New Age tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

New Age tråden

Inläggav Flawed » 2014-08-23 13:30:35

Manligt intresse för new age verkar ofta sluta med för mycket cannabis och ZOG/NWO/Big pharma paranoia.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-23 18:22:44

Jag höll på en del med både New Age och Old Age (wicca, etc.) i övre tonåren. Hade en kompis som var väldigt insatt; hennes mamma höll också på med allt möjligt "flum" och min kompis var medlem i AMORC, vilket är en gren av rosencreuzarna, men hon fick inte berätta så mycket för mig om vad man höll på med där.
Jag har en tarotlek, men brukar sällan använda den numera. Den är bra som meditationsredskap, men man skall inte ta den på blodigt allvar.
Jag tycker fortfarande väldigt mycket om kristaller, men tror inte längre att de har "läkande krafter", etc. Jag har blivit alldeles för skeptisk för att hålla på med New Age, men jag avfärdar det inte helt.
Ren ockultism vill jag inte syssla med, jag tror att man kan skada psyket av att experimentera med sådant, speciellt om man redan har psykiska problem.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-23 21:51:58

Jag tror det är bra, när/om man kommer i kontakt med "andar"/andemakter att förstå att det handlar om att det finns en Herre som bestämmer över dem. Gud.

Jag märkte själv att det blev enklare då. En hel del handlade om att ifall/om jag skulle vilja bestämma över dem. Men trots att man blir kristen så försvinner "de" inte helt, tror jag. Senast för någon natt sedan, när jag lade mig att sova så fick jag en hallucination - hade tagit sömntabletter, och det var inte frågan om att det var en ande men han hoppade upp i knät på mig och gav mig en "omateriell leksak" som jag var tvungen att känna på och det var precis som att jag kunde styra den, så slängde jag iväg den och den skickades iväg dit jag riktade. Sen sade "de" att jag bestämde över dem, (hade iofs läst i bibeln att man bestämmer över andarna), så första tanken var att "va bra, då kan jag kanske komma på vad människor är sjuka utav osv, om jag frågar dem" men så fort jag tänkte tanken att jag skulle fråga Jesus om råd först så försvann hallucinationerna. Änglarna sade att Jesus skulle kallas "Emanuel" vilket betyder "Gud med oss". Jesus är med mig och det är ingen frågan om saken för min del.

När det gäller meditation så är jag inte tvärs som många andra kristna är. Det står faktiskt i bibeln att "den som söker finner" - "kommer dörren öppnas för" osv. Jag tror faktiskt rädslan kommer ifrån att de inte vågar möta sina demoner, sen när de förstått att allt inombords inte är gott så projicerar de det på andra. Som t.ex demoniseringen av cannabis. Men såklart är Jesus större än så. Det är knappast en slump att han hjälper de som är lägst i samhällsstegen. Som jag läste häromdagen handlar det om tävling. Vi som är lägst i samhället kommer högst upp i "det riktiga livet".

Och när det gäller att skämmas över vad man säger om sin tro så säger Jesus (i bibeln) att vi inte ska förvånas över det. Snarare ska vi glädjas över att spottas åt när vi sprider sanningens budskap för vår lön i himmelen är stor. Cannabis lade jag av mig rätt fort. Förstod det snart som att Gud inte gillar att man missbrukar. Och det är inte det enda missbruket jag blivit av med.

Tarot är ockultism.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-08-23 22:20:37

Flawed skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Jag hade en kontaktperson som sysslade med healing . Tyckte det var läskigt men vi tappade snabbt kontakt med varandra vilket gjorde mig :-)Happy .

Jag har för mig att ni på östblocket höll på och forskade rätt mycket om medium och synska personer? Men det kanske är en myt?

USA gjorde det...
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Earth_Battalion

Så var det ja. Blandade ihop det med hjärntvätt. ;)
slackern
 
Inlägg: 43882
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-23 22:36:55

-New Age är trams.
Kristaller botar inte sjukdomar och det finns ingenting som heter "indigobarn".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav Huggorm » 2014-08-23 23:14:48

KrigarSjäl skrev:-New Age är trams.
Snarare ett oförargligt tidsfördriv.
Huggorm
 
Inlägg: 22389
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

New Age tråden

Inläggav notwoodstock » 2014-08-23 23:27:23

Självförhärligande är onödigt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3935
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

New Age tråden

Inläggav Micke » 2014-08-24 2:04:05

PMS-monstret skrev:Jag tror på Gud och Jesus samtidig som jag känner att jag är en buddhist i grunden (jag tror på återfödelse och karma).

Jag tror också på Gud, Jesus, reinkarnation och karma (och en massa annat). Det gjorde jag redan innan jag kom i kontakt med Martinus kosmologi, och efter det har jag blivit än mer övertygad om dessa företeelser. Martinus brukar förresten ibland kallas för en new age-profet, och hans lära är såvitt jag kan bedöma inte på något vis ologisk, snarare tvärtom. Hade så inte varit fallet hade jag inte varit intresserad utav den. Men Martinus är mer för oss som har djupa funderingar om tillvaron och som söker svar på dom djupa frågorna. På så vis skiljer det sig från (övrig) new age. Det är mer åt det esoteriska hållet alltså, mer förklaringsmodeller än aktiviteter.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-24 10:21:42

PMS-monstret skrev:
elle skrev:
PMS-monstret skrev:Jag är kristen i grunden.

Varför tjänar du två Herrar undrar jag .


På något sätt tycker jag inte att exempelvis Tarot är syndigt.

Och vad tycker Jesus om det ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-24 12:18:55

KrigarSjäl skrev:-New Age är trams.
Kristaller botar inte sjukdomar och det finns ingenting som heter "indigobarn".


Haha, det är lite kul med indigobarn och kristallbarn. Dom med ADHD/ADD är tydligen indigobarn och personer som har autismspektrum diagnoser är kristallbarn. Indigobarn och kristallbarn ska tydligen även vara mer mediala än vanliga människor :D
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-24 12:36:35

Micke skrev:
PMS-monstret skrev:Jag tror på Gud och Jesus samtidig som jag känner att jag är en buddhist i grunden (jag tror på återfödelse och karma).

Jag tror också på Gud, Jesus, reinkarnation och karma (och en massa annat). Det gjorde jag redan innan jag kom i kontakt med Martinus kosmologi, och efter det har jag blivit än mer övertygad om dessa företeelser. Martinus brukar förresten ibland kallas för en new age-profet, och hans lära är såvitt jag kan bedöma inte på något vis ologisk, snarare tvärtom. Hade så inte varit fallet hade jag inte varit intresserad utav den. Men Martinus är mer för oss som har djupa funderingar om tillvaron och som söker svar på dom djupa frågorna. På så vis skiljer det sig från (övrig) new age. Det är mer åt det esoteriska hållet alltså, mer förklaringsmodeller än aktiviteter.


Har aldrig hört talas om Martinus kosmologi. Har du läst några böcker? Vilka i så fall? Det lät jätteintressant. Jag har haft perioder då jag inte trott på någonting annat än denna verklighet och den materiella världen som vi lever i (det var så senast i våras). Jag har haft fruktansvärda dödsångest attacker under dessa perioder (lik panikångestattacker i grunden fast på något sätt nästan ännu värre) samt att jag grubblat över vår existens nästan dygnet runt. Jag hoppas att jag aldrig mer hamnar i en sådan svacka igen, jag klarar inte av att leva utan någon typ av högre tro.

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:-New Age är trams.
Snarare ett oförargligt tidsfördriv.


Jag tycker också det, man skadar absolut ingen när man håller på med New Age och man mår dessutom bättre själv. Jag gillar kristaller men har inte märkt någon märkbar effekt om jag till exempel har en bergkristall i fickan. Om jag inte har någon ficka (när jag t. ex. har en klänning på mig) så stoppar jag kristaller in i behån i stället med den följden att jag glömmer bort det när jag ska klä av mig för att lägga mig på kvällen och dom bara försvinner :D Måste därför köpa nya kristaller emellan jämna mellanrum, ibland hittar jag kristaller när jag städar. Jag gillar allra mest mitt chakra armband med olika kristaller som ska balansera olika chakran, först och främst för att den är så snygg :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

New Age tråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-24 14:02:49

elle skrev:
PMS-monstret skrev:
elle skrev:Varför tjänar du två Herrar undrar jag .


På något sätt tycker jag inte att exempelvis Tarot är syndigt.

Och vad tycker Jesus om det ?


Han kan aldrig ha sagt något om tarot, för det fanns inte under hans tid.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

New Age tråden

Inläggav elle » 2014-08-24 15:12:11

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
PMS-monstret skrev:
På något sätt tycker jag inte att exempelvis Tarot är syndigt.

Och vad tycker Jesus om det ?


Han kan aldrig ha sagt något om tarot, för det fanns inte under hans tid.

Jag litar mer på Guds ord än på dina ord :

10Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl, 11ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna. 12Herren avskyr alla som gör detta [*]

http://www.bibeln.se/las/2k/5_mos#q=5+Mos+18
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

New Age tråden

Inläggav Micke » 2014-08-24 16:26:35

PMS-monstret skrev:Har aldrig hört talas om Martinus kosmologi. Har du läst några böcker? Vilka i så fall? Det lät jätteintressant. Jag har haft perioder då jag inte trott på någonting annat än denna verklighet och den materiella världen som vi lever i (det var så senast i våras). Jag har haft fruktansvärda dödsångest attacker under dessa perioder (lik panikångestattacker i grunden fast på något sätt nästan ännu värre) samt att jag grubblat över vår existens nästan dygnet runt. Jag hoppas att jag aldrig mer hamnar i en sådan svacka igen, jag klarar inte av att leva utan någon typ av högre tro.

Nej Martinus kosmologi är inte särskilt känt ännu, och den existerar knappt utanför skandinavien. Den riktar sig tydligen främst till framtidens jordmänniskor, men även till oss idag som upplever existensiella kriser och som inte finner någon annan trosuppfattning (inklusive den vetenskapliga materialismen) helt tillfredsställande.

Martinus hann skriva ett flertal böcker under sin fysiska livstid, och jag har nog läst dom flesta vid det här laget. Jag började med huvudverket som består utav sju tjockare böcker (har dock inte läst färdigt dom än), och sedan har det blivit en del småböcker också. Huvudverket läste jag gratis på nätet (helt lagligt), och det var väl först efter jag läst färdigt den första boken som jag verkligen började få förtroende för det jag läste. Lite skeptisk var jag ju från början, och det tycker jag alltid att man bör vara inför olika läror här i illusionernas värld. Och Martinus lära kan knappast övertyga en förrens man börjat att se den större bilden som han förmedlar. Om ens då, det beror ju mycket på vad man själv har för fördomar eller uppfattningar om tillvaron.

Martinus lära har betytt oerhört mycket för mig. Upplever att jag fått en större insikt i vad allt handlar om, att jag lättare tar mig igenom svårigheter och att jag fått en mer positiv syn på tillvaron inklusive mina medväsen. Här är en länk om du vill veta mer om det:

http://www.martinus.dk/sv/startsida/

Jag svarar gärna på frågor om detta mitt intresse. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-25 15:59:26

Martinus, ja. Han som fick en ande i sin kropp och påstår att sitt verk är "Den helige anden" som Jesus utlovade. Troligen menar han att profetiorna i GT handlar om honom, precis som muslimer tror att de handlar om Muhammed. Jag har läst en hel del av honom.


Det här är också typiskt "New Age";
Det sker en massiv energiöverföring från planeten Venus till Jorden som påverkar människors medvetenhet för att de ska kunna upplösa Egots illusioner och uppleva verkligheten.När människor sover och drömmer djupt upplever de det som händer i drömmen som verkligt. Efter uppvaknandet tror de att det var en dröm och att den verklighet som de upplever nu är äkta, men den är inte heller verklig. Egots vibrationer påverkar människors medvetande och alla tror att allt som de upplever är verkligt, men det är en Illusion skapad av Egots vibrationer. Människor är isolerade från verkligheten och därför har de ingen kontakt med andevärlden och med andra existensformer i universum.


Bild http://www.barbara.n.nu/

http://www.spotlightministries.org.uk/channeling.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Urantia_Book
http://en.wikipedia.org/wiki/Raëlism
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-25 16:24:51

-Flum, flum och åter flum!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-25 16:58:23

Så, Krigiz, vilken stjärntecken är du?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Sv: New Age tråden

Inläggav slackern » 2014-08-25 17:01:15

sugrövmanövern skrev:Så, Krigiz, vilken stjärntecken är du?

Ska vi gissa jungfru?
slackern
 
Inlägg: 43882
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: New Age tråden

Inläggav kullan » 2014-08-25 17:14:13

Jag gissar på skytt
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

New Age tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-25 17:25:24

Stjärntecken...astrologi är bevisligen ovederhäftigt.

Men ok, jag är vädur och besynnerligt nog känner jag igen mig i karaktärsbeskrivningen av vädurar. Det är lite udda faktiskt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

New Age tråden

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-25 17:31:03

KrigarSjäl skrev:Stjärntecken...astrologi är bevisligen ovederhäftigt.

Men ok, jag är vädur och besynnerligt nog känner jag igen mig i karaktärsbeskrivningen av vädurar. Det är lite udda faktiskt.
Se där! Jag är lejon och känner igen mig i den beskrivningen. Erkänn att det är lite intressant med sådant här ändå :wink: .

Själv gillar jag astrologi bla. Som en kul grej. Sedan om det är trovärdigt eller ej, jag tycker man kan ha nytta av det ändå, bara för att man kan få sig tankeställare och idéer av att tex kolla sitt horoskop.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

New Age tråden

Inläggav kullan » 2014-08-25 17:35:37

Jag är en fisk och det stämmer till fullo på mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

New Age tråden

Inläggav Parvlon » 2014-08-25 17:39:50

Jag är kräfta (cancer) och det stämmer inte nånstans för jag är en människa av kött och blod, och ande. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

New Age tråden

Inläggav Geastrum » 2014-08-25 18:41:41

Så länge det inte handlar om kvalificerad pseudovetenskap så är jag med. Tyvärr är det väldigt mycket pseudovetenskap i det som kallas New Age idag. Jag vänder mig emot det utbredda missbruket av orden energi och frekvens. Båda orden är ju klart definierade inom fysiken, och om man egentligen menar något annat bör man rimligtvis använda andra ord. Jag vänder mig också mot den glättiga kommersialismen som genomsyrar New Age.

Jag intresserar mig för de uråldriga traditioner som nästan alltid ligger till grund för New Age. Schamanism, meditation och yoga har jag varit nyfiken på och hållit på med (främst de två sistnämnda) till och från i drygt 20 års tid nu.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in