människor, låtsasgudar osv.

De som blir räddade av den levande guden, Jesus, brukar kalla sig kristna ja. Men jag kan skriva under på att det kan ta ett tag innan man fattar bättre.


Talade inte Moses med någon ande i en brinnande buske? Har för mig att även Jesus pratade med djävulen på något berg?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in