New Age tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

New Age tråden

Inläggav Geastrum » 2014-08-25 21:46:25

När det gäller astrologi kan det nog mycket väl vara så att ens personliga egenskaper i någon mån bestäms av vilken tid på året man är född. Tiden på dygnet kan också spela in, liksom månen, om det var nymåne eller halvmåne eller fullmåne etc. då man föddes. Däremot har jag svårt att tro att några andra himlakroppar skulle ha någon betydelse.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-25 22:04:59

kullan skrev:Jag är en fisk och det stämmer till fullo på mig.


Samma här, jag är också fisk och stämmer exakt på mig. Jag brukar kolla även ascendenten, månen och planeterna på folk, intressant. Vet nog nästan allas soltecken på jobbet, jag tycker att det är bra att veta, ger lite förståelse för deras sätt att agera även om man inte vet något mer om deras horoskop.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-27 22:31:24

Apropå astrologi så var det en gång en engelsk psykolog som skickade födelsedata till en stor grupp astrologer och sade att det var sångerskan Petula Clarks födelsedata. Alla astrologerna kom med beskrivningar som mycket väl stämde in på den väna sångerskan...
...det var bara det att födelseuppgifterna egentligen gällde CHARLES MANSON.

Rekommenderar Handbok för skeptiker - vidskepelser och villfarelser av Tord Wallström, en torrt humoristik och lärorik bok som förklarar olika sorters "villfarelser" (astrologi, scientologi, homeopati, kristallterapi, diverse sekter) med en stor dos skepsis.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 14:21:15

haha, katten.

En astrolog(?) som blivit testad på samma sätt påstår att hen klarade det; (men förstod det först efteråt)

And then after he had the entire audience convinced, he announced that it was the chart of Charles Manson. By way of a side-note, the astro-carto-graphic map of Charles Manson had the line of that Mars-Neptune-conjunction passing through the deserts just to the east of Los Angeles. So when he finally admitted that it was Charles Manson I said to myself, “I knew it couldn’t be Petula Clark!” They were born a year apart on the same date. So that is why he was able to suck everybody in.
http://www.astro.com/astrologie/in_postmodern_h.htm

Att människor skulle kunna läsa i stjärnorna om vad som står om andra människor är förstås hyperflum. Förmodligen ett Satans redskap för att få människor att tveka /inte hoppas på/ Guds existens och allvetande.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 14:34:45

Gud skapade stjärnorna, (kanske som en förlaga till Bibeln?) och har använt dom blandannat för att guida de tre vise männen, alltså borde det väl finnas några ledtrådar där uppe, för de visa.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Moggy » 2014-08-28 14:46:53

Myrkr skrev:Gud skapade stjärnorna, (kanske som en förlaga till Bibeln?) och har använt dom blandannat för att guida de tre vise männen, alltså borde det väl finnas några ledtrådar där uppe, för de visa.



Skulle han ha skapat 100 miljarder galaxer men lika många stjärnor i var och en av galaxerna för att använda dessa till att leda människor rätt nångång ibland? Låter som skryt och en enormt resursslöseri.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 15:08:23

Ibland får jag för mig att Gud skapat så många galaxer (som vi till slut kommer kunna räkna) är för att vi letar efter dem. Sen är det ju långt ifrån säkert att de existerar bara för att vi kan "se" dem. Eller att det krävs enorma resurser för att tillverka dem. Lite lustigt att det på många ställen i bibeln sägs att stjärnorna på himlen är oräkneliga. De var inte omedvetna om att samma stjärntecken syntes mellan månaderna så då borde en "vis" man förstå att det går att räkna dem (som man kan se).

Myrkr skrev:Gud skapade stjärnorna, (kanske som en förlaga till Bibeln?) och har använt dom blandannat för att guida de tre vise männen, alltså borde det väl finnas några ledtrådar där uppe, för de visa.
Du tror inte att Jesus var ett undantag? Jag har för mig att Gud varnar för stjärntydare i bibeln.

Vill man ha råd så är det bättre att be Herren om hjälp;

Herren den rätte hjälparen.

HERREN mån I bedja om regn,
när vårregnets tid är inne;
HERREN är det som sänder ljungeldarna.
Regn skall han då giva människorna i ymnigt mått,
gröda på marken åt var och en.

Men husgudarnas tal är fåfänglighet,
spåmännens syner äro lögn,
tomma drömmar är vad de tala,
och den tröst de giva är ett intet.

Därför måste folket draga hädan såsom en fårhjord
och fara illa, där det går utan herde.
http://www.bibeln.se/las/1917/sak#q=Sak+1%3A1-14%3A21

Vem är Herren då?

(från samma länk) skrev:Fröjda dig storligen, du dotter Sion;
höj jubelrop, du dotter Jerusalem.
Se, din konung kommer till dig;
rättfärdig och segerrik är han.
Han kommer fattig, ridande på en åsna,
på en åsninnas fåle
.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 15:26:32

Att tro att man kan uttyda sanningar från Bibeln är lika mycket flum som stjärntydning.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 15:47:07

Nu är det så att jag är en människa som kan läsa och höra. I bibeln står det tonvis med material från profeter som fått höra Guds röst.

På tal om New Age och flum. Vad tror du om de som "kanaliserar" andar och tror det är viktiga meddelanden från "översjälar"/utomjordingar osv? Som jag läst otaliga "profetior" av, som handlar om att den som kanaliserar är "utvald" för att frälsa mänskligheten typ? Att jag varit i den sitsen själv?

Är det en slump att det varnas i bibeln för de som tar "sina andar" för Gud, andebesvärjare och falska profeter? Att Jesus säger att många ska komma "i hans namn" och säga sig vara Messias?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 16:02:37

Du kanaliserar "Gud". Vad är skillnaden? Profeterna(och du) kanske hade kontakt med andar som kallade sig Gud.
Innan var det ingen som trodde dem, men såfort de började kalla sig Gud så blev det genast trovärdigt...
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 16:23:27

Myrkr skrev:Du kanaliserar "Gud". Vad är skillnaden? Profeterna(och du) kanske hade kontakt med andar som kallade sig Gud.
Innan var det ingen som trodde dem, men såfort de började kalla sig Gud så blev det genast trovärdigt...
Du verkar inte ens ha läst bibeln.

Var många som hellre lyssnade på falska profeter o avgudar eftersom de lovad guld och gröna skogar. Herrens ande varnade för krig om inte folken omvände sig och så blev det.

I mitt fall så sade Anden jag "mediterade fram" nog faktiskt aldrig att det var Gud utan det var min första tanke och vad jag höll fast vid. Vid den tiden trodde jag att alla andeväsen var Gud och att om det finns nån "osynlig" värld så måste det vara GOTT. Han(Satan?) sade däremot "ja(g) tycker" t.ex och jag tolkade det som JAH/Jehova.

Profeterna i bibeln har oräkneliga profetior som blivit uppfyllda. När jag får höra eller se något så handlar det visserligen ibland om vad jag kommer vara med om, men jag har nog aldrig kommit på det förrän det inträffat. Så förmodligen som ett bevis för att Gud är med mig. Dessutom slipper man ju vara ensam. Jesus ord i bibeln är att han inte kommer lämna oss faderlösa.

Edit, av en händelse så läste jag precis det här;

Och det skall ske, att om någon därefter uppträder såsom profet, så skola hans egna föräldrar, hans fader och moder, säga till honom: ”Du kan icke få leva, du som talar lögn i HERRENS namn.” Och hans egna föräldrar, hans fader och moder, skola stinga ihjäl honom, när han vill profetera.
http://www.bibeln.se/las/1917/sak#q=Sak+1%3A1-14%3A21
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 16:35:47

Om jag vore en illasinnad ande - typ Satan - och ville lura någon skulle jag läst Bibeln och använda dess språk för att få människor att tro på mig.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 16:37:31

och om du vore den allsmäktige så skulle allt vara guld och gröna skogar?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 16:40:15

Nej jag skulle få kyrkor att bildas och håva in anhängare. Ni är alla i Satans tjänst, ni vet bara inte om det.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 16:41:30

synd att du inte kan vara seriös.

Varför ska jag tro på dig mer än Jesus? Menar du att han är ett mänskligt hittepå?

Visserligen sade han att Satan är den här världens Furste och att hans rike är av en annan värld.. Passar bra in med min teori om att det här livet är som ett test.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 16:54:40

Hur gör människor när de vill lura varandra? Det utger sig för att vara någon annan, de beter sig som någon annan, de är snälla för att inge trygghet. En bra lurendrejare blir aldrig upptäckt förrän det är försent.
Satan är en ökänd manipulatör, om han verkligen ville lura människor skulle han använda sig av samma medel och retorik som Gud, och ingen skulle någonsin veta skillnaden.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-28 16:58:45

Precis, ska man tro bibeln (att vara Jesus/Herrens ord) så är det många som profeterar falskt. Det står också att Satan kopierar och försöker sätta sig i Guds tron. Koranen tror jag är ett ypperligt exempel på att han får stor makt i den här världen.

Men att ingen skulle få veta skillnaden stämmer ju inte eftersom (om) Jesus finns så gör han sig känd för sina barn och lär dem. Jag räknar mig som Guds barn. Dessutom har jag fattat löftet från Gud att om vi kommer få prövningar (av Satan) så finns där alltid en väg ut.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav jesusiscool » 2014-08-28 17:03:26

Jag tänker mig också att New Age är mörker.
New Age går emot det mänskliga förnuftet, dvs det filosoferna ibland kallar för ratio. Hur tänker ni New age-personer om detta?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-28 21:18:53

jesusiscool skrev:Jag tänker mig också att New Age är mörker.
New Age går emot det mänskliga förnuftet, dvs det filosoferna ibland kallar för ratio. Hur tänker ni New age-personer om detta?


Det finns förstås läskiga "avarter" av New Age, men det finns det ju å andra sidan av alla trosuppfattningar.
Mycket av det jag tidigare trodde på, avfärdar jag nu som flum.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-29 10:06:38

Igår har jag råkat läsa att 20 % ( ! ) av Sveriges befolkning sysslar med New Age. Skulle ha gissat på 5 % men man är naiv .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav Micke » 2014-08-29 12:15:08

Det är bara att vänja sig vid det elle. Jag tror att intresset för det nyandliga kommer att fortsätta att öka, liksom intresset för t ex den gamla kristendomen kommer att fortsätta att minska här i vårt land, detta då den alltmer har spelat ut sin roll här. Allt styrt utav försynen för att föra oss närmare ljuset.

Btw,

New age ÄR flummigt. Det är nog alla här överens om. Förklaringsmodeller saknas ofta, och allt som påstås kan ju omöjligen vara sant. Men det betyder inte att allt måste vara humbug. Samma åsikt har jag om religionerna.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

New Age tråden

Inläggav Dagobert » 2014-08-29 14:32:06

elle skrev:Igår har jag råkat läsa att 20 % ( ! ) av Sveriges befolkning sysslar med New Age. Skulle ha gissat på 5 % men man är naiv .

Var läste du det?
Dagobert
 
Inlägg: 14306
Anslöt: 2010-11-30

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-29 16:49:53

Dagobert skrev:
elle skrev:Igår har jag råkat läsa att 20 % ( ! ) av Sveriges befolkning sysslar med New Age. Skulle ha gissat på 5 % men man är naiv .

Var läste du det?

På Coop Forum tror jag . New Age ser jag som vidskepelse och ockultism .

Men det verkar stämma med antal % av svenskar som tror på New Age .
Vilken religion är starkast?-

New Age. Undersökningar visar att 25-30 procent av alla svenskar tror på reinkarnation, healing etc, medan bara 4-10 procent omfattar den kristna tron idag.

http://www3.lu.se/info/lum/LUM_06_96/LUM6_12_halla.html

Han som intervjuas är professor vid Lunds Universitet och har forskat mkt om New Age i Sverige som ÖKAR medan Kristendomens betydelse MINSKAR .

Hur stort är New Age?

Man skall inte tro att New Age är en liten grupp människor eller bara en dagslända. Olav Hammar, vår kanske största kännare av New Age i Sverige skriver:"I Sverige har tankegods ur New Age-rörelsen med god marginal gått om den traditionella kristendomen som religiös åskådning".

Vad menar han med det? Är det verkligen så. Han säger inte att fler har blivit New Age-anhängare än kristna, men fler omfattar tankegods ur New Age-rörelsen.

New Age har populariserat läror från österländsk religion, som svenskar bekänner utan att blinka och utan att kalla sig hinduer eller buddhister. Mellan fyra och tio procent identifierar sig som kristna, men många fler tror på reinkarnation, eller återfödelse, utan att ens kalla sig religiösa.

Var tredje svensk tror att man kan få kontakt med de döda, en fjärdedel av alla flickor på gymnasiet trodde att "den stjärnbild man föds under påverkar hur ens liv blir" och varannan svensk tror att man kan få varsel om framtida händelser.

Alla dessa föreställningar som nämnts är inga nya idéer utan gammal österländsk religion och spiritism, som New Age populariserat de sista decennierna. Skulle man frågat folk för femtio eller sjuttiofemår sedan, om de trodde på reinkarnation eller återfödelse, så skulle ytterst få svarat ja, men betydligt fler benämna sig själva som kristna.

http://www.algonet.se/~luther/newage.htm
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav Moggy » 2014-08-29 17:05:13

Är det så, och det låter ju rimligt i mina öron, så visar det på att kristendomen inte lyckas med att erbjuda människor godtagbara och attraktiva synvinklar och svar på livets mysterier. New Age må vara spretigt och flummigt i många fall men erbjuder ändå en inställning som lockar. Tanken på att man kan söka svaren på egen hand genom att utforsska sitt inre, andliga kontakter ute i naturen och väsen som andar och kraftdjur är tilltalande.

För mig betydligt mer tilltalande än att man ska sätta sin tillit till en enda bok fylld med historier som inte stämmer det minsta överens med ett modernt naturvetenskapligt synsätt på världen. Är man selektiv med New Age och väljer ut det som känns bäst så går det i nån mån att kombinera med naturvetenskapen. Går även att hitta viss samstämmighet med kvantmekaniken om än att det har blivit en klyscha att ta in kvantmekanik i sådana här sammanhang.

För mig är det uppenbart at New Age i sin bästa form erbjuder betydligt bättre svar än vad bibeln gör.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in