New Age tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 22:05:14

Hittade ingen tråd som handlade om Tarot, astrologi, numerologi och liknande vilka är mina allra största intressen. Brukar även besöka ett medium emellan jämna mellanrum och nu ska jag gå en utbildning i healing (ska bli jättespännande, roligt och förhoppningsvist även givande).

Jag misstänker att dom flesta med AS är väldigt logiska i sitt tänkande och denna tråd kommer inte att bli någon succé direkt. Jag kan tillägga att jag blandar New Age helt vilt även med religion eftersom det ger mig grundtrygghet som jag behöver och jag mår bra av det personligen, har blivit av med min starka och väldigt otäcka dödsångest tack vare min egenskapade religion. Jag tror på Gud och Jesus samtidig som jag känner att jag är en buddhist i grunden (jag tror på återfödelse och karma).

Utöver detta lägger jag Tarot dagligen (även för polare som påstår att mina spådomar alltid stämmer), räknar siffror som jag råkar se på dagarna och deras betydelse (numerologi) och är helt besatt av astrologi. (Det har varit skitkul att jag kunnat numerologi när jag hållit på med mitt andra intresse vilket är Illuminati och konspirationsteorier hahaha!).

Finns det några andra "andliga" new age människor här på forumet eller är jag helt unik? Välkomna att diskutera här i så fall om ni nu finns :) Även dom som är logiska och inte tror på dessa saker får gärna komma med sina åsikter :)
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav kullan » 2014-08-22 22:09:30

Jag är intresserad av Tarot - Har 2 egna lekar och sen håller jag på i perioder med kristallhealing.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-22 22:38:56

PMS-monstret skrev:Jag tror på Gud och Jesus

PMS-monstret skrev:Utöver detta lägger jag Tarot dagligen (även för polare som påstår att mina spådomar alltid stämmer), räknar siffror som jag råkar se på dagarna och deras betydelse (numerologi) och är helt besatt av astrologi.
Har du ens läst bibeln?

Jag har skrivit en hel delom mina "andliga" erfarenheter här på forumet men tror inte det är bra att vara ologisk. Bara fråga om du undrar något. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Moggy » 2014-08-22 22:43:38

Gillar en del inom New Age men mycket är spretigt och helt oförnuftigt. Tänk om New Age kunde samla ihop sig till nåt sammanhängande som kunde vidareutvecklas. Plocka det bästa från Buddhism, Hinduism och Shamanism. Ockultism är jag inte lockad av då jag finner det ohagligt men det kanske inte heller räknas till New Age...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 22:49:17

Jag är kristen i grunden. Min mormor var laestadian (dom är ganska extrema) och min mamma var också superreligiös. Jag har bara läst barnbibeln som var 10 stycken tjocka böcker med bilder (fick dom som present, hjälpte mig faktiskt att klara av religionsfrågorna i den finska studentexamen hehehe). Av den riktiga Bibeln har jag bara läst en del av det Nya Testamentet, har inte läst mycket av det gamla överhuvudtaget(känns för tungt och deprimerande, stackars judar).

Vet inte riktigt hur jag egentligen hamnade på New Age spåret. Efter att min mamma och mormor dog så har jag egentligen inte haft någon kontakt med (riktigt troende) kristna människor. Jag ber dock varje kväll till Gud och Jesus men jag tror faktiskt även på återfödelse. Jag har läst att det fanns vissa delar som skulle kunnat blivit en del av Bibeln där det framgick att man kunde återfödas. Vet du något mer om detta?
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 22:51:24

Moggy skrev:Gillar en del inom New Age men mycket är spretigt och helt oförnuftigt. Tänk om New Age kunde samla ihop sig till nåt sammanhängande som kunde vidareutvecklas. Plocka det bästa från Buddhism, Hinduism och Shamanism. Ockultism är jag inte lockad av då jag finner det ohagligt men det kanske inte heller räknas till New Age...


Ett uppdrag för livet att åstadkomma... Jag sväljer inte allt inom New Age heller, jag har ett stort intresse för religion och filosofi i allmänhet. Vill gärna komma till någon typ av sanning innan jag lämnar detta jordeliv :-)063
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Re: New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-08-22 22:52:27

Antroposoferna är kristna och tror på reinkarnation.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-22 23:03:19

PMS-monstret skrev:Jag är kristen i grunden. Min mormor var laestadian (dom är ganska extrema) och min mamma var också superreligiös. Jag har bara läst barnbibeln som var 10 stycken tjocka böcker med bilder (fick dom som present, hjälpte mig faktiskt att klara av religionsfrågorna i den finska studentexamen hehehe). Av den riktiga Bibeln har jag bara läst en del av det Nya Testamentet, har inte läst mycket av det gamla överhuvudtaget(känns för tungt och deprimerande, stackars judar). Vet inte riktigt hur jag egentligen hamnade på New Age spåret.

Efter att min mamma och mormor dog så har jag egentligen inte haft någon kontakt med (riktigt troende) kristna människor. Jag ber dock varje kväll till Gud och Jesus men jag tror faktiskt även på återfödelse. Jag har läst att det fanns vissa delar som skulle kunnat blivit en del av Bibeln där det framgick att man kunde återfödas. Vet du något mer om detta?
Jo, att läsa NT före GT är det nog inget större fel med. Faktiskt så tror jag det är svårt att förstå GT utan att ha betänkt NT.

Det kallas pånyttfödelse och handlar snarare om ett liv i dödens (väg) så länge man inte är född av anden och följer ljuset (Jesus).

Johannes 3 Svenska 1917 (SV1917)

3 Men bland fariséerna var en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar.

2 Denne kom till Jesus om natten och sade till honom: »Rabbi, vi veta att det är från Gud du har kommit såsom lärare; ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om icke Gud är med honom.»

3 Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.»

4 Nikodemus sade till honom: »Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?»

5 Jesus svarade: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

6 Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande.

7 Förundra dig icke över att jag sade dig att I måsten födas på nytt.

8 Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet icke varifrån den kommer, eller vart den far; så är det med var och en som är född av Anden.»

9 Nikodemus svarade och sade till honom: »Huru kan detta ske?»

10 Jesus svarade och sade till honom: »Är du Israels lärare och förstår icke detta?

11 Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Vad vi veta, det tala vi, och vad vi hava sett, det vittna vi om, men vårt vittnesbörd tagen I icke emot.

12 Tron i icke, när jag talar till eder om jordiska ting, huru skolen I då kunna tro, när jag talar till eder om himmelska ting?

13 Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen.
https://www.biblegateway.com/passage/?s ... ion=SV1917
http://www.minfrid.se/anden/panyttfodel ... nytt.shtml
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-22 23:06:20

Jag är mycket kritisk till New Age. Inte minst för att de tror att de har meddelanden från "andra sidan". "Kanaliserar" vad de tror är allt från Jesus till Hitler. Men å andra sidan vet jag hur lätt det är att luras av andar.

Som exempel kan jag nämna att jag blivit inlurad allt från att vara född jungfruligen , att jag haft en egen planet och skickat ner mig på självmordsuppdrag, till att ha pratat med en avliden kompis som sade att han kontaktade mig från helvetet och ville att jag skulle be till Gud om hans frälsning.

Det började med att jag fick kontakt med vad jag trodde var Gud efter flera veckors meditation. En dag hörde jag en fågel fråga om jag ville "byta" Gud till Allah. Eftersom min tro då var att alla religioners Gud var densamme så svarade jag "ja" utan betänkligheter. Tror det var samma dag som jag hörde en röst från himlen som röt "om jag vore du så hade jag tagit mitt liv".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Thurizas » 2014-08-22 23:34:47

Du är inte ensam om att ha det här intresset. Dock så lärde jag mig tidigt att inte yttra mig så mycket om det här i forumet som jag önskat.
Att bli förlöjligad har jag nog med i det verkliga livet.

Men..Det är fler än mig med det här intresset på detta forum.

Taro, djurmagi, sten, syner, spöken och andar med mer är lite av det jag har med mig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

New Age tråden

Inläggav notwoodstock » 2014-08-23 0:05:22

[Sorry lite off-topic, men Bibeln nämndes - mina råd - "snabbhandledning"]

Möta Bibeln, utan att bli avskräckt:

Min rekommendation är att kanske gå en Alphakurs för att få lite gemenskap och grundläggande, helst "på egna villkor". Få ställa frågorna själv.

Läsa lite Bibelhistorierna om inte ni kan lite sådant. Som Påsken och Julen. Skapelseberättelsen.

Och sedan fylla på med Nya Testamentet, urplock enligt t.ex någon lista med kunskap.
Och Gamla Testamentet är spännande historiskt, men många storknar av alla uppräkningar.
Läs lite här och där i Psaltaren och leta efter något ni finner intressant Ordspråksboken.

Sedan är man mogen att åtminstone ta ställning till om man verkligen vinner något på att sträckläsa, mer än saker i urval.

edit: snyggat upp lite i min inflikning.
Senast redigerad av notwoodstock 2014-08-23 0:14:00, redigerad totalt 2 gånger.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Re: New Age tråden

Inläggav Moggy » 2014-08-23 0:10:35

Kan ni inte ta bibeln i de trådar om kristendomen som finns?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-23 0:38:15

TS är uppenbarligen intresserad av kristna tankar.

Moggy skrev:Kan ni inte ta bibeln i de trådar om kristendomen som finns?
Kanske rädd för att det kommer bibelverser där Herren varnar för andebesvärjare, siare, drömtydare, spågummor/män och trollkarlar?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav notwoodstock » 2014-08-23 0:54:43

Moggy skrev:Kan ni inte ta bibeln i de trådar om kristendomen som finns?


"Köper" det - insåg efteråt att jag råkade kontra lite missförstånd - sträckläs inte saker!

Vi fick lära oss i 5:e klass något om Studieteknik. Idag vet jag att man skall angripa texter "smart".
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 1:13:09

Jag tycker att det har varit intressant att läsa vad ni skrivit. Jag har även tänkt att ta nya tag och läsa igenom hela Bibeln, det har jag tänkt länge. Min ambition är att läsa både Bibeln, Koranen och alla andra viktiga religiösa uppslagsverk som nu finns innan jag dör. Ibland önskar jag faktiskt att jag skulle bli helt frälst, det skulle ge en otrolig trygghet i livet.

Jag kan dock inte se något fel med att vara New Age intresserad, men jag vet att exempelvis min mormor skulle ha tyckt att det var någonting väldigt syndigt (det konstiga är att jag själv började syssla med astrologi i 10 års åldern trots att det var väldigt syndigt tydligen). Jag har spökerier här hemma hos mig nästan jämnt och ständigt. Förmodligen beror det inte ens på det här gamla huset utan snarare på mig själv. Jag är van vid det och hanterar det hela på mitt sätt. Känner mig trygg i mig själv och känner att jag hör till den goda sidan :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 1:17:16

Thurizas skrev:Du är inte ensam om att ha det här intresset. Dock så lärde jag mig tidigt att inte yttra mig så mycket om det här i forumet som jag önskat.
Att bli förlöjligad har jag nog med i det verkliga livet.

Men..Det är fler än mig med det här intresset på detta forum.

Taro, djurmagi, sten, syner, spöken och andar med mer är lite av det jag har med mig.


Tack för tipset, då vet jag hur det funkar :)
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Re: New Age tråden

Inläggav kullan » 2014-08-23 10:27:53

Jag gillar inte det religiösa inslaget utan jag plockar andra delar.

Kristallhealing
Tarot och andra spådomar
Det man kallar för spöerier
Currylinjer
Vit magi
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-23 10:47:08

Jag hade en kontaktperson som sysslade med healing . Tyckte det var läskigt men vi tappade snabbt kontakt med varandra vilket gjorde mig :-)Happy .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-23 11:34:14

PMS-monstret skrev:Jag är kristen i grunden.

Varför tjänar du två Herrar undrar jag .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-08-23 11:55:49

elle skrev:Jag hade en kontaktperson som sysslade med healing . Tyckte det var läskigt men vi tappade snabbt kontakt med varandra vilket gjorde mig :-)Happy .

Jag har för mig att ni på östblocket höll på och forskade rätt mycket om medium och synska personer? Men det kanske är en myt?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 12:29:42

elle skrev:
PMS-monstret skrev:Jag är kristen i grunden.

Varför tjänar du två Herrar undrar jag .


På något sätt tycker jag inte att exempelvis Tarot är syndigt. När jag lägger Tarot är jag egentligen i kontakt med mitt eget undermedvetna. Tarot kallas för själens spegel. Healing är inte spooky på något sätt. Vi har en fysisk kropp och en eterisk astral kropp. Blockeringar i chakra systemet gör att vi mår dåligt.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 12:31:03

kullan skrev:Jag är intresserad av Tarot - Har 2 egna lekar och sen håller jag på i perioder med kristallhealing.


Jag har nog sju stycken lekar, jag älskar dom. Samlar även på kristaller :)
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 12:47:57

slackern skrev:Antroposoferna är kristna och tror på reinkarnation.


Just det, borde nog plöja igenom Steiners verk. Steiner såg tydligen andar ända sedan han var barn. Det gick tyvärr lite dåligt för en av mina kusiner som var antroposof. Han blev galen, brände alla Steiners böcker som han ägde och ett tag efteråt hoppade han ner från balkongen och dog...
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Flawed » 2014-08-23 13:26:40

slackern skrev:
elle skrev:Jag hade en kontaktperson som sysslade med healing . Tyckte det var läskigt men vi tappade snabbt kontakt med varandra vilket gjorde mig :-)Happy .

Jag har för mig att ni på östblocket höll på och forskade rätt mycket om medium och synska personer? Men det kanske är en myt?

USA gjorde det...
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Earth_Battalion
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in