Trött när du äter mat?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trött när du äter mat?

Inläggav Amen tjena » 2014-09-13 10:32:00

Blir så trött att jag nästan svimmar av de mesta. Jag får äta andra halvan av maten senare.
Amen tjena
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-09-13
Ort: Karlskoga

Trött när du äter mat?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-13 17:39:45

Amen tjena skrev:Blir så trött att jag nästan svimmar av de mesta. Jag får äta andra halvan av maten senare.


Låter som stora portioner det där... :P
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Trött när du äter mat?

Inläggav Kimmelie » 2014-09-14 9:04:45

Tvärtom, jag får energi av maten. Piggast blir jag när jag ätit lever. Då blir jag nästan "normal" (energimässigt) i några timmar...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Trött när du äter mat?

Inläggav plåtmonster » 2014-09-14 14:33:19

Kimmelie skrev:Då blir jag nästan "normal" (energimässigt) i några timmar...

Kanske finns det något ämne däri som kan vara värt att ta rätt på och se om du kan få i dig på något mer koncentrerat sätt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Trött när du äter mat?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-14 18:41:45

Har läst att man kan bli trött av att äta glutenhaltig mat ifall man är glutenintolerant. Ska faktiskt uppsöka vårdcentral och få koll på om jag är det eller inte. Har haft mina misstankar av andra orsaker sen innan. Kanske är något att kolla även för er andra?
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Trött när du äter mat?

Inläggav blyger » 2014-09-16 13:26:02

Ja det blir jag, trött och frusen, mer eller mindre.
Fast värst är det väl om jag börjar äta efter en "svält" om gång och så babblar folk om att man blir piggare av att äta, det brukar bli lite knorrande innuti av det. :lol:

Värst blir jag av rå kall mat, klarar mig mot alla kunskaper om vad som är bra, bättre med varm lagad "mjuk" mat.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Trött när du äter mat?

Inläggav kullan » 2014-09-16 13:27:40

Det spelar ingen roll vad jag äter. Det är rena rama sömnpillret för mig. Ja jag blir sömnig av vitkål med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Trött när du äter mat?

Inläggav Zirre » 2014-09-18 10:33:37

Mycket stillasittande gör att man blir mer trött än om man rör på sig samt att man blir mer trött om man sitter mycket framför skärmen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Trött när du äter mat?

Inläggav geocache » 2014-09-18 11:42:26

Zirre skrev:Mycket stillasittande gör att man blir mer trött än om man rör på sig samt att man blir mer trött om man sitter mycket framför skärmen.


Precis. "Tack och lov för geocaching" :-)050! "Först en liten stund vid datorn för att ladda in information om gömmorna, sedan iväg ut att leta burkar" :-)173.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Sv: Trött när du äter mat?

Inläggav Zirre » 2014-09-18 12:24:43

geocache skrev:
Zirre skrev:Mycket stillasittande gör att man blir mer trött än om man rör på sig samt att man blir mer trött om man sitter mycket framför skärmen.


Precis. "Tack och lov för geocaching" :-)050! "Först en liten stund vid datorn för att ladda in information om gömmorna, sedan iväg ut att leta burkar" :-)173.


Det låter som en utmärkt plan :)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Trött när du äter mat?

Inläggav geocache » 2014-09-18 12:51:20

Zirre skrev:
geocache skrev:
Zirre skrev:Mycket stillasittande gör att man blir mer trött än om man rör på sig samt att man blir mer trött om man sitter mycket framför skärmen.


Precis. "Tack och lov för geocaching" :-)050! "Först en liten stund vid datorn för att ladda in information om gömmorna, sedan iväg ut att leta burkar" :-)173.


Det låter som en utmärkt plan :)


Hihi, ja, jag har använt mig av den sedan sex år tillbaka, och den fungerar bara bättre och bättre :D.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Sv: Trött när du äter mat?

Inläggav Zirre » 2014-09-18 15:04:04

geocache skrev:
Zirre skrev:
geocache skrev:
Precis. "Tack och lov för geocaching" :-)050! "Först en liten stund vid datorn för att ladda in information om gömmorna, sedan iväg ut att leta burkar" :-)173.


Det låter som en utmärkt plan :)


Hihi, ja, jag har använt mig av den sedan sex år tillbaka, och den fungerar bara bättre och bättre :D.

Om man jämför med för sex år sen, hur mår du idag med tanke på att du rör på dig mer?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Trött när du äter mat?

Inläggav geocache » 2014-09-18 16:54:39

Zirre skrev:Om man jämför med för sex år sen, hur mår du idag med tanke på att du rör på dig mer?


Jättemycket bättre! De flesta gömmor har jag nog hittat när jag varit ute på cykelrundor. "Hittat" en massa vackra spännande miljöer, vackra bruks- och andra industribyggnader, vilda djur som ormar, grodor, och rådjur, och lärt känna en massa trevliga härliga människor, både geocachare och mugglare (för er som inte känner till det uttrycket i geocachingsammanhang; "mugglare" är en "geocacharbenämning på människor som inte sysslar med geocaching).

Den allra största fördelen med cacheletning tycker jag är att jag kommer till spännande platser jag inte ens visste om. Men det finns platser jag blivit ganska "deppig" av att se. Gammla vackra hus som förfaller, och övergivna industribyggnader... varje gång tänker jag på människorna som slitit med att bygga, och på människor som levt och jobbat där :-)004.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Trött när du äter mat?

Inläggav slackern » 2014-09-18 16:58:15

geocache skrev:Den allra största fördelen med cacheletning tycker jag är att jag kommer till spännande platser jag inte ens visste om. Men det finns platser jag blivit ganska "deppig" av att se. Gammla vackra hus som förfaller, och övergivna industribyggnader... varje gång tänker jag på människorna som slitit med att bygga, och på människor som levt och jobbat där :-)004.


Kanske ska ta med en dunk bensin och en tändare nästa gång du går dit?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Trött när du äter mat?

Inläggav Zirre » 2014-09-19 7:58:58

geocache skrev:
Zirre skrev:Om man jämför med för sex år sen, hur mår du idag med tanke på att du rör på dig mer?


Jättemycket bättre! De flesta gömmor har jag nog hittat när jag varit ute på cykelrundor. "Hittat" en massa vackra spännande miljöer, vackra bruks- och andra industribyggnader, vilda djur som ormar, grodor, och rådjur, och lärt känna en massa trevliga härliga människor, både geocachare och mugglare (för er som inte känner till det uttrycket i geocachingsammanhang; "mugglare" är en "geocacharbenämning på människor som inte sysslar med geocaching).

Den allra största fördelen med cacheletning tycker jag är att jag kommer till spännande platser jag inte ens visste om. Men det finns platser jag blivit ganska "deppig" av att se. Gammla vackra hus som förfaller, och övergivna industribyggnader... varje gång tänker jag på människorna som slitit med att bygga, och på människor som levt och jobbat där :-)004.

Vad härligt att det gjort att du mår så mycket bättre :)
Och ja, visst finns det många vackra byggnade i vårat land som bara står och förfaller. Det är jättetråkigt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Trött när du äter mat?

Inläggav slackern » 2014-09-19 8:16:48

Har inte folk hört uttrycket paltkoma?

Kan tipsa om Google finns rätt mycket skrivet om paltkoma.

https://www.google.se/search?q=paltkoma ... 8wfOyICgDQ
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Trött när du äter mat?

Inläggav Zima33 » 2014-09-19 22:22:40

BloodyPirate skrev:Har läst att man kan bli trött av att äta glutenhaltig mat ifall man är glutenintolerant. Ska faktiskt uppsöka vårdcentral och få koll på om jag är det eller inte. Har haft mina misstankar av andra orsaker sen innan. Kanske är något att kolla även för er andra?

Vid glutenintolerans brukar man bli väldigt lös i magen.

Vanliga symtom är

trötthet
diarré, gaser och buller i magen
viktnedgång
blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra
blåsor i munnen
värk i skelettet
svårigheter att få barn

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... ntolerans/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Trött när du äter mat?

Inläggav Alyona » 2014-09-26 22:36:23

Jag blir pigg men hungrig snabbt igen om jag inte kombinerar baljväxter och ex potatis.Äter inte kött förutom fisk.Men upplever inte trötthet ens vid palt.Tröttheten är då jag är hungrig däremot.Jag är tvungen till mellanmål har jag märkt.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Trött när du äter mat?

Inläggav elle » 2014-12-02 22:55:44

Zima33 skrev:
BloodyPirate skrev:Har läst att man kan bli trött av att äta glutenhaltig mat ifall man är glutenintolerant. Ska faktiskt uppsöka vårdcentral och få koll på om jag är det eller inte. Har haft mina misstankar av andra orsaker sen innan. Kanske är något att kolla även för er andra?

Vid glutenintolerans brukar man bli väldigt lös i magen.

Vanliga symtom är

trötthet
diarré, gaser och buller i magen
viktnedgång
blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra
blåsor i munnen
värk i skelettet
svårigheter att få barn

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... ntolerans/


Glutenintoleranta tål inte mjölkprodukter . Komjölk är bland de värsta saker jag vet .

B12 brist är jobbigt men jag äter varje dag 1 mg B12 sen 5 månader tillbaka . Efter 2 veckor försvann nästan helt värk i skelettet .

Blodtester kan vara missvisade .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in