Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-25 14:20:43

kjwkjw skrev:du vet inget om hur kristna har det i afrika och mellanöstern.

Jag minns ett radioprogram för ganska många år sedan. Det var en dokumentär om kristna i mellanöstern. De fick ingen hjälp alls, ingen uppmarksamhet från rika, kristna kyrkor i väst. De har det svårare än vad som skulle varit nödvändigt om de fått hjälp av sina trosfränder.
kjwkjw skrev:kristendomen lär ut att alla är lika värda oavsett hur dom ser ut, var dom kommer ifrån och vilket kön dom har. kristendomen är för jämndställdhet mer än vad F! är.

Jag har en bild att kvinnan i många kristna hem förutsätts att göra så gott som allt hemarbete och ta hand om barnen. Vissa kristna grupper pläderar att ”kvinnan ska stå i köket” och ”kvinnan tige i församlingen" bör gälla, samt nej till kvinnliga präster.
Miche skrev:Jag förbjöd min bror att be förbön för mig

Jag kom in i ett sommarprogram i veckan, tyvärr missade jag talaren. Han berättade om en kvinna som vänt sig till honom och beklagat sig att ett barn avlidit trots egna böner och förböner.
Sommarprataren svarade ungefär så här: Det finns ingen Gud. Det sitter ingen Gud uppe i himlen och är tombola mästare – delar ut leva-vinster och död-nitlotter. ”Men alla böner, vart tar de vägen”, sa kvinnan.
”Det är kärlek, till ditt barns hjärta”, sa sommarprataren,
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 14:25:41

jojomamma skrev:
kjwkjw skrev:du vet inget om hur kristna har det i afrika och mellanöstern.

Jag minns ett radioprogram för ganska många år sedan. Det var en dokumentär om kristna i mellanöstern. De fick ingen hjälp alls, ingen uppmarksamhet från rika, kristna kyrkor i väst. De har det svårare än vad som skulle varit nödvändigt om de fått hjälp av sina trosfränder.
kjwkjw skrev:kristendomen lär ut att alla är lika värda oavsett hur dom ser ut, var dom kommer ifrån och vilket kön dom har. kristendomen är för jämndställdhet mer än vad F! är.

Jag har en bild att kvinnan i många kristna hem förutsätts att göra så gott som allt hemarbete och ta hand om barnen. Vissa kristna grupper pläderar att ”kvinnan ska stå i köket” och ”kvinnan tige i församlingen" bör gälla, samt nej till kvinnliga präster.
Miche skrev:Jag förbjöd min bror att be förbön för mig

Jag kom in i ett sommarprogram i veckan, tyvärr missade jag talaren. Han berättade om en kvinna som vänt sig till honom och beklagat sig att ett barn avlidit trots egna böner och förböner.
Sommarprataren svarade ungefär så här: Det finns ingen Gud. Det sitter ingen Gud uppe i himlen och är tombola mästare – delar ut leva-vinster och död-nitlotter. ”Men alla böner, vart tar de vägen”, sa kvinnan.
”Det är kärlek, till ditt barns hjärta”, sa sommarprataren,


mm, kyrkorna i väst är patetiska, inget nytt under sol.

dom som säger så om kvinnor har fel. gud lär ut att kvinnan och mannen är samma inför guds ögon.

blev döpt av en kvinnlig präst från island :-)049
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 14:29:41

kul att ni allierar er med muslimer :lol:

kniven fram om ni inte lyssnar på dom :lol:

vi gör er inte nåt, ändå är vi ondare :lol:

men hey, 200 år sedan var vi ju elaka, så därför är även denna tids kristna onda :lol:

men muslimerna o de andra var också elaka för 200 år sedan, men det sopar vi under mattan! :lol:

ack kära ateister, så förvirrade!
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-25 14:47:30

kjwkjw skrev:kul att ni allierar er med muslimer


Vad menar du med det? Är alla som inte är kristna muslimer?? Det låter som du behöver en grundkurs i logik.

Jag diskuterar med kristna här för att det finns kristna här. Fanns det muslimer skulle de få höra ett och annat, men jag är smart nog att se att en diskution om muslimer med rigida kristna, det skulle inte leda till något!
Senast redigerad av jojomamma 2014-07-25 14:51:46, redigerad totalt 1 gång.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 14:50:17

jojomamma skrev:
kjwkjw skrev:kul att ni allierar er med muslimer


Vad menar du med det? Är alla som inte är kristna muslimer?? Det låter som du behöver en grundkurs i logik.

Jag diskuterar med kristna här för att det finns kristna här. Fanns det muslimer skulle de få höra ett och annat, men jag är smart nog att se att en diskution om muslimer med rigida kristna, det inte skulle leda till något!



eller så lär du dig att läsa.

ni skriver här att kristna förtjänar allt, att vi är en ondskefull religion, kristna är lika jävliga som muslimer etc.

det är inte sant.

o nej, du hade inte vågar kritisera muslimer, det är knappt någon som vågar. vår riksdag vågar inte ens pratar om svenska isis medlemmar. man är tydligen rasist om man kritiserar islam och ofta blir muslimerna arga. många är rädda för att reta upp dom.

om man kritiserar islam i muslismska länder så får du stryk, fängelse eller blir dödad.
om man kritiserar kristendom i kristna länder så händer ingenting.
den friheten du har nu, när du skriver som du gör, skulle du inte haft där nere.

tänk på detta innan du totaldissar kristna.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-25 14:58:31

Du buntar ihop oss alla. Jag har skrivit både vad jag gillar med kyrkan och vad jag inte tycker om. Jag tror vi har pratat om att vara överdrivet generell tidigare. Mår du bättre att dömma alla som inte tycker som du till något för dig nedsättande är väl inte så begåvat. Säga att alla muslimer är onda eller att alla invandrare är en kostnad för svenska staten är andra exempel på generalisering jag tycker illa om. Det är grunden till rasism och annan skit, istället för att försöka nå förståelse och fred.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 15:01:30

jojomamma skrev:Du buntar ihop oss alla. Jag har skrivit både vad jag gillar med kyrkan och vad jag inte tycker om. Jag tror vi har pratat om att vara överdrivet generell tidigare. Mår du bättre att dömma alla som inte tycker som du till något för dig nedsättande är väl inte så begåvat. Säga att alla muslimer är onda eller att alla invandrare är en kostnad för svenska staten är andra exempel på generalisering jag tycker illa om. Det är grunden till rasism och annan skit, istället för att försöka nå förståelse och fred.


nej, jag har inte sagt att alla ateister tänker så, men många av er gör.


jag har inte sagt att alla muslimer är onda, men folket som styr deras länder och många imaner är inte bra människor, och det finns många extremist grupper där nere och extremister, det är inte rasism, det är fakta.

när har jag skrivit att invandrare är en kostnad för den svenska staten? det är det dock, men vad ska svenska staten göra? låta dom dö? dom behöver ju hjälp.

försök få förstålse och fred? bra. säg till alla dom som förföljer oss i afrika o mellanöstern att sluta vara våldsamma och prata också med de ateister som är elaka mot oss kristna. sen så blir det fred.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-07-25 15:11:04, redigerad totalt 2 gånger.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 15:03:49

har tappat räkningen på hur många gånger ni dissat oss kristna här, vi försöker förklara på ett snällt sätt men ni forsätter med era fördomar.

och du snackar om fred och förlåtelse.

i vilket land skapar kristna kaos? vi har ju fred med er. ingen slump att alla religösa krig idag är muslimer inblandade.

utöver 2 galna afrika grupper finns det inga extremst kristna grupper medans det finns 1 miljon muslimska. glöm inte bort hindui extremister som attackerar kristna och muslimer i indien. det är ni andra som står för det. vi blir slaktade utan att ge igen.

det enda vi vill är fred och förlåtelse.

sluta jaga oss. sluta döda oss. sluta reta oss.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-07-25 15:13:28, redigerad totalt 2 gånger.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Patrix » 2014-07-25 15:10:00

Jesus talade till mig i natt. Han sade att alla som lever efter traditionell kristen tro kommer till helvetet. Han mår dåligt över att hans budskap är felaktig.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 15:12:14

Patrix skrev:Jesus talade till mig i natt. Han sade att alla som lever efter traditionell kristen tro kommer till helvetet. Han mår dåligt över att hans budskap är felaktig.


:roll:

men ja, man ska leva efter det nya testamentet, inte det gamla.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Patrix » 2014-07-25 15:16:24

kjwkjw skrev:
Patrix skrev:Jesus talade till mig i natt. Han sade att alla som lever efter traditionell kristen tro kommer till helvetet. Han mår dåligt över att hans budskap är felaktig.


:roll:

men ja, man ska leva efter det nya testamentet, inte det gamla.


Han sade att alla skrifter är felaktiga och skapade av människans tolkningar. Grunden är kärlek, utveckling och förståelse/medkänsla. Den som inte uppfyller detta när man är klar med jordelivet kommer till helvetet.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 15:18:38

Patrix skrev:
kjwkjw skrev:
Patrix skrev:Jesus talade till mig i natt. Han sade att alla som lever efter traditionell kristen tro kommer till helvetet. Han mår dåligt över att hans budskap är felaktig.


:roll:

men ja, man ska leva efter det nya testamentet, inte det gamla.


Han sade att alla skrifter är felaktiga och skapade av människans tolkningar. Grunden är kärlek, utveckling och förståelse/medkänsla. Den som inte uppfyller detta när man är klar med jordelivet kommer till helvetet.


nej det är dom inte.

och ja, grunden är kärlek, utveckling och förståelse/medkänsla och tron på gud.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-25 15:21:11

OK, jag är till skillnad från en del ateister/agnostiker här inte så negativ till kristendomen. Jag har en del erfarenhet av en kyrka som hjälpte min fd man med att få stanna i Sverige. Jag var mycket imponerad av deras arbete. Förutom hjälp åt flyktingar lånade de ut kyrkobyggnaden till Gudstjänster för homosexuella. Jag vet att de arbetade internationellt, men jag var aldrig insatt i det. Jag har fortfarande, 16 år senare sporadisk kontakt med kyrkan utan att tro på tombolaherren gud.

Jag har aldrig hört att någon där blev jagad pga att de var kristna. Nu var medelåldern på församlingsmedlemmarna mycket hög men några yngre förmågor fanns det, och jag tror inte de blev retade för att de var kristna.

Går man ut på ett forum får man nog tyvärr räkna på påhopp man inte tycker om. Människor har en tendens att utrycka sig elakare på forum än IRL.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Patrix » 2014-07-25 15:23:08

kjwkjw: Jesus själv sade detta till mig. Han berättade att jag har som uppgift att förmedla detta.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-25 15:29:45

Patrix skrev:kjwkjw: Jesus själv sade detta till mig. Han berättade att jag har som uppgift att förmedla detta.



Det känns som att du trollar.


jojomamma skrev:OK, jag är till skillnad från en del ateister/agnostiker här inte så negativ till kristendomen. Jag har en del erfarenhet av en kyrka som hjälpte min fd man med att få stanna i Sverige. Jag var mycket imponerad av deras arbete. Förutom hjälp åt flyktingar lånade de ut kyrkobyggnaden till Gudstjänster för homosexuella. Jag vet att de arbetade internationellt, men jag var aldrig insatt i det. Jag har fortfarande, 16 år senare sporadisk kontakt med kyrkan utan att tro på tombolaherren gud.

Jag har aldrig hört att någon där blev jagad pga att de var kristna. Nu var medelåldern på församlingsmedlemmarna mycket hög men några yngre förmågor fanns det, och jag tror inte de blev retade för att de var kristna.

Går man ut på ett forum får man nog tyvärr räkna på påhopp man inte tycker om. Människor har en tendens att utrycka sig elakare på forum än IRL.



faktum är att kristna jagas i många länder. bara för att det inte hände där så betyder det inte att det inte händer i andra länder. men det går emot din världsbild. inte ens fakta kan övertyga dig.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav mnordgren » 2014-07-25 18:29:37

Admin

Låser tråden för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Alien
Tråden nu upplåst igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Religion

Inläggav habiti » 2014-08-25 16:18:04

habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-08-25 16:18:53

habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-08-25 21:16:46

Alla varianter av religiös tro är ett uttryck för att homo sapiens sapiens är felgjorda.

Vi är gjorda för att tro på stolligheter. Jävligt pinsamt.

Att vara en del av den där totala stupiditeten.

Och teodicee-grejen är det slutliga argumentet.
Allsmäktig. Allvetande. Allgod. Och IS.

Nåt funkar inte. Min gissning skulle vara att det är allgod som är fel. En allvetande och allsmäktig jocke producerar inte IS, om hon inte är ett svin.

Så, min gissning är att Gud är ett svin. Beviset är läget i världen. Övergreppen mot flickor runt om, Ferguson, Syrien, Irak. Allt är hennes fel, eftersom hon är allsmäktig och allvetande.

Deduktiv logik är en elegant grej.

Men att folk behöver tro på sån här total smörja, det är pinsamt.

Jag blir carried away ibland när jag funderar över total hjärndöd.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-08-30 1:20:02

Alla varianter av religiös tro är ett uttryck för att homo sapiens sapiens är felgjorda.


felgjorda - "skapade" ser jag att du råkade förmulera det som, eller? :wink: :shock: :-)006
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav nescio » 2014-08-30 13:51:55

Frimodig skrev:Så, min gissning är att Gud är ett svin. Beviset är läget i världen. Övergreppen mot flickor runt om, Ferguson, Syrien, Irak. Allt är hennes fel, eftersom hon är allsmäktig och allvetande.
Det är konstigt att religiösa tror på en god gud. Vad talar emot en ond gud?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-08-30 14:53:52

Det handlar om självbevarelse, rent psykologiskt mår folk bättre av att tro på en god Gud, därför gör de det.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav Flawed » 2014-08-30 15:13:02

Ond gud har inga problem med teodicéproblemet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Religion

Inläggav Flawed » 2014-08-30 15:36:59

habiti skrev:




The Judean People's Front crack suicide squad

Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in