Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-18 17:02:42

nescio skrev:
MsTibbs skrev:
nescio skrev:Det är ju bara att läsa vad kristna skriver för dumheter här på forumet. Det behövs ingen studie.
Jag har intelligens över medel och är kristen. Så att dra alla över en kam funkar inte. Theory of mind.
Man märker ju tyvärr de som är dummast mest. När jag tycker att kristna är dumma, handlar det om sammanhang där de uttalar sig om religion. Det är möjligt att de får en IQ på 160 i ett IQ-test ändå. Men i så fall är det svårt att förstå varför de stänger av hjärnan och blir dumma när de pratar om religion?

Tycker du själv att du resonerar intelligent om kristna?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-18 17:15:36

kapuni skrev:Tycker du själv att du resonerar intelligent om kristna?
Så klart! Jag är alltid smartast.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Karlstad » 2014-06-19 21:55:20

Jag tror på nåt men vet inte om jag är kristen. Jag tror mer att man färdas in i oändligheten o blir förevigad i livet efter detta. Men paradiset låter inte så dumt om jag får säga dock så tror jag inte på det helt 100 man kan aldrig veta helt säkert. Men att Jesus har funnits det vet man med säkerhet det finns forskare som har studerat detta noga o funnit att en man kallad Jesus fanns på den här tiden dock så är han född ca 3-4 dagar efter års räkningen men att han har vandrat bland oss det vet man då.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-20 13:58:35

Karlstad skrev:Men att Jesus har funnits det vet man med säkerhet det finns forskare som har studerat detta noga o funnit att en man kallad Jesus fanns på den här tiden
Efter trolleritricket med uppståndelse från döden, kallade han sig Paulus och reste runt och spred sin nya religion.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-20 14:23:21

nescio skrev:
Karlstad skrev:Men att Jesus har funnits det vet man med säkerhet det finns forskare som har studerat detta noga o funnit att en man kallad Jesus fanns på den här tiden
Efter trolleritricket med uppståndelse från döden, kallade han sig Paulus och reste runt och spred sin nya religion.


Äh, Paulus var ju en helt annan snubbe! Det var han som hette Saul först. Jesus stack till himlen och kommer tillbaka först när jorden skall gå under.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-20 14:24:03

nescio skrev:
Karlstad skrev:Men att Jesus har funnits det vet man med säkerhet det finns forskare som har studerat detta noga o funnit att en man kallad Jesus fanns på den här tiden
Efter trolleritricket med uppståndelse från döden, kallade han sig Paulus och reste runt och spred sin nya religion.

Hur bytte han medborgarskap ? Paulus var en romersk medborgare men inte Jesus och därför avrättades de inte på samma sätt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-20 14:40:48

elle skrev:Hur bytte han medborgarskap ? Paulus var en romersk medborgare men inte Jesus och därför avrättades de inte på samma sätt .
Hur vet du det? Finns det någon annan källa till information om Paulus än Bibeln? Allt vi vet om Paulus kommer väl från honom själv?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-20 14:47:36

nescio skrev:
elle skrev:Hur bytte han medborgarskap ? Paulus var en romersk medborgare men inte Jesus och därför avrättades de inte på samma sätt .
Hur vet du det? Finns det någon annan källa till information om Paulus än Bibeln? Allt vi vet om Paulus kommer väl från honom själv?

Vaför vet du inte det ? Allt vi vet om Paulus kommer från 2 personer .

Hur bytte han medborgarskap ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-20 15:36:45

elle skrev:Vaför vet du inte det ?
Vad syftar du på? Om Paulus inte var en romersk medborgare finns ju inget att veta.
elle skrev:Allt vi vet om Paulus kommer från 2 personer .
Vem var den andra?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-21 5:55:27

nescio skrev:
elle skrev:Vaför vet du inte det ?
Vad syftar du på? Om Paulus inte var en romersk medborgare finns ju inget att veta.
elle skrev:Allt vi vet om Paulus kommer från 2 personer .
Vem var den andra?

Paulus och Jesus är 2 olika personer . De avrättades på olika sätt . Paulus far var en romersk medborgare vilket gjorde att Paulus blev det per automatik sen födseln. Hans mor var derämot arameiska .
Jesus jordiska föräldrar var judar . Judar brukades aldrig avrättas som man avrättade romerska medborgare . Korsfästelse var ett straff reserverad för de värsta brottslingar i samhället på Jesus tid . Det ansågs som väldigt skamligt att dö på det sättet .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-21 13:09:38

elle skrev:Paulus och Jesus är 2 olika personer ...
Du gör bara påståenden utan källhänvisningar.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-21 20:48:01

nescio skrev:
elle skrev:Paulus och Jesus är 2 olika personer ...
Du gör bara påståenden utan källhänvisningar.


Det är vedertagen tradition. Vad pekar på att de skulle ha varit SAMMA person?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-22 13:51:55

Kahlokatt skrev:Vad pekar på att de skulle ha varit SAMMA person?
Det passar med deras ålder. De spred samma idéer. Om Jesus hade fortsatt leva under samma identitet hade det antagligen blivit avslöjat att hans mirakel bara var trolleritrick eller helt påhittade. Det var mycket smartare att säga att Jesus hade farit upp till himlen och i stället fortsätta sprida berättelsen om Jesus under ett annat namn. Att kristendomen blev så framgångsrik visar ju att det var en bra idé.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Miche » 2014-06-22 14:00:19

nescio skrev:
Kahlokatt skrev:Vad pekar på att de skulle ha varit SAMMA person?
Det passar med deras ålder. De spred samma idéer. Om Jesus hade fortsatt leva under samma identitet hade det antagligen blivit avslöjat att hans mirakel bara var trolleritrick eller helt påhittade. Det var mycket smartare att säga att Jesus hade farit upp till himlen och i stället fortsätta sprida berättelsen om Jesus under ett annat namn. Att kristendomen blev så framgångsrik visar ju att det var en bra idé.
Varken det ena eller det andra går att bevisa. Sannolikheten att två personer ska ha samma ålder är enormt hög så det är knappast något bevis.

Har du några källor för ditt påstående?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-22 14:24:03

Miche skrev:Har du några källor för ditt påstående?
Nej, det går väl knappt att bevisa att Paulus existerade. Det var ju 2000 år sen. Det är inte min idé. Jag kan ha fått den härifrån: http://www.svd.se/kultur/jesus-raddades-och-blev-paulus_345990.svd

Jag tänkte att påståendet kunde irritera de kristna på forumet.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Miche » 2014-06-22 14:32:08

Ah, det var ju en intressant hypotes, kanske orimlig men inte omöjlig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-22 14:37:58

nescio skrev:
Miche skrev:Har du några källor för ditt påstående?
Nej, det går väl knappt att bevisa att Paulus existerade. Det var ju 2000 år sen. Det är inte min idé. Jag kan ha fått den härifrån: http://www.svd.se/kultur/jesus-raddades-och-blev-paulus_345990.svd

Jag tänkte att påståendet kunde irritera de kristna på forumet.

Minns att jag hade en diskussion om Jesus och Paulus med en medlem förra året . Jag misstänkte att du har läst om Einhorns teori . Jag har tittat i boken men den är väldigt invecklad .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-22 15:27:36

har inte läst tråden men jag antar att flera har skrivit att vi är våldsamma och onda.

kristna dödar inte (eller jo såklart vissa förvirrade men inte överlag), har inga terrorister, skär inte halsen av nån. en nations militär repensenterar inte kristna. det finns inga kristna militanta grupper.

men det finns militanta muslisma grupper, främst från sunni, som dödar för skojs skull, dom dödar sina egna, shia, andra grupper, korsfäster, tar över städer, halshugger, bränner folk levande.

ta en titt på nigeria, boko haram dödar kristna överallt, ändå så dödar inte kristna tillbaka.

vi ska inte glömma bort att ateister är mer våldsamma än kristna, det är ni som begår de flesta brott i tex usa, sverige osv o usa militär är nästan samtliga ateister..ni hånar oss, förmjukar oss, skrattar åt gud. samtidigt som ni tror på ingenting, ni vill leva i denna dåliga värld och dö sen inget mer, ni dyrkar era skinsoffor, ps3 och mat, ni har inga regler i era liv, ni bara "lever" livet och kör på.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-06-22 15:55:48

kjwkjw skrev:o usa militär är nästan samtliga ateister.


Det där känns inte helt rätt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav jojomamma » 2014-06-22 17:28:02

kjwkjw skrev: kristna dödar inte (eller jo såklart vissa förvirrade men inte överlag), har inga terrorister, skär inte halsen av nån. en nations militär repensenterar inte kristna. det finns inga kristna militanta grupper.

Nordirland - romersk-katolska mot unionister, som ser sig som britter och är övervägande protestantiska

I historien finns korståg, där människor torterades och dödades (antagligen lite för nöjes skull)
Det går säkert att hitta många, många exempel. Jag nöjer mig med lite från Wikipedia:
Kristen terrorism är terrorism utövad av grupper eller individer som säger sig vara eller identifieras som anhängare till kristendomen. För en del motiveras deras terroraktioner av deras tolkning av kristen tro eller Bibeln. Denna form av terrorism är en vidareutveckling av en politisk tro som gärningsmännen anser är en religiös plikt. En del terrorister använder kristna heliga skrifter och biblisk liturgi som stöd för våld. För andra är kristendomen endast en bidragande faktor till fientlighet och våld mellan olika etniska grupper.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-22 20:37:56

Miche skrev:Ah, det var ju en intressant hypotes, kanske orimlig men inte omöjlig.


Säger samma sak. Intessant hypotes.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-22 20:38:52

jojomamma skrev:
I historien finns korståg, där människor torterades och dödades (antagligen lite för nöjes skull)
Det går säkert att hitta många, många exempel. ]

Så du menar på allvar att man skulle strunta i Korståg och låta sig sig erövras av islam ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav slackern » 2014-06-22 20:58:16

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Så du menar på allvar att man skulle strunta i Korståg och låta sig sig erövras av islam ?


Så du stöder Tyska orderns korståg? Innebär det att du tycker att delar utav Polen ska tillfalla Tyskland igen?

Jag har skrivit vad jag menade .


Jo men vad tycker du om korstågen mot dom hedniska slaverna? För det var ju inte endast korståg mot muslimer som skedde.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav jojomamma » 2014-06-22 21:08:40

Vad sjutton har en onyanserad syn på islam att göra i en tråd som handlar om ateister och kristna?

John Lennon - Imagine https://www.youtube.com/watch?v=RwUGSYDKUxU
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in