AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav River » 2014-09-12 16:49:42

Jeg har diagnosen Aspergers syndrom, men føler meg ikke hjemme i den, for jeg er lavtfungerende jeg vet.

Presis som jeg var lavtfungerende før jeg fikk diagnose...

Moderator: Ändrade rubriken något så den svenska översättningen kom med, vilket underlättar sökning.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-12 17:03:58

Många av de lågfungerande skriver inte på forum. Det där med att man ska vara högfungerande är bullshit. En del är det, andra inte. De som är högfungerande som i "fungerar som normala människor" brukar gå in i väggen till sist.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Alien » 2014-09-12 17:51:55

Ibland undrar jag vad som menas med "högfungerande". Kanske helt enkelt att man är normalbegåvad (el högbegåvad). Lågfungerande autist: Kanners sydnrom, högfungerande autist: Aspergers syndrom.

Däremot betyder inte att man är högfungerande autist/aspergare att man fungerar bra i vardagen.

Fler trådar om just detta med "högfungerande":

hogfungerande-autism-t7633.html
hogfungerande-svart-att-bli-tagen-pa-allvar-t39982.html
dela-upp-as-i-lag-och-hogfungerande-t18072.html
hogfungerande-autism-vs-aspergers-syndrom-t3964.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav slackern » 2014-09-12 18:01:26

Alien skrev:Ibland undrar jag vad som menas med "högfungerande". Kanske helt enkelt att man är normalbegåvad (el högbegåvad). Lågfungerande autist: Kanners sydnrom, högfungerande autist: Aspergers syndrom.

Däremot betyder inte att man är högfungerande autist/aspergare att man fungerar bra i vardagen.

Fler trådar om just detta med "högfungerande":

hogfungerande-autism-t7633.html
hogfungerande-svart-att-bli-tagen-pa-allvar-t39982.html
dela-upp-as-i-lag-och-hogfungerande-t18072.html
hogfungerande-autism-vs-aspergers-syndrom-t3964.html


Det enda högfungerande betyder är att man har ett IQ över 70. Det råder en stor begreppsförvirring. Men det folk vanligtvis menar är att dom har en hög funktionsnivå. Vilket alltså inte betyder samma sak som högfungerande.

Högfungerande=IQ över 70.
Hög funktionsnivå=Fungerar bra i vardagen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-12 18:20:26

slackern skrev:Hög funktionsnivå=Fungerar bra i vardagen.
Precis, och folk kallar ofta det för högfungerande, vilket blir missvisande. Sedan så tror nog många de fungerar bra i vardagen, emedan omgivningen inte har hjärta att säga: Nej, det gör du ju alltså inte!

En del får för sig att de har hög funktionsnivå för att de har högt IQ, andra kan få för sig att de har det det för att de inte har boendestöd eller bor på gruppboende och dylik hjälp. Och så kallar de sig då högfungerande.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav River » 2014-09-12 19:02:26

Ja, jeg tror at høytfungerende er det samme som å ikke belemre samfunnet for mye med sine problemer da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Alien » 2014-09-12 19:58:06

Jag tycker att "högfungerande" kan utmönstras när det gäller aspergare. Hellre "rätt välfungerande". (Vore man helt välfungerande hade man inte behövt el fått någon diagnos.)

Diagnosen är autistiskt syndrom. Bland dem har de flesta Kanners syndrom el infantil autism. De har begåvningshandikapp, dvs de är lågfungerande, och behöver mycket hjälp (bor alltid på grupphem etc). En minoritet är högfungerande, dvs de har inget begåvningshandikapp. Att det kallas infantil autism antar jag beror på att det märks redan i barndomen (försenad språkutveckling m m), medan AS kanske märks först när barnet börjar skolan, som tonåring el rentav först som vuxen.

En vuxen högfungerande autist är i praktiken som en aspergare. Hen kan kalla sig "högfungerande autist" el "aspergare" (för att det är enklare). Jag finner alltså ingen anledning att kalla sig "högfungerande aspergare". Men "belasta samhället" gör man ofta ändå, man lever på sjukersättning, man utnyttjar LSS (daglig verksamhet, kontaktperson) och boendestöd.

Men i framtiden kommer alla att diagnosticeras med "autismspektrumstörning" (Autistic Spectrum Disorder, ASD) och då blir vi alla antingen LFA el HFA. Eller kommer vi att delas in olika grader?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav slackern » 2014-09-12 20:27:37

Alien skrev:Men i framtiden kommer alla att diagnosticeras med "autismspektrumstörning" (Autistic Spectrum Disorder, ASD) och då blir vi alla antingen LFA el HFA. Eller kommer vi att delas in olika grader?


Dusch eller arbete.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav plåtmonster » 2014-09-12 20:28:48

Det delas nog in i de man kan neka bidrag och de man måste betala för. :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Titti » 2014-09-12 22:29:07

Alien skrev:Jag tycker att "högfungerande" kan utmönstras när det gäller aspergare. Hellre "rätt välfungerande". (Vore man helt välfungerande hade man inte behövt el fått någon diagnos.)

Diagnosen är autistiskt syndrom. Bland dem har de flesta Kanners syndrom el infantil autism. De har begåvningshandikapp, dvs de är lågfungerande, och behöver mycket hjälp (bor alltid på grupphem etc). En minoritet är högfungerande, dvs de har inget begåvningshandikapp. Att det kallas infantil autism antar jag beror på att det märks redan i barndomen (försenad språkutveckling m m), medan AS kanske märks först när barnet börjar skolan, som tonåring el rentav först som vuxen.

En vuxen högfungerande autist är i praktiken som en aspergare. Hen kan kalla sig "högfungerande autist" el "aspergare" (för att det är enklare). Jag finner alltså ingen anledning att kalla sig "högfungerande aspergare". Men "belasta samhället" gör man ofta ändå, man lever på sjukersättning, man utnyttjar LSS (daglig verksamhet, kontaktperson) och boendestöd.

Men i framtiden kommer alla att diagnosticeras med "autismspektrumstörning" (Autistic Spectrum Disorder, ASD) och då blir vi alla antingen LFA el HFA. Eller kommer vi att delas in olika grader?

Ett av mina barn har diagnosen Asperger. Den ställdes vid omkring tolv års ålder. Men samtidigt konstaterade utredarteamet att utifrån den historik som fanns både dokumenterad och av vad vi berättat så var kriterierna för Autism i barndomen också uppfyllda.

Det är lite motsägelsefullt utifrån det du skriver och jag vet inte riktigt hur jag skall tolka det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Alien » 2014-09-12 22:44:42

Titti skrev:
Alien skrev:Jag tycker att "högfungerande" kan utmönstras när det gäller aspergare. Hellre "rätt välfungerande". (Vore man helt välfungerande hade man inte behövt el fått någon diagnos.)

Diagnosen är autistiskt syndrom. Bland dem har de flesta Kanners syndrom el infantil autism. De har begåvningshandikapp, dvs de är lågfungerande, och behöver mycket hjälp (bor alltid på grupphem etc). En minoritet är högfungerande, dvs de har inget begåvningshandikapp. Att det kallas infantil autism antar jag beror på att det märks redan i barndomen (försenad språkutveckling m m), medan AS kanske märks först när barnet börjar skolan, som tonåring el rentav först som vuxen.

En vuxen högfungerande autist är i praktiken som en aspergare. Hen kan kalla sig "högfungerande autist" el "aspergare" (för att det är enklare). Jag finner alltså ingen anledning att kalla sig "högfungerande aspergare". Men "belasta samhället" gör man ofta ändå, man lever på sjukersättning, man utnyttjar LSS (daglig verksamhet, kontaktperson) och boendestöd.

Men i framtiden kommer alla att diagnosticeras med "autismspektrumstörning" (Autistic Spectrum Disorder, ASD) och då blir vi alla antingen LFA el HFA. Eller kommer vi att delas in olika grader?

Ett av mina barn har diagnosen Asperger. Den ställdes vid omkring tolv års ålder. Men samtidigt konstaterade utredarteamet att utifrån den historik som fanns både dokumenterad och av vad vi berättat så var kriterierna för Autism i barndomen också uppfyllda.

Det är lite motsägelsefullt utifrån det du skriver och jag vet inte riktigt hur jag skall tolka det.


Det är ju inte säkert att läkarna tänker lika logiskt som jag. :P

Jag skulle tycka att egentligen så har barnet autistiskt syndrom hela tiden, men i praktiken är det ingen skillnad vid 12 års ålder. Det verkar inte vara helt konsekvent hur läkarna ställer sina diagnoser. Som det varit förr var det kanske bättre att som nästan tonåring få diagnosen Aspergers än autistiskt syndrom, mtp att många kanske bara känner till de lågfungerande autisterna.

Men i framtiden så blir ju diagnosen ASD för alla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav River » 2014-09-12 23:32:45

slackern skrev:Högfungerande=IQ över 70.

Betyr dette at jeg er høytfungerende? Jeg har IQ over 70.

Men hvorfor er jeg da uføretrygdet?

Må være høytfungerende uføretrygdet jeg da. :D
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Alien » 2014-09-12 23:38:10

Vi är många här som lever på sjukersättnking trots IQ över 70, en del är el skulle kunna vara med i Mensa.

Det räcker inte med intelligens för att vara arbetsför. Man ska också vara flexibel, social, självgående, stresstålig etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

AS - Høytfungerende og lavtfungerende

Inläggav Myrkr » 2014-09-12 23:43:54

Begreppet är väl relativt. En högfungerande autist är bara högfungerande i förhållande till andra autister, dvs vi sitter inte och vaggar i ett hörn.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav Meier » 2014-10-11 15:57:11

Det viktiga är att man hittar folk på spektrumet som man känner är på samma nivå som en själv, att man har något gemensamt och kan identifiera sig med dem. Vill man ha ett kontaktnät och NT's inte funkar då är det enda alternativet.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-11 16:45:54

Jag tycker man är högfungerande som aspergare när det inte syns på en att det "är nåt".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-10-11 17:01:33

KrigarSjäl skrev:Jag tycker man är högfungerande som aspergare när det inte syns på en att det "är nåt".
Men det syns ju på dig att.. haha nä men allvarligt, det är nog en bra definition. När man kan passera som normal om man inte berättar att man har Aspergers.

Folk tror istället på sin höjd man är blyg, introvert, eller någon sådan typ av egenskap.

Samtidigt känns det skumt att säga så, för folk brukar tro att jag är en riktig människa, men jag klarar mig i själva verket inte så bra här i livet alls.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav plåtmonster » 2014-10-11 17:55:08

I'm mutant that will take over the world in secret! :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS - Høyt- og lavtfungerende (Hög- och lågfungerande)

Inläggav Heidi79 » 2014-11-08 3:40:50

Till var autist (Kanner) jag är hög fungerand.. ja pluggat på hög skola och ja klarat av körkort
men ja också 35 och beroande mina föraldrar till allt och kan inte bo själv
som ja förstå betyr hög fungerand man inte utväckling störd..och är ja inte
normala som 35 år dom är gifta och har barn länga senn,,ja är i prinsip barn hemma till mina föraldrar.. :roll: mot dom ja låg fungerand då..kanske..inte vet :-)063 iaf korkad och larvig..
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in