Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:40:44

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tror inte på helgonberättelser som fakta (däremot kan personerna mycket väl ha funnits), men jag tycker ändå om många av dem. Man kan se dem som vägledning även om man inte är troende: Var godhjärtad, hjälp dem som har det svårt, var snäll mot djuren, sukta inte efter saker du inte behöver och håll fast vid det du tror på även om det är svårt.
Jag tycker om Sankt Martin av Peru, "de fattigas och djurens vän" och jag tycker om den stackars övergivna, vanställda Sankta Germaine Cousin, som är alla handikappade personers skyddshelgon.


Den heliga Birgitta var tydligen en riktig ragata. Enligt historiker.


Jo, jag har också hört det. Och Moder Teresa var tydligen riktigt skenhelig och inte alls så god och fin som jag trodde när jag var yngre.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 17:32:51

Skinny skrev:Frågan löd: "Hur ser ni ateister på kristna". MITT svar lyder: "Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor". Det är inte förhandlingsbart. Det är MIN åsikt.

Och det baserar du på en studie? Eller vill du utveckla din åsikt, så vi mindre intelligenta troende förstår din ateistiska intelligenta åsikt?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 18:17:34

kapuni skrev:
Skinny skrev:Frågan löd: "Hur ser ni ateister på kristna". MITT svar lyder: "Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor". Det är inte förhandlingsbart. Det är MIN åsikt.

Och det baserar du på en studie? Eller vill du utveckla din åsikt, så vi mindre intelligenta troende förstår din ateistiska intelligenta åsikt?



Det hela är baserat på en metaanalys(http://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys)
Jag antar att du inte vet vad det är med tanke på din fråga. Du har med andra ord redan bevisat vad undersökningen kommit fram till.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-17 18:20:51

kapuni skrev:Och det baserar du på en studie?
Det är ju bara att läsa vad kristna skriver för dumheter här på forumet. Det behövs ingen studie.
nescio
 
Inlägg: 3848
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-17 18:36:49

nescio skrev:
kapuni skrev:Och det baserar du på en studie?
Det är ju bara att läsa vad kristna skriver för dumheter här på forumet. Det behövs ingen studie.


Jag har intelligens över medel och är kristen. Så att dra alla över en kam funkar inte. Theory of mind.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Moggy » 2014-06-17 18:40:04

nescio skrev:
kapuni skrev:Och det baserar du på en studie?
Det är ju bara att läsa vad kristna skriver för dumheter här på forumet. Det behövs ingen studie.


De som är kristna här uppträder inte dumt, de flesta verkar ha en vettig inställning till livet. Inte alls extrema eller inskränkta. I det här diskussionerna verkar det mest vara aggressiva ateister som driver på en konflikt. Fast långa bibelcitat är för det mesta onödiga som inlägg....

Sen är det förmodligen så att IQn här bland kristna är betydligt högre än snittet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 18:48:04

Skinny skrev:
kapuni skrev:
Skinny skrev:Frågan löd: "Hur ser ni ateister på kristna". MITT svar lyder: "Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor". Det är inte förhandlingsbart. Det är MIN åsikt.

Och det baserar du på en studie? Eller vill du utveckla din åsikt, så vi mindre intelligenta troende förstår din ateistiska intelligenta åsikt?



Det hela är baserat på en metaanalys(http://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys)
Jag antar att du inte vet vad det är med tanke på din fråga. Du har med andra ord redan bevisat vad undersökningen kommit fram till.

Ok, du förstod inte min fråga inklusive ironi.

Ja, en studie brukar vara en slutsats av flera analyser.

Min fråga var fortfarande om du baserade DIN åsikt på detta eller hade du egna åsikter, med tanke på ditt tidigare inlägg? (se det jag fetmarkerat)

Märker att det är dags att sluta kasta pärlor åt svin, igen.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 18:56:07

kapuni skrev:
Skinny skrev:
kapuni skrev:Och det baserar du på en studie? Eller vill du utveckla din åsikt, så vi mindre intelligenta troende förstår din ateistiska intelligenta åsikt?



Det hela är baserat på en metaanalys(http://sv.wikipedia.org/wiki/Metaanalys)
Jag antar att du inte vet vad det är med tanke på din fråga. Du har med andra ord redan bevisat vad undersökningen kommit fram till.

Ok, du förstod inte min fråga inklusive ironi.

Ja, en studie brukar vara en slutsats av flera analyser.

Min fråga var fortfarande om du baserade DIN åsikt på detta eller hade du egna åsikter, med tanke på ditt tidigare inlägg? (se det jag fetmarkerat)

Märker att det är dags att sluta kasta pärlor åt svin, igen.



Jag baserar MIN åsikt på mina erfarenheter.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 19:01:39

Skinny skrev:Jag baserar MIN åsikt på mina erfarenheter.

Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Nibor » 2014-06-17 19:07:02

Kristna + Ateister = :-)154
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 19:12:05

kapuni skrev:
Skinny skrev:Jag baserar MIN åsikt på mina erfarenheter.

Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?



Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav slackern » 2014-06-17 19:27:16

Skinny skrev:
kapuni skrev:
Skinny skrev:Jag baserar MIN åsikt på mina erfarenheter.

Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?



Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?


När du var en liten gosse hade du en sträng söndagsskola fröken som dog dig i örat när du hade busat?
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 19:31:42

slackern skrev:
Skinny skrev:
kapuni skrev:Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?



Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?


När du var en liten gosse hade du en sträng söndagsskola fröken som dog dig i örat när du hade busat?


Du förstod inte heller? Jag har aldrig gått i söndagsskola Jag utträdde ur svenska statskyrkan 1980.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 19:36:25

Skinny skrev:
kapuni skrev:
Skinny skrev:Jag baserar MIN åsikt på mina erfarenheter.

Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?



Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?
Varför det inte skulle vara förhandlingsbart. Vad det nu är som behöver förhandlas...!
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 19:41:53

kapuni skrev:
Skinny skrev:
kapuni skrev:Det var där frågan om utveckling av svar skulle sitta fint. Vad har du för egna erfarenheter gällande kristnas avsaknad av intelligens?



Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?
Varför det inte skulle vara förhandlingsbart. Vad det nu är som behöver förhandlas...!



Vad är det du inte förstår? Har du hakat upp dej?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 19:51:45

Skinny skrev:
kapuni skrev:
Skinny skrev:

Som jag skrivit tidigare så är det här min högst personliga åsikt. Det är inget jag ämnar diskutera. Det är inte förhandlingsbart. Vilken del av det var det du inte förstod?
Varför det inte skulle vara förhandlingsbart. Vad det nu är som behöver förhandlas...!



Vad är det du inte förstår? Har du hakat upp dej?

:-)051 Man kan ju undra om den där metaanalysen du viftar med har blandat ihop någonting gällande vem som är intelligent.

Varför hänvisar du till en källa när du påstår att det är din egna åsikt? :roll: Och sedan klarar du inte av att förklara eller motivera varför du tycker kristna är mindre intelligenta.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 20:00:37

kapuni skrev:
Skinny skrev:
kapuni skrev: Varför det inte skulle vara förhandlingsbart. Vad det nu är som behöver förhandlas...!



Vad är det du inte förstår? Har du hakat upp dej?

:-)051 Man kan ju undra om den där metaanalysen du viftar med har blandat ihop någonting gällande vem som är intelligent.

Varför hänvisar du till en källa när du påstår att det är din egna åsikt? :roll: Och sedan klarar du inte av att förklara eller motivera varför du tycker kristna är mindre intelligenta.



Men för helvete! Jag har redan berättat x antal gånger att det är min högst personliga åsikt och att jag inte har lust att diskutera det. Förstår du? Det handlar inte om att jag inte klarar av att förklara eller motivera varför jag tycker kristna är mindre intelligenta än andra människor. Jag har inte LUST! Fattar du, eller måste jag förklara vad lust betyder?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 20:09:43

Skinny skrev:
kapuni skrev:
Skinny skrev:

Vad är det du inte förstår? Har du hakat upp dej?

:-)051 Man kan ju undra om den där metaanalysen du viftar med har blandat ihop någonting gällande vem som är intelligent.

Varför hänvisar du till en källa när du påstår att det är din egna åsikt? :roll: Och sedan klarar du inte av att förklara eller motivera varför du tycker kristna är mindre intelligenta.



Men för helvete! Jag har redan berättat x antal gånger att det är min högst personliga åsikt och att jag inte har lust att diskutera det. Förstår du? Det handlar inte om att jag inte klarar av att förklara eller motivera varför jag tycker kristna är mindre intelligenta än andra människor. Jag har inte LUST! Fattar du, eller måste jag förklara vad lust betyder?

Jag har fattat från början att du inte vill förklara. Men jag tycker det är väldigt lågt och fjantigt av dig att inte kunna motivera ditt angrepp mot kristna. Hade inte du viljat veta varför folk tycker du är mindre intelligent?
Kanske den egna medicinen inte smakade så gott?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-17 20:09:56

Kahlokatt skrev:] Och Moder Teresa va tydligen skenhelig och inte alls så god och fin som jag trodde när jag var yngre.

vad är det du vill säga egentligen ? Jag tror inte man kan låtsas hur länge som hälst om människokärlek om man är skenhelig . Hon var 19 år gamnal när hon fick sin kallelse att leva i extrem fattigdom som syster .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Skinny » 2014-06-17 20:43:18

kapuni skrev:
Skinny skrev:
kapuni skrev: :-)051 Man kan ju undra om den där metaanalysen du viftar med har blandat ihop någonting gällande vem som är intelligent.

Varför hänvisar du till en källa när du påstår att det är din egna åsikt? :roll: Och sedan klarar du inte av att förklara eller motivera varför du tycker kristna är mindre intelligenta.



Men för helvete! Jag har redan berättat x antal gånger att det är min högst personliga åsikt och att jag inte har lust att diskutera det. Förstår du? Det handlar inte om att jag inte klarar av att förklara eller motivera varför jag tycker kristna är mindre intelligenta än andra människor. Jag har inte LUST! Fattar du, eller måste jag förklara vad lust betyder?

Jag har fattat från början att du inte vill förklara. Men jag tycker det är väldigt lågt och fjantigt av dig att inte kunna motivera ditt angrepp mot kristna. Hade inte du viljat veta varför folk tycker du är mindre intelligent?
Kanske den egna medicinen inte smakade så gott?



Newsflash: vad du tycker skiter jag högaktningsfullt i.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-17 20:44:26

elle skrev:
Kahlokatt skrev:] Och Moder Teresa va tydligen skenhelig och inte alls så god och fin som jag trodde när jag var yngre.

vad är det du vill säga egentligen ? Jag tror inte man kan låtsas hur länge som hälst om människokärlek om man är skenhelig . Hon var 19 år gamnal när hon fick sin kallelse att leva i extrem fattigdom som syster .


Tja, det finns historier om att hon bara omgav sig med sjuka för att få "pluspoäng" hos Gud. Standarden på hennes sjukhus skall ha varit undermålig. Hon ansåg att det var "bra" att lida och att det var "vackert" med döende som accepterade sin lott, men när hon själv drabbades av en hjärtsjukdom såg hon till att få så bra vård som möjligt.
Hon skall ha "passat på" att döpa döende som inte kunde bestämma själva om de ville det, arbetade aktivt mot preventivmedel (trots att det minskar både könssjukdomar och oönskade graviditeter) och menade på fullt allvar att det största hotet mot världsfreden var alla kvinnor som gjorde abort.
Hon tog tydligen även emot donationer från tveksamma givare.
Det skall inte förnekas att hon också gjorde mycket bra, men hon var tydligen inte alls den goda och rara "mormor" jag tidigare trodde att hon var. Jag blev faktiskt chockad när jag fick veta det här, för jag hade verkligen beundrat moder Teresa!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moder_Teresa

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Mother_Teresa
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-17 20:54:07

Skinny skrev:Newsflash: vad du tycker skiter jag högaktningsfullt i.

Hade inte förväntat mig något bättre svar från dig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav elle » 2014-06-17 21:19:08

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:] Och Moder Teresa va tydligen skenhelig och inte alls så god och fin som jag trodde när jag var yngre.

vad är det du vill säga egentligen ? Jag tror inte man kan låtsas hur länge som hälst om människokärlek om man är skenhelig . Hon var 19 år gamnal när hon fick sin kallelse att leva i extrem fattigdom som syster .


Tja, det finns historier om att hon bara omgav sig med sjuka för att få "pluspoäng" hos Gud. Standarden på hennes sjukhus skall ha varit undermålig. Hon ansåg att det var "bra" att lida och att det var "vackert" med döende som accepterade sin lott, men när hon själv drabbades av en hjärtsjukdom såg hon till att få så bra vård som möjligt.
Hon skall ha "passat på" att döpa döende som inte kunde bestämma själva om de ville det, arbetade aktivt mot preventivmedel (trots att det minskar både könssjukdomar och oönskade graviditeter) och menade på fullt allvar att det största hotet mot världsfreden var alla kvinnor som gjorde abort.
Hon tog tydligen även emot donationer från tveksamma givare.
Det skall inte förnekas att hon också gjorde mycket bra, men hon var tydligen inte alls den goda och rara "mormor" jag tidigare trodde att hon var. Jag blev faktiskt chockad när jag fick veta det här, för jag hade verkligen beundrat moder Teresa!

Hon respekerade döendes religion har jag läst och huvudpöängen är att hon tog han om döende och behövande som ingen ville hjälpa .

Enligt hinduism är det inte tillåtet att hjälpa fattiga eller behövande eftersom de ser fattigdom som ett straff som man måste acceptera . Som tur är bröt hon mot det .

Hon var en vanlig människa som bara följde sitt hjärta och sitt samvete .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav nescio » 2014-06-18 16:59:18

MsTibbs skrev:
nescio skrev:Det är ju bara att läsa vad kristna skriver för dumheter här på forumet. Det behövs ingen studie.
Jag har intelligens över medel och är kristen. Så att dra alla över en kam funkar inte. Theory of mind.
Man märker ju tyvärr de som är dummast mest. När jag tycker att kristna är dumma, handlar det om sammanhang där de uttalar sig om religion. Det är möjligt att de får en IQ på 160 i ett IQ-test ändå. Men i så fall är det svårt att förstå varför de stänger av hjärnan och blir dumma när de pratar om religion?
nescio
 
Inlägg: 3848
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in