Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-22 21:12:05

Vissa troende har inte uppskattat att John Lennon i Imagine sjunger:
"Nothing to kill or die for
And no religion, too."
På sina håll har texten därför helt fräckt ändrats till "And one religion, too." :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-22 21:56:05

slackern skrev:Jo men vad tycker du om korstågen mot dom hedniska slaverna? För det var ju inte endast korståg mot muslimer som skedde.

Jag tror det handlade om något annat än att försvara sig mot islam som hotade kristendomen . Jag stöder inte korståg som våldsama eller brutala handlingar "för nöjes skull ".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Frimodig » 2014-06-23 19:38:26

När jag hälsade på min lillebror och hans fru, de är nåt vagt religiösa, så kom den här frågan upp. Varför är så oerhört många människor religiösa, av egen fri vilja?

Jag menar. Det betyder att tro på idoti. Folk går på vatten och uppstår från de döda. Varför väljer personer frivilligt sån stupiditet?

Nu, när jag är 70, och lite mer tolerant, så tänker jag så här.

Religion skapar en gemenskap, en tillhörighet, en identitet. Man hör liksom till världen. Man är en del av det mänskliga samfundet. Och man har några grundläggande riktlinjer för livet.

För såna som jag är det där tänkandet skapligt svårförståeligt. Hur kan man tro på dumheterna i alla religioner? Hur får man fred med sitt eget samvete?

Hur kan man frivilligt definiera sig som en gruppmänniska? I mitt fall tror jag det är kärnan. Jag har noll behov av gemenskaper. Jag skapar de jag behöver.

Kul fråga.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 13:46:38

jojomamma skrev:
kjwkjw skrev: kristna dödar inte (eller jo såklart vissa förvirrade men inte överlag), har inga terrorister, skär inte halsen av nån. en nations militär repensenterar inte kristna. det finns inga kristna militanta grupper.

Nordirland - romersk-katolska mot unionister, som ser sig som britter och är övervägande protestantiska

I historien finns korståg, där människor torterades och dödades (antagligen lite för nöjes skull)
Det går säkert att hitta många, många exempel. Jag nöjer mig med lite från Wikipedia:
Kristen terrorism är terrorism utövad av grupper eller individer som säger sig vara eller identifieras som anhängare till kristendomen. För en del motiveras deras terroraktioner av deras tolkning av kristen tro eller Bibeln. Denna form av terrorism är en vidareutveckling av en politisk tro som gärningsmännen anser är en religiös plikt. En del terrorister använder kristna heliga skrifter och biblisk liturgi som stöd för våld. För andra är kristendomen endast en bidragande faktor till fientlighet och våld mellan olika etniska grupper.



ja för 1000 år sedan, i nuläget är kristna icke-våldsamma. det är sunni-muslimer som är våldsamma.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 13:48:19

tahlia skrev:
kjwkjw skrev:o usa militär är nästan samtliga ateister.


Det där känns inte helt rätt.



dom är inte religösa på samma sätt som isis är, det går inte att jämföra. usas militär är ingen kristen sekt, det är en miliitär, precis som iraks militär. som råkar bestå av några kristna.

isis är en RELIGÖS terror-grupp som är ute efter att döda ALLA kristna, shia och judar.

förstår du skillnanden?

det finns ingen kristen version av boko haram och isis.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-24 14:00:42

kjwkjw skrev:det finns ingen kristen version av boko haram och isis.

Den här då ?
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Liberation_Front_of_Tripura
nescio
 
Inlägg: 3870
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Wine » 2014-06-24 14:09:59

kjwkjw skrev:
tahlia skrev:
kjwkjw skrev:o usa militär är nästan samtliga ateister.


Det där känns inte helt rätt.



dom är inte religösa på samma sätt som isis är, det går inte att jämföra. usas militär är ingen kristen sekt, det är en miliitär, precis som iraks militär. som råkar bestå av några kristna.

isis är en RELIGÖS terror-grupp som är ute efter att döda ALLA kristna, shia och judar.

förstår du skillnanden?

det finns ingen kristen version av boko haram och isis.


Ja USA har ju en yrkesarmé och det är frivilligt att söka anställning och delta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 15:24:45

Wine skrev:
kjwkjw skrev:
tahlia skrev:
Det där känns inte helt rätt.



dom är inte religösa på samma sätt som isis är, det går inte att jämföra. usas militär är ingen kristen sekt, det är en miliitär, precis som iraks militär. som råkar bestå av några kristna.

isis är en RELIGÖS terror-grupp som är ute efter att döda ALLA kristna, shia och judar.

förstår du skillnanden?

det finns ingen kristen version av boko haram och isis.


Ja USA har ju en yrkesarmé och det är frivilligt att söka anställning och delta.


det har även irak. usas yrkesarme är ingen kristen sekt. många i usas arme är atetister. dom kriger mot terrorister och regimer, boko haram och isis dödar ALLA kristna eftersom dom hatar och det står i kornanen att alla kristna ska dödas, så står det inte i biblen om tex mulismer, säger väl mesta. STOR skillnad. boko haram och isis är islamister, man måste vara extremt religös för att joina dom.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-24 15:28:29, redigerad totalt 3 gånger.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 15:25:45

nescio skrev:
kjwkjw skrev:det finns ingen kristen version av boko haram och isis.

Den här då ?
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Liberation_Front_of_Tripura


folk som skyddar sina hem mot terrorister som vill döda dom är inte terrorister, det är synt förnuft. det är ingen annan som skyddar dom. dom måste ta till vapen. hade inte sunna muslimer vart så våldsamma hade vi inte haft religöst krig i mellanöstern.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Parvlon » 2014-06-24 15:29:32

Hade det inte stått i koranen att muslimer ska kriga med andra så skulle det nog inte varit lika otrevligt heller.

Qur’an:9:5 - “Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war.”

Qur’an:9:29 “Fight those who do not believe until they all surrender, paying the protective tax in submission.”

http://quran.com/8/

[Remember] when your Lord inspired to the angels, "I am with you, so strengthen those who have believed. I will cast terror into the hearts of those who disbelieved, so strike [them] upon the necks and strike from them every fingertip."


Qur’an:8:39 “Fight them until all opposition ends and all submit to Allah.”

Qur’an:8:39 “So fight them until there is no more Fitnah (disbelief [non-Muslims]) and all submit to the religion of Allah alone (in the whole world).


I bibeln är buskapet hopp, tro och kärlek. (läs gärna NT)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-24 15:35:58

Parvlon skrev:I bibeln är buskapet hopp, tro och kärlek. (läs gärna NT)


Ändå kutade kristna runt och påtvingade folk sin religion. Det är fullt möjligt att vårt eget land inte hade varit kristet någonstans om inte kristna hade bestämt att alla skulle vara kristna. Vi trodde som bekant på asagudarna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 15:37:51

tahlia skrev:
Parvlon skrev:I bibeln är buskapet hopp, tro och kärlek. (läs gärna NT)


Ändå kutade kristna runt och påtvingade folk sin religion. Det är fullt möjligt att vårt eget land inte hade varit kristet någonstans om inte kristna hade bestämt att alla skulle vara kristna. Vi trodde som bekant på asagudarna.


innan ja, inte nu. medans sunni muslimer fortfarande gör det. förstår du skillnanden? det står inte i biblen om tvång, det var några som var förvirrade. alla har fri vilja.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-24 15:42:57

Några?!
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 15:45:05

tahlia skrev:Några?!


för länge länge länge sedan. det är nya tider nu.

sätt ditt hat mot muslimer istället, som år 2014 korsfäster kristna i iraks andra största stad och deras imam i deras koranskolor säger till dom att alla kristna ska dödas.

vi är inte dina fiender.

att det inte finns några kristna eller judiska extremister längre säger väl det mesta.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-24 16:05:28

Parvlon skrev:Qur’an:9:5 - “Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war.”
Intressant. Det här ser ut som en god anledning för oss ickemuslimer att döda alla muslimer i självförsvar innan de hinner döda oss.
nescio
 
Inlägg: 3870
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-24 16:10:07

kjwkjw skrev:
tahlia skrev:Några?!


för länge länge länge sedan. det är nya tider nu.

sätt ditt hat mot muslimer istället, som år 2014 korsfäster kristna i iraks andra största stad och deras imam i deras koranskolor säger till dom att alla kristna ska dödas.

vi är inte dina fiender.

att det inte finns några kristna eller judiska extremister längre säger väl det mesta.


Till skillnad mot tydligen både muslimer och kristna varken vill jag, eller går jag runt och, hatar. Jag föredrar att förstå. Hat leder ingenstans annat än i graven.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav slackern » 2014-06-24 16:13:39

tahlia skrev:
kjwkjw skrev:
tahlia skrev:Några?!


för länge länge länge sedan. det är nya tider nu.

sätt ditt hat mot muslimer istället, som år 2014 korsfäster kristna i iraks andra största stad och deras imam i deras koranskolor säger till dom att alla kristna ska dödas.

vi är inte dina fiender.

att det inte finns några kristna eller judiska extremister längre säger väl det mesta.


Till skillnad mot tydligen både muslimer och kristna varken vill jag, eller går jag runt och, hatar. Jag föredrar att förstå. Hat leder ingenstans annat än i graven.


Folk verkar ha glömt bort imperialismen och kolonierna. Det försvarades i stort att dom var hedningar och saknade människovärde. Det var därför den transatlantiska slavhandeln kunde ske. Innan skedde det att kristna tog slavar i Östeuropa därför heter folkslagen slaver för att vi just tog dom som slavar.
slackern
 
Inlägg: 43834
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 16:25:29

tahlia skrev:
kjwkjw skrev:
tahlia skrev:Några?!


för länge länge länge sedan. det är nya tider nu.

sätt ditt hat mot muslimer istället, som år 2014 korsfäster kristna i iraks andra största stad och deras imam i deras koranskolor säger till dom att alla kristna ska dödas.

vi är inte dina fiender.

att det inte finns några kristna eller judiska extremister längre säger väl det mesta.


Till skillnad mot tydligen både muslimer och kristna varken vill jag, eller går jag runt och, hatar. Jag föredrar att förstå. Hat leder ingenstans annat än i graven.


kristna hatar inte, dina fördomar är enorma. ni ateister pratar om hat, det är ju ni som hatar.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Miche » 2014-06-24 16:31:57

kjwkjw skrev:
tahlia skrev:
kjwkjw skrev:
för länge länge länge sedan. det är nya tider nu.

sätt ditt hat mot muslimer istället, som år 2014 korsfäster kristna i iraks andra största stad och deras imam i deras koranskolor säger till dom att alla kristna ska dödas.

vi är inte dina fiender.

att det inte finns några kristna eller judiska extremister längre säger väl det mesta.


Till skillnad mot tydligen både muslimer och kristna varken vill jag, eller går jag runt och, hatar. Jag föredrar att förstå. Hat leder ingenstans annat än i graven.


kristna hatar inte, dina fördomar är enorma. ni ateister pratar om hat, det är ju ni som hatar.
Vad jag förstått av dina inlägg så är du kristen men du uttrycker samtidigt ett stort hat gentemot andra religioner inom den Abrahamitiska sfären.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kiddie » 2014-06-24 16:36:26

Denna tråd är väl inte för hur kristna ser på muslimer?

Tycker det är intressant de som svarat på den verkliga frågan för alla svar är från lite olika synvinklar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-24 16:37:50

kiddie skrev:Denna tråd är väl inte för hur kristna ser på muslimer?


Nej.. funderade på det men törs fan starta en tråd om hur kristna ser på muslimer. Det lär gå käpprätt åt helskotta rätt fort, för att inte tala om antalet hjärnblödningar man hinner få innan någon låser tråden.

;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-24 16:40:04

tahlia skrev:
kiddie skrev:Denna tråd är väl inte för hur kristna ser på muslimer?


Nej.. funderade på det men törs fan starta en tråd om hur kristna ser på muslimer. Det lär gå käpprätt åt helskotta rätt fort, för att inte tala om antalet hjärnblödningar man hinner få innan någon låser tråden.

;)
Nu har du nog lite väl förutfattade meningar om kristna.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-24 16:41:20

kapuni skrev:Nu har du nog lite väl förutfattade meningar om kristna


Hänvisar dig till Miches senaste inlägg här i tråden.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-24 16:46:03

Miche skrev:
kjwkjw skrev:
tahlia skrev:
Till skillnad mot tydligen både muslimer och kristna varken vill jag, eller går jag runt och, hatar. Jag föredrar att förstå. Hat leder ingenstans annat än i graven.


kristna hatar inte, dina fördomar är enorma. ni ateister pratar om hat, det är ju ni som hatar.
Vad jag förstått av dina inlägg så är du kristen men du uttrycker samtidigt ett stort hat gentemot andra religioner inom den Abrahamitiska sfären.


nej. jag uttrycker besvikelse över wahabihsm extremiister som är en sekt skapad av djävulen.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Återgå till Intressanta intressen



Logga in