Är det tillåtet att vara annorlunda?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav 7twenty7 » 2014-10-07 4:06:33

Jag har startat en serie inlägg på min blogg under temat "Är det tillåtet att vara annorlunda?"
Jag har skrivit första inlägget som handlar om folk med annorlunda dygnsrytm och det andra kommer att handla om det sociala spelet. Mer har jag ännu inte planerat, har ni några förslag på ämnen eller kanske till och med vill gästblogga så är ni välkomna!

Första delen:
http://www.johanbakke.com/2014/10/07/ar ... nnorlunda/
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-07 4:39:32

Av det du skriver i bloggen så är det väl helt enkelt så att samhället och framförallt företagande är enklare att organisera om alla är tillgängliga samtidigt. Detta är mycket en konsekvens av dagsljuset och industrialismen.

Vad som man (samhällsplanerare) inte tagit höjd för är de ändrade förutsättningar som informationsåldern och nya möjligheter till kommunikation medger. Av hävd så är det personer som är fysiskt på en arbetsplats på morgonen som får bestämma förutsättningarna. Som då blir så som de själva gillar det. Vill du bryta det är det nog mest effektivt att skapa egen verksamhet.

Generellt så kan man vara annorlunda. Det som behövs är att man kan hålla sig undan negativa återkopplingar och hitta möjligheter att åstadkomma det man önskar sig. För barn i skolan kan det vara att "försvinna" på raster och hitta aktiviteter utanför skolan eller t.om i andra städer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav 7twenty7 » 2014-10-07 7:37:07

plåtmonster skrev:Vad som man (samhällsplanerare) inte tagit höjd för är de ändrade förutsättningar som informationsåldern och nya möjligheter till kommunikation medger. Av hävd så är det personer som är fysiskt på en arbetsplats på morgonen som får bestämma förutsättningarna. Som då blir så som de själva gillar det. Vill du bryta det är det nog mest effektivt att skapa egen verksamhet.


Men bryta en sak som gäller myndigheter är ju väldigt svårt. Det verkar som att ett vinstintresse kan få alla att förlänga sina öppettider, före min senaste utlandsresa tog jag en vaccination som bara utfördes kvällstid. Det var på en privat hälsocentral och deras inställning var att ingen ville ta ledigt från jobbet för en sån sak! Dvs, skulle dom köra vaccination på dagtid så skulle ingen köpa deras tjänst.

Det finns ju tyvärr inget vinstintresse som styr de statliga myndigheterna eller den statliga vården, dom kan köra vilka regler och öppettider dom vill och vi medborgare tvingas gå dit på de tiderna om vi vill ha någon service!
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-07 14:46:35

Det bästa är att skaffa sin utkomst från andra källor än det offentliga så att du blir oberoende av deras villkor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Yumie » 2014-10-07 15:08:36

Sex som specialintresse? Är det tillåtet som kvinna?
Yumie
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2010-05-27

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav slackern » 2014-10-07 15:13:38

Yumie skrev:Sex som specialintresse? Är det tillåtet som kvinna?


Klart att det är. Varför skulle det inte vara det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Myrkr » 2014-10-07 15:16:35

7twenty7 skrev:dom kan köra vilka regler och öppettider dom vill och vi medborgare tvingas gå dit på de tiderna om vi vill ha någon service!

Deras öppettider passar deras anställda, som har normal dygnsrytm, och de flesta andra medborgare.

Det är enklare för dig att anpassa dig de enstaka gånger du ska på möte - du sätter klockan lite tidigare än vanligt en dag, de skulle behöva göra det varje dag - än att de omstrukterar hela sin organisation efter dina behov, det skulle blandannat innebära högre löne- och elkostnader, personal som arbetar på (för dom) obekväma arbetstider, dessutom skulle de inte kunna kontakta andra myndigheter, vilket i sin tur skulle innebära att även de anpassar sig etc etc.
Rätt eller fel, det är så det ser ut. Arbetsförmedlingen har ju åtminstone infört kvällsöppen kundtjänst, och andra börjar följa deras exempel.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-07 15:21:19

Yumie skrev:Sex som specialintresse? Är det tillåtet som kvinna?

Formellt sett är det ju tillåtet. Problemet är väl de som saknar respekt för andras val.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav 7twenty7 » 2014-10-08 1:25:35

Myrkr skrev:
7twenty7 skrev:dom kan köra vilka regler och öppettider dom vill och vi medborgare tvingas gå dit på de tiderna om vi vill ha någon service!

Deras öppettider passar deras anställda, som har normal dygnsrytm, och de flesta andra medborgare.


Deras öppettider kanske passar deras anställda, men om det hade varit få människor som ville använda tjänster kvällstid så hade det inte funnits så många privata företag med öppettider kvällstid. Privata vårdinrättningar har öppet på kvällarna eftersom det finns många som vill gå dit på kvällarna, hade det bara varit några få så hade dom inte sett någon vinst i det och struntat i kvällstiderna.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Myrkr » 2014-10-08 1:30:54

Vill och vill, de jobbar på dagen, som du själv påpekat. Om de kunde få ledigt utan att det påverkade deras inkomst skulle de komma på dagen.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav habiti » 2014-10-08 1:33:53

nej. man ska vara som alla andra, annars tar folk avstånd ifrån en...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Alien » 2014-10-08 2:12:32

Det är iaf inte tillåtet att ha många barn. Iaf inte här på forumet, då är man neurotisk och/el obegåvad. hur-kanner-ni-infor-barn-t42023.html

Vad som är annorlunda är givetvis beroende på i vilken grupp man befinner sig i.

När det gäller morgon- resp kvällsmänniskor så är de förra i majoritet och har dagsljuset på sin sida.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-08 2:15:44

Alien skrev:Det är iaf inte tillåtet att ha många barn. Iaf inte här på forumet, då är man neurotisk och/el obegåvad. hur-kanner-ni-infor-barn-t42023.html

Vad som är annorlunda är givetvis beroende på i vilken grupp man befinner sig i.

När det gäller morgon- resp kvällsmänniskor så är de förra i majoritet och har dagsljuset på sin sida.

Det här är inte Familjeliv där rådande perspektiv är NT-morsors livspusslarproblem.

Vill man ha sånt är det bara att regga sig där och sluta gnälla.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav jesusiscool » 2014-10-17 15:46:30

Självklart är det ok att vara annorlunda. Du får lyssna på introt till Trasdockorna...
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Zirre » 2014-10-17 15:51:06

Samhället bygger på en norm som anses okej, skiljer man sig från den normen anses man i många fall som annorlunda/udda.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Alien » 2014-10-17 15:55:35

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Det är iaf inte tillåtet att ha många barn. Iaf inte här på forumet, då är man neurotisk och/el obegåvad. hur-kanner-ni-infor-barn-t42023.html

Vad som är annorlunda är givetvis beroende på i vilken grupp man befinner sig i.

När det gäller morgon- resp kvällsmänniskor så är de förra i majoritet och har dagsljuset på sin sida.

Det här är inte Familjeliv där rådande perspektiv är NT-morsors livspusslarproblem.

Vill man ha sånt är det bara att regga sig där och sluta gnälla.


Nu var det inte Familjelivsmorsor som gnällde utan aspergare som ondgjorde sig över de som hade en annan livsstil än den "normala". Vilket visar att aspergare är precis lika intoleranta som vanliga. Och snabba till att se dem som avviker från normen (aspienormen?) som enfaldiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav elle » 2014-10-17 16:09:24

Nej , det är det inte . Folk tar avstånd från dem som är annorlunda .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav geocache » 2014-10-17 16:45:16

jesusiscool skrev:Självklart är det ok att vara annorlunda. Du får lyssna på introt till Trasdockorna...


:-)Happy :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-17 16:48:59

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Det är iaf inte tillåtet att ha många barn. Iaf inte här på forumet, då är man neurotisk och/el obegåvad. hur-kanner-ni-infor-barn-t42023.html

Vad som är annorlunda är givetvis beroende på i vilken grupp man befinner sig i.

När det gäller morgon- resp kvällsmänniskor så är de förra i majoritet och har dagsljuset på sin sida.

Det här är inte Familjeliv där rådande perspektiv är NT-morsors livspusslarproblem.

Vill man ha sånt är det bara att regga sig där och sluta gnälla.


Nu var det inte Familjelivsmorsor som gnällde utan aspergare som ondgjorde sig över de som hade en annan livsstil än den "normala". Vilket visar att aspergare är precis lika intoleranta som vanliga. Och snabba till att se dem som avviker från normen (aspienormen?) som enfaldiga.

-När jag var nydiagnosticerad fanns det inget som hette aspienorm.
Ännu mindre aspergerkultur eller uttryck som aspie.

Den bild av AS som fanns var enbart NTs syn på oss.
Tidningen Ögonblick och hur munter blir man av att läsa den?



Det är alldeles utmärkt att det finns samhälleliga utrymmen som är aspergerexklusiva.

Tro mig - du vill inte tillbaka till 1994.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Charlie72 » 2014-10-17 16:52:04

Yumie skrev:Sex som specialintresse? Är det tillåtet som kvinna?


Nä, inte som qvinna
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Geastrum » 2014-10-17 16:53:30

jesusiscool skrev:Självklart är det ok att vara annorlunda. Du får lyssna på introt till Trasdockorna...

Hear hear! (Here, here!)

Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav Miche » 2014-10-17 17:12:02

KrigarSjäl skrev:Den bild av AS som fanns var enbart NTs syn på oss.
Tidningen Ögonblick och hur munter blir man av att läsa den?
Det är faktiskt minst en medlem med AS här på forumet som skriver i den tidningen, den skribenten skrev ett långt reportage om mig och min sambo som blev riktigt bra. I övrigt har jag inte läst i den...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav napoleon78 » 2014-10-17 22:32:51

Jag vet inte om jag har AS. Men jag vet att jag är annorlunda.

Och mitt svar på frågan i trådens rubrik är ja, eftersom jag har hittat en miljö där det är tillåtet att vara annorlunda. Det vill säga, jag får vara jag. Där normen och idealet är att acceptera sig själv, och där jag kan berätta vem jag är och ingen så mycket som höjer på ögonbrynen.

Jag kan träffa individer som är mer eller mindre lika konstiga som jag så gott som varje kväll på möten, där jag kan lyssna och tala eller bara hålla käft. Visst, kanske nån stör sig på att jag vägrar kallprat, eller inte skvallrar om grannen men det är på deras ansvar och samvete.

Jag är nykter missbrukare och går på tolvstegsmöten och de ger mig otroligt mycket.
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Är det tillåtet att vara annorlunda?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-17 23:25:45

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Den bild av AS som fanns var enbart NTs syn på oss.
Tidningen Ögonblick och hur munter blir man av att läsa den?
Det är faktiskt minst en medlem med AS här på forumet som skriver i den tidningen, den skribenten skrev ett långt reportage om mig och min sambo som blev riktigt bra. I övrigt har jag inte läst i den...

-Jag har aldrig nånsin sett nåt inspirerande i den blaskan.

Handikappbransch, LSS-frågor och pluttenuttigheter i steril tantförpackning.
Alltsammans präktigt. Duktigt.

Den tidningen måste vara nåt av det mest humorbefriade som finns.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in