Depression, utmattning eller lättja?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Meliza » 2014-10-31 19:25:30

Jag tänker att depression - jag fortsätter att må dåligt även om jag får hur mycket återhämtande egentid som helst och utmattning - jag mår bättre ju mer återhämtande egentid jag får.
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 19:39:34

plåtmonster skrev:Utmattning - Man har umgåtts hela dagen och bara flyter ut på soffan och halvsover som vila.

Depression - Lägger sig i soffan och tänker hela tiden på att det inte är mening med något och att allt bara är fel. Samt förstås mår fysiskt dåligt av tankarna som gör det svårt att tänka något positivt.

En metod som kanske fungerar i vissa fall på depression är att bara hoppa till andra tankar om sådant man gillar. Samt att fysiskt röra på sig utomhus.


om det fortfarande finns saker man gillar ska man vara tacksam, i en djupare depression har du tappat intresset för allt! Det är väl då elchockerna kommer på tal! Huga!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Miche » 2014-10-31 21:22:48

Maggi skrev:
PMS-monstret skrev:Det är bra att ha en hund, har jag märkt. Man måste ut trots att man är deprimerad/utmattad.

har tappat intresset för hundar, älskade dem förut! Nu känner jag mig nollställd för dem! Trist
Det låter som depression.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Miche » 2014-10-31 21:24:00

plåtmonster skrev:Utmattning - Man har umgåtts hela dagen och bara flyter ut på soffan och halvsover som vila.

Depression - Lägger sig i soffan och tänker hela tiden på att det inte är mening med något och att allt bara är fel. Samt förstås mår fysiskt dåligt av tankarna som gör det svårt att tänka något positivt.
Lättja - man njuter av att ligga på soffan och inte behöva tänka på vad som behöver göras.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav KourosGould » 2014-11-05 18:08:45

Vad spelar uppdelningar och gränsdragningar för roll egentligen?
Om du har problem med överanalysering och depression så borde du kolla in Eckhart Tolle på youtube eller helst på hans egen hemsida.
Han har hjälpt mig oändligt mycket och flera som jag känner!

http://www.eckharttolle.com
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-05 18:18:13

Gränsdragningar spelar roll för hur andra använder ord om personer som är i dessa situationer. Så att när någon säger att det bara är att rycka upp sig så har man svar på tal och kan dessutom visa vad som är fel för de riktigt tjockhuvade.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-11-06 6:59:53

Gränsdragningarna spelar också roll vid sjukskrivningarna. Jag har käkat antidepressiva i drygt 10 år (dom har aldrig hjälpt eftersom problematiken i själva verket handlade om ADD). Nu när jag tänker efter så har jag i princip alltid lidit av just utmattningsdepression,inte av egentlig depression. Har väl haft lite negativa tankar emellanåt men i grund och botten så har jag varit konstant trött och utmattad.

KourosGould skrev:Vad spelar uppdelningar och gränsdragningar för roll egentligen?
Om du har problem med överanalysering och depression så borde du kolla in Eckhart Tolle på youtube eller helst på hans egen hemsida.
Han har hjälpt mig oändligt mycket och flera som jag känner!

http://www.eckharttolle.com


Jag har länge tänkt beställa just den boken, ska nog göra det idag, vill beställa även några andra böcker... Fick ju tips på "dödsångest tråden" :wink:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-11-08 22:09:16

plåtmonster skrev:Depression - Orkeslöshet och ständigt negativa tankar
Utmattning - Ingen mental energi att ta itu med saker
Lättja - Orkar men struntar i allt som inte är roligt

Lite kortfattat.


Så bra, nu har jag spridit dessa definitioner vidare på min blogg. Tyckte att dessa definitioner är skitbra, bra att dom kommer till fleras kännedom!
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in