Jag är så jävla LAT!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Braincandy » 2014-10-09 22:18:43

Det jag kan störa mig på att är att väldigt många människor tycker att obeslutsamhet är synonymt med lathet... så när jag ser någon kalla sig själv för lat så ser jag det mest som ett resultat utav samhällssignaler om hur saker och ting ska vara.

De verkar hinna så mycket, men det är inte alls säkert...

Det finns en baksida med allt, de som tjänar väldigt mycket har oftast ingen fritid då de jobbar och fortsätter jobba när de kommer hem.

De som skryter om sina bedrifter och lägger upp bilder på hur lyckliga de är på facebook kan vara nästa person att ligga framför tåget.

De som säger åt en att "skaffa sig ett liv" har inga konkreta exempel på vad som menas med det och jag har inte sett något speciellt bra argument för det, inte sällan anser de att supa sig fulla är att "ha ett liv".

Fast nu blev det väldigt mycket om allt och väldigt lite om saken... jag kanske har skrivit det förut men jag gillar att säga att inget är vad det verkar vara :-)Happy
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Meier » 2014-10-09 22:38:34

Skaffa ett liv brukar innebära att bli en kopia av majoriteten. Supa kan vara en del av detta.

Folk hänger upp sig på de som sticker ut, på de som inte passar i mallen, på de som vandrar sin egen väg.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Jag är så jävla LAT!

Inläggav plåtmonster » 2014-10-09 22:54:14

Skaffa sig ett liv:
* Anskaffa vänner som mest pratar om hur mycket de söp i helgen
* Ordna ett själsbefriat jobb
* Bo i en bostad som tar de mesta av pengarna du tjänar på jobbet
* Träffa riktig partner som mest pratar om barn och vilka de känner
* Skaffa barn så att resterande tid och pengar försvinner

När du gjort detta fram tills 65 år så kastas man in på ett boende där man får vara glad om man får mat och slipper bli nerdrogad. Eller råka ut för våld av personalen.

Ett liv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav kiddie » 2014-10-10 9:32:37

Braincandy skrev:De som skryter om sina bedrifter och lägger upp bilder på hur lyckliga de är på facebook kan vara nästa person att ligga framför tåget.

De som säger åt en att "skaffa sig ett liv" har inga konkreta exempel på vad som menas med det och jag har inte sett något speciellt bra argument för det, inte sällan anser de att supa sig fulla är att "ha ett liv".


Fy vad bra skrivet!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav kiddie » 2014-10-10 9:39:19

Som jag funkar jag jag hålla igång ett tag men sedan måste jag vila. Folk som ser mig i farten kan inte för sitt liv fatta varför jag inte har ett riktigt jobb. Jag behöver antingen ta saker lite pö om pö och prioritera hårt för allt kan inte göras, eller jag försöker klara av flera saker på kort tid så jag får rasa ihop och göra inget ett par dar.

Ett BÅDE stadigt OCH snabbt tempo skulle nog ha kål på mig ganska omgående. De händer ju att de vanliga går in i väggen för att de gör så men vi kan nog gå in i denna vägg snabbare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Huggorm » 2014-10-10 10:19:50

kiddie skrev:Som jag funkar jag jag hålla igång ett tag men sedan måste jag vila. Folk som ser mig i farten kan inte för sitt liv fatta varför jag inte har ett riktigt jobb. Jag behöver antingen ta saker lite pö om pö och prioritera hårt för allt kan inte göras, eller jag försöker klara av flera saker på kort tid så jag får rasa ihop och göra inget ett par dar.

Ett BÅDE stadigt OCH snabbt tempo skulle nog ha kål på mig ganska omgående. De händer ju att de vanliga går in i väggen för att de gör så men vi kan nog gå in i denna vägg snabbare.
Tror jag med, det känns som om man skulle kunna bränna ut sig ganska snabbt om man inte lyckas stoppa i tid.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag är så jävla LAT!

Inläggav plåtmonster » 2014-10-10 12:59:08

Eller kanske _får_ stoppa i tid.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav spejare » 2014-10-11 13:10:13

Jag tolkar det där med att skaffa/ha ett liv som att det handlar främst om social status. För de allra flesta människor är det sociala sammanhanget den i särklass viktigaste frågan i livet. Så jag tänker att "skaffa ett liv" egentligen betyder ungefär "se till att folk gillar dig, annars kommer du att dö ensam".
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Braincandy » 2014-10-11 15:16:32

spejare skrev:Jag tolkar det där med att skaffa/ha ett liv som att det handlar främst om social status. För de allra flesta människor är det sociala sammanhanget den i särklass viktigaste frågan i livet. Så jag tänker att "skaffa ett liv" egentligen betyder ungefär "se till att folk gillar dig, annars kommer du att dö ensam".



Alla är ensamma om att dö. I den bemärkelsen att det inte är så sannolikt att du hamnar i en situation där du dör samtidigt som någon anhörig.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Jag är så jävla LAT!

Inläggav plåtmonster » 2014-10-11 17:57:20

Alldeles oavsett "vänner" så blir livet lättare om man trivs med sig själv och sitt liv. Om då vänner ställer krav som gör att man är tvungen att välja ett liv som man inte trivs med i en tillvaro som får en på fel spår så är det kanske inte så mycket värt. Allt har ett pris som oftast, även vänner. Iaf om de är av fel sort.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-17 18:39:02

Äntligen fattar jag varför jag är så fucking jävla lat, jag har ADD, inte ADHD som jag trodde... Najs, jag har även haft borrelia som upptäcktes först efter flera månader och fick ta flera penicillinkurer mot detta dessutom. Man blir tydligen aldrig riktigt frisk från borrelia. Om man inte kan skylla allt på ADD och autistiska drag så kan man skylla resten på borrelia, dåligt humör, irritabilitet, att man är ett nervvrak i allmänhet o. s. v.... :evil:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav plåtmonster » 2014-10-18 2:44:43

Tyska läkare är visst bättre på att kurera Borrelia genom att de använder en aggressiv 2-års kur.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav troglodyten » 2014-10-18 12:33:27

Det är så jobbigt när folk tror att man är lat när man i själva verket är ärligen utmattad. :(
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Huggorm » 2014-10-18 13:04:09

PMS-monstret skrev:Äntligen fattar jag varför jag är så fucking jävla lat, jag har ADD, inte ADHD som jag trodde... Najs, jag har även haft borrelia som upptäcktes först efter flera månader och fick ta flera penicillinkurer mot detta dessutom. Man blir tydligen aldrig riktigt frisk från borrelia. Om man inte kan skylla allt på ADD och autistiska drag så kan man skylla resten på borrelia, dåligt humör, irritabilitet, att man är ett nervvrak i allmänhet o. s. v.... :evil:
Perfekt. Jag har haft borrelia flera gånger så det är kanske därför. Fast jag var "lat" innan det också :-)063
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Miche » 2014-10-18 13:31:58

troglodyten skrev:Det är så jobbigt när folk tror att man är lat när man i själva verket är ärligen utmattad. :(
Det finns ett bra ord som många förstår som du kanske kan använda trots att det kanske känns utjatat; utbränd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag är så jävla LAT!

Inläggav troglodyten » 2014-10-18 13:38:07

Jaa, är inte själv utbränd. Men blir liksom mini-utbränd, dagligen av olika aktiviteter som anses vara rätt basala för människolivet.
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Miche » 2014-10-18 14:04:50

troglodyten skrev:Jaa, är inte själv utbränd. Men blir liksom mini-utbränd, dagligen av olika aktiviteter som anses vara rätt basala för människolivet.
Eftersom hjärnan hos autister måste jobba fem gånger mer än hjärnan hos NT med de basala aktiviteterna så är det inte konstigt att man blir mini-utbränd.

Det finns i några sätt att motverka det:
  • hushålla med energin, gör inte sånt som du absolut inte måste (av aktiviteter som kräver energi)
  • av de aktiviteter som är tvingande (så som att åka till jobbet) så försök att hitta något som gör aktiviteten mindre utmattande (ex. lyssna på musik för att ha kontroll över ljudmiljön)
  • hitta aktiviteter som skapar energi vilket oftast handlar om dina specialintressen
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag är så jävla LAT!

Inläggav Parvlon » 2014-10-18 14:27:26

att automatisera uppgifter gör att man kan fokusera sig på annat.

t.ex diskar jag numera sällan eller aldrig direkt efter jag käkat. Men bara jag får in rutinen så diskar jag alltid efter jag käkat under långa perioder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-18 18:10:19

troglodyten skrev:Det är så jobbigt när folk tror att man är lat när man i själva verket är ärligen utmattad. :(


I synnerhet när man till och med själv tycker att man är lat, jag har slutat med det nu!
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-18 18:12:46

plåtmonster skrev:Tyska läkare är visst bättre på att kurera Borrelia genom att de använder en aggressiv 2-års kur.


Det har jag läst om. Dom behandlar borrelia mer kraftigt även i Finland. Jag har faktiskt inte mått riktigt bra sedan jag insjuknade i borrelia på våren 2012 (eller i själva verket på hösten 2011 då jag plockade svamp, borrelian upptäcktes först i februari 2012).
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-18 18:15:39

Huggorm skrev:
PMS-monstret skrev:Äntligen fattar jag varför jag är så fucking jävla lat, jag har ADD, inte ADHD som jag trodde... Najs, jag har även haft borrelia som upptäcktes först efter flera månader och fick ta flera penicillinkurer mot detta dessutom. Man blir tydligen aldrig riktigt frisk från borrelia. Om man inte kan skylla allt på ADD och autistiska drag så kan man skylla resten på borrelia, dåligt humör, irritabilitet, att man är ett nervvrak i allmänhet o. s. v.... :evil:
Perfekt. Jag har haft borrelia flera gånger så det är kanske därför. Fast jag var "lat" innan det också :-)063


En skitbra sjukdom att ha! Här hittar ni en lista på symtom:

http://www.borrelia-tbe.se/media/dokume ... jrgens.pdf
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-18 18:24:09

Dessa symptom gillade jag, passar mig perfekt, jag lider nog av allt förutom narkolepsi:

• Psykisk hälsa

46. Humörsvängningar, lättirriterbarhet, manodepressivitet
47. Ovanlig/oförklarlig depression
48. Försämrat lokalsinne (känsla av att ha gått vilse)
49. Känsla av att man håller på att tappa förståndet
50. Över-emotionella reaktioner, lätt att falla i gråt
51. Sover för mycket, eller svårigheter att somna
52. Svårt att somna, orolig sömn eller svårt att fortsätta sova
53. Narkolepsi, sömnapnéer
54. Panikattacker, starka oroskänslor
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav kiddie » 2014-10-18 18:29:14

Jag blev väldigt nervös av mig av borrelian. Hoppas den är borta efter behandling, har en massa konstiga symptom men hade dessa innan. Det nya var att jag blev så himla uppstressad och spänd över precis allt! Men det gick bort med antibiotika. Mystisk sjukdom det där...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag är så jävla LAT!

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-18 18:32:20

Jag tror ärligt talat att mina problem har blivit värre sedan jag hade borrelian, sover till exempel ännu mer än tidigare... En skrämmande lömsk sjukdom :shock:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in