Depression, utmattning eller lättja?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav napoleon78 » 2014-10-30 18:42:06

Är det nån som har ett bra sätt att skilja depression, utmattning och lättja åt?

Jag borde bestämma mig för hur mycket jag ska studera eftersom jag ska göra upp en rehabiliteringsplan för ett år framåt. Det känns som mellan 50 - 70 %, men är det här nu då äkta utmattning eller bara lättja... :?

Det vill bli en del krångel av solklara saker i mitt huvud, överanalysering, tänk om, "det kunde vara värre" osv när det blii långdragna processer. Men det känns viktigt att få dethär rätt nu då jag har börjat fatta hur jag funkar. Förr ökade jag farten då jag kände att väggen började komma mot, och då var kraschen alltid total.

Suck.
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-30 18:44:37

Depression - Orkeslöshet och ständigt negativa tankar
Utmattning - Ingen mental energi att ta itu med saker
Lättja - Orkar men struntar i allt som inte är roligt

Lite kortfattat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav napoleon78 » 2014-10-30 19:24:48

Bra definition, plåtmonster. Jag borde printa ut den och ha den som en minneslapp då jag börjar tvivla på mig själv.

Orkeslöshet - ja, men negativa tankar - definitivt nej. Mental energi - totalt noll, och det spelar nog ingen roll om nåt är roligt eller inte. Så länge det är tyst. Och jag inte behöver säga nåt. Eller röra på mig heller. Helst. 8)
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-30 19:39:05

plåtmonster skrev:Depression - Orkeslöshet och ständigt negativa tankar
Utmattning - Ingen mental energi att ta itu med saker
Lättja - Orkar men struntar i allt som inte är roligt

Lite kortfattat.


Oj vad bra, jag ska nog tatuera det på min arm ;) Jag lider av utmattning med andra ord, är sjukskriven för det men undrar ändå emellanåt om det är lättja det handlar om...
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-30 19:59:47

Kanske ska förtydliga att det bara är min personliga uppfattning. Men det stämmer sannolikt med verkligheten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-30 21:28:57

Mkt bra plåtmonster, sparar det!

Det finns gott om folk som aldrig varit deprimerade som tror att det handlar om att vara låg, ledsen, "deppig" etc. Dom kan föreslå att man ska ta en uppfriskande promenad eller köpa nya kläder eller nåt annat käckt!
Detta var kanske of topic, men det retar mig så jag var tvungen att skriva det nånstans!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 6:46:09

För de som inte förstår depression. Så föreslå att de tar en shoppingtur på stan nakna. Det är ju bara en fråga om temperatur eller hur? :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-31 7:06:22

plåtmonster skrev:Kanske ska förtydliga att det bara är min personliga uppfattning. Men det stämmer sannolikt med verkligheten.


Får du prestationsångest nu när vi allihop ska tatuera detta i våra armar, ryggar och ben? :D Sen kan man kryssa med en tuschpenna i vilket tillstånd man befinner sig just då :wink:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-31 7:11:19

Maggi skrev:Mkt bra plåtmonster, sparar det!

Det finns gott om folk som aldrig varit deprimerade som tror att det handlar om att vara låg, ledsen,"deppig" etc. Dom kan föreslå att man ska ta en uppfriskande promenad eller köpa nya kläder eller nåt annat käckt!
Detta var kanske of topic, men det retar mig så jag var tvungen att skriva det nånstans!


Så sant. Ibland händer det dock för mig att jag shoppar någonting för att just dämpa min depression och ångest. Enklast att göra det via nätet, då kan man sitta kvar hemma i sin pyjamas och slipper att vistas bland folk :wink:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-31 8:52:33

napoleon78 skrev:Är det nån som har ett bra sätt att skilja depression, utmattning och lättja åt?

Jag borde bestämma mig för hur mycket jag ska studera eftersom jag ska göra upp en rehabiliteringsplan för ett år framåt. Det känns som mellan 50 - 70 %, men är det här nu då äkta utmattning eller bara lättja... :?

Det vill bli en del krångel av solklara saker i mitt huvud, överanalysering, tänk om, "det kunde vara värre" osv när det blii långdragna processer. Men det känns viktigt att få dethär rätt nu då jag har börjat fatta hur jag funkar. Förr ökade jag farten då jag kände att väggen började komma mot, och då var kraschen alltid total.

Suck.


Jag jobbar 50% just nu, fattar inte hur jag ska orka gå upp till 75% någonsin, ska nog dessutom göra det om två veckor (har två veckor kvar på min nuvarande sjukskrivning). Jag funderar också om jag fortfarande är lika utmattad eller om jag bara håller på att bli för lat och bekväm :shock: Känns ganska lagom att jobba fyra timmar om dagen, i synnerhet med tanke på att jag har en hund och tre barn (och två sköldpaddor :wink: ).

Har även funderat på att söka sjukersättning på deltid men ska nog försöka komma upp till heltid eller åtminstone 75 % igen innan jag bestämmer mig om jag ska söka. Jag ska även få prova ADHD medicin så småningom (bara jag får läkartid), hoppas att det hjälper åtminstone lite mot den förlamande tröttheten och utmattningen...

Jag har kommit på en ny strategi i livet för att förhindra den dagliga utmattningen. Försöker göra allt så långsamt som möjligt och vara latare, är för snabb (och tyvärr hyperstressad) samt plikttrogen, på jobbet i synnerhet (hemma är jag snarare en slöfock, finns inga krafter kvar efter jobbet). Nu t. ex. sitter jag på jobbet och skriver skit här på forumet i stället för att jobba :D
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav geocache » 2014-10-31 9:19:22

plåtmonster skrev:För de som inte förstår depression. Så föreslå att de tar en shoppingtur på stan nakna. Det är ju bara en fråga om temperatur eller hur? :D


:D. :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 9:40:50

plåtmonster skrev:För de som inte förstår depression. Så föreslå att de tar en shoppingtur på stan nakna. Det är ju bara en fråga om temperatur eller hur? :D


Du är ju helt underbar! Även det kommer sparas och användas!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 9:50:37

PMS-monstret skrev:
plåtmonster skrev:Kanske ska förtydliga att det bara är min personliga uppfattning. Men det stämmer sannolikt med verkligheten.


Får du prestationsångest nu när vi allihop ska tatuera detta i våra armar, ryggar och ben? :D Sen kan man kryssa med en tuschpenna i vilket tillstånd man befinner sig just då :wink:
:D
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 10:04:43

geocache skrev:
plåtmonster skrev:För de som inte förstår depression. Så föreslå att de tar en shoppingtur på stan nakna. Det är ju bara en fråga om temperatur eller hur? :D


:D. :-)049

Om någon har några åsikter om nakenheten är det ju bara att stå på sig om man bara vill! :D

PMS-monstret skrev:Jag har kommit på en ny strategi i livet för att förhindra den dagliga utmattningen. Försöker göra allt så långsamt som möjligt och vara latare

Problemet är nog inte hastigheten utan när andra eller omgivningen bestämmer takten på det som skall göras. Dvs var effektiv, i ditt eget tempo och forcera inget. Minst lika viktigt är återhämtning som verkligen gör skillnad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-31 11:40:29

Jag ska hålla mig till dom tre alternativen vad gäller min nya tatuering (jag som trodde att jag skulle tatuera barnens namn eller initialer i min arm), behöver inga fler valmöjligheter, tror jag :wink: Om jag någon gång känner mig pigg och energisk t. ex. så kryssar jag bara inte på något av alternativen :D

plåtmonster skrev:Problemet är nog inte hastigheten utan när andra eller omgivningen bestämmer takten på det som skall göras. Dvs var effektiv, i ditt eget tempo och forcera inget. Minst lika viktigt är återhämtning som verkligen gör skillnad.


Det stämmer nog... Jag har också funderat på att byta bransch helt och hållet, stillasittande kontorsjobb är kanske ingenting för mig trots allt. Jag skulle njuta av att få röra mig mer helt kroppsligen, inre rastlösheten gör det nästan omöjligt att orka sitta eller stå vid ett skrivbord... Tyvärr är jag ganska opraktiskt och dålig på att köra bil bl. a., ingen optimal sopåkare alltså :lol:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 11:55:52

Min omgivning har noll förståelse för min brist på energi, Därför måste jag hålla mig undan vilket leder till isolering och depression. Vågar inte börja jobba för då knäcks det lilla självförtroende jag har, usch en evig rundgång!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 15:55:35

@Maggi, Kör i egen regi?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 16:22:31

plåtmonster skrev:@Maggi, Kör i egen regi?


ja, det är ju drömmen! Just nu har jag fullt upp med att ta mig ur den här svackan och bryta rundgången! :-)Happy
ps. Det kan man ju också kalla egen regi :-)Happy
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 16:36:56

Man kan ju t.ex snickra ihop någon möbel och sälja?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-31 16:52:14

Tycker depression och utmattning är svårast att skilja åt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-31 17:38:16

Utmattning - Man har umgåtts hela dagen och bara flyter ut på soffan och halvsover som vila.

Depression - Lägger sig i soffan och tänker hela tiden på att det inte är mening med något och att allt bara är fel. Samt förstås mår fysiskt dåligt av tankarna som gör det svårt att tänka något positivt.

En metod som kanske fungerar i vissa fall på depression är att bara hoppa till andra tankar om sådant man gillar. Samt att fysiskt röra på sig utomhus.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-31 18:14:43

Det är bra att ha en hund, har jag märkt. Man måste ut trots att man är deprimerad/utmattad.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Meliza » 2014-10-31 19:18:56

PMS-monstret skrev: Jag funderar också om jag fortfarande är lika utmattad eller om jag bara håller på att bli för lat och bekväm :shock:


Kanske handlar om att inte vara lika utmattad längre utan en helt rimlig önskan att ha en rimlig total arbetsbörda (jämfört med kanske tidigare)?
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Depression, utmattning eller lättja?

Inläggav Maggi » 2014-10-31 19:25:00

PMS-monstret skrev:Det är bra att ha en hund, har jag märkt. Man måste ut trots att man är deprimerad/utmattad.

har tappat intresset för hundar, älskade dem förut! Nu känner jag mig nollställd för dem! Trist
Senast redigerad av Maggi 2014-10-31 19:30:28, redigerad totalt 1 gång.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in