Trött när du äter mat?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trött när du äter mat?

Inläggav mikael » 2014-08-21 23:59:59

Blir du trött när du äter mat?
Somnar av den!
I så fall vilken och går det i perioder?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Trött när du äter mat?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-22 3:24:58

Ett tips är att äta potatis eller möjligtvis något sött. Det tar nämligen energi att smälta maten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Trött när du äter mat?

Inläggav Titti » 2014-08-22 8:24:38

Jag blir trött om jag äter kolhydrater. Inte precis då utan en stund efter att jag slutat äta. Det beror på att kolhydrater får blodsockret att stiga, vilket frisätter insulin i kroppen. Insulinet sänker blodsockret eftersom det är direkt farligt om det är för högt, samtidigt som det ger signaler om att lagra sockret som fett i kroppen (eftersom det måste göras av någonstans). Då sjunker blodsockret men om alltför mycket insulin frisätts sjunker det för mycket. Då blir man trött.

För min del blir jag trött så jag somnar. Det har blivit värre med åren och tröttheten var det första tecknet på att jag höll på att utveckla diabetes, att regleringen av insulinmängden inte fungerade. Numera undviker jag i mesta möjliga mån att äta kolhydrater och därmed är problemet ur världen.

För mig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Trött när du äter mat?

Inläggav elle » 2014-08-22 8:55:11

Nej , inte längre sen jag började äta raw food . Jag får energi av den maten och orkar mera .

Om mam jämför raw food med hur jag åt tidigare ..jag var trött av uppvärmd mat och kände mig även trött rent mentalt . Framför allt mejeriprodukter och ägg och kött gjorde mig trött alltså animalisk mat . Numera märker jag direkt skillnad när jag har ätit uppvärmd mat . Det " saknas " något i den maten vilket inte gör i raw food som jag upplever .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Trött när du äter mat?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-08-22 8:58:19

Titti skrev:Jag blir trött om jag äter kolhydrater. Inte precis då utan en stund efter att jag slutat äta. Det beror på att kolhydrater får blodsockret att stiga, vilket frisätter insulin i kroppen. Insulinet sänker blodsockret eftersom det är direkt farligt om det är för högt, samtidigt som det ger signaler om att lagra sockret som fett i kroppen (eftersom det måste göras av någonstans). Då sjunker blodsockret men om alltför mycket insulin frisätts sjunker det för mycket. Då blir man trött.

För min del blir jag trött så jag somnar. Det har blivit värre med åren och tröttheten var det första tecknet på att jag höll på att utveckla diabetes, att regleringen av insulinmängden inte fungerade. Numera undviker jag i mesta möjliga mån att äta kolhydrater och därmed är problemet ur världen.

För mig.

+1

Jag äter i princip enbart kött, fett och grönsaker - och blir aldrig trött efter maten, "matkoma"!
Håller mig dessutom ohungrig mkt länge.
På den tiden jag åt pasta och bröd fick jag stoppa i mig gigantiska mängder, men blev ändå hungrig efter 30-60 minuter.
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Re: Trött när du äter mat?

Inläggav tahlia » 2014-08-22 10:32:49

Jag blir toktrött vad jag än äter. Så pass trött att jag själv oroade mig för diabetes (vi snackar nu så trött att det är svårt att hålla mig vaken). Mitt blodsocker är det dock inget fel på så vad det beror på vete fasen.
Kontentan har blivit att jag ofta undviker att äta om jag inte har tid eller möjlighet att vila (helst sova) efteråt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Trött när du äter mat?

Inläggav Patrix » 2014-08-22 10:40:56

Jag blir pigg och orkar mer.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Re: Trött när du äter mat?

Inläggav Titti » 2014-08-22 10:41:40

Du kan ha förstadier till diabetes. Det syns inte på blodsockret så länge din insulinproduktion räcker till. Men det är definitivt skadligt, framförallt på lång sikt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Trött när du äter mat?

Inläggav Alien » 2014-08-22 15:26:16

När man blir väldigt trött efter maten kallas det paltkoma!

Se även här:

trott-av-pannkakor-har-det-med-autism-att-gora-t7445.html

hunger-och-pigghet-t32619.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Trött när du äter mat?

Inläggav marxisten » 2014-08-22 15:43:48

Brukar ske för mig när jag äter för mycket och blir för mätt! Julbord brukar det inträffa, men annars är det väl i princip enbart när det serveras kroppkakor. Är rätt förtjust i vår småländska delikatess, som dessutom är kraftigt mättande så är rätt bra förutsättning för att trötthet skall inträffa.

Så nej, brukar sällan inträffa. Enda gångerna det sker är när jag stoppar i mig för mycket och då får jag skylla mig själv.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Trött när du äter mat?

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-22 15:52:17

SgtArdbeg skrev: Jag äter i princip enbart kött, fett och grönsaker - och blir aldrig trött efter maten, "matkoma"!
Håller mig dessutom ohungrig mkt länge.
På den tiden jag åt pasta och bröd fick jag stoppa i mig gigantiska mängder, men blev ändå hungrig efter 30-60 minuter.


+1

Mycket bättre att låta bli snabba kolhydrater, dels för att man slipper tröttheten, men också för utseendets skull. Så där slår man verkligen två flugor i en smäll! :D
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Trött när du äter mat?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-22 16:45:06

Det senaste året har jag börjat få trötthetsattacker i samband med matintag. De kommer helt random och det verkar inte spela roll vilken mat det är jag ätit. Hoppas det inte är diabetes eller cancer, palla det liksom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Trött när du äter mat?

Inläggav kiddie » 2014-08-22 16:50:25

Paltkoma FTW!

Jag kan bli trött av mat, men för mig verka det vara orelaterat till matens sammansättning. Handlar mer om hur kompakt maten är. Kan bli trött av saker som helt kött eller spagetti. Tror i det fallet det beror på att energi går åt till att behandla maten. Känns för mig definitivt inte som sockersvängningar.

Paltkoma: Sömnighet, dåsighet, välbehag (om man inte måste göra något)

Lågt blodsocker: Känner sig skakis, trötthet, obehagskänslor
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Trött när du äter mat?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-22 20:39:05

Angående kolhydrater som t.ex potatis till maten så gäller det att bara äta precis så mycket som går åt till att smälta maten. T.ex EN liten potatis osv.

Äter du regelbundet?

Annars är ett tips att gå ut en promenad direkt efter maten på cirka 30 minuter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Trött när du äter mat?

Inläggav elle » 2014-08-22 21:00:26

tahlia skrev:Jag blir toktrött vad jag än äter. Så pass trött att jag själv oroade mig för diabetes (vi snackar nu så trött att det är svårt att hålla mig vaken). Mitt blodsocker är det dock inget fel på så vad det beror på vete fasen.
Kontentan har blivit att jag ofta undviker att äta om jag inte har tid eller möjlighet att vila (helst sova) efteråt.

Brukar du kissa ofta kan det vara diabetes . Sköldkörtel kan man också kolla .I mitt fall berodde trötthet på B12 brist , kan vara medfött .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Trött när du äter mat?

Inläggav Hettan » 2014-08-22 21:50:18

Jag blir trött när jag äter, men speciellt när jag äter för mycket. Brukar gå en promenad efter jag käkat för att sätta igång matsmältningen.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Trött när du äter mat?

Inläggav kapuni » 2014-08-22 21:55:05

Själv blir jag pigg av att äta (annat vore konstigt, man äter väl för att få energi...) Jag har alltid förundrats över människor som blir trötta efter maten så att de måste lägga sig och fetandas.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Trött när du äter mat?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-22 22:13:23

kapuni skrev:Själv blir jag pigg av att äta (annat vore konstigt, man äter väl för att få energi...) Jag har alltid förundrats över människor som blir trötta efter maten så att de måste lägga sig och fetandas.
Så var det för mig med förut, fattade aldrig det där med att sova efter maten, man blev ju energisk liksom.... sedan plötsligt blev jag en sådan som blir trött av mat. Jag ser tröttheten som ett sjukdomstecken, men jag vet inte...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Trött när du äter mat?

Inläggav kapuni » 2014-08-22 22:34:29

sugrövmanövern skrev:
kapuni skrev:Själv blir jag pigg av att äta (annat vore konstigt, man äter väl för att få energi...) Jag har alltid förundrats över människor som blir trötta efter maten så att de måste lägga sig och fetandas.
Så var det för mig med förut, fattade aldrig det där med att sova efter maten, man blev ju energisk liksom.... sedan plötsligt blev jag en sådan som blir trött av mat. Jag ser tröttheten som ett sjukdomstecken, men jag vet inte...

Ja det är ju det mest logiska, kan man tycka. Om man inte har ätit för mycket men blir trött kanske det beror på något sjukligt, eller allergi? Fast kanske inte allergi om det händer efter varje måltid och vad man än äter. Eller så har det kanske med förändrad metabolism att göra?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Trött när du äter mat?

Inläggav kiddie » 2014-08-23 0:08:34

Tror det kan vara åldersberoende med. Allt funkar så bra när man är purung, oftast. Så man blir bortskämd och tror att det ska vara så hela livet. Har träffat de som är 35-40 som inte fattar att de inte orkar hålla på som när de var 20, de tycker att de fortfarande är unga. Men de är ju inte så unga, bara att 35 rent kulturellt räknas som ungt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Trött när du äter mat?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-23 0:12:14

kiddie skrev:Tror det kan vara åldersberoende med.
Kanske är så... Men det känns tungt om livet redan ska vara slut liksom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Trött när du äter mat?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-23 1:17:59

Man får inse att kroppens behov ändras så att vilka saker som fungerar bra att äta varierar över tiden. Men rejält med grönsaker brukar vara bra. Samt att man äter bra proteiner som fisk eller baljväxter osv. Har för mig svamp har gott om B12.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Trött när du äter mat?

Inläggav tahlia » 2014-08-23 9:54:05

kiddie skrev:Har träffat de som är 35-40 som inte fattar att de inte orkar hålla på som när de var 20, de tycker att de fortfarande är unga. .


:o
Sitter du där och påstår att jag är gammal?!? Vet hut! ;)
Skämt åsido, jag tror att det bara kommer att bli svårare och svårare att inse kroppens åldrande ju äldre jag blir. Huvudet når en punkt kring 25-30 års ålder. Efter det har det inte känts som om jag åldras annat än kroppsligt vilket gör det svårt att acceptera.
Åldrande känns smått grymt på det viset.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Trött när du äter mat?

Inläggav rapchic » 2014-08-23 10:30:57

plåtmonster skrev:Man får inse att kroppens behov ändras så att vilka saker som fungerar bra att äta varierar över tiden. Men rejält med grönsaker brukar vara bra. Samt att man äter bra proteiner som fisk eller baljväxter osv. Har förmig svamp har gott om B12.

Nej B-12 finns bara i animaliska källor och bakterier, svamp innehåller massa andra nyttigheter däremot (nu räknar jag inte inaktivt B-12 som finns i vissa alger).

Jag blir extremt sällan trött efter maten, även efter julbordet efter att jag blev ovo-vegetarian vilket i mitt fall är ganska kolhydratsris och fettfattig kost. Det funkar för mig men jag tror inte det funkar för alla eftersom vi alla är olika
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in