Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-09-15 21:14:56

Kevlarsoul skrev:
slackern skrev:
Kevlarsoul skrev:Ägg- och baconmuffins

Bild

Sätt ugnen på 200°C

Ta bacon och lägg det längs kanten i en muffinsform (jag har i detta fallet använt hjärtformade muffnsformar i silikon men det är inget måste), knäck i ett ägg.
In i ugnen i ca 10 min.
Klart.


Jag hade dock i mina lite för länge men jaja, de blev goda ändå.

2 ingredienser, enklare kan det knappt bli.


Käkar man dom med formarna? Eller formar sig äggen och står upp utav sig själva när dom serveras?


Kanske finns ätbara formar. Vet ej.
Men man tar självklart ut dem ur formarna innan man äter dem, såvida man inte hittat ätbara formar.
Ägget formar sig efter formen de är lagda i, sen när man tar ur dem ur formen fortsätter de att hålla den formen.


OK har sett muffinsformar i porslin. Trodde det var i något liknade material. För laga till något i silikon låter giftigt på något sätt. Men tack för tipset ska göra det någon gång sonen kommer att älska det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-09-15 21:18:34

slackern skrev:
Kevlarsoul skrev:
slackern skrev:

Käkar man dom med formarna? Eller formar sig äggen och står upp utav sig själva när dom serveras?


Kanske finns ätbara formar. Vet ej.
Men man tar självklart ut dem ur formarna innan man äter dem, såvida man inte hittat ätbara formar.
Ägget formar sig efter formen de är lagda i, sen när man tar ur dem ur formen fortsätter de att hålla den formen.


OK har sett muffinsformar i porslin. Trodde det var i något liknade material. För laga till något i silikon låter giftigt på något sätt. Men tack för tipset ska göra det någon gång sonen kommer att älska det.


Silikon är ofarligt att laga i så vitt jag vet.
Men funkar säkert att lägga i vanliga muffinsformar, möjligen att man kan behöva en muffinsplåt, lite osäker om det håller sig stabilt i bara pappersformar.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-09-15 21:20:55

Ser ut typ såhär.
Bild

Tror inte det skulle finnas att köpa om det var giftigt.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2014-09-15 21:22:42

Kevlarsoul skrev:Ser ut typ såhär.
Bild

Tror inte det skulle finnas att köpa om det var giftigt.


Det har du alldeles rätt i. Smart grej tack för tipset ska nog införskaffa.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2014-09-15 23:08:36

Det där såg faktiskt inte så illa ut...

Förslag till förenkling: om det skulle visa sig att det inte funkar med pappersformar, så kan man ju kombinera genom att sätta pappersformen i en sån silkon eller plåtform - vips, slipper man i alla fall disken.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-09-15 23:11:29

nallen skrev:Det där såg faktiskt inte så illa ut...

Förslag till förenkling: om det skulle visa sig att det inte funkar med pappersformar, så kan man ju kombinera genom att sätta pappersformen i en sån silkon eller plåtform - vips, slipper man i alla fall disken.


Ja det funkar ju.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Parvlon » 2014-09-15 23:11:39

Brukade göra ischoklad i såna. Värm kokosfett + choklad, låt det svalna och in i frysen. Klart
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Meliza » 2014-09-22 14:45:51

Behövde fylla på idéförrådet med nya enkla förråd, tack!

Bidrar själv med: Jag gillar sojapasta, i med lite frysta grönsaker och ost och det känns som en komplett måltid med proteinet i pastan.

Stekt ägg, brukar jag ta till annars för att göra det mesta till en middag. Äta till gröt och mjölk till exempel, eller på smörgås. Omelett och stuvad spenat är också enkelt, speciellt om man använder färdigstuvad fryst spenat. Omeletten kan göras i ugn.

Jag fick ett tips en gång om att knäcka i ett ägg i soppa och låta ägget mixas med. Godare än vad det låter! Ägget gör att soppan känns len och redd. För att proteinberika en enkel soppa. När jag ändå är inne på ägg :-)Happy
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Charlie72 » 2014-09-22 15:34:14

Koka vatten, i med rotmospulver, i med salta biten, blanda och ät :-|

Grönsaker och frukt kan man äta som snacks framför tv/dator
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-09-22 16:46:23

En burk med naturell kvarg, samt en liten näve havreflingor ät, smakar förjäkligt men man är mätt länge, innehåller allt man behöver, är väldigt fettsnålt och snabblagat efter gymmet, häpp... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-09-22 21:21:56

Detta trodde jag skulle bli jobbigt men det var förvånansvärt lätt. Tog en liten ugnsfast form och direkt i formen dängde ner en klump margarin, kan ha varit 25 g. Sedan hällde på vetemjöl pö om pö medan jag med handen i formen geggade ihop det tills det var så mkt mjöl att det började smula lite istf hänga ihop.

Sedan tog ett äpple (det var inte så stort) och hackade det med skalet på och tog bort pinnen och kärnhuset. Slängde sedan ner i formen och rörde om.

Gräddade i ugnen 200 grader sådär tills det började bli guldbrunt på ytan. Vet inte hur lång tid det tog. Blev faktiskt en väldigt god paj, tror det beror på att det var ett väldigt fint äpple typ Katja.

Finns ju färdig vaniljsås eller vaniljglass att ha till om man vill. Jag gjorde såndär sås på pulver.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav LordNelson » 2014-09-22 21:45:57

Öl och tunnbröd

Svårighetsgraden kan varieras.

Men enklast är om du tar tunnbröden och rullar dom före förtäring, kan bli torrt, så därför sköljs anrättningen ned med öl från kylskåpet. Ölen kan bytas mot vatten. I en vegetarisk variant läggs färdigskivade rödbetor på brödet.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav tahlia » 2014-09-23 0:01:41

Rulla? Här är "tunnbröd" sådana där tunna, frasiga, knapriga bröd som man äter till surströmmingen. Det blir sällan bra om man rullar dem. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-09-23 0:56:29

Någon som testat göra raggmunk i ugn? Tycker om raggmunk men så jobbigt att stå och steka varje för sig.

Funderar t o m på att våga testa detta med raggmunksmix men har egentligen inga stora förhoppningar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Titti » 2014-09-23 9:05:21

Kesoplättar

Vispa ihop en halv stor burk Keso med fyra ägg och två matskedar Fiberhusk (malda psylliumfröskal som får det att hålla ihop lite bättre, finns ofta bland glutenfria produkter i butiken). Låt stå fem minuter. Stek små plättar i ganska mycket smör så de inte fastnar, tre-fyra minuter på var sida.

Goda att äta som de är eller med något till om man vill. Eftersom de inte är varken söta eller salta (bortsett från smöret) kan man ha vad man vill till. Godare varma än kalla men funkar vilket som.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav LordNelson » 2014-09-23 9:51:04

tahlia skrev:Det blir sällan bra om man rullar dem.

Hälle eller Hällakaka då. Funkar kanske bättre.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-09-23 14:08:25

tahlia skrev:Rulla? Här är "tunnbröd" sådana där tunna, frasiga, knapriga bröd som man äter till surströmmingen. Det blir sällan bra om man rullar dem. ;)


Är det så att norrlänningar gör tunna hårda brödsjok, medan ungefär nedanför Dalaälven är de mjukare som gäller, ungefär som mjuka tacobröd, men bägge kallas tunnbröd? Förövrigt gör vi ngt som kallas för "smola", då tar man helt enkelt och smular hårda tunnbröd på fil eller mjölk med sylt till, som cornflakes... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kullan » 2014-09-23 14:12:45

I Dalarna görs tunnbröd på potatis och kornmjöl. Inget mer. Man får då ett segt och gott bröd. smakar jättegott med stekt salt sill och kokt potatis. Hemma gjorde vi alltid en " bitå". Man mörar en bit tunnbröd , mosar ihop sås och potatis. Sen lägger man på bitar av stekt sill och lite stekt lök. Rulla ihop och njut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-09-23 14:28:12

kullan skrev:I Dalarna görs tunnbröd på potatis och kornmjöl. Inget mer. Man får då ett segt och gott bröd. smakar jättegott med stekt salt sill och kokt potatis. Hemma gjorde vi alltid en " bitå". Man mörar en bit tunnbröd , mosar ihop sås och potatis. Sen lägger man på bitar av stekt sill och lite stekt lök. Rulla ihop och njut.


Lät smarrigt, vi har ett annat bröd, som kallas för "klådda", är lite grann som pitabröd i konsistensen och dem kan man göra en liknade smörgås, eller "klämma" som en del säger och dem fyller man med potatis, halstrad strömming eller renskav, väldigt delikat... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Geastrum » 2014-09-23 14:35:26

antonius skrev:Är det så att norrlänningar gör tunna hårda brödsjok, medan ungefär nedanför Dalaälven är de mjukare som gäller, ungefär som mjuka tacobröd, men bägge kallas tunnbröd? Förövrigt gör vi ngt som kallas för "smola", då tar man helt enkelt och smular hårda tunnbröd på fil eller mjölk med sylt till, som cornflakes... :-)063

Tunnbröd kan vara hårt eller mjukt. Båda varianterna är väl från norra Sverige? Polarbröd bakar i alla fall både hårt och mjukt.

När jag var liten var tunnbrödet hårt och sprött och bakades av Mjällholms. Det åts ofta smulat i mjölk med sylt. Men vi kallade det inte "smola", utan "bryta". Jag är född och uppvuxen i Uppland, men min far var från Västerbotten.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-09-23 14:45:36

Geastrum skrev:När jag var liten var tunnbrödet hårt och sprött och bakades av Mjällholms. Det åts ofta smulat i mjölk med sylt. Men vi kallade det inte "smola", utan "bryta". Jag är född och uppvuxen i Uppland, men min far var från Västerbotten.


Jaa, bryta säger dom nog från Piteå och neråt, även om det förkommer här med ibland, när jag gjorde lumpen sa vi ofta till Stockholmarna, "nu skulle det vara smaskens med en smola" och dom undrade storögt vad det kunde vara för himmelsk anrättning som är det första man tänker på efter några dagars svält i meterdjup snö, haha... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2014-09-23 14:51:37

I Jämtland kallas maträtten där man bryter ner hårt tunnbröd i mjölk och tillsätter sylt, för "brösull"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnbr%C3%B6d

Jesus sade "Tagen och äten, och du Petrus som inga tänder har, gör åt dig en brösull".
/Talesätt från jämtländsk by. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-09-23 15:49:48

Smola är kortformen av somlanedi som det kanske mer korrekt benämns...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Smolanedi

Men det dom nämner om "bruttu" har jag aldrig hört, tror jag.

Men det självklara tilltugget till anrättningen är en rejäl falukorvskiva, som bör vara "Norrlandsfalu" kan till nöds gå med Scan:s med. Hardcor fansen har alltid hemkokt lingonsylt till, med det går med vad sylt som helst bara den är hemgjord med lite för lite socker, annars blir det ju en efterrätt, grejen är att det ska va snabblagat, så man bör gjort sylten i förväg, haha :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-23 23:43:39

Blöta är ju gott å. Man tar några bitar hårt tunnbröd och sänker ner i varm buljong med en hålslev. Väntar nån minut, lyfter upp.

Ätes med smör.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in