New Age tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

New Age tråden

Inläggav Dagobert » 2014-09-01 12:41:10

Parvlon skrev:Vilket kommer från Crowley som säkerligen fått kontakt med Satan själv i öknen och drogs med den anden hela sitt liv. Satanism är seriöst.
http://skolarbete.nu/skolarbeten/satanism-6/

Använd inte http://skolarbete.nu/om/ som kunskapskälla. Det kan vara vilket blaj som helst.
Skolarbete.nu är en samling av skolarbeten och uppsatser skrivna av elever i svenska skolor.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-09-01 13:39:52

Kahlokatt skrev:Nej, Crowleys devis var "gör vad du vill".
Han verkar ha varit psykiskt sjuk, helt enkelt. En högst obehaglig man.

Vanlig feltolkning. För att förstå hans uttalande måste man veta vad han menar med vilja, true will.
Den Sanna Viljan är när ens egen vilja stämmer överrens med universums planer dvs ens öde. Det handlar alltså inte om att göra som man vill utan att agera i harmoni med naturen - att hitta sin sanna roll på jorden, och i universum.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-09-01 13:57:58

Dagobert, du har rätt men jag tog första bästa googlelänk. På http://www.sacred-texts.com/oto/ finns mycket att läsa.

För den som är vidskeplig eller lättlurad så avrådes att läsa t.ex Thelema.


Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Wiccaner lever enligt devisen "gör vad du vill så länge du inte skadar någon."
Vilket kommer från Crowley som säkerligen fått kontakt med Satan själv i öknen och drogs med den anden hela sitt liv. Satanism är seriöst.
http://skolarbete.nu/skolarbeten/satanism-6/

"old age" brukar de mena är kristendom osv. faktiskt


Nej, Crowleys devis var "gör vad du vill".
Han verkar ha varit psykiskt sjuk, helt enkelt. En högst obehaglig man.

Rätt (men om man vill gulla till det så lägger man till "sålänge det inte skadar någon")
Liber AL vel Legis

Who calls us Thelemites will do no wrong, if he look but close into the word. For there are therein Three Grades, the Hermit, and the Lover, and the man of Earth. Do what thou wilt shall be the whole of the Law.

[...]
There is no law beyond Do what thou wilt.

[...]
Do what thou wilt — then do nothing else. Let nothing deflect thee from that austere and holy task. Liberty is absolute to do thy will; but seek to do any other thing whatsoever, and instantly obstacles must arise.


[...]
Beware therefore! Love all, lest perchance is a King concealed! Say you so? Fool! If he be a King, thou canst not hurt him. Therefore strike hard & low, and to hell with them, master![7]



Lätt att kalla andra psykiskt sjuka. Det han gjorde var att resa till Egypten och fick kontakt med en ande som enligt Crowley och möjligen hans dåvarande tant är inspirationen till Thelema. Säkert något annat dumt också som gjorde att Jesus gav han denna Satansande. Förmodligen i klass med muhammeds "allah".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-09-01 15:04:45

Myrkr skrev:
Kahlokatt skrev:Nej, Crowleys devis var "gör vad du vill".
Han verkar ha varit psykiskt sjuk, helt enkelt. En högst obehaglig man.

Vanlig feltolkning. För att förstå hans uttalande måste man veta vad han menar med vilja, true will.
Den Sanna Viljan är när ens egen vilja stämmer överrens med universums planer dvs ens öde. Det handlar alltså inte om att göra som man vill utan att agera i harmoni med naturen - att hitta sin sanna roll på jorden, och i universum.


Inte för att vara taskig men jag uppfattar det där som värsta flummet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-09-01 18:26:20

Varför skulle det vara taskigt? Det är flum. Jag klargjorde bara att det inte var som kahlokatt påstod, det betyder inte att jag delar Crowleys uppfattning...
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-09-01 18:37:10

Myrkr skrev:Varför skulle det vara taskigt? Det är flum. Jag klargjorde bara att det inte var som kahlokatt påstod, det betyder inte att jag delar Crowleys uppfattning...


Kanske inte taskigt men kanske plumt sagt. Eller folk kan vara känsliga och ta illa upp.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-01 20:58:31

Myrkr skrev:
Kahlokatt skrev:Nej, Crowleys devis var "gör vad du vill".
Han verkar ha varit psykiskt sjuk, helt enkelt. En högst obehaglig man.

Vanlig feltolkning. För att förstå hans uttalande måste man veta vad han menar med vilja, true will.
Den Sanna Viljan är när ens egen vilja stämmer överrens med universums planer dvs ens öde. Det handlar alltså inte om att göra som man vill utan att agera i harmoni med naturen - att hitta sin sanna roll på jorden, och i universum.


Jo, jag vet att det egentligen har en djupare innebörd. Jag har en kompis som praktiserar Thelema, men jag är inte så insatt i vad det innebär (det har inget med satanism att göra).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Micke » 2014-09-01 21:31:39

En ny säsong av Det Okända har just börjat. Här ser vi skickliga medium som verkligen hjälper människor, oftast iaf. Jag har själv haft ett förhållande med en medial person förresten och det ledde ju till en del speciella situationer förstås. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-01 21:32:17

En sak jag inte gillar med New Age är att det är lätt för skrupelfria människor att utnyttja svaga, lättledda personer som söker en mening med livet och lura i dem en massa blaj, t.ex. att de skall få lära sig levitera, bota sjukdomar med viljekraft, flytta föremål med tanken, "rena" byggnader från "onda andar", tala med de döda, etc. I verkligheten handlar det bara om att tjäna pengar. Det finns t.o.m. idioter inom New Age som lockar bort folk från beprövade medicinska behandlingar för att "bota" cancer och andra svåra sjukdomar med kristaller, örtdekokter och "healing". Vansinne! :x icon

Å andra sidan förekommer sådana här galningar även inom vissa frikyrkor och religiösa sekter. Självklart kan man be för en sjuk person, men att förbjuda folk att t.ex. ta cellgifter för att i stället "förlita sig på Gud" och påstå att ett misslyckande beror på att "de inte trodde tillräckligt mycket" är lika idiotiskt. :x icon
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-01 21:46:28

Kahlokatt skrev:En sak jag inte gillar med New Age är att det är lätt för skrupelfria människor att utnyttja svaga, lättledda personer som söker en mening med livet och lura i dem en massa blaj


Exakt, känner många som verkar tro på precis allting, ofta svaga omdömeslösa människor som mår dåligt, mycket sådant i New Age kretsar. Den konstigaste New Age boken jag läst handlade om att "leva på ljus", författaren påstod helt seriöst att hon kunde överleva utan mat eller vatten. Har läst en annan bok där någon blev cancer botad med tankens kraft. Sedan finns det förstås "lagen om attraktion" d. v. s. att man på något sätt kan locka till sig bland annat pengar genom att tänka rätt. Har inte riktigt fattat det hela.

Något som irriterar mig ännu mer är olika slags självhjälpsböcker som jag läst när jag varit typ deprimerad. Man blir ju bara ännu mer deppig när man läser idiotiska populärpsykologiska böcker...
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-09-01 21:54:28

Det är lätt att luras av andar, av erfarenhet.

De flesta medium tror säkert att de gör vad de påstår. Jag har själv upplevt sånt. Men det är inte omöjligt att det är p.ga sina begär för pengar som de sprider sin skit via teveprogram som "medium" osv.

Sen tror jag inte att Gud vår Fader vill att vi ska tro att vi är såna som röjer upp i andevärlden och "får hem andar in i ljuset". Jesus har ju redan varit här.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-01 22:16:34

En bra kompis till mig har haft mycket besök av onda andar i sommar. Hon har blivit djupt kristen nu helt plötsligt och döptes om igår. Hon har bett mycket till Gud för att bli av med dom onda andarna och det har hjälpt. Hon kommer inte att gå till ett medium igen. Jag tror egentligen att hon är väldigt medial själv. Hon har till och med lyckats fota på andarna som härjat i hennes lägenhet. Jag skulle vara livrädd om jag hade upplevt någonting lika kraftigt och skrämmande, det kanske är någon typ av demoner.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Micke » 2014-09-02 0:56:51

Svårt dock att veta om det verkligen var bönen som fick det att upphöra, men jag tror absolut att bön kan hjälpa. Det ligger mycket kraft i bönen om den används på "rätt" sätt.
Men i vissa fall tror jag att enbart skickliga medium kan få ordning på torpet. Till skillnad mot vad Parvlon tror då, som väl menar att Jesus redan löst sådana problem för all framtid, och att vi inte behöver göra mycket annat än att ta emot Jesus i våra hjärtan och lyssna till predikningar?

Sen finns det självklart en massa medium som inte är så bra på det dom gör, och som kan ställa till det ännu värre.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-02 12:10:57

Nu tror jag inte på goda och onda andar, däremot tror jag att "energier" kan dröja sig kvar på en plats där det har hänt något hemskt och vissa personer - man kan kalla dem mediala - kan känna av dessa bättre än andra.

I tonåren var vi ett gäng tjejer som övernattade hos en tjej som bodde på landet; det var midsommar. En av tjejerna somnade i vardagsrummet och vaknade skrikande av att en CD-skriva hade börjat "hoppa" i spelaren så där som de kan göra ibland. Hon sade att hon drömt om folk som skar i människokroppar och att det "satt kvar en otäck stämning" i rummet. Jag, som på den här tiden höll på med New Age men också kallade mig kristen, gick in i rummet och bad en bön om frid för de eventuella onda krafter som kunde finnas där. Förmodligen gjorde jag ingen nytta alls och jag har inga mediala krafter, men min kompis sade att rummet kändes "rent" när jag var klar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-02 18:28:44

Jag vill inte heller tro att det finns just onda andar, min väninna påstår dock att dessa krafter hos henne är onda men det kanske handlar om mindre bra energier. Hon funderar ändå även att kalla in någon som kan "rena huset" men är lite fundersam eftersom hon nu blivit en aktiv pingst vän. Hon behöver å andra sidan inte berätta om det för andra i församlingen, det är väl om hon känner själv att hon syndar. Jag hoppas bara att hon inte ska bli alltför extrem nu med sin tro och börja döma andra men jag tror inte det, hon är inte sådan som person. Jag tycker att det är jättefint med stark tro men gillar inte om man blir dömande mot andra och tycker att nästan allting är syndigt.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-09-02 18:33:08

Tror man på Gud och hans allmäktighet så behöver man knappast förlita sig på "mediala" krafter som sannolikt är ett jävla påhitt. "andevärlden" är osynlig av en anledning. Att det råkar stå i bibeln, direkta varningar från Gud, om medium, är ingen tillfällighet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Thurizas » 2014-09-04 3:39:19

KrigarSjäl skrev:Kan tänka mig att stensamlingen ger ett häftigt visuellt/estetiskt intryck om den arrangeras snyggt och belyses med spotlight.

Har du dem framme, uppställda, eller?



Jag har två stora belysta skåp med mina stenar i. Trots detta får inte alla stenar plats. Jag har ett antal kg sten nere i källaren och i köket och i.. hm.. ja fan överallt. Åter till mina belysta skåp, Skåpen är inköpte nu i sommar och jag tippar på att dom är runt 150 cm breda och en meter höga. Med många glashyllor. Har även ett lite mindre stenskåp som är fjuttigt i jämförelse. Jag själv tycker mina stenar och mineraler står grymt fint där och senast idag fick jag beröm över hur det ser ut och hur jag kunde alla namn osv ( Det är mitt intresse klart jag lär mig namnen allteftersom jag lär mig en ny sten, eller får hem ). Jag har flera st som är giftiga som jag ska sälja. Det känns lite läskigt om någon skulle få för sig att öppna något skåp utan lov och ta för sig. En del av stenarna ska man nämligen egentligen ha handskar på sig för att handskas med.

Skåpen är i mitt vardagsrum, i stället för alla böcker som fått sig ett eget rum en våning upp. Det ser väldigt bra ut och ger mig väldigt välbehag att ha dom så pass nära att se osv.Men kan tänka mig att min samling kanske påminner om att gå på ett geologimuseum för andra :)

Edit- Kom inte ihåg att jag redan nämnt de giftiga stenarna :-|
Senast redigerad av Thurizas 2014-09-04 3:47:03, redigerad totalt 2 gånger.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

New Age tråden

Inläggav Thurizas » 2014-09-04 3:44:13

Dagobert skrev:Alltid kul med nån som är så entusiastisk, Thurizas. Själv vet jag inget om mineraler.
Jag fick för mig att kolla hur celenit ser ut, och visst var det vackert, men jag misstänker att du menar selenit. :-)Happy


:lol: Jajamän jag menade Selenit. Ibland blir det lite fel, eller ofta för mig. :wink:
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

New Age tråden

Inläggav Thurizas » 2014-09-04 4:19:56

Vi har fått vårt hus renat. Eller ja det kallas Gostbusting om det är samma sak jag tänker på. Vi hade en hel del spöken här som levde rövare. Till och med de som inte trodde sådant kunde existera blev motbevisade.
Vi hade inget att förlora genom att kontakta ett medium, våra förstånd hade vi ju redan tappat ;)
Vi var less på att höra hur någon gick i trappan och då har vi en trappa som det knakar i rejält i om man går i den. Dörrar som öppnades,dörrhandtag som trycktes ned och dörren öppnades( tro mig det är inte roligt om du är ensam hemma, eller om det händer för barn) täcken som drogs av då på min egen Mamma som blev livrädd och berättade att någon hade suttit ner sängen hos henne efter det här med täcket.
Något levde rövare i källaren ibland med och att höra hur något står och riktigt hamrar på stål är inte heller så där kul, eller hur man hör hur en trög dörr kunde slås igen nere i källaren in till Garaget.

Att bli knuffad i trappen är inte heller en höjdare, eller att se en man i hallen som står och stirrar på dig.

Mediumet fick in massa saker och inget vi berättat. Berättade även om hur vissa av oss levande där mådde. Hon berättade att ett av spökena höll sig på sidan för att visa att jag hade ont där och att han ville lindra det. Mediumet visade på exakt rätt ställe. Det var mycket saker som kom fram och det blev lugnare här hemma efteråt.

Alla saker var förstås inte klockrena men hon kände in att jag redan lyckats rensa bort några st innan hon kom. Så det var skönt med ett erkännande.

Det är långt ifrån hur det är på tv. Och av yttersta vikt att inte berätta ett jota för mediumet, inte ens nicka om denne har rätt. Dels kan det störa det dom ska få in och för min del vill jag fan att det ska jobbas för de pengar jag betalt för att ha dom där. Vilket knappt var en timme här hos oss och då bor vi stort vilket innebar att mediumet hade många rum att känna in.

NU vågar bonusungarna vara på övervåningen utan vuxna och vi har aldrig ens berättat om spökena.

Jag vet att vi inte är helt ensamma här hemma nu heller men så länge dom sköter sig och "bara" går i köket ibland så är det oki.
Det har blivit lite extra roligt att prata för mig själv nu vilket jag alltid gjort visserligen. Men nu kan jag säga att jag pratar med spökena om någon är på mig om det. När jag får frågan om varför jag pratar med spökena svarar jag- För att dom inte ställer dumma frågor.

Något spöke är med ibland och tittar när jag målar mina tavlor. Det är lite roligt ibland för jag som trots är medial själv tror att det är en grymt hårfin linje mellan att vara tokig i exakt hela jävla skallen och att faktiskt se saker. Själv så tror jag mig vara en Fet elefant som balanserar över till den ena sidan och sedan den andra på ett spänt hårstrå.

I övrigt så är ingen här kristen, pingstvän eller GUD vet allt :wink:
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-09-04 7:42:07

Synd att man inte kunde besöka plejset innan mediet kom...vore intressant att se nåt.

Men det första jag tänker på är trä som sväller, gamla kåkar med gamla bräder och gamla rör, katter, råttor och vanlig suggestion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-04 11:45:51

Det var en häftig historia. Skulle gärna vilja se din stensamling Thurizas, du får lägga ut en bild här :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-09-04 12:00:45

Thurizas skrev:Det är långt ifrån hur det är på tv. Och av yttersta vikt att inte berätta ett jota för mediumet, inte ens nicka om denne har rätt. Dels kan det störa det dom ska få in och för min del vill jag fan att det ska jobbas för de pengar jag betalt för att ha dom där.



Du ga denne personen penger? :shock:

Gratulerer, du har akkurat blitt lurt. Denne personen var en svindler som kun var ute etter pengene dine. De er ikke interessert i deg og dine problemer, de vil ha tilgang til lommeboken din. Jeg har jobbet med å bygge hus og kan endel om det. Og jeg kan fortelle deg at alle lyder du hører i et hus, alt som skjer i et hus, alt har en naturlig forklaring. Det er ikke spøkelser.

Jeg måtte si dette, for det verste jeg vet er å se på folk som blir svindlet for sine penger. Og du har blitt svindlet. Jeg kunne gjort den samme jobben gratis og gitt deg en ordentlig forklaring på det som plaget deg, det er ikke noe problem. Vær så snill å ikke gi pengene dine til svindlere, det bare gjør dem mer ivrige. De er late, gidder ikke å jobbe og lurer til seg penger ved å utnytte folks frykt for ukjente ting, det er forkastelig.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

New Age tråden

Inläggav hustomten » 2014-09-04 12:16:30

Jeopardy Lane skrev:
Thurizas skrev:Det är långt ifrån hur det är på tv. Och av yttersta vikt att inte berätta ett jota för mediumet, inte ens nicka om denne har rätt. Dels kan det störa det dom ska få in och för min del vill jag fan att det ska jobbas för de pengar jag betalt för att ha dom där.



Du ga denne personen penger? :shock:

Gratulerer, du har akkurat blitt lurt. Denne personen var en svindler som kun var ute etter pengene dine. De er ikke interessert i deg og dine problemer, de vil ha tilgang til lommeboken din. Jeg har jobbet med å bygge hus og kan endel om det. Og jeg kan fortelle deg at alle lyder du hører i et hus, alt som skjer i et hus, alt har en naturlig forklaring. Det er ikke spøkelser.

Jeg måtte si dette, for det verste jeg vet er å se på folk som blir svindlet for sine penger. Og du har blitt svindlet. Jeg kunne gjort den samme jobben gratis og gitt deg en ordentlig forklaring på det som plaget deg, det er ikke noe problem. Vær så snill å ikke gi pengene dine til svindlere, det bare gjør dem mer ivrige. De er late, gidder ikke å jobbe og lurer til seg penger ved å spille på folks frykt, det er forkastelig.


Jag förstår inte varför du måste skriva så. Jag tycker att det var kul att läsa, sen så är han nöjd och det är väl det viktiga, det finns massa konstiga saker där ute och allt kan inte alltid förklaras logiskt! Visst finns det skojare, men jag är övertygad om att det finns människor med speciella förmågor ochså.
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-09-04 12:23:54

-Hur skiljer man på skojare och the real deal i andeskådarbranschen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in