Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 22:44:14

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:
Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.



öh va? judendomen är världens äldsta religon. kristendomen är 50 % judendomen och nya testamentet behandlar jesus, gud i mänsklig form, som vittnade om sanningen till folket.


Nej, hinduismen är äldst.


Syrisk-fenicisk mytologi religion är nog den äldsta. Ursprunget till Torah.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 22:46:46

tahlia skrev:Nja... tror inte jag skulle värdera livet lika högt eller försöka njuta av det lika mycket om det inte hade ett slut.


Ja, kan vara skönt att ta en paus på 100 år för att sedan återuppväckas.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Re: Religion

Inläggav tahlia » 2014-07-15 22:48:45

Men snälla nån. Är det faktum att jag inte är rädd för döden på något vis provocerande för dig?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 22:55:08

tahlia skrev:Men snälla nån. Är det faktum att jag inte är rädd för döden på något vis provocerande för dig?


Nej, vad får dig att tro det? Är bara lite förvånad över att du inte fruktar evig död.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Re: Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-15 23:09:03

Om det nu är så att medvetandet går vidare efter döden så är det troligtvis så att det mesta av personligheten sitter i hjärnan och beror på kemin. Det blir nog inte så att man är precis som nu med minnen och attityder men okroppslig. Det mesta dör med kroppen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 23:11:29

Medvetandet = hjärnan, själen, dina tankar, din personlighet!
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-07-15 23:13:23

Moggy skrev:Det mesta dör med kroppen.
.
Allt dör med kroppen. Utan kropp, inget medvetande.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 23:14:47

Geastrum skrev:
Moggy skrev:Det mesta dör med kroppen.
.

Allt dör med kroppen. Utan kropp, inget medvetande.



Kan nog stämma...men HERREN kan allt, han ska återskapa alla igen, och det är fortfarande du då, precis som nu. Så stor är HERRENS kraft.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-07-15 23:30:58

Evigt liv för individen är för mig mer orimligt (och även mer skrämmande) än något annat.

När man dör utplånas gränsen mellan den inre världen och yttervärlden, man löses upp och återförenas med själva grunden för allt liv.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav Patrix » 2014-07-15 23:42:23

kjwkjw skrev:
Geastrum skrev:
Moggy skrev:Det mesta dör med kroppen.
.

Allt dör med kroppen. Utan kropp, inget medvetande.



Kan nog stämma...men HERREN kan allt, han ska återskapa alla igen, och det är fortfarande du då, precis som nu. Så stor är HERRENS kraft.


Varför ger HERREN dig en neuropsykiatrisk sjukdom? Vill Han straffa dig? Hur ser
ni kristna människor på sådana saker?

Sen en fundering till. Gud tillverkar ett universum för flera miljarder år sedan.
Han planterar sedan människan på lilla planeten jorden som sedan resulterar i kjwkjw som sitter och skriver på ett aspergerforum hela dagarna. När kjwkjw gjort sitt skall han till himlen eller helvetet beroende på hur snäll han varit.
Är det så?
Varför kan inte HERREN sätta en person där h•n hör hemma direkt istället?
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-16 3:53:24

Patrix skrev:Sen en fundering till. Gud tillverkar ett universum för flera miljarder år sedan.
Han planterar sedan människan på lilla planeten jorden som sedan resulterar i kjwkjw som sitter och skriver på ett aspergerforum hela dagarna. När kjwkjw gjort sitt skall han till himlen eller helvetet beroende på hur snäll han varit.
Är det så?
Varför kan inte HERREN sätta en person där h•n hör hemma direkt istället?


Det hela må verka orimligt, men på den sista meningen är det ju självklart att enligt religionen var människan hamnar efter döden beror på hur hon betett sig/vad hon trott. Dvs människan har en fri vilja.

Nu ser jag för mig Gud som någon som spelar ett spel och skulle hen veta precis hur det går blir det ju inget roligt. :wink:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav elle » 2014-07-16 8:34:51

Moggy skrev:Om det nu är så att medvetandet går vidare efter döden så är det troligtvis så att det mesta av personligheten sitter i hjärnan och beror på kemin. Det blir nog inte så att man är precis som nu med minnen och attityder men okroppslig. Det mesta dör med kroppen.

Du tror inte på själen ? Att varje människa har en själ ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-16 9:03:33

Patrix skrev:Varför ger HERREN dig en neuropsykiatrisk sjukdom? Vill Han straffa dig? Hur ser
ni kristna människor på sådana saker ?

Hur vet du att det är Gud som vill " straffa " med AS eller en sjukdom ? Eller brukar du prata med Gud?

Jag vet inte hur andra kristna ser på sådana saker men Jesus har aldrig lovat oss ett perfekt liv utan sjukdoma och Han har aldrig beklagat sig . Jag har iaf inte läst om det i Bibeln.
Senast redigerad av elle 2014-07-16 9:17:55, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-16 9:16:36

Alien skrev:Det hela må verka orimligt, men på den sista meningen är det ju självklart att enligt religionen var människan hamnar efter döden beror på hur hon betett sig/vad hon trott. Dvs människan har en fri vilja.

Nu ser jag för mig Gud som någon som spelar ett spel och skulle hen veta precis hur det går blir det ju inget roligt. :wink:

Självklart handlar det om en fri vilja eller föredrar du hellre en despotisk Gud som tvingar dig med våld till något du inte vill ? Låter det som något bättre alternativt ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-07-16 9:26:32

I regel är det väl omständigheterna och/eller andra människor som tvingar en att göra något man inte vill.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-16 13:28:30

Geastrum skrev:I regel är det väl omständigheterna och/eller andra människor som tvingar en att göra något man inte vill.


precis!

här i sverige är det ingen som tvingar någon.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-16 14:04:39

elle skrev:
Alien skrev:Det hela må verka orimligt, men på den sista meningen är det ju självklart att enligt religionen var människan hamnar efter döden beror på hur hon betett sig/vad hon trott. Dvs människan har en fri vilja.

Nu ser jag för mig Gud som någon som spelar ett spel och skulle hen veta precis hur det går blir det ju inget roligt. :wink:

Självklart handlar det om en fri vilja eller föredrar du hellre en despotisk Gud som tvingar dig med våld till något du inte vill ? Låter det som något bättre alternativt ?

Varför svarar du mig? Du borde ju rikta ditt svar mot Patrix i stället, jag svarade ju på detta:
Patrix skrev:Varför kan inte HERREN sätta en person där h•n hör hemma direkt istället?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav hassanisaba » 2014-07-16 14:05:23

tahlia skrev:
hassanisaba skrev:Det är ju fel på systemet om jag blir klassad som handikappad.
Då borde ju en IQ-nivå under 110 också klassas som handikapp.

Är det fel på systemet om du exempelvis inte behärskar det sociala språk majoriteten använder, blir utmattad av sådant majoriteten mår bra av eller inte ens behöver reflektera över eller när du inte klarar kraven för utbildning eller arbete trots att majoriteten inte har några större problem?
Finns massor av sådana vinklar och exempel.


Vanliga människor ljuger om ingenting och beter sig falskt hela tiden, det är jobbigt men hanterbart.
Mitt problem ligger i att dessa nötter stiftar sjuka lagar och regler som är ondskefullt ologiska, vilket leder till problem för oss LEVANDE och ärliga individer.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-16 14:06:15

Moggy skrev:Om det nu är så att medvetandet går vidare efter döden så är det troligtvis så att det mesta av personligheten sitter i hjärnan och beror på kemin. Det blir nog inte så att man är precis som nu med minnen och attityder men okroppslig. Det mesta dör med kroppen.
Om det nu är så att det finns ett efterliv så vore det konstigt om Jesus inte var den som fick människor att tro på en köttslig uppståndelse genom hans egna. Det är trots allt världens mest kända man och bibeln världens mest lästa. Jo, det verkar som man behåller sina minnen också. Han har sagt att han ska torka våra tårar. En teori jag har är att vetskapen om all skit man gjort är ett slags helvete.

Geastrum skrev:I regel är det väl omständigheterna och/eller andra människor som tvingar en att göra något man inte vill.
Knappast men sånt händer säkert. Som tur är så är Gud Jesus allvetande. Den enda rättvisa domaren.

Patrix skrev:Varför ger HERREN dig en neuropsykiatrisk sjukdom? Vill Han straffa dig? Hur serni kristna människor på sådana saker?
Man kan inte skylla allt på Gud bara för att han skapat allt. Det är jätteenkelt. Om man inte är nöjd kan man ju alltid hoppa i plurret och dränka sig och om man har tur får man en chans till. Men jag tror inte på reinkarnation. Snarare att man får se hur mycket elände man ställt till med. Som med fallet i självmord så tror jag man får uppleva hur mycket anhöriga gråter t.ex.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-16 21:07:33

elle skrev:
kjwkjw skrev:
kjwkjw skrev:Sen har vi alla dessa människor som kommit till himlen, träffat gud, träffat "ufos", sett övernaturliga saker. Måååånga har varit med om detta. Påstår ni att dom ljuger? Min farmor var ingen lögnare. Hon dog när hon var yngre i ca 1 min, hon sa att hon kom till ett lungt fint ställe där många folk var och en gammal man kom fram till henne och sa att det inte är hennes tid än, och då vaknade hon direkt. Hon sa att det inte öht var som en dröm utan 100 % äkta.


Dokumentär om ämnet, den är väldigt bra och rekomenderas starkt: http://urplay.se/Produkter/170939-Nar-jag-var-dod
Har svårt att se att dom ljuger eller inbillar sig. Helt normala människor som varit med om något fantastiskt. Notera hur kvinnan gråter av lycka och förvåning när hon berättar om mötet med Jesus.

Jag har drömt en gång innan jag vaknade att jag var i Himlen . Jag minns att jag var mkt lycklig, det går inte att beskriva det . Dessutom har jag varit med om en sak som inte går att förklaras på mänskligt sätt.


Jag har drömt att jag lämnade min kropp och for omkring i universum. Men det var så tyst och öde, så jag flög tillbaka igen. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-16 21:09:57

kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:
öh va? judendomen är världens äldsta religon. kristendomen är 50 % judendomen och nya testamentet behandlar jesus, gud i mänsklig form, som vittnade om sanningen till folket.


Nej, hinduismen är äldst.


Syrisk-fenicisk mytologi religion är nog den äldsta. Ursprunget till Torah.


Möjligt, men den finns inte kvar i dag, vilket är fallet med hinduismen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-16 21:18:14

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
Nej, hinduismen är äldst.


Syrisk-fenicisk mytologi religion är nog den äldsta. Ursprunget till Torah.


Möjligt, men den finns inte kvar i dag, vilket är fallet med hinduismen.


Bild
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-16 21:19:11

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
kjwkjw skrev:
Dokumentär om ämnet, den är väldigt bra och rekomenderas starkt: http://urplay.se/Produkter/170939-Nar-jag-var-dod
Har svårt att se att dom ljuger eller inbillar sig. Helt normala människor som varit med om något fantastiskt. Notera hur kvinnan gråter av lycka och förvåning när hon berättar om mötet med Jesus.

Jag har drömt en gång innan jag vaknade att jag var i Himlen . Jag minns att jag var mkt lycklig, det går inte att beskriva det . Dessutom har jag varit med om en sak som inte går att förklaras på mänskligt sätt.


Jag har drömt att jag lämnade min kropp och for omkring i universum. Men det var så tyst och öde, så jag flög tillbaka igen. :wink:


Var det inte kallt?
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-16 21:20:33

kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Jag har drömt en gång innan jag vaknade att jag var i Himlen . Jag minns att jag var mkt lycklig, det går inte att beskriva det . Dessutom har jag varit med om en sak som inte går att förklaras på mänskligt sätt.


Jag har drömt att jag lämnade min kropp och for omkring i universum. Men det var så tyst och öde, så jag flög tillbaka igen. :wink:


Var det inte kallt?


Nej, jag var ju bara där i drömmen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in