Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-12 22:59:59

Jag är kristen, barndöpt, konfirmerad, ber, läser Bibeln och går i kyrkan (om ej så ofta som jag vill/borde), tror på Gud, Jesus, jungfrufödsel och Den Helige Ande och allting. Hur ser ni ateister på detta och mina medsystrar och bröder i tron?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 23:14:27

Ni är helt okej så länge ni inte försöker trycka er tro i halsen på folk. Men de flesta kristna jag har träffat har varit bra.
Däremot är jag faktiskt lite rädd för troende, för jag tror alltid att ni skall se ned på mig och tycka att jag är syndig och smutsig och börja prata om hur jag måste överlämna mig till Jesus och att det skall bli bråk. :shock:
Jag är väldigt intresserad av religion, men hittar ingen tro som passar mig. Jag kan avundas er som har en tro och är trygga i den.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 23:15:48

Vem är egentligen Den Helige Ande, förresten? Vad gör hen?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 23:18:00

Snälla men förledda.
Senast redigerad av Myrkr 2014-06-12 23:20:40, redigerad totalt 1 gång.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Mats » 2014-06-12 23:18:20

Jag ser på kristna som människor som har en annan livsåskådning än vad jag har. Om du undrar över hur jag ser på Gud, Jesus, jungfrufödsel och Den Helige Ande så är det väl ganska naturligt att jag som ateist inte tror på något av det.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-12 23:18:36

Kahlokatt skrev:Vem är egentligen Den Helige Ande, förresten? Vad gör hen?


Helige anden kan vara att man känner Guds närvaro i rummet, att man blir "fylld av den helige ande", en oerhört trevlig upplevelse.

Om någon skulle se ned på en ateist så är det fel. Bara Gud har rätt att döma på det sättet (ok att man måste sätta mördare i fängelse men du fattar?).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-12 23:21:39

Kahlokatt skrev:Vem är egentligen Den Helige Ande, förresten? Vad gör hen?
Gud, Jesus, Den helige anden. Samma person och fader till allt som finns. Läs bibeln så kanske Gud öppnar dina ögon.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Braincandy » 2014-06-13 13:11:21

Jag lägger inte mycket uppmärksamhet på troende kristna och har inga speciella tankar utöver en förundran att det fortfarande finns de som tror på sådant med all kunskap tillgänglig idag.

Det är som att jag skulle tro Harry Potter existerar bara för att det är 7 böcker skrivna om honom och att så många har läst dem.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav matgar » 2014-06-13 13:23:23

Jag är mer agnostiker en ateist.
Jag har inte nått problem med att folk tror på gud, så länge dom inte ska hålla på och tjata om det och försöka "upplysa" mig.

Något jag däremot har väldigt svårt för är organiserad religion, så fort religion (tro på gud) organiseras så blir det genast en källa till ont.
Det blir korruption och maktspel. Organiserade religioner tror jag har orsakat mer ont i världen än nån annan typ av organisation.
Visst, det sker bra saker i organiserade religioners namn, men jag tycker inte det väger emot det onda.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-13 13:49:17

Tokiga.
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-13 13:57:32

Även om Du inte tror på Gud,
så tror Gud på Dig! :-)154

nescio: på vilket sätt skulle vi vara tokiga?

Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-13 13:58:11

matgar skrev:Något jag däremot har väldigt svårt för är organiserad religion, så fort religion (tro på gud) organiseras så blir det genast en källa till ont.
Det blir korruption och maktspel. Organiserade religioner tror jag har orsakat mer ont i världen än nån annan typ av organisation.
Visst, det sker bra saker i organiserade religioners namn, men jag tycker inte det väger emot det onda.


Ja, man måste göra skillnad på Gud vs religionen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Mats » 2014-06-13 14:29:27

MsTibbs skrev:Även om Du inte tror på Gud,
så tror Gud på Dig! :-)154

Om Gud vill mig något vet han var jag finns. Hittills har han inte hört av sig till mig. Det tolkar jag som att han inte vill mig något.

MsTibbs skrev:Tror ni på spöken, andar etc också?

Nej, det gör jag inte.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-13 14:41:57

MsTibbs skrev:nescio: på vilket sätt skulle vi vara tokiga?
Ja, det har väl ateisterna på forumet redan talat om många gånger? Ni tror att en saga i en gammal bok är på riktigt. Det är samma sak som att man skulle tro att Harry Potter är på riktigt. Fast Harry Potter är ju en mycket bättre bok än bibeln.
nescio
 
Inlägg: 3838
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-13 14:48:44

nescio skrev:
MsTibbs skrev:nescio: på vilket sätt skulle vi vara tokiga?
Ja, det har väl ateisterna på forumet redan talat om många gånger? Ni tror att en saga i en gammal bok är på riktigt. Det är samma sak som att man skulle tro att Harry Potter är på riktigt. Fast Harry Potter är ju en mycket bättre bok än bibeln.


Mycket av Bibeln är bevisat sant. Jesus fanns förmodligen, men man kan ju inte veta om han var Guds son eller ej. Men det är egentligen inte relevant för mig, utan det att jag känner att det är sant. JR Rowling skriver bra, men hävdar inte att Harry Potter finns.

PS. Gillar du fantasy så är uppenbarelseboken (nästan sist i Bibeln) rolig att läsa, oavsett om man är troende eller ateist; svärd, drakar, demoner, strid, eld... DS
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav geocache » 2014-06-13 15:10:34

MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?


Ja, efter att helt oväntat ha upplevt något oförklarligt på tre olika platser (i Gamla stan i Stockholm, i en loppisbutik här i staden och på en geocacheplats i västra Östergötland) är jag övertygad om att det finns "spöken". Men jag tillskriver inte det jag var med om där som något "gudomligt". Det var alldeles för ruskigt för det. I åtminstone två av fallen antar att jag att det jag kännde har att göra med människor som dött, dött plötsligt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 21:21:43

matgar skrev:Jag är mer agnostiker en ateist.
Jag har inte nått problem med att folk tror på gud, så länge dom inte ska hålla på och tjata om det och försöka "upplysa" mig.

Något jag däremot har väldigt svårt för är organiserad religion, så fort religion (tro på gud) organiseras så blir det genast en källa till ont.
Det blir korruption och maktspel. Organiserade religioner tror jag har orsakat mer ont i världen än nån annan typ av organisation.
Visst, det sker bra saker i organiserade religioners namn, men jag tycker inte det väger emot det onda.


Håller med i allt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 21:25:29

MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?


Jag tror på spökfenomen. Däremot tror jag inte att spöken är olyckliga själar som kommer tillbaka; jag tror att spökfenomen är "revor" i rumtiden (okej, det blev lite krångligt där, hoppas ni förstår någorlunda... :-)006 ).
Jag tror inte på demoner, men det hindrar inte att jag är skiträdd för dem! :shock:
"Småfolk" kan det väl kanske finnas, även om det väl inte är så troligt.
Änglar....njaa. Jag tror inte att de finns, men jag hoppas att jag har fel!
Troll...nä, de finns bara på nätet.
Vampyrer, varulvar och zombier finns bara i sagor.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 21:27:55

MsTibbs skrev:PS. Gillar du fantasy så är uppenbarelseboken (nästan sist i Bibeln) rolig att läsa, oavsett om man är troende eller ateist; svärd, drakar, demoner, strid, eld... DS


Är inte den asläskig? Har hört (av en kusin som läst litteraturvetenskap) att Uppenbarelseboken kan vara författad av en gammal domedagssekt!
Höga Visan är väldigt trevlig däremot, oerhört vacker poesi. Faktiskt t.o.m. rätt erotisk.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-13 21:37:14

MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?

Jag tror att det finns en andlig värld , osynlig för människor.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 21:40:56

För mig är Bibeln till största del en samling myter och allegorier, men som litteratur är det ändå en intressant bok med många bra historier.
Sedan har jag funderat över vad det är som gör vissa böcker "heliga". Varför är Bibeln och Koranen heliga, men inte t.ex. Sagan om Ringen eller Odysséen?
Ser kristna även på andra "heliga" skrifter med vördnad, eller är t.ex. Koranen och Bhagavad-Ghita bara sagoböcker för er?
Jag har förresten börjat praktisera på Erikshjälpen och har speciellt ansvar för bokavdelningen. Vi får in så mycket att man måste rensa ut MASSOR (fast inget bränns, slängda böcker blir returpapper), bl.a. får man in ganska många Biblar (uppenbarligen ur dödsbon), men jag känner alltid "Men usch, inte kan jag slänga en BIBEL!" Jag försöker tänka "Det här är bara papper, en eventuell Gud är större än några papper mellan pärmar, och dessutom bränner du inte Bibeln, den blir ju nytt papper", men det känns ändå så vanvördigt!
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-06-13 21:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Myrkr » 2014-06-13 21:46:01

Kahlokatt skrev:
MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?


Jag tror på spökfenomen. Däremot tror jag inte att spöken är olyckliga själar som kommer tillbaka; jag tror att spökfenomen är "revor" i rumtiden (okej, det blev lite krångligt där, hoppas ni förstår någorlunda... :-)006 ).
Jag tror inte på demoner, men det hindrar inte att jag är skiträdd för dem! :shock:
"Småfolk" kan det väl kanske finnas, även om det väl inte är så troligt.
Änglar....njaa. Jag tror inte att de finns, men jag hoppas att jag har fel!
Troll...nä, de finns bara på nätet.
Vampyrer, varulvar och zombier finns bara i sagor.

Jag brukar föreställa mig att människor är som batterier, och om man dör plötsligt så läcker den resterande energin ut, och skapar något slags förrvirrat moln av tankar och impulser, men jag tror inte de har någon vilja eller medvetande, och de kommunicerar inte med oss.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav slackern » 2014-06-13 22:14:11

Kahlokatt skrev:
MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?


Jag tror på spökfenomen. Däremot tror jag inte att spöken är olyckliga själar som kommer tillbaka; jag tror att spökfenomen är "revor" i rumtiden (okej, det blev lite krångligt där, hoppas ni förstår någorlunda... :-)006 ).
Jag tror inte på demoner, men det hindrar inte att jag är skiträdd för dem! :shock:
"Småfolk" kan det väl kanske finnas, även om det väl inte är så troligt.
Änglar....njaa. Jag tror inte att de finns, men jag hoppas att jag har fel!
Troll...nä, de finns bara på nätet.
Vampyrer, varulvar och zombier finns bara i sagor.


Alltså är du troende om du tror på sådana saker och inte ateist.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 22:17:11

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
MsTibbs skrev:Alla: Tror ni på spöken, andar etc också?Då är ju inte steget till en/flera gudar så långt?


Jag tror på spökfenomen. Däremot tror jag inte att spöken är olyckliga själar som kommer tillbaka; jag tror att spökfenomen är "revor" i rumtiden (okej, det blev lite krångligt där, hoppas ni förstår någorlunda... :-)006 ).
Jag tror inte på demoner, men det hindrar inte att jag är skiträdd för dem! :shock:
"Småfolk" kan det väl kanske finnas, även om det väl inte är så troligt.
Änglar....njaa. Jag tror inte att de finns, men jag hoppas att jag har fel!
Troll...nä, de finns bara på nätet.
Vampyrer, varulvar och zombier finns bara i sagor.


Alltså är du troende om du tror på sådana saker och inte ateist.


A-teism betyder icke-gud. Spöken, demoner, småfolk, änglar, troll, etc, är inte gudar.

Det är andra gången du hoppar på mig på tre dagar. Det är rätt obehagligt. Har vi något otalt?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in