Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-07-22 22:04:10

Frimodig skrev:Min kompanjon gjorde ett nytt påpekande idag.

Religioners oerhörda attraktivitet beror sannolikt huvudsakligen på 2 faktorer.


Frimodig


Lustigt, när jag försökte förklara det iochmed den psykosociala förklaringsmodellen du eftersökte tidigare så blev jag dumförklarad, men ibland är hjärnan långsam. Det är okej. Jag har förståelse för det.
Gemenskap och mening med livet är mycket riktigt två viktiga faktorer.
Men man brukar även nämna en tredje, begriplighet, som omfattar förklaringar och svar på svåra frågor, tex varför saker blir som de blir, varför drabbas man av olycka och sjukdom.
Dit hör även rättsnören att följa. Istället för att älta en massa moral och svåra beslut på egen hand finns det ett färdigt recept på vad som är rätt och fel i Bibeln.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-22 22:18:44

Myrkr skrev:
Frimodig skrev:Min kompanjon gjorde ett nytt påpekande idag.

Religioners oerhörda attraktivitet beror sannolikt huvudsakligen på 2 faktorer.


Frimodig


Lustigt, när jag försökte förklara det iochmed den psykosociala förklaringsmodellen du eftersökte tidigare så blev jag dumförklarad, men ibland är hjärnan långsam. Det är okej. Jag har förståelse för det.
Gemenskap och mening med livet är mycket riktigt två viktiga faktorer.
Men man brukar även nämna en tredje, begriplighet, som omfattar förklaringar och svar på svåra frågor, tex varför saker blir som de blir, varför drabbas man av olycka och sjukdom.
Dit hör även rättsnören att följa. Istället för att älta en massa moral och svåra beslut på egen hand finns det ett färdigt recept på vad som är rätt och fel i Bibeln.


Jag är ledsen om jag missförstod dig.

För mig är recept-grejen en del av min andra punkt. Man är liksom del i en god berättelse, man har hamnat rätt och kan bidra till det goda.

I recept-grejen ingår såna här heliga skrifter.

För såna som jag, som numera står utanför såna här grejer, sen jag la av med maoismen, 1976, så bedömer jag troende människor utifrån vilken nytta de faktiskt gör. Jag har väldigt låg respekt för heliga skrifter, oberoende av religion.

Sen var ärkebiskopsbrudens sommarprogram hel ok. Helt ok.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 22:41:44

Myrkr skrev:
...

Men man brukar även nämna en tredje, begriplighet, som omfattar förklaringar och svar på svåra frågor, tex varför saker blir som de blir, varför drabbas man av olycka och sjukdom.
Dit hör även rättsnören att följa. Istället för att älta en massa moral och svåra beslut på egen hand finns det ett färdigt recept på vad som är rätt och fel i Bibeln.


Imponerad av teorin! Semantik vinner i längden. Inte ordvrängare, advokater, som dom tycks behöva i öst nu.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Ords. 3:5 Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-23 8:51:46

@Kahlo: jag är Raelian och jag vågar nog påstå att de verkligt farliga är alla dessa vrålkristna som tycker att de har sin fulla rätt att med de mest smutsiga metoder manipulera och skrämma folk in i sin tro, ty i deras värld finns ingen annan tro än just deras sekt av kristendomen. I min religion står vi för att alla måste få ha sin egen tro och ingen i världen har rätt att försöka omvända någon, man kan bara ändra på sig själv men inte på någon annan. Kolla in hemsidan om du vill veta mer eller inte redan gjort det:
sv.rael.org

Peace and love!
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-23 14:41:42

Kan inte uttala mig om alla kristna men vissa av oss är garanterat helt säkra på att det rör sig om Satan som lurat "Rael".

Jag kan inte förstå hur man kan följa en sån religion faktiskt men det är ju lätt att säga när man kommit rätt. Själv var jag inne på buddhism innan och var på väg till Egypten för jag trodde sanningen om Gud fanns där snarare än i kristendomen. Det fick jag äta upp kan man säga och så står det t-om i bibeln att han är sur på judarna som söker sig tillbaka till Egypten.

Sen är de flesta/alla irrläror ett direkt hån mot Jesus/Gud och det förstår man nog bara från ett kristet perspektiv. Iaf är det bra att ha läst bibeln.

Skulle inte någon ha "rätt" att omvända en annan person så vill ni alltså förbjuda diskussion mellan människor eller liknande. Att ni inte föregår med gott exempel och stänger ner era hemsidor isf. :-)063
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-23 16:13:48

"If everyone in China believed in Jesus then we would have no more need for police stations. There would be no more bad people and therefore no more crime," she added.

Moderator Alien: Se här hur man citerar post1185533.html#p1185533
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-23 16:27:20

kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-23 16:47:10

Den goda människan i Sezuan

Om godhet: Är Sezuan Sverige eller kanske Stockholm.

Pjäsen börjar med att vattenförsäljaren Wang förklarar för publiken att han är i stadens utkanter för att invänta den förutspådda ankomsten av flera viktiga gudomligheter. Gudarna anländer och ber Wang ordna husrum åt dem för natten. De har rest långt och länge, men förgäves, de har inte lyckats hitta någon god människa, utan bemötts av girighet, ondska, oärlighet och egoism. På samma sätt blir de bemötta av alla i Sezuan, ingen har tid eller råd att bry sig om någon annan - förutom den unga fattiga flickan Shen Te, som inte vänder ryggen till en människa i nöd.

Till vad tjänar godheten

Till var tjänar godheten
när man genast slår ihjäl de goda?
Eller de som man är god mot
blir ihjälslagna?

Till vad tjänar friheten
När de fria måste leva bland de ofria?

Till vad tjänar förnuftet
när man bara kan skaffa sig
den mat alla alla behöver
genom att vara oförnuftig.

Istället för att bara vara god
gör allt
för att göra godheten möjlig
Eller än hellre
Gör den överflödig!

Istället för att blott och vart vara fri
gör allt
för att göra alla fria
Ja gör frihetskärleken
överflödig

Istället för att vara oförnuftig
gör allt
för att göra den enskildes oförnuft
till en dålig affär!

Bertolt Brecht
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-23 21:09:12

@Parvlon: jag är inte emot diskussion och alla får som sagt tycka vad man vill, men det jag vänder mig emot är när kristna genom hot, hån, förlöjligande och manipulation försöker tvinga eller lura andra att gå in i deras religion. Du ger prov på åtminstone hån och förlöjligande i ditt inlägg. Men oroa dig inte, jag blir inte arg utan tycker bara det är skrattretande och löjeväckande. Du var ju själv inne på att du fann din tro på egen hand under en resa, det minsta man då kan begära är väl att du låter andra finna den väg de anser vara den rätta?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-23 21:10:29

Kostymhippie skrev:@Kahlo: jag är Raelian och jag vågar nog påstå att de verkligt farliga är alla dessa vrålkristna som tycker att de har sin fulla rätt att med de mest smutsiga metoder manipulera och skrämma folk in i sin tro, ty i deras värld finns ingen annan tro än just deras sekt av kristendomen. I min religion står vi för att alla måste få ha sin egen tro och ingen i världen har rätt att försöka omvända någon, man kan bara ändra på sig själv men inte på någon annan. Kolla in hemsidan om du vill veta mer eller inte redan gjort det:
sv.rael.org

Peace and love!


Ledsen om jag pekade ut alla raëlianer som galningar, men det jag har läst om raëlianismen har varit enbart negativt.
Kan du inte berätta lite om vad du tror på?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-23 21:13:25

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.

Dessutom finns det 2 sataner på bilden om man ttittar noga .


Var ser du den andra?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-23 21:17:40

Det är lugnt Katten.
PM:ar dig om min tro lite senare.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav elle » 2014-07-23 21:37:50

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.

Dessutom finns det 2 sataner på bilden om man ttittar noga .


Var ser du den andra?

Längs ner till vänster mellan satans arm och mage döljer sig ett litet , elakt ansikte .

Hoppas att det är inte bara jag som ser det ..
Senast redigerad av elle 2014-07-23 21:51:24, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-23 21:45:37

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Dessutom finns det 2 sataner på bilden om man tittar noga .


Var ser du den andra?

Längs ner till vänster mellan satans arm och mage döljer sig ett litet , elakt ansikte .

Hoppas att det är inte bara jag som er det ..

Ah nu ser jag! Jag letade efter ett till ansikte förut men jag hittade det inte förrän du förklarade var.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-23 21:48:07

kapuni skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:
Var ser du den andra?

Längs ner till vänster mellan satans arm och mage döljer sig ett litet , elakt ansikte .

Hoppas att det är inte bara jag som er det ..

Ah nu ser jag! Jag letade efter ett till ansikte förut men jag hittade det inte förrän du förklarade var.


Jag ser det också. Jag undrar om det är avsiktligt, eller om det är slump, men det finns gamla bilder där Satan har ett extra ansikte i arslet, så jag gissar att det är avsiktligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-23 22:18:12

Kostymhippie skrev:Det är lugnt Katten.
PM:ar dig om min tro lite senare.
Akta dig för att skriva något om kristendom..

Kostymhippie skrev:@Parvlon: jag är inte emot diskussion och alla får som sagt tycka vad man vill, men det jag vänder mig emot är när kristna genom hot, hån, förlöjligande och manipulation försöker tvinga eller lura andra att gå in i deras religion. Du ger prov på åtminstone hån och förlöjligande i ditt inlägg. Men oroa dig inte, jag blir inte arg utan tycker bara det är skrattretande och löjeväckande. Du var ju själv inne på att du fann din tro på egen hand under en resa, det minsta man då kan begära är väl att du låter andra finna den väg de anser vara den rätta?
Jag tycker faktiskt synd om er. Men visst är det svårt att dölja att jag tycker tron på Raels "UFO möten" är löjligt.

Rael misstänker jag gjort något dumt eftersom det är han som sprider den falska läran. Det måste/borde funnits en anledning till att han blivit så grundlurad av Satans ande.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-23 22:20:13

@Parvlon: Att du orkar....LOL! :mrgreen:
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-23 22:24:30

Jag är intresserad av anledningen. Du/ni kanske har svårt att tänka er att GUD är ande.

Du får gärna berätta hur du kom fram till att Rael är en profet av Gud snarare än att han är grundlurad.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-23 22:33:28

Att en osynlig kraft skulle kunna göra mycket mer än att existera är knappast troligt.
Med anledning av detta kan jag inte vara annat än ateist.
Däremot har människan på senare tid lyckats mixtra med genmanipulation och t.o.m. skapat syntetiskt liv, ännu på väldigt primitiv nivå men i alla fall. Då kommer oundvikligen frågan hur långt kan detta gå?
Svaret är: hur långt som helst.
Ni som är kristna, kolla i Bibeln så hittar ni massa exempel på rymdskepp med utomjordiska människor som kommit ner på Jorden och gett budskap till folk som de valt ut.
Förresten så står det Elohim i den ursprungliga hebreiska bibeln, vilket betyder "de som kom från himlen". Alltså flera och inte en. Elohim i singularform blir Eloha, vilket är snarlikt arabiskans Allah och arameiskans Allaha.
Det räckte i alla fall för att övertyga mig.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-23 22:41:42

Den som var först och skapade ALLT måste p.ga enkelt logik vara omateriell. Dessutom tror jag också på flera andeväsen. Det är inte något kontroversiellt kristet heller för där står att Satan och hans "änglar" blev nedputtade p.ga högmod. Enligt islam är det för att de inte ville buga sig för människan.. Dessutom var det enligt kristendomen Jesus som kom med sanningen om Gud. Enligt islam är muhammed den sista profeten. Men är man kristen måste man i princip se han som en falsk profet. Liksom det finns irrläror nu, så var det kanske t-om vanligare med dem förr.

Nej, det står inget om rymdskepp.

Jag tror på en allvetande Gud som kan se hur långt in i framtiden som helst. Och att bibeln handlar om början till slutet.

Det verkar vara regel snarare än undantag att irrläror har problem med tanken på Jesus som Herren.

När det gäller namnet på Gud så är det nog bäst att se vad han själv säger och inte vad människor kallar honom.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-07-24 6:57:56

Kostymhippie skrev:Ni som är kristna, kolla i Bibeln så hittar ni massa exempel på rymdskepp med utomjordiska människor som kommit ner på Jorden och gett budskap till folk som de valt ut.

Det står ingenstans sådana dumheter i Bibeln .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-24 7:56:12

Kanske beroende på texter som denna
1 Mos 6
Jättarna

6 1När människorna nu började bli talrika på jorden och döttrar föddes åt dem, 2såg gudaväsendena att människornas döttrar var vackra, och dem de tyckte bäst om tog de till hustrur. 3Då sade Herren: ”Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år.”

4På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.


2 Kugn 2
11Medan de gick där och talade med varandra kom plötsligt en vagn av eld med hästar av eld och skilde dem åt. Och i en stormvind for Elia upp till himlen.


Man skulle lätt kunna tolka vagnen som ett rymdskepp.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Manar » 2014-07-24 9:20:26

Hela början på Hesekiel har också en SF känsla med hjulförsedda farkoster som keruber.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-24 10:11:49

Kostymhippie skrev:Förresten så står det Elohim i den ursprungliga hebreiska bibeln, vilket betyder "de som kom från himlen". Alltså flera och inte en. Elohim i singularform blir Eloha, vilket är snarlikt arabiskans Allah och arameiskans Allaha.

Verkar allt som att demoner räknas in;

Hebrew Bible[edit]

The word Elohim occurs more than 2500 times in the Hebrew Bible, with meanings ranging from "god" in a general sense (as in Exodus 12:12, where it describes "the gods of Egypt"), to a specific god (e.g., 1 Kings 11:33, where it describes Chemosh "the god of Moab", or the frequent references to Yahweh as the "elohim" of Israel), to demons, seraphim, and other supernatural beings, to the spirits of the dead brought up at the behest of King Saul in 1 Samuel 28:13, and even to kings and prophets (e.g., Exodus 4:16).[3] The phrase bene elohim, usually translated "sons of God", has an exact parallel in Ugaritic and Phoenician texts, referring to the council of the gods.[3]
Further information: Names of God in Judaism

Elohim occupy the seventh rank of ten in the famous medieval Rabbinic scholar Maimonides' Jewish angelic hierarchy. Maimonides said: "I must premise that every Hebrew knows that the term Elohim is a homonym, and denotes God, angels, judges, and the rulers of countries, ...[5]
http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim

Jag tror man bryter mot budordet "du skall inte ha andra gudar framför Gud" när man tror på vad Rael upplevt i sin psykos framför bibelns Gud. Men man kan säkerligen bli frälst ändå om man vänder tillbaka till Herren. Jag fick frågan tidigt om jag inte ville byta Gud till Allah, och naiv som jag var så svarade jag "ja". Trodde vid tillfället att alla religioners "gud" om det fanns någon, måste vara densamma. Jag trodde t-om att alla andeväsen var Gud. Och det viktigaste av allt var nog att jag trodde Jesus var död. Iaf någon dag efter att jag "bytt" gud hotades det med helvetet om jag inte hoppade i plurret och dränkte mig..

Här är en antydan om vad det innebär att vara allsmäktig;
Isaiah 45:7 (KJV)

I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Intressanta intressen



Logga in