Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-07-09 1:32:57

Ja den ser trevlig ut! Får börja spara till en.

Ligger efter med 3000 pix denna månad. :(
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 1:50:42

Ta fram ett bröd, skär en skiva, bred på smör och hyvla två ostskivor som du lägger ovanpå smöret. Tada! Middagen eller frukosten eller lunchen är färdig!
Har provat att steka saker. Slutar med att huset är rökfyllt. och att jag måste skala maten. Vi har ingen branvarnare uppsatt längre... mitt bästa tips är smörgåsen!
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-07-09 9:39:18

Tooticki skrev:Ta fram ett bröd, skär en skiva, bred på smör och hyvla två ostskivor som du lägger ovanpå smöret. Tada! Middagen eller frukosten eller lunchen är färdig!
Om man köper färdigskivat bröd och färdigskivad ost så slipper man två moment...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2014-07-09 9:51:39

Man kan också köpa mjukost eller vad det heter, sån som är på tub. Sedan lägger man en välplacerad sträng, så behöver den inte ens bredas ut. Då har man sparat ytterligare ett jobbigt moment.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-07-09 9:53:54

Huggorm skrev:Man kan också köpa mjukost eller vad det heter, sån som är på tub. Sedan lägger man en välplacerad sträng, så behöver den inte ens bredas ut. Då har man sparat ytterligare ett jobbigt moment.
En lite mer avancerad variant är att lägga på en brödskiva till och trycka till så är mjukosten hyfsad utbredd i det momentet, sen är det bara att äta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Wine » 2014-07-09 9:59:42

slackern skrev:
kiddie skrev:Jag kör med gjutjärn. Letar en större sådan panna nu. Ibland säljs de begagnat för att de kostar skjortan som nya och är outslitliga. Min "lilla" gjutjärnspanna är nog 50-60 år gammal.


En sexhundring tycker inte jag är särskilt mycket pengar.

https://www.cervera.se/Till-Koket/Stekp ... dtag-26-cm


Gjutjärnspannor är bäst, kommer aldrig att köpa en teflonpanna eller annan panna för stekning, i längden är det absolut billigast att använda gjutjärnspannor då de är så hållbara, enda nackdelen med gjutjärn är att de är tunga och kan vara jobbiga att hantera. Teflonpannor måste man väl byta rätt så ofta, vissa är sämre än andra o.s.v. Köper man en billigare teflonpanna på exempelvis Ö&B eller RUSTA får man väl byta en gång om året kan jag tänka mig, kanske t.o.m. oftare beroende på hur man hanterar pannan, det blir dyrt i längden.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav BenFrylmark » 2014-07-09 14:20:53

Fyll en skål med kokande vatten och vispa ner pulvermos till önskad konsistens. Snabbt: Koka vatten i kastrull. Snabbare: Koka vatten i vattenkokare. Toksnabbt: Använd hett kranvatten (funkar bäst om man bor i fastighet där varmt kranvatten kan orsaka brännskada).

"Grilla" valfritt antal fiskpinnar i en brödrost.

Servera med dressing/sås/en skvätt citronsaft/whatever
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav BenFrylmark » 2014-07-09 16:21:21

"Väldigt förenklad matlagning" är egentligen ganska luddigt, eftersom vi alla ser lite olika på det här med vad som är enkelt eller inte. Om man är helt vilse i köket (eller bara tycker att matlagning är slöseri med tid), så är det förstås enklast att - som någon redan föreslagit - öppna upp en burk ravioli och sleva i sig maten direkt.

Ett annat tips är att välja en dag i veckan, låt säga en söndag, och då ställa sig och förbereda mat för en vecka eller två. Om man kan tänka sig att äta lite enformigt så behöver det inte bli en särskilt jobbig historia. Det här förutsätter att du har folieformar för mat hemma, och har du inte det så finns de billigt på ÖB eller Lidl, ja till och med på Biltema.

Kycklingfiléer är bra och billig mat. Jag köper den på Willys och passar samtidigt på att köpa hem ett gäng burkar av deras Tikka Masala eller Thai Curry (färdig grytbas), samt en hink turkisk yoghurt. Turkisk yoghurt är för övrigt bra till det mesta, om man gör såser eller grytor, så det är bra att ha hemma.

I det här exemplet använder jag ca 3 st större filéer. Låt kycklingfiléerna tina upp och skär dem sen i små bitar/strimlor. Stek på medelvärme tills de fått lite färg och slå sen Tikka Masala-såsen över kycklingen och rör om. Låt puttra under lock en stund (ca 30 min). Dryga ut såsen med några rejäla skedar turkisk yoghurt; se till att smaka av under tiden så att rätten inte tappar i smak. Krydda vid behov. Låt puttra ytterligare 20-30 min.

Jag har taskig tidsuppfattning, så de angivna tiderna är ungefärliga.

Låt allt svalna. Fyll formarna med kycklingröran och frys in. Beroende på hur stor i maten man är, så finns nu mat för åtminstone 3-5 dagar. Serveras med ris eller dyl.

När jag har en bra dag passar jag även på att koka ris och lägger det tillsammans med kycklinggrytan. Ett extra moment, men som bonus får man sen en komplett måltid.

Aspievänlig steg-för-steg-instruktion:

* tina kycklingfiléerna
* skär filérna i tunna strimlor eller små bitar
* stek filéerna i stekpanna (eller i gryta) på medelstark värme (till de får färg)
* häll i såsen
* låt allt puttra ca 30 min
* lägg till några skedar turkisk yoghurt
* låt allt puttra ytterligare 20-30 min
* servera eller frys in i folieformar
BenFrylmark
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2014-05-04

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-07-09 16:40:46

Miche skrev:
Huggorm skrev:Man kan också köpa mjukost eller vad det heter, sån som är på tub. Sedan lägger man en välplacerad sträng, så behöver den inte ens bredas ut. Då har man sparat ytterligare ett jobbigt moment.
En lite mer avancerad variant är att lägga på en brödskiva till och trycka till så är mjukosten hyfsad utbredd i det momentet, sen är det bara att äta.


Såg en reparatör från Röbäcks i Västerbotten, han klämde bara ur osttuben direkt i munnen och i andra handen hade han en halv falukorv, som han lixom klämde ut ur skinnet direkt i munnen utan att skiva den, det var samma när han jobbade snabb och effektiv en arbetsgivares dröm :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 18:00:13

Köp en risgrynskorv, bit ett litet hål i plasten och ät.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-07-09 18:08:55

Det jag kan gilla med alternativ till gjutjärn är att de gör himla små pannor med. De är praktiska om man bara ska steka ngt litet. Har aldrig sett en minigjutjärnspanna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2014-07-09 19:12:07

kiddie skrev:Det jag kan gilla med alternativ till gjutjärn är att de gör himla små pannor med. De är praktiska om man bara ska steka ngt litet. Har aldrig sett en minigjutjärnspanna.

Denna med en diameter på13cm kanske är lagom? Passar till två prinskorvar eller ett ägg.

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=76696
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-07-09 19:17:03

Huggis verkar redan ha hittat en liten panna här är en på 12 cm.
Bild
http://www.culina.se/gjutjarn/gjutjarns ... blinipanna
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-07-09 19:18:21

Här är annars en stor fet gjutjärns wook.

http://www.culina.se/stekpannor/ronneby ... jarn-30-cm
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-07-09 19:22:00

Så har du dessutom dessa otroligt söta minigrytorna på 0.2 liter.
Bild
http://www.culina.se/emaljerat/chasseur ... und-02-l-2
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-07-09 20:41:31

Fina pannor. Ska ha det i bakhuvudet om pengar blir över... Iofs kollar jag loppisar med, stöter jag på ngt bra kan jag köpa det. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-07-09 20:43:53

kiddie skrev:Fina pannor. Ska ha det i bakhuvudet om pengar blir över... Iofs kollar jag loppisar med, stöter jag på ngt bra kan jag köpa det. :)


Loppisar är bra även auktioner där kan man verkligen fynda. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zima33 » 2014-07-13 1:16:09

Tooticki skrev:Ta fram ett bröd, skär en skiva, bred på smör och hyvla två ostskivor som du lägger ovanpå smöret. Tada! Middagen eller frukosten eller lunchen är färdig!

Köp färdigskivat bröd och hoppa över smöret så blir det ännu enklare. :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Myrkr » 2014-07-13 1:34:38

Eller varva en tugga bröd med en tugga av osten.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-07-16 2:16:21

Det är synd att rökt fisk blivit så dyr. Annars gillar jag att bara koka några potatisar, eventuellt hacka någon grönsak och servera fisken kall till det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav JWS » 2014-09-15 20:54:06

Korv i stekpannnan med ost på och det ena el det andra, och makaroner el potatismos, idag blev det både S&K.
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-09-15 21:04:14

Ägg- och baconmuffins

Bild

Sätt ugnen på 200°C

Ta bacon och lägg det längs kanten i en muffinsform (jag har i detta fallet använt hjärtformade muffnsformar i silikon men det är inget måste), knäck i ett ägg.
In i ugnen i ca 10 min.
Klart.


Jag hade dock i mina lite för länge men jaja, de blev goda ändå.

2 ingredienser, enklare kan det knappt bli.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-09-15 21:06:16

Kevlarsoul skrev:Ägg- och baconmuffins

Bild

Sätt ugnen på 200°C

Ta bacon och lägg det längs kanten i en muffinsform (jag har i detta fallet använt hjärtformade muffnsformar i silikon men det är inget måste), knäck i ett ägg.
In i ugnen i ca 10 min.
Klart.


Jag hade dock i mina lite för länge men jaja, de blev goda ändå.

2 ingredienser, enklare kan det knappt bli.


Käkar man dom med formarna? Eller formar sig äggen och står upp utav sig själva när dom serveras?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-09-15 21:12:59

slackern skrev:
Kevlarsoul skrev:Ägg- och baconmuffins

Bild

Sätt ugnen på 200°C

Ta bacon och lägg det längs kanten i en muffinsform (jag har i detta fallet använt hjärtformade muffnsformar i silikon men det är inget måste), knäck i ett ägg.
In i ugnen i ca 10 min.
Klart.


Jag hade dock i mina lite för länge men jaja, de blev goda ändå.

2 ingredienser, enklare kan det knappt bli.


Käkar man dom med formarna? Eller formar sig äggen och står upp utav sig själva när dom serveras?


Kanske finns ätbara formar. Vet ej.
Men man tar självklart ut dem ur formarna innan man äter dem, såvida man inte hittat ätbara formar.
Ägget formar sig efter formen de är lagda i, sen när man tar ur dem ur formen fortsätter de att hålla den formen.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in