Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Cerasifera » 2014-06-26 22:32:13

Parvlon skrev:
Cerasifera skrev:Hur ställdes denna fråga till dej? Var det en känsla eller mer en röst eller hur gick det till?
Då var det röster i kroppen. Magområdet närmare bestämt. Det lär knappast fungera likadant för alla människor. Gud är allsmäktig. Men han kan ge makt åt Satans ande också, det har jag erfarenhet av med.

På tal om känsla och hjärta så fick jag uppleva det som att Gud reparerade mitt trasiga hjärta, på psyket. P-ga att min första kärlek gick förlorad. Efteråt har jag läst en del sånt i bibeln.


Jag har alltid undrat hur det kommer sej att de allra flesta hittar sin gud i tider av desperation och sorg. Har tänkt att det kan handla om att när man inte har någonting annat att hoppas på eller en väg att följa så finns det redan förutbestämda vägar att lägga sin tro på.
Det jag inte riktigt förstår är hur var och en köper ett helt koncept i sin valda religion.
Men det måste vara en otrolig lättnad att få det "berättat" för sej på ett eller annat sätt, jag har aldrig fått någonting berättat av en Gud, men mina egna känslor har väl väglett mej genom väldigt mycket. Tycker det är viktigt att man följer sitt hjärta och sina känslor först och främst och inte gör någonting man mår dåligt av.
Jag tror på mina känslor :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-26 22:36:57

Parvlon skrev:Som Satan tolkar bibeln, har jag läst nånstans.


Och vad menar du nu? Dyrkar jag Satan nu eller vadå? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-26 22:45:16

Det tror jag inte men du försöker dig på sånt du inte klarar av, i annat fall.

"Men han älskar dig..." är ett slutcitat från en heltokig showgubbe som jag glömt namnet på.


Cerasifera skrev:Jag har alltid undrat hur det kommer sej att de allra flesta hittar sin gud i tider av desperation och sorg. Har tänkt att det kan handla om att när man inte har någonting annat att hoppas på eller en väg att följa så finns det redan förutbestämda vägar att lägga sin tro på. Det jag inte riktigt förstår är hur var och en köper ett helt koncept i sin valda religion. Men det måste vara en otrolig lättnad att få det "berättat" för sej på ett eller annat sätt, jag har aldrig fått någonting berättat av en Gud, men mina egna känslor har väl väglett mej genom väldigt mycket. Tycker det är viktigt att man följer sitt hjärta och sina känslor först och främst och inte gör någonting man mår dåligt av. Jag tror på mina känslor
Jag är uppväxt i en ateistisk miljö. Visst finns några frälsta (som också var uppväxta i ateistiska miljöer) i min släkt men kyrkan har aldrig varit nån grejj för mig förrän det senaste året. Och ändå har jag inte varit på nån Gudstjänst än. Som det står i bibeln är det mänskliga hjärtat det bedrägligaste som finns. En verkar behöva få det förnyat av Gud för att man ska kunna lita på det, och det tror jag på.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-26 22:47:16

Parvlon skrev:Det tror jag inte men du försöker dig på sånt du inte klarar av, i annat fall.

"Men han älskar dig..." är ett slutcitat från en heltokig showgubbe som jag glömt namnet på.


Jonas Gardell. Och han är underbar.
Vad är det jag inte klarar av? Var lagom spydig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Gustovich » 2014-06-26 22:50:15

Jag kommer aldrig förstå hur man kan tro på något sådant men jag förstår att folk gör det. Ofta är kristna trevliga människor. Själv försöker jag vara lika trevlig och moralisk fast utan att ha någon saga inblandad.
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-26 22:51:21

Dåligt att han stulit det från en amerikansk standupkomiker isf. George Carlin och finns även i den antikristliga filmen Zeitgeist..

Jag tyckte det var du som var spydig först men om man tillber dockor så har man visat sin nivå, så no worry. Jag tar inte åt mig.

Alien
Din kommentar om att "tillbe dockor" är nedlåtande och bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Frimodig » 2014-06-26 22:55:10

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Jag tror inte det finns några "ni ateister". Det är i grunden en religiös tanke. Om man inte tror på Gud så är man en bindgalen hop. Ungefär. Man är en hop. Nå, vi är knappast en hop. Om man tittar bakåt i tiden.

För mig har ateism varit en enkel grej av 2 skäl.

Dels har jag noll behov av övernaturliga saker. Som att gå på vatten, eller uppstå från de döda. Det är bara stolligheter, som jag ser det. Det är ena grejen. Såna saker är så dumma så jag skäms som medlem i människosläktet.

Den andra grejen, antagligen viktigare, är att jag saknar behov av religiös gemenskap. Min gissning är att gemenskapen är den viktigaste grejen med alla religioner. Behovet av gemenskap och tillhörighet. Jag har noll behov av sån gemenskap och tillhörighet.

På gamla dar har jag blivit mer tolerant. Om religiös tro motiverar människor att göra goda saker, så är det någorlunda ok. Och, det är ett faktum att kyrkor och såna verkligen gör många goda saker, hjälper människor som har det riktigt svårt.

Men varför är vi som homo sapiens sapiens så oerhört korkade? Att tro på stupida saker befrämjar överlevnaden som art?

Det är ett enigma.

Frimodig
Frimodig



Det där var kanske lite bättre.

Frimodig


Jag förklarade allt man behöver veta här. Religion är en social tillhörighetsgrej kombinerad med ritualer. Det är hela skiten.

Men brudärkebiskopens sommarprogram var riktigt bra.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Aklaim » 2014-06-26 23:25:15

kjwkjw skrev:
slackern skrev:
kjwkjw skrev:
flera här skriver en massa skit att kristna är våldsamma och annat trams, jag ger svar på tal och är tydligen hatisk.

det är du o dina jämnlikar som är hatiska som vägrar se sannningen och bara smutskastar hela tiden, går inte att prata med er.


Dom här kristna känns inte särskilt fredliga och trevliga.

Bild

Nu inte sagt att alla kristna är som dom här. Utan bara en ytterst liten minoritet.

Ku Klux Klan (KKK) är namnet på flera historiska och nutida protestantiska organisationer i USA vilka strävar efter vit överhöghet och ett samhälle baserat på rasism. Namnet Ku Klux Klan kommer av kyklos (grekiskans κύκλος, cirkel), och klan från lågskotskan, då många av grundarna härstammade därifrån. Sedan lång tid förknippas "Klanen" med de brinnande korsen, lynchningarna, de vita huvorna och de vita fotsida dräkterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ku_Klux_Klan



finns dom nu? nej!

finns ingen kristen version av ISIS.


så dom har slutat att existera på ett år alltså http://archive.adl.org/learn/ext_us/kkk/intro.html
jisses alltså tror du verkligen alla som är kristna är nå uber människor som inte sysslar med idioti eller?
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 10:17:20

Parvlon skrev:Dåligt att han stulit det från en amerikansk standupkomiker isf. George Carlin och finns även i den antikristliga filmen Zeitgeist..

Jag tyckte det var du som var spydig först men om man tillber dockor så har man visat sin nivå, så no worry. Jag tar inte åt mig.


JAG TILLBER INTE DOCKOR! Lägg av nu!

Sen borde du läsa Matteus 7:1.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-27 11:34:13

Kahlokatt skrev:Sen borde du läsa Matteus 7:1.

1Döm inte, så blir ni inte dömda.

http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+7%3A1

Minns nu inte hur många ggr har jag läst att kristna är hycklare eller att kyrkan är bara ute efter pengar och mer jag inte orkar ta upp :roll:

Isf får aldrig kristna skriva något kritiskt för då " dömer man " .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav jojomamma » 2014-06-27 12:17:53

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg. Det finns nog en del kassa inlägg, både från den kristna sidan och från oss som inte ser oss som kristna.

I ett land där välfärden minskar och allt fler närmar sig fattigdomsstrecken beundrar jag kyrkors sociala insatser. Jag har träffat kristna jag har respekt för. Jag känner även muslimer och judar, både sekulariserade och troende. Jag dömer dem inte om de har en tro eller inte, utan hur de är som människor. Något större bud än "Du skall älska din nästa som dig själv." finns inte.

Jag har i tråden religion lagt ut sanningar om bibelkritik och Schindler. Jag har inte fått några svar på detta. Det känns nästan som när man diskuterar med Sverige Demokraterna. Förnekelse (t.ex. genom att inte svara) och sedan repetition, repetition tills något som inte är välbelagt blir en sanning.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 12:53:58

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Sen borde du läsa Matteus 7:1.

1Döm inte, så blir ni inte dömda.

http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+7%3A1

Minns nu inte hur många ggr har jag läst att kristna är hycklare eller att kyrkan är bara ute efter pengar och mer jag inte orkar ta upp :roll:

Isf får aldrig kristna skriva något kritiskt för då " dömer man " .


Så det är okej att Parvlon håller på och hånar mig och säger att jag tillber dockor?

Jag har aldrig sagt att kristna är hycklare, men det finns kristna hyckare. Det finns ateistiska hycklare också, förstås. Men jag tycker inte att du är någon hycklare.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 12:54:53

Jag tycker att vi icke-kristna får lika mycket skit som ni kristna. Men okej, vi säger väl att vi icke-troende är alldeles förfärliga människor, då. Så. Fine.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-27 13:49:33

Kahlokatt skrev:JAG TILLBER INTE DOCKOR! Lägg av nu!Sen borde du läsa Matteus 7:1.
Jo du har skrivit att du ber dina dockor om en god natts sömn varje kväll.

Det är inte jag som blir sårad men jag kan förlåta dig ändå, det är ju också en dom.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-27 14:05:34

Kahlokatt skrev:Vi får in så mycket att man måste rensa ut MASSOR (fast inget bränns, slängda böcker blir returpapper), bl.a. får man in ganska många Biblar (uppenbarligen ur dödsbon), men jag känner alltid "Men usch, inte kan jag slänga en BIBEL!" Jag försöker tänka "Det här är bara papper, en eventuell Gud är större än några papper mellan pärmar, och dessutom bränner du inte Bibeln, den blir ju nytt papper", men det känns ändå så vanvördigt!
Ta kontakt med kyrkan eller nån församling där du bor så kan de säkert få användning för böckerna.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴


Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-27 16:38:23

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Sen borde du läsa Matteus 7:1.

1Döm inte, så blir ni inte dömda.

http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+7%3A1

Minns nu inte hur många ggr har jag läst att kristna är hycklare eller att kyrkan är bara ute efter pengar och mer jag inte orkar ta upp :roll:

Isf får aldrig kristna skriva något kritiskt för då " dömer man " .


Så det är okej att Parvlon håller på och hånar mig och säger att jag tillber dockor?

Jag har aldrig sagt att kristna är hycklare, men det finns kristna hyckare. Det finns ateistiska hycklare också, förstås. Men jag tycker inte att du är någon hycklare.

Måste jag svara om Parvlon när jag skrev något annat än om honom ? En hycklare är för mig en person som medvetet hycklar och vet att det är fel men gör det ändå . Bara för att man gör fel betyder inte att man är hycklare .
Senast redigerad av elle 2014-06-27 16:47:43, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-27 16:49:46

elle skrev:En hycklare är för mig en person som medvetet hycklar och vet att det är fel men gör det ändå.
En hycklare hycklar? Är inte det en cirkeldefinition?
elle skrev:Bara för att man gör fel betyder inte att man är hycklare.
Vad finns det för alternativ? Att man inte vet att man gör fel för att man är dum?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-27 17:11:23

nescio skrev:
elle skrev:En hycklare är för mig en person som medvetet hycklar och vet att det är fel men gör det ändå.
En hycklare hycklar? Är inte det en cirkeldefinition?
elle skrev:Bara för att man gör fel betyder inte att man är hycklare.
Vad finns det för alternativ? Att man inte vet att man gör fel för att man är dum?

Suck ..Har du missat att jag skrev det lilla ordet medvetet ?

Jag förstår att du skulle vilja dra kristna över en kam . Jag har hört en gång att Gud inte dömer människor lika hårt som människor brukar döma . Hade Han dömt enligt mänskliga premisser , hade det varit kört för alla .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-27 17:29:37

elle skrev:Suck ..Har du missat att jag skrev det lilla ordet medvetet ?
De som hycklar omedvetet är inte hycklare?

Om vi definierar ett annat ord på samma sätt:

En plärpare är en person som medvetet plärpar.

så förstår du precis vad en plärpare är för något?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Alien » 2014-06-27 17:48:20

Tråden handlar inte om huruvida välfärden minskat el inte; dessa inlägg har flyttats hit: minskar-valfarden-i-sverige-t40732.html

Inte heller handlar tråden om kristna och muslimer; dessa inlägg har flyttats hit: kristna-och-muslimer-vilka-forfoljs-mest-t35424.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 20:44:51

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:JAG TILLBER INTE DOCKOR! Lägg av nu!Sen borde du läsa Matteus 7:1.
Jo du har skrivit att du ber dina dockor om en god natts sömn varje kväll.

Det är inte jag som blir sårad men jag kan förlåta dig ändå, det är ju också en dom.


Förlåta MIG!? Men DU har inget att be om förlåtelse för, tycker du? Som du terroriserar mig med dina antydningar om att jag tillber dockor! Kan du inte skilja mellan be och tillbe? Ber jag min mamma att sitta hos mig medan jag sover, är det detsamma som att jag tillber henne då?
Sedan har jag skrivit jag vet inte hur många gånger att jag egentligen inte TROR på att dockorna ger mig en god natts sömn, det är en ritual jag behöver för att kunna sova gott och du har fan ingen rätt att sätta dig till doms över mig! Du har aldrig hört talas om något som kallas högmod!? Nu slutar du tracka mig och skriva att jag "tillber dockor", annars anmäler jag dig till moddarna! Fattar det det!?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Wine » 2014-06-27 21:34:17

tahlia skrev:
Wine skrev:
Tror du på allvar att det finns någon enskild individ som lever på denna jord eller som kommer att leva på denna jord som till fullo med sitt intellekt är eller kommer att vara kapabel att förstå, förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla de företeelser som finns runtomkring oss?


En dag (förutsatt att vi inte lyckas bli utdöda inom en någorlunda överskådlig framtid) kommer alla individer att förstå, kunna förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla företeelser runt oss.
Den kunskapen kommer inte att komma från en enda individ utan från alla individer som genom historien har ägnat sig åt att lista ut saker en efter en. Se bara hur långt vi kommit på ett par tusen år! Och det tack vare ett flertal individer. Det de listat ut och bevisat lär vi våra barn idag och så fortsätter det till vår kunskap är fullständig.


Jag tror verkligen inte att det är möjligt att människan, någon gång i framtiden eller någonsin kommer att vara kapabel att förstå, kunna förklara och greppa tillvaron vi lever i och alla företeelser runtomkring oss till fullo. Tror du verkligen att alla individer kommer att vara kapabla att förstå och besitta en sådan omfattande kunskap? Många människor har ju problem med att lära sig och förstå kunskap, saknar intresse eller har inte förutsättningarna, alla ligger ju inte heller på samma intelligensnivå.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-27 21:54:18

nescio skrev:
elle skrev:Suck ..Har du missat att jag skrev det lilla ordet medvetet ?
De som hycklar omedvetet är inte hycklare?

Kan man hyckla omedvetet ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in