Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-08 15:58:58

elle skrev:Är inte healing ett begrepp som används inom New Age ? Gillar inte när man blandar ihop New Age med kristendomen som man gör i vissa kristna församlingar har jag läst och länkat till om i New Age tråden .

Jag menade om Jesus hade botat med hjälp av " andar " hade Han inte varit den Han är . Men Jesus har makt över " andar " och det har inte vanliga människor. Jag har iaf aldrig hört talats om det för det brukar vara tvärtom .

Om Jesus botade de sjuka gjorde Han det av Guds kraft men de som utövar healing inom New Age tillkallar inte Jesus utan söker sig till " andar " ( demoner ) och även om de kommer och hjälper gör de det inte gratis. För eller senare måste man betala tillbaka för deras " hjälp ".

Intressant med den åtskillnad du gör mellan Jesus botande av sjuka och healing. Kanske har du också rätt i att där ligger en viktig åtskillnad, vad vet jag. Jesus var ju trots allt mycket speciell (även om jag personligen inte tror att han var fullt så speciell som kristna i regel gör gällande).

Dock så är min uppfattning den att det finns många olika typer utav healing. Jag tror inte att man alltid tar andar till hjälp. Vi har ju exempelvis kristallhealing, där är det väl kristallerna som gör jobbet. Sen verkar du sätta ett likhetstecken mellan andar och demoner, och det ställer jag mig mycket främmande inför. Det betyder väl då att du inte ser på skyddsänglar som några andliga varelser? Och att du inte anser att vi alla blir till andeväsen i en andlig värld när vi är färdiga här i det fysiska?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-08 16:23:03

elle skrev:Ursäkta, vad är din religion ? Protestantism ?

Nej, verkligen inte. Som jag skrev så är personlig inre utveckling min religion. Men det skulle inte tolkas bokstavligt, för någon religion är det ju inte frågan om. Men det är det jag brinner för. Min tro baseras annars till stor del på Martinus kosmologi (också kallad för det tredje testamentet) om du nu har missat det. Jag har väl nämnt det ganska frekvent på det här forumet annars. Skrev lite om det i new age-tråden bl a.

Jag tror att min tro " skyddar " mig från att skada mig eller min själ eller kanske har jag en bra Skyddsängeln . Folk som har sysslat med New Age kan berätta märkliga historier , kan det inte räka som en varning ? Eller åtminstone inget man kan avfärda som trams . New Age är på riktigt eller med andra ord , jag tror på den osynliga världen. Jag har själv upplevt oförklariga saker fast jag har aldrig sysslat med New Age.

Okej, ja det finns nog vissa risker med New Age, iaf med vissa saker. Det tror jag också.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-08 21:47:38

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Varför tror (en del, inte alla) troende personer att den som inte tror automatiskt är en fruktansvärt omoralisk, dekadent människa som super som ett as, spelar bort alla sina pengar, konsumerar porr i mängder och ligger med folk till höger och vänster? Jag varken super, spelar, tittar på porr eller knullar runt, utan är snarare provocerande präktig. Har aldrig stulit någonting (om man inte räknar med när min bästis Mattias och jag stal varsin dominobricka på dagis för att "se hur det kändes att tjyva"), aldrig tagit droger, aldrig slagit någon på käften, knappt tjuvrökt ens.

Låter som hyckleri i bästa fall när man påstår jag har aldrig dödat någon , jag har aldrig stulit något , aldrig ens provat röka ...osv....
Ja, om du är redan nu är ett helgon ( fast å andra sidan alla katolska helgon såg sig själva som de värsta syndare ) är det bara att gratulera ...


Jamen snälla, var påstod jag att jag är ett helgon? Du läser ju mina medelanden som fan läser Bibeln! Det är klart jag inte är ett helgon!
Vad håller du på med????
Tror du verkligen jag hycklar när jag påstår att jag aldrig har dödat någon???
Nej, jag har aldrig stulit något. Det är bara ett konstaterande. Jag är väl inte godare för det? Snarare tycker jag att jag är människa med väldigt, väldigt många fel.
Måste du bli arg på allt jag skriver? Jag börjar tro att du har något emot mig som person, för jag kan ju inte skriva "flaska" utan att du blir arg! Vad är det som är så vansinnigt provocerande med mig?
SNÄLLA elle, SNÄLLA! Lägg ned ditt lilla personliga "korståg" mot mig, för jag orkar inte ha en ångestklump i bröstet varenda gång jag går in på den här sidan! Du fattar tydligen inte hur mycket du själv kan såra.
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-09-08 21:55:22, redigerad totalt 2 gånger.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-08 21:51:13

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Varför tror (en del, inte alla) troende personer att den som inte tror automatiskt är en fruktansvärt omoralisk, dekadent människa som super som ett as, spelar bort alla sina pengar, konsumerar porr i mängder och ligger med folk till höger och vänster? Jag varken super, spelar, tittar på porr eller knullar runt, utan är snarare provocerande präktig. Har aldrig stulit någonting (om man inte räknar med när min bästis Mattias och jag stal varsin dominobricka på dagis för att "se hur det kändes att tjyva"), aldrig tagit droger, aldrig slagit någon på käften, knappt tjuvrökt ens.

Låter som hyckleri i bästa fall när man påstår jag har aldrig dödat någon , jag har aldrig stulit något , aldrig ens provat röka ...osv....
Ja, om du är redan nu är ett helgon ( fast å andra sidan alla katolska helgon såg sig själva som de värsta syndare ) är det bara att gratulera ...


Jamen snälla, var påstod jag att jag är ett helgon? Du läser ju mina medelanden som fan läser Bibeln! Det är klart jag inte är ett helgon!
Vad håller du på med????


Om det är någon tröst så är vi nog alla syndare. :lol: Tror nog inte att det finns en ända människa som inte har "onda tankar" mellan varven. Finns nog ingen människa som skulle våga berätta om sina mörkaste tankar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-08 22:24:41

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav elle » 2014-09-08 22:47:28

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Varför tror (en del, inte alla) troende personer att den som inte tror automatiskt är en fruktansvärt omoralisk, dekadent människa som super som ett as, spelar bort alla sina pengar, konsumerar porr i mängder och ligger med folk till höger och vänster? Jag varken super, spelar, tittar på porr eller knullar runt, utan är snarare provocerande präktig. Har aldrig stulit någonting (om man inte räknar med när min bästis Mattias och jag stal varsin dominobricka på dagis för att "se hur det kändes att tjyva"), aldrig tagit droger, aldrig slagit någon på käften, knappt tjuvrökt ens.

Låter som hyckleri i bästa fall när man påstår jag har aldrig dödat någon , jag har aldrig stulit något , aldrig ens provat röka ...osv....
Ja, om du är redan nu är ett helgon ( fast å andra sidan alla katolska helgon såg sig själva som de värsta syndare ) är det bara att gratulera ...


Jamen snälla, var påstod jag att jag är ett helgon? Du läser ju mina medelanden som fan läser Bibeln! Det är klart jag inte är ett helgon!
Vad håller du på med????
Tror du verkligen jag hycklar när jag påstår att jag aldrig har dödat någon???
Nej, jag har aldrig stulit något. Det är bara ett konstaterande. Jag är väl inte godare för det? Snarare tycker jag att jag är människa med väldigt, väldigt många fel.
Måste du bli arg på allt jag skriver? Jag börjar tro att du har något emot mig som person, för jag kan ju inte skriva "flaska" utan att du blir arg! Vad är det som är så vansinnigt provocerande med mig?
SNÄLLA elle, SNÄLLA! Lägg ned ditt lilla personliga "korståg" mot mig, för jag orkar inte ha en ångestklump i bröstet varenda gång jag går in på den här sidan! Du fattar tydligen inte hur mycket du själv kan såra.

Det var tråkigt att läsa men syftet var inte att såra dig ( vilket jag ber om ursäkt för ) eller låta arg utan få dig att tänka lite..men tydligen var det fel av mig och jag är inte en person som njuter av att såra dig eller som vill inget annat än göra dig illa .. Och jag har inget emot dig som person .

Jag har blivit sårat här ( även av dig ) men har aldrig skrivit det tidigare av olika skäl .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-08 23:45:05

må herren välsigna dig, kahlokatt.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav matterik » 2014-09-09 1:35:13

Folk som tror att Jesus bokstavligen kunde bota sjuka är väl ändå lite verklighetsfrånvarande och lever i en drömvärld.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-09 11:50:27

Han har alltid kunnat bota sjuka helt enkelt eftersom han är GUD.

Var det inte du som hade en flickbebis i magen förresten?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-09 14:04:00

matterik skrev:Folk som tror att Jesus bokstavligen kunde bota sjuka är väl ändå lite verklighetsfrånvarande och lever i en drömvärld.


lika mkt som de som tror att apor hoppade ner från ett träd och blev människor?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav matterik » 2014-09-09 14:50:51

Parvlon, nej men jag har identifierat mig symboliskt med att vara en liten flicka.

Men sedan blev jag Esau och efter det blev jag Jesus.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav matterik » 2014-09-09 17:03:58

habiti, jag håller med att det inte finns några arkeologiska bevis för evolution. Mutationer sker men det är svårare att förklara de stora stegen mellan arterna.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav elle » 2014-09-09 18:37:54

Micke skrev:
elle skrev:Är inte healing en form av homeopati ?

Nej det tror jag inte. Däremot kan kanske homeopati räknas som en form utav healing.

Homeopati är också New Age och själva grundare av homeopati var en öppen fiende till kristendomen och sysslade med okultism och så påstod han att kunskapen om homeopati fick han genom " seanser " vad jag läste.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-09-10 0:00:08

Jag har numera tre hypoteser om varför så extremt många människor, jorden runt, tror på nån sorts Gud.

1. Behovet av social gemenskap. Att göra grejer tillsammans. Att känna sig som del i en gemenskap som tror på samma sak. Behovet av samhörighet, att tillhöra en gemenskap.

2. Behovet av att vara en del i en större berättelse, att vara en del av framtiden, en del av det goda. Att liksom veta hur det går sen.

2. Behovet av att få tröst och vägledning i krissituationer i livet. Tänk det här med att bikta sig. Man får liksom hjälp när man är riktigt illa ute.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-10 13:46:13

det finns fler hypoteser.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav kapuni » 2014-09-10 17:58:42

Frimodig skrev:Jag har numera tre hypoteser om varför så extremt många människor, jorden runt, tror på nån sorts Gud.

1. Behovet av social gemenskap. Att göra grejer tillsammans. Att känna sig som del i en gemenskap som tror på samma sak. Behovet av samhörighet, att tillhöra en gemenskap.

2. Behovet av att vara en del i en större berättelse, att vara en del av framtiden, en del av det goda. Att liksom veta hur det går sen.

2. Behovet av att få tröst och vägledning i krissituationer i livet. Tänk det här med att bikta sig. Man får liksom hjälp när man är riktigt illa ute.

Frimodig

Jag tror inte på Gud för att jag skulle behöva ett behov. Dina hypoteser håller inte, möjligtvis för er som icke tror på Gud, ni förstår inte bättre och kommer aldrig att göra det heller så länge ni är ateister.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav NIF » 2014-09-10 18:15:37

Det kanske finns en gud, det kanske inte finns en gud.

Men vad säger att gud inte kan vara en hel ras av färglada utomjordingar som avlat oss och våran värld i något syfte? Sen att gud nödvändigtsvis ska ha skapat människan och vår planet i ett gott syfte känns inte heller solklart, varför kan inte entiten likaväl ha skapat oss för ett ont syfte?

Hursomhelst är några av de individer jag älskar mest på denna jord troende så jag ser inte religion som något negativt för den delen heller. Det verkar ofta vara en bra grogrund för moral och uppfostran.

Men för min del väljer jag att tro på mig själv och mina medmänniskor. Ytterst naivt men ack så befriande.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-10 18:42:27

elle skrev:Homeopati är också New Age och själva grundare av homeopati var en öppen fiende till kristendomen och sysslade med okultism och så påstod han att kunskapen om homeopati fick han genom " seanser " vad jag läste.

Ok. Själv har jag ingen uppfattning om homeopati, men om det är så att det fungerar så är det väl bra tänker jag. Sen det här med att grundaren var en öppen fiende till kristendomen - då undrar jag om han var fientligt inställd mot kristendomen eller om dom kristna såg honom som sin fiende pga det han höll på med? Det ena behöver förstås inte utesluta det andra.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-10 23:31:23

NIF skrev:Det kanske finns en gud, det kanske inte finns en gud.

Men vad säger att gud inte kan vara en hel ras av färglada utomjordingar som avlat oss och våran värld i något syfte?



för att gud är ande.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2014-09-11 9:22:49

Micke skrev:
elle skrev:Homeopati är också New Age och själva grundare av homeopati var en öppen fiende till kristendomen och sysslade med okultism och så påstod han att kunskapen om homeopati fick han genom " seanser " vad jag läste.

Ok. Själv har jag ingen uppfattning om homeopati, men om det är så att det fungerar så är det väl bra tänker jag. Sen det här med att grundaren var en öppen fiende till kristendomen - då undrar jag om han var fientligt inställd mot kristendomen eller om dom kristna såg honom som sin fiende pga det han höll på med? Det ena behöver förstås inte utesluta det andra.

Är det inte så att människor som förkastar Jesus ofta blir ( inte alltid ) fientligt inställda till kristendomen ?? Något jag har iaf förstod här på forumet .

Här kan du läsa lite im hans låga tankar om Jesus som Gud :

Homeopati och kristen tro 
Homeopati är inte grundat på vetenskap och är fullständig beroende av en andlig förståelse av människan och sjukdomar. En helande effekt av homeopati är otänkbar utan andlig kraft. Homeopati är en väg till andlig kraft och helande oberoende av Jesus Kristus. Så var då heller inte Samuel Hahnemann särskilt positiv i sin beskrivning av Jesus. En av hans biografier säger: ”Han motstod svärmaren Jesus från Nasaret, som inte ledde de utvalda till den rätta visdomens väg.” Vidare sa han att Jesus ”tog denna världs mörker på sig och blev till anstöt hos den eteriska visdomens vänner” 


http://www.weum.no/alternativ-medicin.com/homeopat.htm

Förresten , han vara också en frimurare och de hatar kristendomen som bekant.

Homeopatin blev uppfunnit av Samuel Hahnemann (1755-1843) som var utbildat läkare och var en aktiv frimurare (1). Hahnemann fick sina idéer från bland annat magikern Paracelcus (1493-1541) som först presenterade teorin ”simila similibus curantor”, eller likadant behandlar likadant 


http://www.weum.no/alternativ-medicin.com/homeopat.htm

Även om det skulle vara bra som du påstått för den fungerar men den fungerar genom " andliga krafter " , låter skumt och misstänksamt . Han sökte alltså sina idéer bl.a. i svart magi .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-11 9:27:29

elle skrev:Förresten , han vara också en frimurare och de hatar kristendomen som bekant.


Nu tror jag bestämt att du har missuppfattat något. Så här skriver Frimurarna själva.

Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet. Frimureriet påtvingar inte medlemmen någon viss kristen trosuppfattning. En frimurare avkrävs inget löfte som sätter honom i konflikt med Gud och den egna tron.


http://www.frimurarorden.se/om-frimurarorden/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav elle » 2014-09-11 9:33:16

Mkt konstigt eftersom frimurarna är för aborter och emot kristna värderingar . Sen har de kämpat mot kristendomen i andra länder som Portugal eller Frankrike . Finns de som har lämnar organisationen och berättat hur den tänker och manipulerar , exempelvis ett namn Maurice Caillet . En fransk före detta frimurare som omvände sig till kristna tro .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-11 9:43:18

elle skrev:Mkt konstigt eftersom frimurarna är för aborter och emot kristna värderingar . Sen har de kämpat mot kristendomen i andra länder som Portugal eller Frankrike . Finns de som har lämnar organisationen och berättat hur den tänker och manipulerar , exempelvis ett namn Maurice Caillet . En fransk före detta frimurare som omvände sig till kristna tro .


Nu beror nog abortfrågan mycket på vilket trosamfund man tillhör. I Svenska kyrkan är det tillåtet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-11 18:58:48

elle skrev:Även om det skulle vara bra som du påstått för den fungerar men den fungerar genom " andliga krafter " , låter skumt och misstänksamt . Han sökte alltså sina idéer bl.a. i svart magi .

Jag har inte påstått att det fungerar, men om det gör det så är det väl bra tänker jag.

Jag har nog svårt att se att ev läkande saker har med svart magi att göra. Svart magi brukar väl handla om att skada, alltså motsatsen. Sen vad grundaren tyckte om Jesus tycker jag personligen är ganska ointressant, men för dig verkar det vara av större betydelse för hur du ser på homeopatin och det respekterar jag förstås.


Jag kände förresten en person med till viss del mediala och helande förmågor, men det är inget som hen utövar, iaf inte i någon större omfattning, utan hen råkar bara ha dom här förmågorna. En väldigt god, jordnära och omtänksam person förresten. När hen gick på ett medeltida gravfält en gång så hörde hen röster såsom "häxa" och liknande otrevligheter. Det tycker jag var taskigt. Man kan förmoda att dessa osaliga andar var kristna när dom levde i och med att dom såg henne som en häxa (i negativ bemärkelse). Dom har blivit vilseledda som jag ser det, av en kristendom som i mångt och mycket har fungerat som en tröskelns väktare på gott och ont.

Dom har heller inte förstått, att den som dömer skall själv bli dömd. Ja, nu var dessa själar knappast kvar här nere bara för att dom hade en medeltida kristen uppfattning, det tror jag förstås inte, utan dom var antagligen inte Guds bästa barn när dom levde även om dom var kristna, vilket jag ju förmodar att i stort sett alla var på den tiden i det här landet. Kom att tänka på detta när du nämnde magikern och drog slutsatsen att det nödvändigtvis handlade om svart magi. Jag misstänker ju att du gör det lite enkelt för dig.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in