New Age tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

New Age tråden

Inläggav Geastrum » 2014-08-29 17:21:26

Moggy skrev:Är man selektiv med New Age och väljer ut det som känns bäst så går det i nån mån att kombinera med naturvetenskapen.

New Age i sin bästa form erbjuder betydligt bättre svar än vad bibeln gör.

+1
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-29 21:01:08

Moggy skrev: För mig är det uppenbart at New Age i sin bästa form erbjuder betydligt bättre svar än vad bibeln gör.
bättre svar betyder inte "sannare svar" utan snarare pekar det på att du vill ha en viss typ av svar.

Sen tror jag det är Jesus som har svaren. Han kallar sig inte utan orsak för SANNINGEN, VÄGEN OCH LIVET. Bibeln lär vara svår att greppa utan Guds hjälp. Och av erfarenhet vet jag att det kan bli tokigt om man söker svar på andra ställen. Jag har t.om varit på väg till Egypten på resor flera gånger. För att söka svar, utan att först ha läst bibeln. Som jag läst nyligen där så står det att Herren inte gillar just den resan, men uppenbarligen gillar Jesus en ändå. Det står också i bibeln om hur andra gjort som sökt och funnit Gud och det är i stillhet/meditation med rent uppsåt/hjärta (som många kristna lustigt nog är rädda för). Att man ska vilja omvända sig är också vad han vill, men som jag också har erfarenhet i det, så vet jag att Han kan hjälpa en med det.

Hittar du Herren/Skaparen/Fadern i New Age? I bibeln går det en röd tråd och det är att han vill ha "upp" sina barn. Man måste i mina ögon vara skogstokig om man läst bibeln och begrundat, och kommit fram till att det är ett människoverk.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-29 21:07:39

Parvlon skrev:Nu är det så att jag är en människa som kan läsa och höra. I bibeln står det tonvis med material från profeter som fått höra Guds röst.

På tal om New Age och flum. Vad tror du om de som "kanaliserar" andar och tror det är viktiga meddelanden från "översjälar"/utomjordingar osv? Som jag läst otaliga "profetior" av, som handlar om att den som kanaliserar är "utvald" för att frälsa mänskligheten typ? Att jag varit i den sitsen själv?

Är det en slump att det varnas i bibeln för de som tar "sina andar" för Gud, andebesvärjare och falska profeter? Att Jesus säger att många ska komma "i hans namn" och säga sig vara Messias?

-Hallucinationer, drogmissbruk och schizofreni med mera fanns sannolikt på krönikeskrivarnas tid också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-29 21:14:14

Tack för förolämpningen. Lönen i himlen blir större om vi får lida för Jesu skull.

2 Kor 12
Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig. 10Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark.
◄ Psaltaren 80:6 ►
Du gör oss till ett trätoämne för våra grannar, och våra fiender bespotta oss.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-29 22:57:58

-Dina bibelcitat betraktar jag som ren skönlitteratur.
Sen förolämpar jag inte någon.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav notwoodstock » 2014-08-30 0:56:06

KrigarSjäl skrev:-Dina bibelcitat betraktar jag som ren skönlitteratur.
Sen förolämpar jag inte någon.


Bästa skämtet idag! :wink: :shock:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav River » 2014-08-30 0:59:19

Innlegget er slettet av hensyn til personvernet.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

New Age tråden

Inläggav Thurizas » 2014-08-30 1:09:59

PMS-monstret skrev:
Jag har nog sju stycken lekar, jag älskar dom. Samlar även på kristaller :)


Roligt :D Jag har en grymt stor samling sten och är ute och plockar med. Fick med mig så förbannat fin blå grovkristallinkvarts hem nu i sommar att jag blir salig av tanken :-)154
Och jag har en lemuriankristall som även är en mainfestations kristall och något mer. det var tre saker och något om avtryck om det som varit på ena sidan.. allting ihop ska vara grymt ovanligt :D
Jag har lätt över 200 kg sten här hemma. Råstycken av rosenkvarts, rökkvarts, blågrovkristallinkvarts.. citrin blandad med både rosenkvarts och citrin blandad med rökkvarts allt som jag hittat ute på olika ställen. Jag har även lite giftiga stenar/mineraler jag inte ens var medveten om att det var giftiga ;/ Dessa tänkte jag sälja bort. Åh!!! jag har en helt underbar litiumkvartskluster på några kg. bergskristallerna som litiumet är på är så himla ståtliga :-)154 Jag har flera kg sten av de flesta stenar. trumlade har jag massor av. Har flera Quantum Quatro som verkar kunna vara lite eftertraktat :D
Har just fått hem en fantastisk kalcit i smaragdfärg. Ovanlig den med :D kalciter är så himla mysiga och så även celenit <3 me löves celenit!!

Jag har ett antal Taroer med. Jag har alltid kunnat läsa av dom och inget jag lärt mig av någon bok.

För några månader sedan började jag testa att läsa av folk på bild. Testa då och att se på kort på andra ting, händelser osv som varit men inte syns. En syn var grymt mäktig och jag blir varm inombords över hur stark den var.

Att hålla på med sådant här innebär knappast för mig att jag tillber något, Jag är dock grymt tacksam över vad naturen ger mig och visar.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-30 1:53:22

Kan tänka mig att stensamlingen ger ett häftigt visuellt/estetiskt intryck om den arrangeras snyggt och belyses med spotlight.

Har du dem framme, uppställda, eller?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav Dagobert » 2014-08-30 2:00:26

Alltid kul med nån som är så entusiastisk, Thurizas. Själv vet jag inget om mineraler.
Jag fick för mig att kolla hur celenit ser ut, och visst var det vackert, men jag misstänker att du menar selenit. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-30 7:38:19

Parvlon skrev:Tack för förolämpningen. Lönen i himlen blir större om vi får lida för Jesu skull.

2 Kor 12
Ja, i svagheten blir kraften störst. Därför vill jag helst skryta med min svaghet, så att Kristi kraft kan omsluta mig. 10Jag gläds åt svaghet, förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd när det är för Kristi skull. Ty när jag är svag, då är jag stark.
◄ Psaltaren 80:6 ►
Du gör oss till ett trätoämne för våra grannar, och våra fiender bespotta oss.

+ 1 .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav jesusiscool » 2014-08-30 10:34:16

Det finns en del berättelser där folk påstår sig ha förlorat sitt jag-medvetenhet eller liknande. Det låter ju allvarligt. Men jag förstår ju att new age kan vara attraktiv för en del.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-30 11:50:43

New Age i kristna kyrkor ? Nej , tack .

En tredjedel av Sveriges befolkning håller på med New Age. Horoskop, tarotkort, kristaller, stenar, Qigong, mindfulness och liknande hör under namnet New Age. Målet med mindfulness till exempel är att bli som Buddha, det är sjunde vägen i buddhismens livshjul.


Smyger sig in i kyrkor[*]
Gunilla oroas över hur nyandlighet smyger sig in i de kristna kyrkorna och blir legitimt. Hon berättar om när hon besökte en kyrka för att prata om New Age. Mitt i samtalet med pastorn blev hon avbruten av några kvinnor som kom för att hämta sina yogamattor. "Vi får in allt i vår kyrka" berättade pastorn stolt när Gunilla förvirrad frågade varför kyrkan erbjöd yoga samtidigt som hon skulle föreläsa mot just det.


- Kristendomens budskap har gått förbi många idag. Nyandlighet och kristendom är två helt skilda läror. I New Age får du själv mixa din tro, men det gör att du hela tiden strävar efter något nytt och häftigare. Du blir aldrig nöjd, det är ett evigt sökande. Just därför måste vi berätta om den kristna tron. Jag har funnit Jesus, och är fullkomligt nöjd med detta!


http://www.jnytt.se/en-tredjedel-av-sve ... ar-new-age
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav kvicksilver » 2014-08-30 11:54:26

Nyandlighet i kyrkor är väl inte helt ovanligt i Latinamerika? Åtminstone i Brasilien verkar det stort, och just den läran verkar ha spritt sig rejält i och med bl a Paulo Coelho.

Men ska tilläggas att jag inte är särskilt insatt.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 18:49:52

Fast Paulo Coelho är ju ett riktigt pundhuvud. Tror han är så inihelsike smart och "vis", men hans böcker är bara staplade klyschor. Isch.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 18:51:50

Thurizas skrev:Att hålla på med sådant här innebär knappast för mig att jag tillber något, Jag är dock grymt tacksam över vad naturen ger mig och visar.


Medhåll. Fint skrivet. :-)Happy

Jag har en del kristaller, fast bara små. Jag skulle gärna vilja ha ett stort "kluster", men de är så dyra.
Kristaller är verkligen ett av naturens under. :-)173
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-31 19:40:04

Här berättar en kvinna som sysslade med New Age eller ockultism :

Jag gick en kurs för henne om stenar och kristaller och fick lära mig om deras ”kraft” och egenskaper. Jag gick en kurs i fem steg för att bli ”healing master”. Jag fick lära mig besvärjelser, koka örtavkok för olika utdrivningar och blev bland annat en fullfjädrad häxa.

Jag titulerade mig häxa och jag hade krafter som var utöver det vanliga. Jag kunde frambringa demoner, tända eld på papper med min blick, flytta föremål med min blick och framkalla många, många andar.

Vi hade måntillbedjan, vi hade medicinhjulmeditationer, vi hade kundalinormmeditationer, jag ledde vilsna själar rätt, jag renade ”hemsökta hus”, jag kunde nedkalla sorg och glädje över människor och jag healade dem. Jag hade ”seanser” där människor fick möta sina döda anhöriga. 

http://www.junia.se/upptacklivet/jag-ku ... a-demoner/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 20:02:16

elle skrev:Här berättar en kvinna som sysslade med New Age eller ockultism :

Jag gick en kurs för henne om stenar och kristaller och fick lära mig om deras ”kraft” och egenskaper. Jag gick en kurs i fem steg för att bli ”healing master”. Jag fick lära mig besvärjelser, koka örtavkok för olika utdrivningar och blev bland annat en fullfjädrad häxa.

Jag titulerade mig häxa och jag hade krafter som var utöver det vanliga. Jag kunde frambringa demoner, tända eld på papper med min blick, flytta föremål med min blick och framkalla många, många andar.

Vi hade måntillbedjan, vi hade medicinhjulmeditationer, vi hade kundalinormmeditationer, jag ledde vilsna själar rätt, jag renade ”hemsökta hus”, jag kunde nedkalla sorg och glädje över människor och jag healade dem. Jag hade ”seanser” där människor fick möta sina döda anhöriga.

http://www.junia.se/upptacklivet/jag-ku ... a-demoner/


Låter som rena tramset. Fast det låter mer som ockultism än New Age.
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-08-31 20:03:37, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Gafsan » 2014-08-31 20:03:02

Personligen så uppfattar jag "New Age" som rätt så likvärdigt med övrig religion/vidskepelse. Det kan säkert kännas trevligt för utövarna och ha en del positiva (placebo-)effekter för den som tror på det, men på det stora hela tror jag att det är huvudsakligen negativt när människor väljer att tro på det som de vill tro på snarare än på det som har framstår som trovärdigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-31 20:52:23

Kahlokatt skrev:
elle skrev:Här berättar en kvinna som sysslade med New Age eller ockultism :

Jag gick en kurs för henne om stenar och kristaller och fick lära mig om deras ”kraft” och egenskaper. Jag gick en kurs i fem steg för att bli ”healing master”. Jag fick lära mig besvärjelser, koka örtavkok för olika utdrivningar och blev bland annat en fullfjädrad häxa.

Jag titulerade mig häxa och jag hade krafter som var utöver det vanliga. Jag kunde frambringa demoner, tända eld på papper med min blick, flytta föremål med min blick och framkalla många, många andar.

Vi hade måntillbedjan, vi hade medicinhjulmeditationer, vi hade kundalinormmeditationer, jag ledde vilsna själar rätt, jag renade ”hemsökta hus”, jag kunde nedkalla sorg och glädje över människor och jag healade dem. Jag hade ”seanser” där människor fick möta sina döda anhöriga.
http://www.junia.se/upptacklivet/jag-ku ... a-demoner/


Låter som rena tramset. Fast det låter mer som ockultism än New Age.


Låter som det som det är .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 21:07:02

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Här berättar en kvinna som sysslade med New Age eller ockultism :



http://www.junia.se/upptacklivet/jag-ku ... a-demoner/


Låter som rena tramset. Fast det låter mer som ockultism än New Age.


Låter som det som det är .


Så du har alltid rätt oavsett vad andra skriver?
Jag har själv sysslat med New Age och har rätt bra inblick i det. Wicca (häxreligion) räknas till Old Age (tillsammans med t.ex. asatro och druidism) och innefattar ingen "satansdyrkan". Man dyrkar naturen. Wiccaner lever enligt devisen "gör vad du vill så länge du inte skadar någon."
Att frambesvärja andar, sätta eld på saker med vilja, etc., låter mer som ockultism, vilket kan vara farligt för ens själsliga hälsa och absolut inte är något man skall syssla med.
Att hålla seanser och "framkalla döda anhöriga" är spiritism, vilket jag anser bara är trams som ger folk falska förhoppningar.
Satanism räknas inte till New Age, utan är en sorts "nidreligion" som driver med kristendomen. Jag stödjer den absolut inte, tycker att det bara är idioti.
Ren djävulsdyrkan är lyckligtvis ovanligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 21:14:08

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-31 22:34:54

Kahlokatt skrev:Wiccaner lever enligt devisen "gör vad du vill så länge du inte skadar någon."
Vilket kommer från Crowley som säkerligen fått kontakt med Satan själv i öknen och drogs med den anden hela sitt liv. Satanism är seriöst.
http://skolarbete.nu/skolarbeten/satanism-6/

"old age" brukar de mena är kristendom osv. faktiskt
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-01 11:56:57

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Wiccaner lever enligt devisen "gör vad du vill så länge du inte skadar någon."
Vilket kommer från Crowley som säkerligen fått kontakt med Satan själv i öknen och drogs med den anden hela sitt liv. Satanism är seriöst.
http://skolarbete.nu/skolarbeten/satanism-6/

"old age" brukar de mena är kristendom osv. faktiskt


Nej, Crowleys devis var "gör vad du vill".
Han verkar ha varit psykiskt sjuk, helt enkelt. En högst obehaglig man.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in